Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig i at det virke tåpelig. Fremdeles e det ingenting å bry seg om fordeom. Ser retard ut, men liga retard å ble (negativt) påvirka øve kossen folk skrive. Eg gjekk såvidt på barneskolen, så eg måtte læra mye om norsk rettskriving på allmenn påbygg og av venner i seinere tid. Så for meg e det mer tiltak å skriva "skikkelig", siden eg faktisk må tenka igjennom masse på div. regler eg aldri fekk lært skikkelig.. Om någe e irreterande e dt faktisk når du gjerna ska hjelpa folk(GRATIS!!), så klage de på kossen du skrive. Eller når de bruke det så "comeback" i diskusjoner. Akkurat som om min norsk rettskriving har någen sammenheng me mine kunnskaper om trening..

Hvis vi alle bare skulle ha gitt blaffen i hvordan vi skrev, og skrevet slik vi pratet, så ville det norske språket utviklet seg til en hel haug med ulike "språk" i de ulike landsdelene. Tar jeg skikkelig hardt i, så kan i verste tilfellet språket blitt så ulikt at vi ikke hadde forstått hverandre. Det er en grunn til at vi også har et internasjonalt språk, for da kan vi kommunisere med hverandre. Det mest elementære hadde vi nok kunnet få frem ved hjelp av tegnspåk og tegninger, men det er mye mer praktisk å ha et felles språk man kan kommunisere på.

Jeg liker å hjelpe folk gratis - hvorfor skal man ta seg betalt for alt hele tiden? Å hjelpe andre gir meg glede, og er en av grunnene til at jeg driver frivillig arbeid.

Om jeg skulle fortalt personen at han/hun hadde skrivefeil, så hadde jeg gjort det "privat" (på personlig melding og ikke på "veggen" på facebook) Hadde jeg gjort det, er det nok sannsynlig at han/hun tar igjen ved å rette på meg. Det handler i bunn og grunn om hvordan man tilnærmer seg personen. Er du vennlig, så er som regel motparten vennlig. Er du krass, så er som regel motparten krass, osv.

Tilbake til tema:

Hadde jeg skrevet slik jeg noen ganger prater, så hadde du hatt vanskeligere for å forstå hva jeg hadde skrevet. Men du kan jo prøve deg:

- Æ're forno'a? Åh, den var snål! Ska'ru ha møe fårn? Hjælp, d vakke innafår det jæ reina me!

Ingen tvil hvor jeg er fra gitt! Selv om jeg ikke bruker "møe" så mye som mine naboer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt chatting, og til en viss grad forum fungerer i mine øyne som en mellomting mellom muntlig språk og uformelt skriftlig språk. Derfor mener jeg at det er greit å skrive en mellomting mellom skriftlig og muntlig språk. Dette er også noe av grunnen til at det eksisterer smileys, fordi en mangler ansiktsuttrykk og kroppsspråk en får muntlig.

Derfor synes jeg det er greit at det blir brukt slang og smilefjes på disse arenaene, men skrivefeil som ikke er valgt bevisst bør en luke unna uansett. Jeg pleier som regel å tilbasse skrivestilen min etter situasjonen. Hvis jeg skal være seriøs og kommer med noe saklig, er skrivestilen min ganske "skriftlig korrekt" både på chat og forum. Sånn ellers kan jeg godt finne på å skrive mer muntlig og dra inn både slang, forkortelser og smilefjes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi alle bare skulle ha gitt blaffen i hvordan vi skrev, og skrevet slik vi pratet, så ville det norske språket utviklet seg til en hel haug med ulike "språk" i de ulike landsdelene.

Mad props til deg som gadd å lese alt det der. Jeg kom meg nesten gjennom første setningen før jeg ga opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det virke tåpelig. Fremdeles e det ingenting å bry seg om fordeom. Ser retard ut, men liga retard å ble (negativt) påvirka øve kossen folk skrive. Eg gjekk såvidt på barneskolen, så eg måtte læra mye om norsk rettskriving på allmenn påbygg og av venner i seinere tid. Så for meg e det mer tiltak å skriva "skikkelig", siden eg faktisk må tenka igjennom masse på div. regler eg aldri fekk lært skikkelig.. Om någe e irreterande e dt faktisk når du gjerna ska hjelpa folk(GRATIS!!), så klage de på kossen du skrive. Eller når de bruke det så "comeback" i diskusjoner. Akkurat som om min norsk rettskriving har någen sammenheng me mine kunnskaper om trening..

Hvis vi alle bare skulle ha gitt blaffen i hvordan vi skrev, og skrevet slik vi pratet, så ville det norske språket utviklet seg til en hel haug med ulike "språk" i de ulike landsdelene. Tar jeg skikkelig hardt i, så kan i verste tilfellet språket blitt så ulikt at vi ikke hadde forstått hverandre. Det er en grunn til at vi også har et internasjonalt språk, for da kan vi kommunisere med hverandre. Det mest elementære hadde vi nok kunnet få frem ved hjelp av tegnspåk og tegninger, men det er mye mer praktisk å ha et felles språk man kan kommunisere på.

Jeg liker å hjelpe folk gratis - hvorfor skal man ta seg betalt for alt hele tiden? Å hjelpe andre gir meg glede, og er en av grunnene til at jeg driver frivillig arbeid.

Om jeg skulle fortalt personen at han/hun hadde skrivefeil, så hadde jeg gjort det "privat" (på personlig melding og ikke på "veggen" på facebook) Hadde jeg gjort det, er det nok sannsynlig at han/hun tar igjen ved å rette på meg. Det handler i bunn og grunn om hvordan man tilnærmer seg personen. Er du vennlig, så er som regel motparten vennlig. Er du krass, så er som regel motparten krass, osv.

Tilbake til tema:

Hadde jeg skrevet slik jeg noen ganger prater, så hadde du hatt vanskeligere for å forstå hva jeg hadde skrevet. Men du kan jo prøve deg:

- Æ're forno'a? Åh, den var snål! Ska'ru ha møe fårn? Hjælp, d vakke innafår det jæ reina me!

Ingen tvil hvor jeg er fra gitt! Selv om jeg ikke bruker "møe" så mye som mine naboer ;)

Jauda gauda, nå ble det stille gitt! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi alle bare skulle ha gitt blaffen i hvordan vi skrev, og skrevet slik vi pratet, så ville det norske språket utviklet seg til en hel haug med ulike "språk" i de ulike landsdelene. Tar jeg skikkelig hardt i, så kan i verste tilfellet språket blitt så ulikt at vi ikke hadde forstått hverandre. Det er en grunn til at vi også har et internasjonalt språk, for da kan vi kommunisere med hverandre. Det mest elementære hadde vi nok kunnet få frem ved hjelp av tegnspåk og tegninger, men det er mye mer praktisk å ha et felles språk man kan kommunisere på.

Jeg liker å hjelpe folk gratis - hvorfor skal man ta seg betalt for alt hele tiden? Å hjelpe andre gir meg glede, og er en av grunnene til at jeg driver frivillig arbeid.

Om jeg skulle fortalt personen at han/hun hadde skrivefeil, så hadde jeg gjort det "privat" (på personlig melding og ikke på "veggen" på facebook) Hadde jeg gjort det, er det nok sannsynlig at han/hun tar igjen ved å rette på meg. Det handler i bunn og grunn om hvordan man tilnærmer seg personen. Er du vennlig, så er som regel motparten vennlig. Er du krass, så er som regel motparten krass, osv.

Tilbake til tema:

Hadde jeg skrevet slik jeg noen ganger prater, så hadde du hatt vanskeligere for å forstå hva jeg hadde skrevet. Men du kan jo prøve deg:

- Æ're forno'a? Åh, den var snål! Ska'ru ha møe fårn? Hjælp, d vakke innafår det jæ reina me!

Ingen tvil hvor jeg er fra gitt! Selv om jeg ikke bruker "møe" så mye som mine naboer ;)

travle tider lately.. så ikkje ta stillheten så et tegn på någe aent enn akkurat det!

Det utvikle seg jo allerede litt sånn.. Mye slang, norsk-engelsk og lignende.. Har dette skapt veldig store problemer i hverdagen din? De fleste vokse det av seg når de bler litt øve 20år, så tror ikkje det vil medføra någe krise.. Syns du tok skikkelig hardt i allerede fra starten, så det at me plutselig ein dag ikkje sko forstått kverandre e jo ganske vill tanke.. Eg slide me å forstå div. dialekter og MANGE slite me min.. Det går bra liksom, men skjer ennå at folk i butikken snakke engelsk te meg, men det går og greit. Tror ikkje det kan ble så mye verre generelt.

Dette e jo veldig oftopic i ein allerede veldig oftopic tråd så akkurat det at du e snill og vil hjelpa folk gratis++ e ikkje vits å kommentera videre.

Tilbake til tema:

ja, tror nok eg forstår 99% det så står der.

faktisk glemt litt ut ka me diskutere nå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

travle tider lately.. så ikkje ta stillheten så et tegn på någe aent enn akkurat det!

Det utvikle seg jo allerede litt sånn.. Mye slang, norsk-engelsk og lignende.. Har dette skapt veldig store problemer i hverdagen din? De fleste vokse det av seg når de bler litt øve 20år, så tror ikkje det vil medføra någe krise.. Syns du tok skikkelig hardt i allerede fra starten, så det at me plutselig ein dag ikkje sko forstått kverandre e jo ganske vill tanke.. Eg slide me å forstå div. dialekter og MANGE slite me min.. Det går bra liksom, men skjer ennå at folk i butikken snakke engelsk te meg, men det går og greit. Tror ikkje det kan ble så mye verre generelt.

Dette e jo veldig oftopic i ein allerede veldig oftopic tråd så akkurat det at du e snill og vil hjelpa folk gratis++ e ikkje vits å kommentera videre.

Tilbake til tema:

ja, tror nok eg forstår 99% det så står der.

faktisk glemt litt ut ka me diskutere nå :p

Enig at ting blir litt OT her, så dette blir siste innlegg i denne tråden ang denne "problematikken".

Jeg personlig klarer å følge delvis med i svingene ang. slangord og diverse uttrykk. De fleste av dem kommer fra engelsk, og med den økte internationaliseringen, så tror jeg det kommer til å bli mer av. Jeg har ikke hatt veldig problemer med å ikke forstå andre, men nå er jeg kanskje ikke den som snakker med så veldig mange mennesker fra ulike steder i landet. Holder meg som regel i hjemtraktene.

Fortsatt mener jeg at det norske språket har godt av å ha rammer (gramatikk/skriveregler) for ikke å skli ut i ulike retninger. Punktum finale.

Siden du klarte "nøtta" mi, så er jeg spent på resultatet :p Kan du oversette? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dette med språk er veldig viktig, jeg prøver alltid å unngå feil når jeg blogger for det gir et mye bedre inntrykk for leserne. Blogger som er stappet fulle med skrivefeil og slang bare slutter jeg å lese, det gir et veldig slurvete inntrykk, som om forfatteren egentlig ikke gidder! Noen feil blir det jo selvsagt, og da har jeg visse lesere som selvsagt påpeker det med en gang ;)

Tror også det er viktig å tenke på at når man diskuterer ting som dette på et forum så tar man litt i, når jeg skriver at og/å feil gjør meg mektig irritert så er ikke der dermed sagt at jeg gjør noe med det i det daglige liv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til våren er jeg utdannet norsklærer, og jeg må ærlig innrømme at det klør i fingrene når jeg ser ulike skrivefeil! Ingen er feilfrie da, og det hender at jeg skriver feil også. I tillegg har man jo de som sliter med dysleksi av ulike slag, og da er det vel kanskje andre ting som bør fokuseres på enn og/å feil. MEN, sånn generelt så er feil som desverre, ihvertfall, interesert, komune, vell for å nevne noen, feil som man strengt tatt ikke burde skrive feil mer enn en gang. Det er ganske elementære ord språket vårt, og ikke så vanskelig å stave rett heller ;)

Over til karasjok; tidligere sto det jo RØYK FRITT i vognene til NSB. Det tok til og med laaang tid før det gikk opp for NSB at budskapet ikke var helt som de ønsket og de måtte bytte ut alle skilt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...