Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker denne tråden! :D

Folk som ikke kan si «baguette» troner høyt på listen. Ellers er det også irriterende med orddeling og folk som bytter ut hvilken med hvem (f.eks. «Hvem sang er tøffest»).

En annen ting som irriterer meg, er folk på nettet som tror de kan bruke semikolon og bruker dette i utide for å virke intelligente og seriøse. Semikolon markerer en lengre stopp enn komma, men en kortere stopp enn punktum. Hadde det ikke vært for at tegnet er viktig i programmering, hadde det bare vært en spesialkommando i Word (på lik linje med tankestrek og greske bokstaver) og ikke noe man kunne få fram «just like that» ved å holde inne shift og komma-tasten samtidig.

Edit: Fjortisser som sier «spøy» i stedet for «spydde». Gjerne i en setning med SMS-språk hvor de skryter over hvor mye rusbrus de drakk i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, jeg ler meg skakk av denne tråden.

Dette er patetisk... Jeg f.eks har dysleksi, har ekstreme konestrasjons vansker når jeg må sitte stille å gjøre noe, som på skolen.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk kan irritere seg grønn over pittepitte små feil, som en eller annen feil bokstav her og der.

Eller og/å, jeg tenker å laget det til ordet åg, så slipper jeg å bli fortat forskjellen flere ganger...

Man skjønner tross alt hva personen(e) som skriver slikt mener, å det er jo bare det som er poenget.. Så lenge det ikke er massive skrive feil i annet hver ord (som jeg ofte kan ha) først da, når man virkelig ikke forstår hva personen mener, DA er det lov til klage..

det mest fornuftige innlegget kom fra ei 16åring :) Kjenne meg igjen i mye du skrive faktisk, + eg gjer utrolig faen i om eg skrive feil og andre blir irritert. Personligheten te vedkommende så har problem, ikkje eg.. Likte btw ideen om å kun skriva "åg" :D 2in1

Men seriøst.. Kem registrere seg på div.treningsforum for å snakka om norsk rettskriving? Jo, de så har det dårlig me seg sjøl og må få det ut på andre? Akkurat så i barnehagen når barna ikkje kan kommunisera så bite de kverandre.. Så lenge me forstår kverandre e det vell ett fett kossen me skrive. Folk her inne har sikkert fått tilsendt bilder der bokstaver e "omøblert" i setningen og fremdeles går dt fint å lesa det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahah, jeg ler meg skakk av denne tråden.

Dette er patetisk... Jeg f.eks har dysleksi, har ekstreme konestrasjons vansker når jeg må sitte stille å gjøre noe, som på skolen.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk kan irritere seg grønn over pittepitte små feil, som en eller annen feil bokstav her og der.

Eller og/å, jeg tenker å laget det til ordet åg, så slipper jeg å bli fortat forskjellen flere ganger...

Man skjønner tross alt hva personen(e) som skriver slikt mener, å det er jo bare det som er poenget.. Så lenge det ikke er massive skrive feil i annet hver ord (som jeg ofte kan ha) først da, når man virkelig ikke forstår hva personen mener, DA er det lov til klage..

Så fordi du har dysleksi kan du ikke uttale baguette? :p

Tror ikke folk flest irriterer seg over små feil. Derimot vil nok de fleste irritere seg over noen som skriver på Bodø-dialekt på et offentlig forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpent for å diskutere hva som helst her på forumet, og det er fritt frem for alle å ytre sine meninger. Det er derfor vi har en off topic-seksjon.

Hvis man føler seg støtt av en diskusjon om språk og grammatikk, bør man kanskje styre unna. Det sier seg selv hva en slik tråd vil inneholde. Dere kan jo selvfølgelig også ytre deres egne meninger og diskutere, men ikke bli overrasket over det dere leser. Det er alles rett å kunne gi blaffen i hva andre synes i de fleste situasjoner, men det går begge veier.

Man kan ikke bare spille "du kritiserer meg fordi du ikke er fornøyd med deg selv"-kortet i alle situasjoner heller. Det er anvendbart i diskusjoner som går på person, men det blir litt lettvint og barnslig når man diskuterer et tema som språk og grammatikk i sin helhet. Du hører ikke akkurat dette argumentet når det kritiseres og diskuteres i politikken heller.

Hvis absolutt alle skulle gitt blaffen i hvordan man skriver, fordi det er det samme så lenge man forstår hverandre, ville det garanterte resultatet til slutt bli at vi ikke lenger hadde forstått hverandre. Man trenger folk som bryr seg om språket og bevisstgjør oss på det.

Samtidig synes jeg at det å innføre ordet "åg" var en litt morsom idé. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et er jo flere som har skrevet eksplisitt at det selvsagt er unntak for dysleksi. La meg bare si det med en gang at om jeg noen sinne blir med i en diskusjon der vi snakker litt om enkelte menneskers forferdelige fargesmak, så gjelder det IKKE ekstremt svaksynte og blinde. Hvis jeg sier negative ting om kvinnfolk som aldri lytter, så gjelder det ikke dem som er døve. Osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg selv i å skrive «så» i steden for «som» av dialektiske årsaker (jeg sier så til begge deler). Skal fra nå av gi meg selv en straff på 15 burpees hver gang jeg gjør feilen.

Er det samme med ordet 'i steden' istedenfor 'i stede' -haha unnskyld! Jeg kunne ikke stoppe meg selv :blush:

Kjære deg... Nå retter du jo feil!

Det heter enten istedenfor, eller i stedet for.

Måtte bare:p Selv om alt det der er feil jeg ofte gjør selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, jeg ler meg skakk av denne tråden.

Dette er patetisk... Jeg f.eks har dysleksi, har ekstreme konestrasjons vansker når jeg må sitte stille å gjøre noe, som på skolen.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk kan irritere seg grønn over pittepitte små feil, som en eller annen feil bokstav her og der.

Eller og/å, jeg tenker å laget det til ordet åg, så slipper jeg å bli fortat forskjellen flere ganger...

Man skjønner tross alt hva personen(e) som skriver slikt mener, å det er jo bare det som er poenget.. Så lenge det ikke er massive skrive feil i annet hver ord (som jeg ofte kan ha) først da, når man virkelig ikke forstår hva personen mener, DA er det lov til klage..

Vi har kanskje tatt litt hardt i denne tråden når vi kritiserer ulike skrivefeil, men skrivefeil er noe vi alle har. Og vi har vel aldri kritisert personer direkte, men vi irriterer på oss høyt blodtrykk av dårlig grammatikk - mao ikke personen bak skrivefeilene. Men det finnes noen som gang på gang skriver de sammen feilene - til tross for at de ikke har dysleksi. Stadig vekk på facebook ser jeg venner bomme på bruken av og/å, og jeg får nesten lyst til å fortelle vedkommende det, slik at hun eller han har mulighet til å rette det. Jeg har overhode ikke til hensikt å drite ut personen på noen måte, det er kun for å hjelpe! Det er ikke til å stikke under en stol at dårlige skrivekunnskaper kan virke negativt ift. bl.a. arbeidsliv. Dysleksi er igjen noe annet, men det bør sies fra om til arbeidsgiver og nære kollegaer. Det finnes alltid mennesker som ikke forstår hvordan dysleksi fungerer, og som kan ha negative holdninger rundt denne "tilstanden". Etter min mening sier det da mer om dem enn det gjør av den som er "rammet". At mennesker enda ikke har lært seg hva det er og satt seg pittelitt inn i det er tragisk. Snakk om å oppdatere seg litt i takt med samfunnet! Det irriterer meg faktisk enda mer og gir meg enda høyere blodtrykk enn skrivefeil! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det mest fornuftige innlegget kom fra ei 16åring :) Kjenne meg igjen i mye du skrive faktisk, + eg gjer utrolig faen i om eg skrive feil og andre blir irritert. Personligheten te vedkommende så har problem, ikkje eg.. Likte btw ideen om å kun skriva "åg" :D 2in1

Men seriøst.. Kem registrere seg på div.treningsforum for å snakka om norsk rettskriving? Jo, de så har det dårlig me seg sjøl og må få det ut på andre? Akkurat så i barnehagen når barna ikkje kan kommunisera så bite de kverandre.. Så lenge me forstår kverandre e det vell ett fett kossen me skrive. Folk her inne har sikkert fått tilsendt bilder der bokstaver e "omøblert" i setningen og fremdeles går dt fint å lesa det

Signerer svarene under her, samt at jeg ville påpeke at om alle skulle "gitt faen i" om de skrev riktig, så kunne vi snart latt være å ha et skriftspråk(...). På den måten at når det først er etablert et skriftsspråk, og lagt ned visse retningslinjer og regler, så er de til for å følges :) På samme måte som at man bør skille mellom off-side og corner i en fotballkamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville påpeke at om alle skulle "gitt faen i" om de skrev riktig, så kunne vi snart latt være å ha et skriftspråk(...). På den måten at når det først er etablert et skriftsspråk, og lagt ned visse retningslinjer og regler, så er de til for å følges :) På samme måte som at man bør skille mellom off-side og corner i en fotballkamp.

jamen, daaaa.. Tror du eg skrive sånn eg gjør nå på eksamen, CV o.l? Tror du eg prøve å fucka up språket i norge eller tror du eg bare foretrekke å ver praktisk+chilla når eg faktisk sitte å chille hjemma på forum?! retningslinjer og regler e greit, men litt individualisme og originalitet e ennå mer greit for min del. så av den grunn kjøre eg mitt eget løp. Hadde alle følgt alle reglene og retningslinjene i verden hadde det vert ein tragisk saueflokk der ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen, daaaa.. Tror du eg skrive sånn eg gjør nå på eksamen, CV o.l? Tror du eg prøve å fucka up språket i norge eller tror du eg bare foretrekke å ver praktisk+chilla når eg faktisk sitte å chille hjemma på forum?! retningslinjer og regler e greit, men litt individualisme og originalitet e ennå mer greit for min del. så av den grunn kjøre eg mitt eget løp. Hadde alle følgt alle reglene og retningslinjene i verden hadde det vert ein tragisk saueflokk der ute

Hehe, nei det får en jo håpe at du ikke gjør;) Men om du ikke har vansker med å skrive korrekt, er det vel strengt tatt mer upraktisk og anstrengende å bevisst skrive "feil" (eller "chill"), enn å bare skrive riktig. Vil du markere individualisme og originalitet kan du vel gjøre det med innholdet i teksten din, ikke utseendet på den....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen, daaaa.. Tror du eg skrive sånn eg gjør nå på eksamen, CV o.l? Tror du eg prøve å fucka up språket i norge eller tror du eg bare foretrekke å ver praktisk+chilla når eg faktisk sitte å chille hjemma på forum?! retningslinjer og regler e greit, men litt individualisme og originalitet e ennå mer greit for min del. så av den grunn kjøre eg mitt eget løp. Hadde alle følgt alle reglene og retningslinjene i verden hadde det vert ein tragisk saueflokk der ute

Jeg tror kanskje du har misforstått litt Widding. Alle skriver litt "løssluppent" på forum o.l. ift. hva de ville gjort på en eksamen og CV. Men det er så mange som har gramatiske feil på noe som er "grunnleggende" for norsk grammatikk - som f.eks. og/å.

Jeg skriver ofte "Står til?" til venner på facebook - ideelt burde jeg vel skrevet "Hvordan står det til?".

Men når en 22 åring skriver: "Jeg å Ola ska på kjøpe senteret å kjøpe bannanaer og kjøtt suppe" - det er i slike tilfeller vi reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt før her, så er ord delings feil det aller verste, spesielt når de er blir gjentatt. Jeg har full forståelse for at man kan bomme innimellom, spesielt i lange tekster, men om man i en tekst om kosthold konsekvent skriver "lav karbo", "kjøtt deig" eller "frukt salat", så koker det litt i toppen når jeg leser det. Ikke fordi det er feil, men fordi det er så åpenbart feil at jeg ikke kan forstå hvordan noen kan tro at det skal være sånn (dette gjelder i nesten samtlige tilfeller av orddelingsfeil).

En annen ting er folk som skriver slangord. Slang er noe som foregår muntlig, ikke skriftlig! Et eksempel kan være å erstatte ordet karbohydrater med "karber" eller "karbiser", som mange lavkarbofolk har begynt med.

Det er relativt enkelt å se om et innlegg er skrevet av en som har dysleksi/skrivevansker eller om det er en som bare skriver dårlig. Om personen har dysleksi, vil det være ganske tilfeldig hvor feilene oppstår. Dersom teksten ikke inneholder noen skrivefeil, men dårlig setningsoppbygging, orddelingsfeil osv, er det stor sannsynlighet for at denne personen enkelt og greit ikke skriver bra/ikke prøver å skrive korrekt. Sistnevnte er irriterende, dysleksi er uforskyldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt kommer til alt, så kan folk bare skrive som de føler for. Det de må være oppmerksomme på der de skriver "tilbakelent og avslappet" er at enkelte ikke gidder å lese det. Rett og slett. Så om det er greit for dem, så får de bare gjøre det. Jeg leser ikke dialekt. Faktisk leser jeg ikke mer enn to linjer om det er nynorsk heller, og da skal jeg være rimelig sikker på at det er et gullkorn før jeg begynner. Nedre grensen min går ved bokmål for ting jeg skal gidde å sette meg inn i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du har misforstått litt Widding. Alle skriver litt "løssluppent" på forum o.l. ift. hva de ville gjort på en eksamen og CV. Men det er så mange som har gramatiske feil på noe som er "grunnleggende" for norsk grammatikk - som f.eks. og/å.

Jeg skriver ofte "Står til?" til venner på facebook - ideelt burde jeg vel skrevet "Hvordan står det til?".

Men når en 22 åring skriver: "Jeg å Ola ska på kjøpe senteret å kjøpe bannanaer og kjøtt suppe" - det er i slike tilfeller vi reagerer.

Enig i at det virke tåpelig. Fremdeles e det ingenting å bry seg om fordeom. Ser retard ut, men liga retard å ble (negativt) påvirka øve kossen folk skrive. Eg gjekk såvidt på barneskolen, så eg måtte læra mye om norsk rettskriving på allmenn påbygg og av venner i seinere tid. Så for meg e det mer tiltak å skriva "skikkelig", siden eg faktisk må tenka igjennom masse på div. regler eg aldri fekk lært skikkelig.. Om någe e irreterande e dt faktisk når du gjerna ska hjelpa folk(GRATIS!!), så klage de på kossen du skrive. Eller når de bruke det så "comeback" i diskusjoner. Akkurat som om min norsk rettskriving har någen sammenheng me mine kunnskaper om trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...