Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tråden heter "språkfeil" så jeg føler det dog passer inn her ;)

Riktig bruk av "dog" nå? :p

Huff, så må jeg dra den litt langt; men er dialekt egentlig språkfeil? Enig at det er grammatisk feil kanskje, men som jeg sa, så er det ikke så mange som faktisk skriver "vårs", "sjæl" (selv), "bilær" (biler) og "båtær" (båter) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så må jeg dra den litt langt; men er dialekt egentlig språkfeil? Enig at det er grammatisk feil kanskje, men som jeg sa, så er det ikke så mange som faktisk skriver "vårs", "sjæl" (selv), "bilær" (biler) og "båtær" (båter) ;)

Vi har lov til å skrive som vi prater. Det lærte i alle fall jeg på videregående. Men det begynner å bli noen år siden :p

Jeg orker ikke å irritere meg over skrivefeil på forumet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så må jeg dra den litt langt; men er dialekt egentlig språkfeil? Enig at det er grammatisk feil kanskje, men som jeg sa, så er det ikke så mange som faktisk skriver "vårs", "sjæl" (selv), "bilær" (biler) og "båtær" (båter) ;)

Jeg kan godt finne på å skrive sjæl! Jeg sier det når jeg snakker, så da blir det ofte naturlig å skrive det også.

Likevel - jeg ville jo aldri skrevet "sjæl" om jeg skrev en artikkel eller leverte inn en prøve. Tenker at det er litt forskjell der ;p

"Vårs" skriver jeg aldri. Det både ser og høres idiotisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt finne på å skrive sjæl! Jeg sier det når jeg snakker, så da blir det ofte naturlig å skrive det også.

Likevel - jeg ville jeg aldri skrevet "sjæl" om jeg skrev en artikkel eller leverte inn en prøve. Tenker at det er litt forskjell der ;p

"Vårs" skriver jeg aldri. Det både ser og høres idiotisk ut.

Enig med deg. Jeg sier feks. gæærn og skriver ikke gal. Det blir helt feil for en østlending som meg. Og sjølv :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt finne på å skrive sjæl! Jeg sier det når jeg snakker, så da blir det ofte naturlig å skrive det også.

Likevel - jeg ville jo aldri skrevet "sjæl" om jeg skrev en artikkel eller leverte inn en prøve. Tenker at det er litt forskjell der ;p

"Vårs" skriver jeg aldri. Det både ser og høres idiotisk ut.

Enig med deg. Jeg sier feks. gæærn og skriver ikke gal. Det blir helt feil for en østlending som meg. Og sjølv :p

Jeg også skriver på dialekt når jeg skriver "løssluppent", men sjeldent til aldri når jeg skriver seriøst. Inne på forum (som er for hele landet = mange ulike dialekter), så skriver jeg relativt tilnærmet bokmål - til tross for at jeg ikke snakker sånn til daglig.

Men skriver jeg med venner på facebook og slenger en kommentar for tull, da kan jeg godt skrive dialekt. Det går automatikk i det når jeg skriver, men desverre ikke så automatisk når snakker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Folk som sier feil på da/når

Tenkte faktisk på det når jeg var ute med hunden. Er ganskel dårlig på det selv noen ganger, men siden jeg er "profesjonell forfatter" tar jeg meg selv i det oftere og oftere før korrekturlesing. Takk og pris :)

:confused:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok ikke den åpenbare feilbruken av når? Det kalles ironi :p

Var derfor jeg satte smileyen med spørsmålstegn bak. Litt sånn "not sure if serious...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhåhå, nå har du sluppet løs udyret! :whistling:

Jeg er stort sett ganske grei å ha med å gjøre, men hvis temaet språk kommer opp, kommer du til å synes jeg er den mest avskyelige idioten du noen gang har møtt og ønske at du aldri har kjent meg. Det at folk virkelig ikke kan skrive skikkelig norsk er faktisk en del av grunnen til at jeg har holdt meg fullstendig unna alt som heter norskspråklige forum i flere år, før Fitnessbloggenforumet ble lansert.

Kall med gjerne pretensiøs og arrogant, men jeg får så til de grader magesår når jeg ser folk som ikke engang prøver å få til riktig staving og grammatikk på det de skriver. Hvis man vil at andre skal bruke tid på å lese det man skriver, så kan man pokker meg i det minste sørge for at det er lesbart. Språket, både muntlig og skriftlig, er den måten vi har til å uttrykke noe mer enn urinstinkter og apereflekser. Hvis man ikke behersker dette, fremstår man i mine øyne som rimelig uintelligent.

Jeg snakker selvfølgelig ikke om dyslektikere eller andre med lese- og skrivevansker (ikke selverklærte!) nå. Kan man ikke noe for det, så kan man ikke noe for det.

AMEN!!

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om alle skrivefeil og grammatiske uhumskheter som gir meg høyt blodtrykk. Men jeg skal nøye meg med det aller verste: særskriving (orddeling). Hvorfor er det verst? Fordi det:

a) Ser helt forjævlig ut. Prøv å LES det du skriver for deg selv. Sier du "kalkun filet" i to ord med en markert pause imellom når du snakker, kanskje? "Torske rogn"? "Skole brød"? Nei, det gjør du ikke.

B) Egentlig er så hinsides enkelt å unngå – det er jo bare å holde klåfingrene unna spacebaren og bindestreken i et halvt millisekund!

c) Stemmer aldri. I 99% av alle tilfeller skal sammensatte ord IKKE deles opp. Du trenger jo ikke bruke hodet engang. Hva er best; å skrive riktig i 1% eller i 99% av tilfellene?

Argh, jeg må ha med en til: eggehvite, IKKE eggehvitte! Hvor i all verden får folk det fra at det skal være to t'er i dette ordet? Du uttaler jo ikke dette ordet med trykk på t'en når du prater. Hvorfor i alle dager skal det skrives med dobbel konsonant? Det er FEIL!

EDIT: Rettet opp skrivefeil. BECAUSE I CARE! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, artig tråd ;)

Og/å feil er irriterende, men det som irriterer meg enda mer er når folk skriver supersimple ord feil. Når man skriver kjempegått istedet for kjempegodt for eksempel, typisk fjortis jenter som skriver ord akkurat som de blir sagt. FNATT!

Merkelig at dette kom akkurat i det jeg rettet meg selv i akkurat samme greia.. haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...