Gå til innhold

Er det greit å spise brød når man skal ned i vekt?


Thomas Edland

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Er godt i gang med å gå ned i vekt og har gått fra å være en mosjonist til å bli treningsfreak.

Jeg spiser kjøtt til de fleste måltider i form av kylling, fisk og biff.

Men jeg får noen dager et sug etter brødskive, spesielt til kveldsmat.

Jeg føler jeg legger på meg når jeg spiser brød, og har en dårlig samvittighet etter at jeg har spist.....

Ligger på en plass mellom 1100 og 1200 kcal i hver treningsøkt jeg har, vet ikke om det har noe å si.

Nå skal de sies at jeg ikke spiser brød hver dag, men en gang innimellom.

Når jeg ikke spiser brød, men kun kjøtt og grønnsaker så ligger på en 2000 kcal i matveien.

Trenger litt veiledning her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du legger like mye på deg av å spise brød som kylling, så lenge det er samme kalorimengde. Det er helt greit å spise brød om det inngår i det daglige kaloribudsjettet ditt og du ikke går vekk fra underskuddet. Problemet med brød er at det ofte metter en del mindre, som er lite gunstig på kaloriunderskudd. Antall kalorier er det som teller mest, ikke hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo energibalansen som betyr mest for vektnedgang, men du trenger jo en del proteiner, og om mye av kostholdet består av brød er det vanskelig å holde et høyt proteinnivå.

Nå spiser jo du mye proteiner, så en brødskive nå og da ødelegger vel ikke akkurat for ditt proteininntak... :) Men, det er jo lurt å passe på at brødet er grovt, og at du ikke bruker pålegg med masse sukker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har glutenallergi og spiser nesten aldri brød, men får noen ganger helt villt cravings etter brød.. Da pleier jeg å bake eget glutenfritt proteinbrød! Også har jeg f.eks egg eller kokt skinke som pålegg! På denne måten får jeg både brød og proteiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du får i deg nok proteiner og tilstrekkelig mengde av de essensielle fettsyrene så kan du fylle resten av kalorikvoten din med hva du vil:)

Om mengden karbohydrater derimot går på bekostning av at du ikke får i deg nok proteiner risikerer du å miste en god del muskelmasse.

Brød.. fy fy | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 år senere...

For meg handler mat om trivsel. Om man vil ta en skive eller to til kveldsmat med stekt/kokt egg på feks ser jeg Ikke feil i det.

Jeg har gått ned 9 kg det siste året (fra 85 til 76) og har spist det jeg har hatt lyst på, usunn mat i mindre mengder enn før, (unntak godteri og kaker som kun har vært på lørdager). Det har gått helt fint, men det gikk ikke fint før jeg kasta kostholdsplanen og stilte meg om i hodet på at ingen mat er farlig, mengden av den gjør om jeg legger på meg eller ikke :)

Ikke sikkert trådstarter kan gjøre det samme, men omprogrammering av hjernen er masterkey til suksess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...