Gå til innhold

Sunt julegodt?


Cile

Anbefalte innlegg

APPELSINFROMASJ

1 boks mager kesam

Fun light appelsin

5 gelatinplater

3 ss vann

Kanel og sukrin

Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann, varm så opp litt vann i en kjele.

Bland mager kesam og ønsket mengde fun light. Smak til, jo mer saft du bruker, desto sterkere appelsinsmak.

Press vannet av gelatinplatene, de skal nå være helt bløte, og spes lett ut med litt varmt, ikke kokende vann. Ca 3 ss varmt vann brukes til å spe ut gelatinplatene.

Bland gelatinen inn med kesamen, dryss over med litt sukrin og sett røren kjølig i noen timer før servering.

Server med sukrin og kanel, og gjerne litt ferske appelsiner og valnøtter.

1428669-8-1354251734624.jpg

Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt

Sunt & Godt Regine | Facebook

post-10232-14440908411935_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1261739-8-1316957981908.jpg

Sjokoladekake

  • 25 g kokosmel
  • 10 g mandelmel
  • 20 g sjokoladeprotein
  • 15 g kakao
  • 10 g sukrin
  • 1 ts bakepulver
  • 75 g kesam
  • 1 ts kaffepulver
  • 1 dl vann
  • 3 eggehvitter, stivpiskede
  • 10 dråper stevia dark chocolate
  • litt salt

Stekes ved 180°C i 30-40 min.

Peanøttkrem

  • 25 g peanøttmel
  • 2 ss melk
  • 2 ss sukkerfri peanøttsirup
  • litt salt

Sjokoladekrem

  • 20 g sjokoladeprotein
  • 15 g kakao
  • 20 g sukrin
  • 1 ts kaffepulver
  • 2 ss varmt vann
  • 4 dråper stevia english toffee
  • litt salt (ja, jeg er fæl til å putte salt i alt, men hever virkelig smaken på sjokolade!)

1261739-8-1316958043211.jpg

Åfyttify!!! Lætt at det blir et forsøk på denne om ikke så alt for lenge! Legendary!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en "julemølje" av cc og mandelmel i dag, som jeg skal ha til lunsj. :woot:

250 g cc

1 ss mandelmel, avfettet

1 ss mandelmel, med fett

1 ss sjokoprotein (du kan også bruke kakaopulver, men da ville jeg moderert meg til 1/2 ss)

1 klype allehånde

eplekakekrydder (kanel kan også brukes)

3-4 dråper vaniljestevia (eller vaniljeessens + søtning)

1 ss valnøttolje

Tok en prøvesmak, og det var rimelig digg. Skal etes sammen med et rødt, saftig juleeple ;)

Tips: Rosiner og hakkede mandler er garantert godt oppi også, om du vil øke karb- og kaloriinnholdet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, unnskyld! Det har kanskje noe med at jeg ikke har spist noe ordentlig sukker på lenge så smaksløkene mine er litt forvirret? Her går det hvertfall ned på høykant.. men men, alt går jo i grisen, så.

Jeg syns det er søtt! Altfor søtt med fun for min del, mammas hjemmelagde saft er bedre. Eller bare bær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lagde en "julemølje" av cc og mandelmel i dag, som jeg skal ha til lunsj. :woot:

250 g cc

1 ss mandelmel, avfettet

1 ss mandelmel, med fett

1 ss sjokoprotein (du kan også bruke kakaopulver, men da ville jeg moderert meg til 1/2 ss)

1 klype allehånde

eplekakekrydder (kanel kan også brukes)

3-4 dråper vaniljestevia (eller vaniljeessens + søtning)

1 ss valnøttolje

...julemøjle :joyful:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raw chocobites, eller julekuler siden det snart er jul, lages av 500 g stenfrie dadler, 200 g valnøtter og 5 ss navitas naturals raw Cocoa powder.

Ha alle ingrediensene i en foodmaster og kjør til det blir en jevn og fin masse. Dersom du ikke vil ha biter av valnøtter i kulene dine, finaler du dem først.

Lag så små kuler av deigen, noen av kulene kan rulles i raw kokosmasse.

Oppbevares kjølig.

Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt

Sunt & Godt Regine | Facebook

post-10232-14440911946855_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brente mandler :

•smelt 2ss yaconsirup og 3 ss sukrin gold i en liten kjele. Tilsett en kopp mandler. Kok opp under omrøring, og la det koke i ca 10 min. Husk å røre om med jevne mellomrom, men vær forsiktig da sirupen er varm og spruter litt. Legg mandlene så til tørk på et bakepapir, unngå for mye sirup som renner rundt mandlene, sørg også for at mandlene ikke kommer borti hverandre (da blir de vanskelig å skilles). NYT NYT NYT!

post-10232-14440912984241_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med hjemmelaget riskrem som dessert til neste middagsbesøk, eller kanskje dessert til nyttårsmiddagen?

Denne er laget av geisha grøtris som er kokt på vann og lettmelk (som anvist på pakke). Grøten må så kjøles ned før vi tilsatte pisket krem, og frøene fra en vaniljestang. (Grøten kan stå kjølig i flere dager før du lager riskrem).

Pyntet med valnøtter, og servert med moste bringebær og moste jordbær som er tilsatt litt vaniljestevia/vaniljeessens.

Så enkelt kan du styre unna hel- og halvdabrikater, som er tilsatt store mengder sukker og andre tilsttningsstoffer, og dermed gjøre jule-/nyttårsfeiringen litt sunnere. post-10232-1444091374762_thumb.jpg

Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt

Sunt & Godt Regine | Facebook

post-10232-14440913746088_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest QueenWinther

dadler.

edit; når dere lager kakao, ha litt chilli i (fersk) når dere koker/varmer opp. Det er sååååå godt. (bortsett fra da jeg hadde for mye chilli og et sår på leppen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fudgekonfekt; kok opp 300g sukker til karamell, tilsett 600g fløte, og 300g smør, når det har roet seg, vei opp, ha i miksebolle og mens du kjører på kjøkkenmaskin, tilsett halvparten av vekten i sjokolade, og pisk til fluffy og smooth. Helles i form, frys, kutt, og enten rulles i kakao eller smeltet sjokolade, bør helst lagres på frys, bløte greier i romtemperatur dette her (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...