Gå til innhold

Sunt julegodt?


Cile

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Konge!:p Hmmm, det hørtes lurt ut med noe litt mer håndfast! Noen ideer:O?

For min del tror jeg nok det må bli å fortsette med spisedager på lørdager, og at det gjelder helt frem til julaften. Det er jo på en lørdag i år så det passer bra.;) Men mellom jul og nyttår blir det litt værre. Hva med å fastsette kcal-inntak, eller maks antall kakestykker?:p Nei, dette må nok funderes litt på. Kanskje vi skulle ha laget en Juleløfte 2011-tråd under utfordringer, så kan flere hive seg med om de vil.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tror jeg nok det må bli å fortsette med spisedager på lørdager, og at det gjelder helt frem til julaften. Det er jo på en lørdag i år så det passer bra.;) Men mellom jul og nyttår blir det litt værre. Hva med å fastsette kcal-inntak, eller maks antall kakestykker?:p Nei, dette må nok funderes litt på. Kanskje vi skulle ha laget en Juleløfte 2011-tråd under utfordringer, så kan flere hive seg med om de vil.:)

Det passer sykt bra faktisk, LØRDAG<3 Ja, er den perioden som er værst! Vi lager en tråd under utfordringer, så kan folk som vil være med komme med inspill! Så lager vi endelige regler etter det:D!? Genial ide!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer sykt bra faktisk, LØRDAG<3 Ja, er den perioden som er værst! Vi lager en tråd under utfordringer, så kan folk som vil være med komme med inspill! Så lager vi endelige regler etter det:D!? Genial ide!!

Beste ideen jeg har hørt på lenge!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke akkurat julekake dette da, men fant en oppskrift på muffins med bare 30 kalorier pr. muffins! så det kan jo være et godt alternativ om man skal kose seg litt ;) ellers finnes det flere "sunne" dessertoppskrifter som jeg henter inspo fra på http://dedication.blogg.no/.

Muffins

1 egg

2 egghvite

30 g sukrin

10 g mandelmel

15 g belgisk sjokoladeprotein

10 g hi-maiz

20 g pofiber

1 ts fiberhusk

10 g 100 % kakao

20 g skyr naturell

Litt himalayasalt, ca 1/6 ts

Glasur

5 g kakao

1 eggehvite

Sukrinmelis

Skill eggplomme fra hvitte.

Stivpisk egghvitene, tilsett surkin.

Bland sammen eggplomme, mandelmel, firberhusk, pofiber, hi-maiz, kakao, skyr og salt. Ha i litt vann til det blir deigkonsistens. Bland deigen forsiktig inn i egghvittene.

Ha deigen i 10 muffinsformer.

Stekes på 175 grader i 15 minutter.

Til glasuren stivpisker du eggehviten.

Tilsett melis og kakao og sett glasuren i fryseren i 10 minutter.

Smør glasuren over muffinsene.

(Hele oppskriften, med glasur, inneholder:

282 kcal, 38 g protein, 10 g fett og 10 g karbohydrater

Per muffins (10 stk) gir dette:

29 kcal, 4 g protein, 1 g fett og 1 g karbohydrat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler oppskrifter fra boka "bakeglede uten sukker" av Annika Rogneby. Gode oppskrifter i den!

F.eks Karamellkaker

22-25 stykker

100 g smør

1 dl sukrin

2 1/4 dl mandelmel

1/2 ts natron

1/2 ts vanilje

1.Sett ovnen på 175 grader

2.Visp smør og sukrin til det blir kremaktig

3.Bland sammen alle de tørre ingrediensene og hell dem i røren. Rør til en kakedeig.

4.Del deigen i to og rull dem til to lengder. Klapp dem forsiktig til.

5.Stek midt i ovnen i 12-15 minutter.

6.La lengdene kjølne litt og skjær dem deretter på skrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh nooo! Prøvde det i dag (i håp om at d smakte riskrem), klarte to skjeer - kvalm :sick: Og jeg som håpte det ville smake godt :(

Eg prøvde også det, og innbilte meg at det skulle smake riskrem, men det gjorde det jo sjølvsagt ikkje!

Eg fant ut at eg likar Cottage Cheesen best naturell - det er veldig godt som tilbehør til middag, feks til stekt laks og pangasius, og sikkert mange andre ting! Har bytta ut poteten til fordel for Cottage Cheese og asparges/brokkoli... Stortrives med det, blir god og mett!

Vil du ha noko søtt og godt, så anbefaler eg heller Mager Kesam blanda med Fun Light Eple/Pære, og ei handfull med valnøttkjerner :) Nam! Smakar som syrleg epleyoghurt - eit sunt og godt mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du ha noko søtt og godt, så anbefaler eg heller Mager Kesam blanda med Fun Light Eple/Pære, og ei handfull med valnøttkjerner :) Nam! Smakar som syrleg epleyoghurt - eit sunt og godt mellommåltid.

Da skal jeg prøve det for kesam går ned på høykant, men blander det som oftest med bær!! Bruker også cottage cheese som erstatning for ris og poteter ;) Til biff blander jeg cc med paprika- og chillikrydder og har det som topping oppå - NAM :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dråper pleier folk å bruke av Stevia? Jeg skulle ha dette i kaffen på lørdagen, tok oppi ca 5 dråper og det er det VERSTE jeg har smakt:eek: blei litt skuffa over stevia, hadde gått å gleda meg til å få den i posten. Nå tørr jeg ikke, å røre den mer haha

Haha, minner meg om da jeg skulle prøve vaniljeessens for første gang. Tok en teskje cottage cheese og sikkert 10 dråper essens. Trodde jeg skulle spy opp tarmene mine. Flasken med vaniljeessensen står fremdeles i skapet, så og si urørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dråper pleier folk å bruke av Stevia? Jeg skulle ha dette i kaffen på lørdagen, tok oppi ca 5 dråper og det er det VERSTE jeg har smakt:eek: blei litt skuffa over stevia, hadde gått å gleda meg til å få den i posten. Nå tørr jeg ikke, å røre den mer haha

Haha, for mye stevia kan fort bli bittert, så det er sikkert lurt å starte i det små og heller dryppe på noen ekstra dråper om det ikke blir nok.Jeg bruker gjerne 5 dråper i kaffen, og synes det er nam jeg! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke akkurat bakst, men kakao syns jeg hører julen og vinteren med, sitter og koser meg med en kopp akkuratt nu faktisk :-D

1 dl melk (bruk hvordan du vil, lett, skummet osv)

2-3 dl vann

15-20g proteinpulver m. sjokosmak

Søtning (Jeg tar alltid oppi ca 5-6 søtningstabeletter og lar det koke opp sammen med det andre så de oppløses ordentlig)

Og så enkelt kan man nyte en god, varm og proteinrik kakao i vinterkulda :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...