Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

hahaha.. ehm :wub: okei tar poenget, ikke mer epler på meg(!) LOVER. Bringebær er et mellom måltid, må strengt tatt ikke ha dette heller.. men ja.. hva tenker du?

Som de andre sier, så er det ikke noen krise. MEN - om du klarer å kutte det ut i noen stakkars dager, eller bruke det som belønning etter et visst antall dager så sparer du jo en del kalorier. PSMF er ment å være så lavkalori som mulig uten å miste (mye) muskelmasse. Tenk slik at for 10g karbo du spiser, så er det 5g fett du *ikke* forbrenner. Teoretisk sett. Det vil si at om du spiser 75g karbo fra eple+bringebærgreiene om dagen, så blir det 333g fett du ikke kan forbrenne i løpet av 10 dager. Det er jo faktisk en del.

Nå har jeg ikke sett på hva som er av karbohydrater i de tingene, men det ser ikke ut som om du burde være på PSMF lenge uansett. Faktisk ville jeg sagt at du ikke burde gå på noen PSMF med mindre du skal konkurrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei for all del, sa ingenting om at oppkarbing var en del av psmf. Men det er fortsatt greit å normalisere hormonnivåer etter en slik type diett, eller noen ggr underveis.

Ja, hvis man kjører den over lengre tid er det lurt. Absolutt. Jeg forsto det sånn at det var snakk om an 10-dager, og da skal man *ikke* ha noen oppkarbing før etter den er ferdig, og da bør det gjøres kontrollert for ikke å samle vann over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, så er det ikke noen krise. MEN - om du klarer å kutte det ut i noen stakkars dager, eller bruke det som belønning etter et visst antall dager så sparer du jo en del kalorier. PSMF er ment å være så lavkalori som mulig uten å miste (mye) muskelmasse. Tenk slik at for 10g karbo du spiser, så er det 5g fett du *ikke* forbrenner. Teoretisk sett. Det vil si at om du spiser 75g karbo fra eple+bringebærgreiene om dagen, så blir det 333g fett du ikke kan forbrenne i løpet av 10 dager. Det er jo faktisk en del.

Nå har jeg ikke sett på hva som er av karbohydrater i de tingene, men det ser ikke ut som om du burde være på PSMF lenge uansett. Faktisk ville jeg sagt at du ikke burde gå på noen PSMF med mindre du skal konkurrere...

Ja når du setter det opp sånn så jeg faktisk må se det svart på hvitt så blir det en del, visste det vell egentlig.. dietten er såpass kort at det egentlig ikke er noe problem å bite tenna sammen i noen ekstra dager! Er første gangen jeg prøver noe sånnt, har lest meg fram til alt egentlig.. som sagt, null frukt og bær fra i morgen! ;)

Det går kun i svinekjøtt (strimla), karbonadedeig og eggehvitter.. brokkoli,blomkål.spinat,agurk,kinkål,vårløk osv...

Neida, dette er ikke noe jeg trenger å gå på lenge.. er 1.66, veier ca.60 kg(?) vekta er ikke så viktig, men gjør ikke noe å gå ned 2-3 kg, men er mest av alt fettprosenten jeg vil ha ned.. så håper dette hjelper meg med en skikkelig kick-start bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebær (50 gr pr dag) står i FB sitt menyforslag til PSMF?

Stevia bedre enn sukrin?

Ingenting galt med sukrin (kalorifritt), samme med stevia. Det finnes nok flere varianer av psmf, men jeg følger en litt mer naziversjon av Børge Fagerli's (ihvertfall det han har skrevet i artikkelen sin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting galt med sukrin (kalorifritt), samme med stevia. Det finnes nok flere varianer av psmf, men jeg følger en litt mer naziversjon av Børge Fagerli's (ihvertfall det han har skrevet i artikkelen sin).

Jeg holder meg til Lyle sin. Har faktisk ikke lest Børge sin engang, men regner med at den er hakket mer levelig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til Lyle sin. Har faktisk ikke lest Børge sin engang, men regner med at den er hakket mer levelig :p

Det er mulig. Børge skriver at man kan spise én boks magerkesam eller CC om dagen som ett måltid, men det gjør ikke jeg. Kjører kun en viss mengde kjøtt/fisk/fugl pluss et lite utvalg grønnsaker (brokkoli, spinat, agurk, tomat, paprika). Bruker heller ikke pulver som måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig. Børge skriver at man kan spise én boks magerkesam eller CC om dagen som ett måltid, men det gjør ikke jeg. Kjører kun en viss mengde kjøtt/fisk/fugl pluss et lite utvalg grønnsaker (brokkoli, spinat, agurk, tomat, paprika). Bruker heller ikke pulver som måltid.

Da er du nok ganske nærme Lyle sin versjon. Jeg regner med at Børge mene CC/kesam er bra på grunn at kalsium. Kalsium fra melk regnes som å være veldig positivt for fettereduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese gjennom hele tråden, så kan godt hende dette er svart på fra før, men lurer på - hvor mange dager må man minimum gå på denne dietten for å få effekt? :)

1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orket ikke lese gjennom hele tråden, så kan godt hende dette er svart på fra før, men lurer på - hvor mange dager må man minimum gå på denne dietten for å få effekt? :)

For å fylle ut svaret litt, så...siden du kutter 2000kcal om dagen sånn ca, så kan du gå ned 200g fett på ett døgn. Ketose er ikke noe magisk, så trenger ikke vente på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese gjennom hele tråden, så kan godt hende dette er svart på fra før, men lurer på - hvor mange dager må man minimum gå på denne dietten for å få effekt? :)

Jeg har gått ned ca 1 kg i uka om jeg ser bort i fra væsketapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, kutter 2000kcal om dagen??

Ja, du kutter ut alt unntatt 2g protein per kg kroppsvekt, 10g EFA og spor av annet fett og andre karbo. Jeg, som er 90kg, ligger på rett over 800kcal på PSMF-dagene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, kutter 2000kcal om dagen??

Kommer vel helt an på hva utgangspunktet ditt lå på før da. Jeg går ned ca 1500 kcal på PSMF i forhold til valig kosthold. Lå på 800ish kcal per dag, men er sikkert mulig å ligge enda lavere om man er veldig dedikert.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt an på hva utgangspunktet ditt lå på før da. Jeg går ned ca 1500 kcal på PSMF i forhold til valig kosthold. Lå på 800ish kcal per dag, men er sikkert mulig å ligge enda lavere om man er veldig dedikert.. :p

Se over :p

Men jeg brukte 2000 fordi det er et lett regnestykke, og ligger sånn midt på treet for hva folk reduserer med. Men ok...1500kcal, så snakker vi 150g om dagen i stedet for 200, men det er fremdeles signifikant selv etter èn dag med redusert inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...