Gå til innhold

Sunt julegodt?


Cile

Anbefalte innlegg

Veldig lite bra tilbakemelding på det TS spurte om, men sunt og julegodt i samme setning blir litt feil for meg gitt ;) Selv om det ikke som er pr defenisjon sunt, det er bare mengder det kommer an på.

Ellers kan jeg kanskje komme på EN ting jeg eter så det tyter ut av øra på meg, nemlig klementiner :love: DET er godt det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eeelsker klementiner og pepperkaker! :love:

Så kan jeg legge til oppskriften min på sjokoladeproteinkuler med romsmak:

http://amanamlyn.blogspot.no/2013/11/sjokoladeproteinkuler-med-rom.html

[ATTACH]124487[/ATTACH]

Som ligner på popsene som jeg lagde tidligere i år ;) Her:

http://amanamlyn.blogspot.no/2013/05/pops-og-pute.html

[ATTACH]124488[/ATTACH]

post-23265-14440962159736_thumb.jpg

post-23265-1444096216207_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager sjokolade selv :) Mintsjokolade er favoritten.

Lag mintkuler av sukrinmelis, et par ss fløte (soyafløte i mitt tilfelle) og et par dråper peppermynteolje. La det stå i kjøleskapet (før du lager kuler av den, lettere når den er kald) mens du smelter sjokoladen. Smelt en plate med 70% sjokolade og bland inn litt cocosa (og søtning/fløte om du vil ha den mildere). Fyll en silikonform halveis opp med sjokoladen, legg i en mintkule i hver silikonform og hell over resten av sjokoladen. Sett i kjøleskapet et par timer :D Mintsjokolade minner alltid meg om jul i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Jeg impulskjøpte mandelmel her om dagen, og endte opp med å lage disse her

http://www.funksjonellmat.no/oppskrifter/sunn-marsipan/

pyntet med "ordentlig" smeltet 70% sjokolade. Testet de på to stykker, hvorav den ene absolutt ikke hadde fått fitnessifisert smaksløkene, og dommen var "ikke så verst" og "det smakte marsipan, men bittelitt rart" som jeg tror er det nærmeste man kan komme en suksess i forsunnet matlaging. Kos dykk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen laget jeg sunnere risboller, peppernøtter og marsipankuler. Synes alt ble veldig vellykket :) Oppskriften til risbollene fant jeg på bakekona.blogg.no og de to andre oppskriftene er i utgangspunktet fra boka til Kristine Weber, men jeg gjorde noen små endringer. (Oppskriftene er å finne på bloggen hennes også)

post-1409-14440963434865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunt julegodt for meg er:

images?q=tbn:ANd9GcTJXcX9GQCIy2GfhAEME0ZEqYa0_juCoHCIUUU4C0QRQaWPxgbyimages?q=tbn:ANd9GcSp0or-waaZY4hKrhi-2QG9PvvEWjPfmNKetlF7dylMHSXuZK4j2Aimages?q=tbn:ANd9GcQvG3i1CdYWI6qhxiAwfUinFxCiZpw0cn5K7BsGbsIKOf1qU-iy3Qimages?q=tbn:ANd9GcQjaudWbzKv0RgfbHVG5r3eWVB5vmmq62_9BHR1MXyTFwTW5seK

Rett og slett av den grunn at julen er til for å kose seg... Å være sunn kan jeg være resten av året...

Amen ! takk !!!

Aldri skjønt hvorfor jula skal dreie seg om mandelmel, kokosmel, bakepro, sukrin, stevia, walden farms og alt annet du finner på Iherb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mintkuler :)

http://kostveiledning.wordpress.com/2013/12/12/sukkerfrie-mintkuler-til-jul/

Og til dere som er irriterte på "sunt julegodt", hvis dere forventer respekt for meningene deres så bør dere respektere at andre mennesker har andre meninger om samme tema også :)

Det er ikke det som er poenget. Har ikke et problem med personer som spiser fiberhusk og stevia til den store gullmedaljen, men syntes det er synd når ALT skal gjøres sunnere. Tankesettet blir ofte feil og et fornuftig forhold til mat sklir helt ut. Sier ikke at dette gjelder alle, men dessverre ganske mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skal jeg spise både sunt og usunt julegodt i julen. Selvfølgelig sier jeg tajakk og amen og alt det der greiene til usunn mat i julen, og det mer enn bare 1 gang i uken. Spesielt i sammenkomster med familie og venner. Men godt å ha litt "sunnere" snacks/bakst som avveksling f.eks. i førjulstiden eller når jeg får lyst på en godbit utenom alle sammenkomstene/familieselskapene. Jeg sitter IKKE med mandelmelkakene mine, mens alle de andre sitter og gomler julemarsipan, pepperkaker og sjokolade. Da spiser jeg det som blir servert/står på bordet, og ofte i store mengder!! Greia med sunn julebakst (for min del) er å lage noe som smaker jul og som man kan kose seg med i tillegg til at det er godt for helsa. En god avveksling rett og slett! For min del blir jeg uvel av å leve på sukker til alle døgnets måltider hver dag. Ikke alle som er "spiseforstyrret" eller "bare spiser fiberhusk og varer fra iherb" selv omo de er nygjerrig på sunn julebakst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...