Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det stemmer vel ikke helt. Det finnes tilfeller hvor man bruker kolon uten at det følger en komplett setning. Denne er hentet fra Korrekturavdelingen: "Dette hadde hun med seg: øl, brennevin, potetgull og en rettskrivningsordbok."

I stand corrected. Jeg overså punktlister, og de skal alltid brukes sammen med kolon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som skriver interesangt, stenkt og så videre. Jeg forstår ikke at man gjennom et helt liv der man har blitt eksponert for språket sitt ikke legger merke til at de fleste andre faktisk skriver ordene annerledes.

Det minner meg på en annen klassiker, "anderledes".

Der har tydeligvis jeg tatt feil i alle år, hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den siste! Særskrivingsfeil er det aller verste som finnes, kjenner det vrir og vrenger seg i marg og ben hver gang jeg ser orddelingsfeil! Det gjør rett og slett fysisk vondt... Samtidig blir jeg mektig irritert når jeg hører mennesker som pratet og ikke klarer (les; gidder) å uttale kj-lyder korrekt! Jeg ska schøre og schøpe brus før schinoen..

Det gjør jeg sikkert hele tiden! Jeg hører rett og slett ikke forskjellen når jeg sier det selv. Haha. I Bergen er det vel kun den eldre generasjonen som kan disse lydene skikkelig.. vi yngre må nok til pedolog.

Jeg mente logoped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke lest alt som er blitt skrevet her inne, orker ikke - dessuten har dere alle en million skrivefeil, men jeg må innrømme en ting:

Jeg bruker ordet "dog" alt for mye! :p

Ellers er jeg en stor motstander av setninger som:

"Får at Ola å Kari skal like middagen må den serveres med ananas ringer"

SKYT MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke nekte for at jeg håper at denne tråden skal virke litt holdningsskapende også :p

Nte, sitter i dette øyeblikk og skriver en artikkel for skoleavisen, og jeg kan spotte ordet "dog" i allefall to ganger der inne :p

Heldigvis er det ikke dette leserene kommer til å henge seg opp i, da den for det første skal oversettes til engelsk og jeg for det andre ikke husker noenting fra kvelden jeg skal skrive om..

smart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med han/ham? Det er ikke mange som ikke klarer hun/henne, men utrolig mange som ikke klarer han/ham (som er akkurat det samme). Jeg har faktisk hørt noe snakk om at "ham" skal ut av språket, men...skal vi fjerne "henne" også?

De/dem er også noe som plager meg. Daglig. ;)

Han/ham skal ut av språket ja. Synes egentlig det er ganske teit, ettersom det faktisk er noe jeg irriterer meg over når folk gjør feil :p

de/dem/DEMS..

Norsklærere burde bli flinkere

Kom på enda en: Spørte :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...