Gå til innhold

Det verste "sunne" måltidet du noensinne har spist


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var jo noen her inne som la ut et deilkat bilde av en biffsalat! NAMNAM! Den var dandert så nydelig at den måtte jeg prøve!

Roastbiff, Sylteagurk, Sennep, Rødløk, Salat og hmm.. noe til!

Jeg var suupersulten å glefsa i meg..SPØTT, æsj.. Den gikk rett i søpla. Blir så skuffa når sånt skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meg ein periode sist høst der eg tenkte at eg måtte utvide repertoaret mitt.. Å lese kompliserte oppskrifter som krevde mandelmel, stevia og extra virgin himalayasalt blei for komplisert, så eg tenkte "Kor vanskelig KAN det vere å komponere egne retter?"

Eg gjorde det rimeleg enkelt, og brukte råvarer med om lag kun ei av næringsgruppene då eg var sjukeleg opptatt av næringsinnhald. Det førte til følgende kreasjonar:

Posjerte egg med halvrå laks, lett dandert med utgått sitron og dressing av hvitløkskesam.

jhu2Us.jpg

Tok meg berre 9 egg å få til posjeringa. Smakte høgg, oppdaget at eg ikkje var noko spesielt glad i laks.

Tunfisk med guacamole og banan

jK5wVs.jpg

Bildet taler for seg sjølv.

Kanelriskrem med vassen tunfisk

kfXRis.jpg

Det var kring her eg mista trua på gud.

Friskt pågangsmot! Makrell i tomat feat. speilegg krydra med cayennepepper

y8NXps.jpg

Eller som ein kompis kalte det, "Fuglemensen".

Kylling med pasta, peanøtter, rødkål og egenkomponert dressing

Hvsb5s.jpg

Det var absolutt INGENTING på denne tallerkenen som passa i lag.

Tunfiskgryterett med speilegg og banan

tQPJws.jpg

På dette tidspunktet meldte madammen meg på "Hellstrøm rydder opp hjemme". Etter eit par intervjurunder med dei, innsåg eg at eg burde legge matlaginga på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagde pannekaker av 100g eggehvitte, 50g kokosmel, 50g skyr, 1ts fiberhusk, møkka med søtning, litt melk og vann. fyfaen så dårlig det ble. Skulle egentlig ble vaffler, men det brente seg max fast (selv om jernet var smurt) så stekte jeg de i panna og da ble de svarte utenpå og flytende/melete ekkle inni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukrin er ikke "kjemisk", det er naturlig.

[

Splenda er kjemisk behandlet sukker hvor hydrogen oksygenatomene er erstattet med kloratomer og på grunn av kloratomene kan det være kreftframkallende og årsak til enkelte skader, mutasjon og fertilitetsproblemer. Splenda eier ikke spor av noe naturlig man kan finne i naturen, f.eks en sukkerplante, etter at det er ferdigbehandlet. I tillegg er splenda antakelig miljøfarlig da stoffet tar mange år (5-10år) å bryte ned i naturen og utgjør en alvorlig trussel mot økosystemet i havet fordi det ikke kan renses vekk før vann og avfall pumpes ut i havet.

Jeg refererte til smaken av sukrin (særlig melis), den gir assosiasjoner til noe som ikke er mat, men som man finner på et labrotorium, litt sånn metallsmak, ekkelt.. . hvorvidt splenda er unaturlig/"farlig"/miljøskadelig eller ikke driter jeg i, det søter opp baking på en måte som smaker godt :) er omtrent like redd for det som Pepsi Max, dvs ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skum-/kokoskaken til Kristine Weber. Så ut som slim, smakte forferdelig søtt og hadde en konsistens som gjorde at det føltes som om man svelget unna feite mordersnegler.

(Ikke et vondt ord om hennes blogg og oppskriftene ellers!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge siden jeg laget bønneproteinkaken til Dedication, og selv om den var milevis fra en digg kake med sukker, mel, fløte og smør så var den ørlite bedre enn andre greier jeg har laget, og det sier vel en del. Spiste opp glasuren, mest på grunn av SMØRET som var i den. Har laget proteinpannekaker som jeg måtte skrape av stekepannen, kjeks ble markedsført" som "helt nydelige, sunne, proteinrike kjeks med ekte sjokoladesmak, jeg tok dem med meg ut i solnedgangen og gledet meg over at det er mandag i morgen." NEI, de smakte papp!!

Fluff har fått prøvd seg og feilet hardt... egentlig det meste som kun består av mandelmel, kokosmel, proteinpulver og sukrin har bidratt til alt annet enn GLEDE.

Eneste tipset som fungerer er en stk banan blandet med ett eg, kanel og kardemomme, stekes i smurt vaffelgjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det virker som "alle" som er veldig opptatt av kosthold har ett voldsomt behov for kaker og annet "snop" hele tiden.

Har ikke prøvd noen "sunnifiseringer" som ikke er gode heldigvis - denne tråden har bare bekreftet enda mer at jeg ikke trenger å prøve :p

Gjennom alle nettets blogger virker det som om "alle" "alltid" baker sunne og alternative retter.. og at det er det som er normalen. Har nesten slutta å lese blogger pga det.. Jeg gidder ikke benytte meg av oppskrifter som krever at jeg kjøper halve iHerb...

åå.. jeg blir litt lykkelig av å lese denne tråden. Det finnes jo faktisk vanlige mennesker framdeles!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger denne tråden, til tross for at den bringer tilbake minner om et utall mislykkede bakeforsøk som til tider har endt med dramatisk tårefelling.

Selv har jeg kastet så og si alt (90 %) av det jeg har prøvd ut fra diverse blogger. Jeg får det bare ikke til å smake godt nok. De aller verste har alltid vært sjokoladekakene, bollene, pannekakene, diverse mousse og 'proteinkaffe'.:sick:

Husker spesielt godt den lørdagskvelden da jeg var skikkelig godtesugen og hadde funnet en oppskrift på cookies som så dritgod ut og skulle prøves. Jeg insisterte på å ikke gå til innkjøp av noe annet i tilfelle det gikk ad undas, det kunne jo ikke feile når så mange lovpriste dette verket i kommentarfeltet. Jeg trenger vel ikke si noe mer, dere har jo alle smakt på dette --- (finner ikke ord for hvor ille det smaker), annet enn at jeg var potte sur resten av helgen.:shifty:

Kristianne sin magiske guide til å gjenkjenne oppskrifter som smaker dritt:

Vann i stedet for melk

Mandelmel i stedet for hvetemel

Mager kesam i stedet for smør

Sukrin i stedet for sukker

Sjokoladeproteinpulver i stedet for sjokolade og/eller kakaopulver

Fiberhusk/jbk/hi-maze i stedet for mer hvetemel

Eggehviter i stedet for hele egget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger denne tråden, til tross for at den bringer tilbake minner om et utall mislykkede bakeforsøk som til tider har endt med dramatisk tårefelling.

Selv har jeg kastet så og si alt (90 %) av det jeg har prøvd ut fra diverse blogger. Jeg får det bare ikke til å smake godt nok. De aller verste har alltid vært sjokoladekakene, bollene, pannekakene, diverse mousse og 'proteinkaffe'.:sick:

Husker spesielt godt den lørdagskvelden da jeg var skikkelig godtesugen og hadde funnet en oppskrift på cookies som så dritgod ut og skulle prøves. Jeg insisterte på å ikke gå til innkjøp av noe annet i tilfelle det gikk ad undas, det kunne jo ikke feile når så mange lovpriste dette verket i kommentarfeltet. Jeg trenger vel ikke si noe mer, dere har jo alle smakt på dette --- (finner ikke ord for hvor ille det smaker), annet enn at jeg var potte sur resten av helgen.:shifty:

Kristianne sin magiske guide til å gjenkjenne oppskrifter som smaker dritt:

Vann i stedet for melk

Mandelmel i stedet for hvetemel

Mager kesam i stedet for smør

Sukrin i stedet for sukker

Sjokoladeproteinpulver i stedet for sjokolade eller kakaopulver

Fiberhusk/jbk/hi-maze i stedet for mer hvetemel

Eggehviter i stedet for hele egget

Haha herlig! Jeg var redd jeg var den eneste... Ble nesten stressa når jeg ikke fikk dette til, og tenkte at det er såååå urettferdig at "alle" andre kan kose seg med bakst og samtidig gå rundt rippa, mens jeg selv bare MÅ velge sukker:p

Skjønner virkelig ikke hvordan feks Kriweb får det til???:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha herlig! Jeg var redd jeg var den eneste... Ble nesten stressa når jeg ikke fikk dette til, og tenkte at det er såååå urettferdig at "alle" andre kan kose seg med bakst og samtidig gå rundt rippa, mens jeg selv bare MÅ velge sukker:p

Skjønner virkelig ikke hvordan feks Kriweb får det til???:confused:

Jeg tror seriøst smaksløkene endrer/tilpasser seg med tiden; hvis du ikke har spist en eneste ekte hvetebolle/vaffel/muffins/sjokoladekake/ben&jerrys på flere år, smaker sikker den mandelmelklumpen/papplata/svampen/proteinslim-røra prima ballerina. Jeg "sunnifiserer" noen ting og får det til å funke sånn til hverdags, men håper på vegne av smaksløkenes ve og vel at jeg aldri kommer til å karakterisere stekt eggehvite+sukrin+proteinpulver+vann som "godt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror seriøst smaksløkene endrer/tilpasser seg med tiden; hvis du ikke har spist en eneste ekte hvetebolle/vaffel/muffins/sjokoladekake/ben&jerrys på flere år, smaker sikker den mandelmelklumpen/papplata/svampen/proteinslim-røra prima ballerina. Jeg "sunnifiserer" noen ting og får det til å funke sånn til hverdags, men håper på vegne av smaksløkenes ve og vel at jeg aldri kommer til å karakterisere stekt eggehvite+sukrin+proteinpulver+vann som "godt"...

haha!! Men ifølge bloggerene... de spiser jo "the real deal" i helgene... det er jo viktig med balanse;) :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...