Gå til innhold

Er det lov å bli lei seg?


000

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Interessant at du vinkler det slik at i andre land ville ikke jentene turt å kalle "gutta" for det de kaller deg fordi DA ville det blitt tyn.

Jeg tror rett og slett du ikke forstår at man må gjøre seg fortjent til respekt, ikke forvente det.

Alle fortjener å bli behandlet menneskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jenter vil være gode mot andre, og det vet du. Jeg skjønner at du blir lei deg og det er opp til deg om du orker å bli såret hele tiden eller velger å flytte, eller annet. I visse miljøer er du mer utsatt for dritt. Du trenger ikke gå ut på byen i helgen f.eks. Jeg tror alle er sårbare ute på byen blandt alkohol. Folk har jo ikke så mye hemninger når de har drukket, og er de negative så kommer det lettere til uttrykk da. Kanskje din kropp blir et bilde av deres store ego som de ikke liker? Et oppblåst ego uten substans som må tråkke andre ned for ikke å risikere at noen stikker hull på ballongen og avslører at de er tomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er og blir et forbanna jantelovland. Vi blir oppdratt etter den, og oppdratt til å ikke kunne skryte av oss selv, for det er feil. Det finnes unntak, det gjør det i de aller fleste tilfeller, men jeg kjenner jeg får lyst til å lå noen når de sier til meg at "jeg er en idiot som trener styrke, siden jeg bare blir stor og bulkete."

Jeg synes du er flott jeg, og jeg ville også tatt et bilde sammen med noen som så slik ut om jeg møtte noen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig leit å høre at du får kommentarer etter deg, og selvfølgelig har du lov å reagere på det! Jeg skulle også ønske at folk hadde høflighet og anstendighet nok til å holde ondsinnede kommentarer for seg selv, men dessverre er folk styrt av sine egne motiver, slik at de sjeldent føyer seg inn i hvordan man skulle ønske verden var.

Jeg lurer på om det kan være noe mer som skjer her, siden dine opplevelser med kvinner ikke ser ut til å stemme helt med hvordan andre opplever situasjonen. Dette blir bare spekulasjoner fra min side, men se gjerne om du tror det kan være noe i noe av det:

1) Vi mennesker ser gjerne det som alt står i tråd med våre oppfatninger og det vi alt tror fra før. Det som ikke passer inn vil bli gjerne sett på som et unntak, som et resultat av situasjonen eller minimalisert som noe som "ikke teller." Dette vil si at det er langt større sannsynlighet for at du vil legge merke til det dersom en jente oppfører seg som dritt enn det er for andre som ikke alt har en slik oppfatning av norske jenter. Jeg har f.eks aldri langt merke til den tendensen du beskriver hos jenter - men så ser jeg heller aldri etter det.

2) Vi oppsøker informasjon og situasjoner som kan støtte våre oppfatninger. Det er sjeldent vi prøver å aktivt oppsøke informasjon som kan avkrefte det vi alt tror. Det er en menneskelig tendens å ville ha rett, selv når "rett" vil si at virkeligheten er kjip. Det at du faktisk har filmet disse interaksjonene viser at du både har vært opptatt av å finne dem (punkt 1) og bekrefte oppfatningene du alt har (punkt 2). Dersom du skulle filmet alle gangene dette ikke har skjedd - ville ikke det også blitt tusenvis av filmklipp? :)

Begge disse oppmerksomhetsprosessene kan gjøre slik at du blir sittende igjen med et skjevt inntrykk av den kvinnelige befolkningen. Samtidig er det også sannsynlig at du faktisk opplever noe fientlighet slik du beskriver, fordi man dessverre opplever dette når man skiller seg ut (jeg er i samme, men i en tyngre båt som deg - jeg får stadige kommentarer vekten min). Jeg sier dermed ikke at det du opplever ikke er reelt - jeg sier bare at oppmerksomhetsprosessene jeg alt har nevnt vil kunne gjøre slik at bildet blir enda mørkere enn det i utgangspunkter er.

Sannsynligheten for at du overgeneraliserer fra noen jenter er kjipe til "alle jenter er kjipe" er også stor når man opplever slike vonde ting som du opplever. Denne tendensen til å overgeneralisere er også en veldig menneskelig ting å gjøre - det er jo en fordel å kunne generalisere til "alle tigre er farlige" etter du har sett en tiger tygge av hodet til naboen f.eks. Det er imidlertid ikke alltid slike prosesser blir riktige. Når du stemples som boler er du i den mottakende enden av andre personers overgeneralisering. Det er jo ikke en god følelse du sitter med, og det er det heller ikke for jenter som føler seg urettferdig stemplet som kjipe av deg.

3) Våre føroppfatninger påvirker våre tolkninger. Når du opplever jenter som kjipe vil det kunne påvirke hvordan du opplever selv hyggelig atferd (f.eks "hun er hyggelig mot meg - hva er det hun pønsker på?" er ikke uvanlig tolkning av positiv atferd). Selv positiv atferd fra jenter vil dermed kunne tolkes negativt, for å igjen støtte den oppfatningen du har dannet deg. Trangen til å søke informasjon som bekrefter det vi alt tror er gjerne veldig sterk, og dersom du tror andre vil deg vondt er det det du vil se. Tvetydig kroppspråk, blikk osv vil kunne tolkes i retning av at det du alt tror. Ditt mentale bilde av virkeligheten kan dermed bli stadig mer skjevt: Det kan bli som å se den ene svarte sauen i saueflokken og overse de resterende 99 hvite sauene i noen tilfeller. Hvor mange ganger har kvinner ikke oppført seg på den måten du beskriver?

4) Dine tanker om andres tanker er bare tanker. Ofte gjør vi oss opp tanker om hva andre tenker eller føler om oss basert på hva vi frykter de skal tenke eller føle. Ser du på deg selv som f.eks stygg vil sannsynligheten være langt større for at du tenker at "de tenker jeg er stygg" enn dersom din dypeste frykt er at andre skal se på deg som dum - da vil du være mer tilbøyelig til å tenke at "de synes jeg er så dum." Når vi tillegger andre tanker, følelser og motiver man ikke kan vite sikkert at de faktisk har blir dette en form for tankelesing, der vi lar det vi frykter mest lede oss til å hoppe til for tidlige konklusjoner.

Pass på at du minner deg selv på at "jeg kan faktisk ikke vite at de tenker dette" når du er oppe i en situasjon og gjør deg selv antakelser om hva andre tenker. Du kan gjerne spørre for å få det sjekket ut, men da må du også være villig til å ta deres ord på alvor hvis de avkrefter oppfatningen din. Ingenting er mer irriterende enn å ikke bli trodd når man faktisk er ærlig om hva man tenkte! Jeg ble usikker på om andre faktisk uttrykte disse negative tingene til deg i alle tilfeller, eller om du bare hoppet til konklusjoner om at det faktisk var slik. Uansett er det godt mulig det kan være litt av begge deler her - det er gjerne det.

5) Trekk inn alternative måter å forklare deres atferd på. Shit test som et forsøk på flørting slo meg også i den situasjonen du beskrev i starten. Mange tenker ikke over at anklager om boling sårer, og er rett og slett bare ubetenksomme.

Mange har hatt negative erfaringer med bolere som ikke nødvendigvis er kjent for å kunne kontrollere temperamentet sitt i ulike situasjoner. Når mennesker er usikre er det ikke uvanlig at de reagerer med aggresjon, f.eks via navnekalling slik du opplever. Ikke nødvendigvis rasjonelt, men det føles gjerne bedre å se på deres atferd som en form for selvbeskyttelse enn som ren ondsinnethet rettet mot å ta deg ned. Dette er ikke det samme som å forsvare de som gjør deg vondt - det de gjør er fortsatt like kjipt - det handler om å finne måter å se det på som gjør at du kan takle det på en bedre måte. Mennesker er også flokkdyr - når noen først begynner å rope slemme ting er det ikke uvanlig at de andre pysete sauene følger opp fordi det er så vanskelig å stå i mot gruppepresset.

Jeg stusser litt på den situasjonen med hun jenta som holdt på å bli voldtatt: Hvordan vet du at det var det hun tenkte eller mente? Jeg leste litt fort så det er mulig jeg ikke har fått med meg akkurat det. Dersom hun sa noe rett etter voldtekten er det spesielt viktig å trekke inn alternative forklaringer: Tenk deg at du har blitt overfalt, du er livredd og har stresshormoner ut av en annen verden rasende gjennom kroppen. Når en annen mann så kommer og river bort voldtektsmannen - vel, hun er ikke nødvendigvis i en situasjon der kroppen hennes lar henne vurdere situasjonen klart. For alt hun vet kunne du vært kompisen til voldtektsmannen som ville ha en prøvetur først, og dermed nok en trussel.

Det er heller ikke uvanlig at personer utsatt for voldtekt, enten det er fullbyrdet eller ikke, er rimelig skeptisk til alle mannfolk en god stund etterpå (ja, hallo igjen overgeneraliseringen). Med tanke på at det å bli forsøkt voldtatt kan være like traumatisk som en fullbyrdet en er det ikke nødvendigvis lett å uttrykke takknemlighet der og da, og heller ikke nødvendigvis i en lengre periode etterpå. Å takke for en en avverget voldtekt kan føles litt som å si "takk for at han bare skøyt meg i beinet og ikke i magen." Den psykologiske skaden ville alt kunne være skjedd i form av forsøket i seg selv, og da er det en fattig trøst at det kunne gått mye verre. Det kan tenkes at det er slike reaksjoner etter voldtektsforsøket som har gjort det vanskelig for henne å uttrykke takknemlighet for det du gjorde, og ikke hennes personlighet eller hennes reaksjoner på deg som person.

Det betyr ikke at det du gjorde var ubetydelig: Statistisk sett er sannsynligheten for senvirkninger mindre når det ikke blir fullført. Du er en helt i mine øyne uansett hvor mye hun har vært i stand til å uttrykke, så redder du meg noen gang lover jeg deg blomster på døra så snart jeg har kommet meg igjen!

6) Din egen atferd kan påvirke hvordan andre reagerer. Hvis du frykter at andre skal være slemme mot deg kan det være at du ubevisst signaliserer f.eks en avvisende eller aggressiv oppførsel til andre (bolerstereotypi aktivert?). Dette kan i sin tur fremkalle nettopp den responsen du frykter, og du får igjen dessverre bekreftet ditt virkelighetsbilde. Dette betyr ikke at du fortjener den responsen!

Jeg har selv opplevd så mange kommentarer at jeg har måttet gå noen runder med meg selv for å unngå å overgeneralisere noen kjipe kommentarer til noe som gjelder for flere. Jeg har aktivt måtte se etter unntak på oppfatningen jeg tidligere hadde om at mennesker vil meg ondt pga hvordan jeg ser ut. Jeg har også måttet være ekstra oppmerksom på at mine opplevelser vil kunne gjøre meg mer sårbar for å tolke tvetydige blikk og kroppspråk i negativ retning, og dermed minne meg selv på at det ikke nødvendigvis er tilfelle. Å arbeide med disse tingene kan være vanskelig, men også nyttig!

Folk er fortsatt kjipe i blant, akkurat slik som du også opplever. Forskjellen når jeg tar kontroll over de indre prosessene som jeg har nevnt her er at jeg ikke blir sittende igjen med et bilde av hele den mannlige befolkningen som frekke duster. Dermed drar jeg lett på trening igjen, selv om jeg vet at jeg vil kunne møte alt fra spyttklyser til latterliggjøring. Det å passe på at jeg ikke går i disse tankefellene gjør det i alle fall litt enklere å takle (og jeg håper det vil kunne hjelpe for deg også!), frem til jeg enten får til et samfunn der folk er snille mot hverandre eller til jeg når en vekt som er allment akseptert. Whatever comes first... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Powerpuff - Du må lese om igjen, hun var bare forjamset og ropte etter taxi for harde livet, jeg fikk med meg at hun var svensk og hva mer hun tenker er uinteressangt for meg. Jeg mente å beskrive i neste tilfelle.

Det jeg synes er rart er at flere som skriver i tråden har mange ganger sagt til meg at de er lei av kommentarene de får når de går ut av nettopp jenter, men de orker kanskje ikke å skrive det her?.

Hvis man er voksen og ikke er klar over det du skriver og beskriver så vil jeg være frekk nok til å påstå at en har lavere atferdsevne? Det kan ikke være mulig å ikke forstå det?.

Jeg kan være den fulleste mannen i live, jeg vil fremdeles aldri utstråle noen som helst form for aggressjon, tristhet, bitterhet eller lignende.....jeg har ingen komplekser eller noen sånn coach-hvit-alfamann behov som skal analysere alle han ser og detaljert oppføre seg som riktig for suksess og bite og bite tilbake på alt og alle med kjappe ord, løsninger og replikker.

Nei jeg tar en øl med vennene mine og gir totalt faen i hvem som er rundt meg, de påvirker ikke mitt humør så lenge de ikke kommer bort til meg og slår meg i fjeset og kaller meg boler.

Men la oss si at jeg var en sånn coach type ala ansatt i tvnorge for å øke prestasjonene på avdeling nummer 5 med sidejobb for å piske deltidselsene på kundesenteret til Telenor, skikkelig speeda apekatt fra Hamar med fortid fra sikkerhetsbransjen og firkantede briller, ipad, alltid nyklipt og ultra-aggressiv i "dette greier vi gutta!!!" kroppspråket sitt...sikkert skrevet en eller annen horebok om "5 skritt til lykke og penger" og verste jævla psykologi-light kroppspråkstudenten som fakter, og fekter og vimser og fjerter med armene som bare satan.

Ville jeg fremdeles fortjent at folk kom og sa de synes coacher var jæææææææææææææævlig slitsomme, og HERRE JESUS COACHER ER SLITSOMME, det er de jo....jeg får prostata-mensen bare jeg står i samme rom som en og de har kanskje det kroppspråket du er ute etter å treffe mest med beskrivelsene dine.

Når det gjelder undersøkelsene jeg viser til kan jeg godt finne de begge frem, den første er bearbeidet av Preben Z. Møller og er tilgjenglig i sukkers "datingmagasinet", norske tulleundersøkelser om husarbeid spiller liten rolle...jeg blir heller mer nysgjerrig når likestillingskommiten bestående kvinner og en mann forkaster rapporter som dokumenterer at det er likelønn i Norge på alle måter og finner frem noe gammelt vræl fra Brundtland sin tid.

McBain - Men de er unge jenter, er du klar over hvor mye oppmerksomhet de får døgnet rundt? på sms, facebook, utesteder, jobben, sjefen vil dele hotellrom på firmatur, Stian i oppgangen, Diego som kjører budbilden ringer fra skjultnr i ett sett, gamle feiten tilbyr seg å betale mobilregningene osv.......De får positiv oppmerksomhet døgnet rundt og itillegg finnes det en HÆR av nerder gjør alt de for å lese pick up artist vræl og fotfølge jentene ironisk nok til tross for at de skal jo liksom ikke være så på ifølge sin egen litteratur.

Når de får en drøss med tilbud konstant, hele jævla 20årene og godt opp til de er midten av 30årene, hvorfor skal de føle seg truet av meg? hvorfor skal de være så smålige, de har alt de vil, alle vil gi dem alt hele tiden og de kan knipse så kan de bli sammen sjenerte Roar eller ha sex med frekke Simen.

Det blir som en millionær skulle følt seg truet av en sigøyner, det maker no sense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rock - jeg sier ikke at jeg har fasiten eller at det du opplever ikke er reelt for deg. Det er også vanskelig for meg å vite hva som passer på deg og hva som ikke gjør det, derfor gjettet jeg bare slik at du selv fikk finne ut om noe av det kunne passe på din situasjon.

Du kan jo ikke hindre folk i å rope ting til deg nødvendigvis, og du fortjener det heller ikke uansett hvordan du eventuelt oppfører deg. Poenget mitt var bare at det kan være greit å være obs på at man selv uten å ville det kan bidra til situasjonen som oppstår i noen tilfeller, eller til at den oppleves som unødvendig vond og vanskelig. Det er ikke det samme som at det er din feil! Hvis man så vil redusere forekomsten av en uønsket situasjon er det imidlertid oftere enklere å starte med en selv, som man faktisk har kontroll over, enn andre steder. Du kan endre dine egne tanker forholdsvis lett, mens andres tanker er det verre å påvirke. Hvis det er utelukket at slike prosesser som dette utspiller seg, og det faktisk ikke er forskjell på liv og lære her for din del, så er det jo ikke noe å diskutere videre. Det var jo bare et av flere forslag og mulige forklaringer på hva du opplever. Da håper jeg du finner noe annet som får deg til å oppleve situasjonen som mindre belastende i stedet, og ønsker deg alt godt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BadWolf - mine fordommer ville aldri komme synlig ut slik at det gikk utover personen, det blir som en fjert du slipper alene i mørket...om ingen kan lukte den, er den da sjenerende - ifølge deg er jo fjerten på hardangervidda midt i svarte isnatten svært sjenerende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, litt av en tilbakemelding..

Men Dette er min mening ( vel og merke er jeg utlending og så den er kanskje hyggeligere :p)

Jeg hadde aldri aldri aldri noen gang gått bort til en gutt av noe som helst grunn og sagt noe frekt eller nedlatende til personen.. Og på bakgrunn at du er stor og godt trent, nei, hvis jeg skulle gått bort å sagt noe, så hadde det vært "Bra jobba, vet hvor mye det krever å få den fysikken)

MEN, jeg vet om flere jenter som fint kunne slengt en frekk kommentar på byen, ledd og vært frekke bare fordi de selv ikke liker muskler, og mener gutter er penere i 75 kg klassen...

Dumt det er det som har vært din erfaring, men wow folk er slemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som en millionær skulle følt seg truet av en sigøyner, det maker no sense.
De muskuløse - det nye Rom-folket?

:woot:

Preben Z Møller er muligens noe "tainted" når det kommer til kjønnsforskning og måten å "bearbeide" stoff på - men helt greit, han er i det minste litt motstrøms. Og det kan godt trenges i det miljøet!

:)

Forøvrig kunne debatten blitt bedre om du var litt tydeligere på hva det var du ønsket å ha fokus på. "Rock og hans virkning på norske jenter", er det mest nærliggende. Men - det kan kanskje bli i overkant navlebeskuende, så det kan være greit å heller snakke mer generelt om "Muskuløse menn og norske jenters aversjoner mot dem". Jeg tror ikke du vil finne at det er grunnlag for å hevde at det eksisterer negative holdninger til muskuløse menn.som et slags felles multiplum for noen gruppe av jenter. (Det blir på anti-fetish nivå, eventuelt) Så da er vi tilbake til deg da, Rock - er det kun musklene dine som får jenter til å kaste alle hemmninger?

;)

Ingen av oss andre kan svare på det, all den tid vi ikke kjenner til øvrige variabler. Vi kan ta det du forteller for god fisk og si oss enige i at norske jenter, i tusentalls, har oppført seg hinsides folkeskikken i sine møter med Rock. Eller vi kan velge å trekke i tvil i hvilken grad du evner å se hele bildet og formidle det til oss.

Jag vet inte for jag er inte Jesus.

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BadWolf - mine fordommer ville aldri komme synlig ut slik at det gikk utover personen, det blir som en fjert du slipper alene i mørket...om ingen kan lukte den, er den da sjenerende - ifølge deg er jo fjerten på hardangervidda midt i svarte isnatten svært sjenerende.

Du mener slik som når du tidligere her på forumet skrev at de med spiseforstyrrelser kun er ute etter oppmerksomhet?

Heldigvis har vi ingen som har slitt med spiseforstyrrelser før på fitnessbloggen som kunne blitt fornermet av det.

Hurpadurp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist at du opplever norske jenter sånn som du beskriver, det skal absolutt ikke være sånn! Og JA, det er lov å bli lei seg når man får sårende kommentarer. Jeg er sikker på at folk hadde reagert på en helt annen måte hvis du var sykelig overvektig og folk kalte deg "tjukken" eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei min forrige kjæreste var aktiv feminist og medlem av Ottar, og nei troller ikke.

Slik jeg erfarer det er feminister veldig pro menn og de siste i verden som ville disset Joe Rogan, han nevner ikke ordet feminist det er det personen som la ut videoen som gjør.

Ordet likestilt bruker jeg da det virker slik som jeg ser det at mange jenter gjerne vil fortelle gutter hva som er galt med dem, se på en hvilken som helst tvreklame på norsk tv....mannen er stygg til det ekstreme, utrent og spiller dataspill mens kjæresten kommer hjem og må ta han i øret fordi han har vært slem(dnb.no reklamene) eller alle artiklene i vg og aftenposten om hvordan menn gjør mindre husarbeid enn kvinner og slår oftere i forhold.

Selv om den største studien gjort omkring husarbeid i hjemmet i USA og Vest-Europa viser at Norge er det eneste landet i verden der mannen gjør mest husarbeid, og undersøkelse om vold i hjemmet viser at norske kvinner slår oftere enn menn....men ingen av disse studiene vil nå norsk media eller lignende, da det på en måte er fastslått at en sideeffekt av likestillingen i Norge er at mannen er slem og kvinnen er snill...og de feminister jeg kjenner, f.eks en med masteroppgave om Simone Bouvard er helt enig med meg.

Slik jeg oppfatter det i hvertfall.

Ja, det er mye forvirring rundt mannlig identitet i dag. Og kvinnene blir forvirret av menn som ikke oppfører seg som en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...