Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vil bare si til dere som er normalvektige som likevel velger PSMF som en kickstart for å miste et par kilo som ikke skal konkurrere eller noe annet spesielt, at dere bør tenkte gjennom hva dere egentlig går til. Det er en tung psykisk påkjenning om man har noen som helst problemer med forholdet til mat fra før av. Man får et vanvittig stort fokus på kalorier, vekt og mat når dietten foregår. Jeg gikk kun én uke, og mot slutten var det litt sånn at jeg nesten ikke ville gå tilbake til normale spisevaner siden det innebar 1500 kcal ekstra (det er ganske mye det)...

Som det står i FB sin artikkel om PSMF, anbefales ikke dietten til personen som har noen som helst former for spiseforstyrrelse/sykelig forhold til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si til dere som er normalvektige som likevel velger PSMF som en kickstart for å miste et par kilo som ikke skal konkurrere eller noe annet spesielt, at dere bør tenkte gjennom hva dere egentlig går til..

...og spesielt de som er slanke eller undervektige fra før. Spesielt jenter har et snodig bilde av kroppen sin, og jeg prøver å nevne det der noen ganger jeg også. For å miste 1-3kg er det mye bedre å bare roe ned litt på kaloriene og så går det bort fort uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentarer til dette oppsettet ift. PSMF:

Jente 25år, 170cm, 57kg

M1: kl.11:00

  • 150g mager kesam
  • Fun light saft
  • 30g iso-gold proteinpulver

M2: 15:00

  • 150g karbonadedeig
  • Isbergsalat
  • Agurk
  • 2 ss mager kesam

M3: 20:00

  • 140g kyllungfilét
  • 200g brokkoli

KCAL: 616

P: 114,83

F: 9,43

K: 15,55

TRENING: Lett styrketrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentarer til dette oppsettet ift. PSMF:

Ser greit ut. Kan gjerne få med noe med enda mer fiber, og de blir nok mettere om du legger inn noe kjøtt i første måltidet ditt, men...absolutt ikke en dum plan.

Når det gjelder styrketrening, så legg inn relativt lett - hverken for lett eller for tung :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ei jente på 164 cm og 69 kg, noen som har en formening om hvor lenge jeg burde kjøre PSMF? Kjører FB-versjonen :)

Hvor lenge du velger å kjøre psmf er kun opp til deg selv. Du som avgjør om du er fornøyd eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si til dere som er normalvektige som likevel velger PSMF som en kickstart for å miste et par kilo som ikke skal konkurrere eller noe annet spesielt, at dere bør tenkte gjennom hva dere egentlig går til. Det er en tung psykisk påkjenning om man har noen som helst problemer med forholdet til mat fra før av. Man får et vanvittig stort fokus på kalorier, vekt og mat når dietten foregår. Jeg gikk kun én uke, og mot slutten var det litt sånn at jeg nesten ikke ville gå tilbake til normale spisevaner siden det innebar 1500 kcal ekstra (det er ganske mye det)...

Som det står i FB sin artikkel om PSMF, anbefales ikke dietten til personen som har noen som helst former for spiseforstyrrelse/sykelig forhold til mat.

Jeg siterer dette av den grunn alene at jeg mener at mange bør lese dette to ganger. Dessverre virker det som om psmf har blitt "go-to" løsningen for dem som kun har behov for å pynte ørlite på fasaden. Langt de fleste er vel bedre tjent med en langt mer konservativ tilnærming til vekttap. (Når det er sagt, må det sies at jeg er på min tredje omgang med psmf selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er splitter ny her inne og har bestemt meg for å prøve PSMF. Har lest artikkelen her på fitnessbloggen, men har fortsatt noen spm. Noen som kunne tenke seg å hjelpe en stakkar? :blush:

Jeg er av varianten høy fettprosent, 178 høy og veier 106 kg, og trener styrke 2 x uka. Ifølge kalkulatoren det er linket til i artikkelen vil jeg ligge på 2200 kcal pr dag i vedlikehold siden jeg har et rolig aktivitetsnivå. Ønsker å gå ned 20 kg i vekt, men vil ikke miste styrken jeg tross alt har klart å opparbeide meg etter 1 års styrketrening. Ser det er mange forskjeller i forhold til hva man spiser her, men har jeg skjønt det hele riktig hvis jeg skal ha 140 gram protein daglig? Fordelt på tre hovedmåltid og et lite måltid? Tenkt å kjøre ifølge artikkelen altså, så jeg har åpnet for muligens 1/2 boks cc eller kesam daglig om det føles nødvendig. Fins det noe mål på hvor mye grønnsaker (av riktig type dvs under 5 g karbo pr 100) man kan spise til måltidene?

Har sett på belønningsmåltid og tenkt å ha det en gang i uka siden jeg vil holde på en stund, i artikkelen står det at man da over en periode på 5-6 timer kan spise 6-8 karb pr kg, vil det altså si 6-800 g karbo???

Til sist, hvordan er det med egg? Feks to kokte egg til frokost el 1 helt egg + eggehviten til et egg i eggerøre/omelett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er splitter ny her inne og har bestemt meg for å prøve PSMF. Har lest artikkelen her på fitnessbloggen, men har fortsatt noen spm. Noen som kunne tenke seg å hjelpe en stakkar? :blush:

Jeg er av varianten høy fettprosent, 178 høy og veier 106 kg, og trener styrke 2 x uka. Ifølge kalkulatoren det er linket til i artikkelen vil jeg ligge på 2200 kcal pr dag i vedlikehold siden jeg har et rolig aktivitetsnivå. Ønsker å gå ned 20 kg i vekt, men vil ikke miste styrken jeg tross alt har klart å opparbeide meg etter 1 års styrketrening. Ser det er mange forskjeller i forhold til hva man spiser her, men har jeg skjønt det hele riktig hvis jeg skal ha 140 gram protein daglig? Fordelt på tre hovedmåltid og et lite måltid? Tenkt å kjøre ifølge artikkelen altså, så jeg har åpnet for muligens 1/2 boks cc eller kesam daglig om det føles nødvendig. Fins det noe mål på hvor mye grønnsaker (av riktig type dvs under 5 g karbo pr 100) man kan spise til måltidene?

Har sett på belønningsmåltid og tenkt å ha det en gang i uka siden jeg vil holde på en stund, i artikkelen står det at man da over en periode på 5-6 timer kan spise 6-8 karb pr kg, vil det altså si 6-800 g karbo???

Til sist, hvordan er det med egg? Feks to kokte egg til frokost el 1 helt egg + eggehviten til et egg i eggerøre/omelett?

Du trener styrke og bør legge deg på 1,5-2 gr proteiner pr kg kroppsvekt, eller ca 200 gram til dagen.

Grønnsaker spiser du så mye du vil ha med mindre du klarer å presse i deg 5 kg brokkoli.

Du blander belønningsmåltid og oppkarbing. Oppkarbing er ikke nødvendig når du har såpass høy fettprosent. Et frimåltid kan f.eks være kjøttkaker med poteter, eller et helt vanlig måltid uten å overdrive.

Hele egg bryter med prinsippene for PSMF, men eggehviter går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha! Takk for oppklaringen Oddis :)

Du kan, om du vil, regne 2g/kg av målvekten din. Om du i første omgang sier at du skal ned til 70kg kan du ta til deg 140g protein om dagen. Det blir hakket hardere, men det vil gå hakket fortere. Ellers er jeg veldig enig med det Oddis skriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så man kan regne ut proteinene etter hva "matchvekten" er? Jeg skal ned ca 10 kg, men har regnet utfra vekten jeg er i dag. Er forøvrig på dag 8 i dag, 4 igjen :) Kiloene har kommet av, men hvor mange som er vann vet jeg jo ikke, er det noe "standard" på det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så man kan regne ut proteinene etter hva "matchvekten" er? Jeg skal ned ca 10 kg, men har regnet utfra vekten jeg er i dag. Er forøvrig på dag 8 i dag, 4 igjen :) Kiloene har kommet av, men hvor mange som er vann vet jeg jo ikke, er det noe "standard" på det eller?

Det kommer helt an på hvor mye vann du holder, men du vil jo se det fort når du spiser vanlig. Gå etter speilet :)

Når det gjelder å regne på målvekt eller nåværende så har det egentlig ikke så forferdelig mye å si for en som er i nærheten av målvekten sin. Om du vil ned ca 10kg, så snakker vi å eventuelt trekke fra 10g protein om dagen, eller 40kcal. Du kommer ikke til å merke forskjell, for det er snakk om å kanskje gå ned 3-5g ekstra fett i døgnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke regne med at mer enn 1-2 kg i uka er rent fett dersom man ikke veier veldig mye når man starter på dietten. Det skal tross alt et underskudd på 2000 kalorier til dagen for å forbrenne 2 kg fett på en uke.

Det er også en begrensning på hvor mye fett kroppen kan mobilisere i løpet av en dag, så derfor vil det ikke ha noen hensikt å prøve å skape et enda større underskudd enn det PSMF oppskriften gir deg med mindre man som sagt har veldig høy overvekt (jo mer fett på kroppen, jo mer fett kan man mobilisere som energi).

Når man på en PSMF diett eller annen lavkarbo diett går ned 5-6 kg første uken så er nok mesteparten av dette kroppsvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Oddis. Jeg vil si at mellom 4 og 8kg er vann og glykogen og vil komme tilbake. 5-6kg første uken høres riktig ut, og resten vil komme etter hvert.

For damer vil jeg også tro, med mindre man er veldig overvektig, at det er liten vits i å satse på mer enn 1kg i uken og heller bli glad om man klarer 1.5kg.

I Lyle sin opprinnelige diett var det forskjellig mendge protein ut fra hvor mye fett man hadde på kroppen. Om man finregner på det blir det ca det samme som bare å sette 2g/kg på målvekten. Går man under dette (eller om man kommer over i kroppsbyggerfettnivåer) så vil man miste mer muskler enn man har godt av, og forbrenningen går også ned. Derfor - med mindre man er ganske overvektig eller vet veldig godt hvor man skal ende opp - tar man som regel 2g/kg nåværende kroppsvekt. Det passer som regel godt overens med retningslinjene for når man kommer under 10%, som er ca 2,3g/kg. Så...ikke overkompliser :)

Et eksempel: En person er 100kg og vil ned til 70kg.

2g/nåværende vekt = 200g protein = 800kcal

+10g EFA = 90kcal

+litt fett og karbo fra maten = 100kcal

Totalt: 990kcal

2g/målvekt = 140g protein = 560kcal

+10g EFA = 90kcal

+litt fett og karbo fra maten = 100kcal

Totalt: 750kcal - legg til litt ekstra grønnsaker fordi man er ekstra sulten, så kanskje man kommer opp i 800kcal

Forskjellen mellom disse blir da 190kcal. Det er tilsvarende ca 20g fett. På en uke kan det bli litt å regne med. For en person som skal ned fra 80 til 70 blir forskjellen mye mindre, og det er rett og slett ingen vits i å stresse med de tallene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...