Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Åhåhå, nå har du sluppet løs udyret! :whistling:

Jeg er stort sett ganske grei å ha med å gjøre, men hvis temaet språk kommer opp, kommer du til å synes jeg er den mest avskyelige idioten du noen gang har møtt og ønske at du aldri har kjent meg. Det at folk virkelig ikke kan skrive skikkelig norsk er faktisk en del av grunnen til at jeg har holdt meg fullstendig unna alt som heter norskspråklige forum i flere år, før Fitnessbloggenforumet ble lansert.

Kall med gjerne pretensiøs og arrogant, men jeg får så til de grader magesår når jeg ser folk som ikke engang prøver å få til riktig staving og grammatikk på det de skriver. Hvis man vil at andre skal bruke tid på å lese det man skriver, så kan man pokker meg i det minste sørge for at det er lesbart. Språket, både muntlig og skriftlig, er den måten vi har til å uttrykke noe mer enn urinstinkter og apereflekser. Hvis man ikke behersker dette, fremstår man i mine øyne som rimelig uintelligent.

Jeg snakker selvfølgelig ikke om dyslektikere eller andre med lese- og skrivevansker (ikke selverklærte!) nå. Kan man ikke noe for det, så kan man ikke noe for det.

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om alle skrivefeil og grammatiske uhumskheter som gir meg høyt blodtrykk. Men jeg skal nøye meg med det aller verste: særskriving (orddeling). Hvorfor er det verst? Fordi det:

a) Ser helt forjævlig ut. Prøv å LES det du skriver for deg selv. Sier du "kalkun filet" i to ord med en markert pause imellom når du snakker, kanskje? "Torske rogn"? "Skole brød"? Nei, det gjør du ikke.

B) Egentlig er så hinsides enkelt å unngå – det er jo bare å holde klåfingrene unna spacebaren og bindestreken i et halvt millisekund!

c) Stemmer aldri. I 99% av alle tilfeller skal sammensatte ord IKKE deles opp. Du trenger jo ikke bruke hodet engang. Hva er best; å skrive riktig i 1% eller i 99% av tilfellene?

Argh, jeg må ha med en til: eggehvite, IKKE eggehvitte! Hvor i all verden får folk det fra at det skal være to t'er i dette ordet? Du uttaler jo ikke dette ordet med trykk på t'en når du prater. Hvorfor i alle dager skal det skrives med dobbel konsonant? Det er FEIL!

EDIT: Rettet opp skrivefeil. BECAUSE I CARE! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men hvis teamet språk kommer opp...

:D

Men når jeg har plukket på din feil og dermed stilt meg klar til motangrep, så er jeg veldig enig i det du sier med hvite/hvitte. Som regel er det veldig greit å ta utgangspunkt i "slik man snakker". Det gjelder for tegnsetting også, og jeg får mark av folk som ikke engang får til komma. Jeg klarer å dy meg når folk bruker kolon i stedet for semikolon, men om de bare kaster en håndfull komma over et avsnitt blir jeg SINT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, touché. Oddsen for at jeg skulle klare å komme meg gjennom det lange innlegget uten en eneste bitteliten skrivefeil var vel i utgangspunktet ganske minimal. For å forsvare meg selv vil jeg påstå at det å stokke om på to bokstaver fordi man har latt fingrene løpe litt for fort på tastaturet ikke vitner om manglende språklige ferdigheter, og at det kun er en bitteliten glipp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Bi" istedenfor Bli...

f.eks "Det bi kjempeartig"

WHY?!

WHY GOD, WHY?!?!

og kan selvfølgelig gå inn på noen andre nord norske ord:

Jåbb, Shikkeli, Hælg, Jort (Gjort), Håll (Hold), ijænn (igjen)

Det får være nok... blodtrykket jåbba så hardt at no har d laga et shikkeli håll i taket ijænn.

Det har jeg faktisk aldri hørt før :huh: Dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg at folk bruker ordet "så" alt for mye. Som regel kan hele ordet fjernes helt.

"For å sette meg litt inn i bakgrunnen til dette forskningsprosjektet, vil jeg se litt på mekanismene bak trening og depresjon".

Som så mye annet bruker jeg ordet "så" så mye jeg kan. Så det så!

Det er vel strengt talt ikke en feil å skrive "så" i det tilfellet der heller?! Unødvendig ja, men ikke direkte feil, eller? Jeg er ingen språkekspert, jeg bare prøver å skrive så riktig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel strengt talt ikke en feil å skrive "så" i det tilfellet der heller?! Unødvendig ja, men ikke direkte feil, eller? Jeg er ingen språkekspert, jeg bare prøver å skrive så riktig som mulig.

Mulig det ikke er en dramatisk feil, men for meg gir det et dårlig inntrykk. Setningen ser bedre ut om man bare dropper hele ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke gjenta alt som står skrevet over her. (Bare det som irriterer meg mest)

Det mest irriterende i verden er når folk skriver KANSJE.. DET HETER KANSKJE FOR FAEN.. som i at noe KAN SKJE.

I tillegg irriterer jeg meg grenseløst over hun/henne feil. Er derfor veldig glad i å si - Hvilken hund? når folk f.eks sier "Jeg møtte hun i går."

Også har vi jo den klassiske OG/Å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord Norsk dialekt på sitt beste...

Følgende tilsvar innløp til Fiskeridirektoratet etter at vedkommende hadde fått pålegg om å installere en "datadings" i båten sin, gjengitt i sin helhet:

Nu e æ førrbainna, altså. Fy faen, førr nokko førrbainnada skjit. Kem i hælvett e det som har fuinne opp det herre satans makkverket. Det går da fan-steike-helvete ikkje ant å hoilde på å kuke med det here i vekkesvik, ....Main har da førr faen ainner ting å gjøre einn å sette der å fettle og baille med den satans musejævelen.

Kainn du innst inni grønnskodden tykjeræva førrtelle ka som er vitsen med nokka jernskrammel som står der og gneill og hyle med en masse hælvetes lyda og blinke og blafre uta fan, og passord og ledninge og knotta som tyt ut som han tykjen overalt. Æ måtte berre ha fådd tak i en av dokker, dokker helvetes kukklæsta av nån suppoert gakkgakka, så skuill æ vel fansøkki ha rævkjørt dokker dit dokker høre heime, satans utvrengte fette av nån hestkuka. Kom fan ikkje hit å lur mainskit på folk, åførtælle ka

æ skal trøkke, din satans gjeddepeis.

Va det opp te mæ skulle dokker ha vært på ishave og ronka kobbekuk, førbainna søringsatana, så kunne dokker ha sotte å konfigurert dokker sjøl så utavhælvettes lang opp ide utpulte ræven dokkers at dokker måtte sjite utav æran neste gang dokker måtte på dass, og når dokker va færdi me det, så sku æ personlig ha kommen å formatert trynan dokkers, å installert skanken oppi baillhånka dokkers sånn at dokker kom tel å pesse røde serienummer.

Skulle det ennu spenneliv i dokker etter dette, så sku æ ha pluga og plyd dokker så utavhælvettes langt inn i det største rævhållet æ har funne. Og da sku det ha lokta mainnskjit av dokker heilt te dokker daua. Førr faen steike innst inn i det heiteste utsvidde hævlvette for satan, la mæ få tak i omså bare en av dokker.

Æ har da vel førr helvete slette hauet av hysjævla før.

kommer te å måkke heile den forbainna skiten i eska og sende ho i retur. æ vil fan ikkje ha han. Så kan dokker te helvete sette der å ronke aleine i den helsikes telefin dokkers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...