Gå til innhold

Fete rutiner på gymmet


Vegard L

Anbefalte innlegg

The Broutine

Bare må fortelle om bro-en som var på trening idag! Først holder han på med nedtrekk, og legger først merke til at han drar ned bak huet, men i tillegg ser det ut som han gjør situps for hver repetisjon …

Etterpå gjør han først bicepscurls med hantler, som ser mer ut som en fullkroppsøvelse som starter i anklene. Ikke dét, noe effekt må han jo ha av det, når han har omtrent dobbelte av min bicepsomkrets (dog med legger som var rette som kosteskaft og på størrelse med mine håndledd). For hvert sett slipper han hantlene fra skulderhøyde så de ruller langt bortover gulvet.

Men så kommer det desidert beste: Plutselig bruker han curl-stativet og ez-baren, men han kroker seg over det det baklengs! Jeg trodde jeg skulle pisse på meg av latter. Kjapt rekonstruert fordi jeg ikke turte ta opp kamera når det var såpass nærme …

[ATTACH]35044[/ATTACH]

Ny Baseøvelse: Sittende Kabelcrunch Nedtrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg vil også fortelle om 2 karakterer på VT.

Nr1: Mystisk hettegenser mann. Dette er ein kar som kjem ned på gymmet for å hoppe hoppetau, strekke ut og ta 1 øvelse før han går heim. Han er også ganske kontaktsøkende, spesielt mot damer. Han går bort til dei, stiller seg opp og seier ingenting. Berre står der i nokre minutter før han går videre. Alltid i hettegenser, han bruker også tiden i gymmet for å lese. Om sumaren tar han med seg ein god bok, sitter seg godt til rette på ein benk mellom knebøy-rackene og leser.

Haha, det der hørtes veldig kjent ut. Han har ikke tilfeldigvis briller også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic, men hvorfor er det galt? (Smither ikke i det hele tatt selv, så jeg er bare nysgjerrig)

Bøy til 90 grader er galt fordi du da snur bevegelsen på det punktet kneet er mest ustabilt, kombinert med at du må bruke mye mer vekter for å få samme effekt på musklene ift. å gå dypt. Det er mange flere grunner til at alt over parallell ikke funker.

Bøy i smith er galt fordi det er din korrekte teknikk som skal være årsaken til at "bar path'en" er vertikal, ikke en maskin.

For one thing they completely remove the stabilization aspect of the squat. But go ahead, get up to 300 on a smith machine and then try it with a barbell and see how long you can keep from falling on your ass.

[...]

“Squatting” in a Smith machine is a oxymoron. A squat cannot be performed on a Smith machine, as should be obvious from all previous discussion. Sorry. There is a gigantic difference between a machine that makes the bar path vertical, and a squat that is excecuted correctly enough to have a vertical bar path. Muscle and skeleton should do the job of keeping the bar path vertical, not grease fittings and floor bolts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøy til 90 grader er galt fordi du da snur bevegelsen på det punktet kneet er mest ustabilt, kombinert med at du må bruke mye mer vekter for å få samme effekt på musklene ift. å gå dypt. Det er mange flere grunner til at alt over parallell ikke funker.

Bøy i smith er galt fordi det er din korrekte teknikk som skal være årsaken til at "bar path'en" er vertikal, ikke en maskin.

Takk for et flott svar :) Trodde først at det var akkurat den dybden akkurat i Smith som var ekstra fælt, men så var det altså bare en kombo av to ting som jeg egentlig visste var ugunstig hver for seg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobro

Jeg trener stort sett med skylapper på gymmet, men kan komme med en observasjon fra mitt første sykkelritt noen sinne; Bergen-Voss. Her skal man sykle i timesvis. Allikevel var det fullt av folk med store tekniske issues med sykkelen. En fyr burde blant annet åpenbart oljet sykkelen sin, den bokstavelig talt skrek etter dette. Finner det merkelig å være villig til å sykle i timesvis i et ritt, men ikke gidde bruke 30 sekunder til å spraye et tynt lag olje her og der på sykkelen som ville gjort rittet betydelig lettere :D

Han var nok bare pro, og ville stille med handicap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er denne tråden til? Jeg trodde poenget var å le litt av folk som gjør ting helt feil enten det er i en film funnet på youtube eller man har filmet det selv? Men det ser ut til å være et poeng å filme seg selv gjøre øvelser feil - i fullt alvor. Uten annet enn små hint om at dette er så latterlig atte. For en uten kontroll på alle øvelser blir denne tråden fryktelig intern. Og litt forvirrende. Ikke at det er nødvendig med lange utgreiinger om hvorfor akkurat denne øvelsen er feil, men ta de to siste videoene her inne fx. Den første av de to skjønner jeg er tull fordi jeg ser det er Mr Bøe som utfører øvelsen, men den andre er jeg mer usikker på. Er det en tulleøvelse gjort av den som posta den, eller er det en tilfeldig filma kar på gymmet?

Til slutt må jeg nevne personvern og "mobbing". Hvor greit er det egentlig å legge ut det man har filmet av andre i smug? Ofte er det lett å se hvem som er på videoen. Jeg vet "alle" gjør det - youtube flyter jo over av slike klipp - men jeg finner det ganske usmakelig. Om jeg hadde funnet videoer av meg selv på nett hadde jeg blitt både forbanna og lei meg. Ja, det er sikkert latterlig å se meg trene - feit, i tights og med svett panne. Men når ble underholdningsverdien av andres trening viktigere enn folkeskikk, etikk, moral og det å rett og slett si at "du, teknikken din i mark er litt dårlig, er det ok at jeg viser deg hvordan det skal gjøres"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten Afghaner-Bro på studioet som veier rundt 50 kilo og som tydeligvis planlegger å bli fucking huge, for han legger seg altså ned på benken med hodet akkurat utenfor kanten, med 1,25kg's loddet på pannen (!) mens han skyver hodet opp mot taket. Vakkert som et olympisk løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert latterlig å se meg trene - feit, i tights og med svett panne. Men når ble underholdningsverdien av andres trening viktigere enn folkeskikk, etikk, moral og det å rett og slett si at "du, teknikken din i mark er litt dårlig, er det ok at jeg viser deg hvordan det skal gjøres"?

Tråden er jo ikke på noen måte siktet mot nybegynnere som gjerne har teknikk feil. Den er siktet mot folk som tror seg fete for de har 100 kg + på stangen, humoren kommer jo av at de faktisk ikke klarer å gjøre full øvelse med så mye vekt. Og som regel er det også mennesker det ikke går ann å si ifra til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en liten Afghaner-Bro på studioet som veier rundt 50 kilo og som tydeligvis planlegger å bli fucking huge, for han legger seg altså ned på benken med hodet akkurat utenfor kanten, med 1,25kg's loddet på pannen (!) mens han skyver hodet opp mot taket. Vakkert som et olympisk løft.

Det er en nokså kjent øvelse for nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til lurer jeg på om jeg er en av disse med "fet" rutine. :confused:

Ingen har sagt noe til meg så langt. Kanskje jeg ser så skummel ut at ingen tørr :p Eller at det er så jævlig at de bare blir oppgitte og tenker at det ikke er håp for meg i det hele tatt :eek: Hurra for gym paranoia :p:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, og den funker bra?

*shrug* Helt ok vil jeg anta, tror ikke man bygger så fælt mye med den, slik jeg har skjønt det så er det bare for å gjøre nakken mer "stabil" som kommer godt med om man driver på med bryting elns. Uansett så vil jeg tro at en "neck harness" er bedre, men man bruker det man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er jo ikke på noen måte siktet mot nybegynnere som gjerne har teknikk feil. Den er siktet mot folk som tror seg fete for de har 100 kg + på stangen, humoren kommer jo av at de faktisk ikke klarer å gjøre full øvelse med så mye vekt. Og som regel er det også mennesker det ikke går ann å si ifra til

Jeg skjønner alt dette. :) Jeg bare reagerer på bedreviterholdningen - det har vært flere tilfeller her hvor øvelser har blitt latterliggjort for så å vise seg at det er en helt legitim øvelse. Selvfølgelig er det da også en tråd for opplysning, slik Asle skriver, men stemningen/holdningen er liksom så ... brautende eller noe. Og når den er det her inne, hvordan er det da på de ulike treningssenterene? Det er ikke uten grunn at mange, særlig jenter, synes det er stress å trene når det er "bro's" på gymmet. Dere ser det nok ikke selv, fordi det er sånn dere er. ;) Dette er ikke noe angrep på dere, men kanskje noen av dere kunne hatt godt av å se dere selv litt utenfra noen ganger. Forståelsen av hvordan dere påvirker andre i deres nærhet forsvinner liksom litt når det er flere av dere på ett sted - dere gjør krav på et rom der det ikke er plass til andre. Jeg mener for all del ikke at dere skal slutte å ta plass eller finne dere andre steder å trene, men litt andre holdninger til menneskene rundt dere hadde ikke vært så dumt.

Gutter må få være gutter. Hm, ja, må de nå egentlig det? Hva med alle de andre?

Ja, nå generaliserer jeg - men jeg må jo det for å få fram poenget mitt all den tid jeg ikke kjenner noen av dere personlig.

Selv så jeg en kar i dag som vel hadde hørt hjemme i denne tråden, men heldigvis hadde han kompiser med peiling. For ikke å snakke om at jeg selv hører hjemme her, med mitt patetiske forsøk på pendlay rows med altfor mye vekt! :rofl:

Ser poenget ditt! Jeg ville aldri ha snikfilmet noen av den grunn.

Etter hvert som tråden utviklet seg fra å være fortellinger om folk som kanskje kunne trengt en introtime eller to men som mener de eier gymmet synes jeg det er artig folk ler av andre som gjør helt legitime øvelser - men som de ikke skjønner poenget med. Derfor kan denne tråden i tillegg til å være morsom fungere opplysende - den dustete øvelsen du tror her helt poengløs blir plutselig forklart, himmelen åpner seg og engler stiger ned med en proteinshake med fløte og kanel.

Om noen driter seg helt ut er det veldig snilt å gi dem tips om hvordan de kan forbedre teknikk, men det er ofte ikke så lett heller. Tråden ble startet for å le litt av de som helt tydelig ikke har snøring men som føler seg så tøff at det gjør vondt - ikke en nybegynner som ikke helt har teknikken inne i bøy enda.

Det kan være vanskelig å gi folk tips der og da - det kan slå begge veier. Noen er helt uimottakelig for råd uansett hvor velmente og forsiktig de fremsies. Ikke alle tør å tilby hjelp for så å bli avvist. Ville du turt å gå bort til en svær fyr som står og tar YMCA med 40 kgs manualer på en bosuball og skyggebokser med et kosteskaft i speilet mellom seriene?

Har også hatt mange positive opplevelser med å gi folk litt tips der de raskt tar dem og blir bedre, men det hører til sjeldenhetene og det tar tid.

Takk for fint svar. :) Jeg ser poenget med at tråden har to funksjoner - det er fint. Litt om hva jeg reagerte på har jeg jo beskrevet over her.

Nei, jeg hadde nok ikke gått bort til noen som gjør øvelser feil. Bare om de spurte meg om å sjekke teknikken deres. Jeg er liksom der for å trene meg selv, jeg. :p

Nå vil noen av dere sikkert oppfatte meg som en sutrende bitch som burde holdt kjeften sin og gått på kjøkkenet for å steke en biff til de ekte mannfolka, men da tar dere i så fall feil. ;) Jeg bryr meg ikke så mye for min egen del (annet enn at jeg hadde satt pris på å få tips og hjelp enn å bli hengt ut med en video på youtube). Jeg er helt i min egen verden (musikk på øret og konsentrasjon på det jeg driver med) når jeg trener, så om en gjeng gutter herjer rundt meg legger jeg ikke merke til det. Jeg går sikkert glipp av helt utrolig mye speilfleksing, og det er jo kanskje litt synd. :p Men jeg synes det er verdt for alle mennesker å tenke litt på hvordan de oppfattes av andre. Me me me blir faktisk utrolig kjedelig og slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...