Gå til innhold

Sunt julegodt?


Cile

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

OG så må jeg legge ut oppskrift på verdens beste kakao. Den blir helt sykt fyldig, kremaktig og god!! :D

Mandelmelk (1 del mandler og 2 deler vann kjøres i blender i ca 5 min. Sil gjennom et håndkle.)

Kakaopulver

Kokosblomstsukker/sukrin/begge deler

Kanel, Kardemomme, Vaniljepulver og CHILI!

Kok opp på svak varme, trenger bare 1 min koking, så er det klart. Bruk helst visp, så det ikke blir klumper. :)

Mandelmelk tar kakaoen til helt syke høyder! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips da blir det grans julebrus, en kasse klementiner og nøtter som blir osen min iår......

(men vet innerst inne at jeg failer på all twist sjokolade familien legger ut overalt i huset!! )

Jeg har i grunn funnet ut at rema 1000 er en bra butikk. Nå er den rema-butikken her i byen (det er vel i grunn flere) relativt stor, men de har den julebrusen på de fleste butikkene, uavhengig av størrelse. I tillegg har de brett med pepsi max. Det er dyrere enn Sverige, men det funker i nødstilfeller når en ikke orker å dra til Sverige bare for å kjøpe det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cottage cheese, mager kesam, hakkede mandler og Fun Light (gjerne en av de røde) = sunn "riskrem"! Nomnomnom :) Kan gjerne ha oppi bær, tørket frukt og frø også!

(Evt. tyrkisk yoghurt i stedet for mager kesam - litt mer fett, men utrolig god smak!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Lagde marsipankuler idag av 60 g fettredusert mandelmel, sukrinmelis etter smak og en eggehvite. Knadde massen jevn og rullet ut en lang pølse som jeg delte opp i 2 cm stykker. Trillet disse til kuler og fikk 25-30 stk tror jeg. Satte dem i fryseren en liten stund, smeltet 70% kokesjokolade og rullet de kalde kullene oppi og satte dem på bakepapir for å stivne. Ble DIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIGG!

Den stygge fargen på selve marsipanen spiller ikke noen rolle når de er tulla inn i sjokolade uansett. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jul skal jeg kose meg med følgende sunde godteri:

* Cola

* Ribbe

* Saus

* Kaker, ymse slag

Men jeg skal faste mellom 23 og 18 - ikke at jeg tror det har så himla mye å si, men godt psykisk sammen med alle de deilige kaloriene jeg gir psyken min :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...

og en til http://lilleu.blogg.no/1330337798_wohoo.html

og en kake

Sjokoladekakekos

I går skulle jeg forsøke meg på å lage lomper, men da det ble totalt mislykket, bestemte jeg meg for å gå for sjokoladekake i stedet. Jeg hadde lyst på noe hjemmebakt :)

1261739-8-1316957981908.jpg

Sjokoladekake

  • 25 g kokosmel
  • 10 g mandelmel
  • 20 g sjokoladeprotein
  • 15 g kakao
  • 10 g sukrin
  • 1 ts bakepulver
  • 75 g kesam
  • 1 ts kaffepulver
  • 1 dl vann
  • 3 eggehvitter, stivpiskede
  • 10 dråper stevia dark chocolate
  • litt salt

Stekes ved 180°C i 30-40 min.

1261739-8-1316952677645.jpg

Peanøttkrem

  • 25 g peanøttmel
  • 2 ss melk
  • 2 ss sukkerfri peanøttsirup
  • litt salt

Sjokoladekrem

  • 20 g sjokoladeprotein
  • 15 g kakao
  • 20 g sukrin
  • 1 ts kaffepulver
  • 2 ss varmt vann
  • 4 dråper stevia english toffee
  • litt salt (ja, jeg er fæl til å putte salt i alt, men hever virkelig smaken på sjokolade!)

1261739-8-1316958043211.jpg

Næringsinnhold i kaken:

  • 310 kcal
  • 48.7 g protein
  • 8.5 g fett
  • 8 g karbohydrat

Næringsinnhold i kaken med krem:

  • 533 kcal
  • 83.2 g protein
  • 16.1 g fett
  • 18.6 g karbohydrat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Kanelknapper og kanelbrownie

50 g margarin

1,5 dl melk

4 dl sojamel

1 ss fiberhusk

4 ts kanel

3 egg

1 dl sukrin

4 ss yakonsirup/agavesirup

hasselnøttstevia / mandel/hasselnøttekstrakt

Sukrin og kanel til å strø over

  • Sett oven på 180 grader
  • 50 g margarin smeltes langsomt, melken røres forsiktig inn slik at smøret ikke klumper seg.
  • Ha sojamel, fiberhusk og kanel i en bolle og tilsett de 3 eggene, det smeltede smøret og melken. Elt godt, og sørg for at det ikke en klumper i deigen.
  • Ha yakonspirup/agavesirup i en kaserolle, og smalt sammen under svak varme.
  • Smak deigen til med nøttestevia/nøtteessens, og ekstra kanel om du ønsker.
  • Del deigen i to. En litt større del, og en litt mindre del.
  • KANELKNAPPER: Den minste deigbiten deles igjen opp i ca 20 like store biter som du ruller, og trykker flate på en bakepapirdekt stekeplate. Strø med sukrin og kanel. Knappene stekes i ovnens midterste rille på 180 grader i 12-15 minutter.
  • KANELBROWNIE: Den største deigbiten kjevles ut på et bakepapir. Deigen er ganske klissete, så jobb litt med å få den til å bli en jevn tykk kvadrat. Et tips som gjør det lettere er å bruke en slikkepott som er vetet med vann, og smøre den utover bakepapiret. Strø så sukrin og kanel over deigen, og rull den sammen, på samme måte som du lager skillingsboller. Trykk så deigen flat, og plasser den på et stekebrett. Stekes på 180 grader, midteste rille i ca 30 minutter.
  • La kanelknappene og kanelbrownien kjøles på rist, før de nytes til en kopp kaffe.

TIPS: tilsetter du nellik, ingefær og litt pepper får du pepperkakeknapper, og pepperkakebrownie. Dersom du tilsetter kardemomme, vil kanppene og kaken få smak av hjemmelagde boller.

1428669-8-1353922202703.jpg

post-10232-14440907280047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waldorfsalat

druer (blåe!)

stangselleri

eple (+evt pære?)

+ klementin/appelsin om ønskelig

ananas

valnøtter

"dressing" lages normalt av 1,5 dl majones + 1,5 dl stivpiske kremfløt + litt sitron.

Denne kan lett sunnifisieres ved å heller bruke blanding av sitronskyr + mager kesam. ELler andre komboer som funlight + kesam, natruell kesam/skyr/yoghurt + essens (vanilje/sitron)

Kanskje ikke "julegodt" men en meget greit ting som tilbehør ved siden av både kalkun og som restemat ved frokost/lunsj måltider =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...