Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Jeg synes nesten det er litt vanskelig å få i meg 4 måltider når det bare er god (!) mat. Å lage "middag" 4 ganger om dagen er noe nytt. Jeg begynte med 4, men prøver nå 3 istedet og ser hvordan det går. Får bare se hvordan energien føles om jeg blir slapp etc. eller om det går greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes nesten det er litt vanskelig å få i meg 4 måltider når det bare er god (!) mat. Å lage "middag" 4 ganger om dagen er noe nytt. Jeg begynte med 4, men prøver nå 3 istedet og ser hvordan det går. Får bare se hvordan energien føles om jeg blir slapp etc. eller om det går greit :)

Du kommer til å bli mindre slapp om du bruker PMF sammen med periodisk faste. Kos deg med mat på ettermiddagen og droppp mat før du kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å bli mindre slapp om du bruker PMF sammen med periodisk faste. Kos deg med mat på ettermiddagen og droppp mat før du kommer hjem fra jobb.

Takk! Der svarte du på mitt spørsmål!

Btw, noen som kan hjelpe?

Jeg vil gjerne raskt ned i fett, tenkte å kjøre periodisk faste kombinert med PSMF.

Jeg ligger sykt lavt på kcal, pr dag. ubevisst egentlig, men hvor lite er for lite?

Jeg spiser når jeg er sulten etter en viss tid, og til jeg er mett. Ca 2 måltider pr dag.

Frokost: typ 1 boks cc med kanel. Middag: kjøtt/fisk med grønnsaker.

166 høy, ca 60 kg. Styrke 4dg uke, cardio 6 dg pr uke.

Har merket at fremgangen i styrke har stagnert litt, klarer ikke øke så mye på vekten som jeg gjorde før, men det kan jo ha med andre årsaker å gjøre? Kurven er vel brattere i begynnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Der svarte du på mitt spørsmål!

Btw, noen som kan hjelpe?

Jeg vil gjerne raskt ned i fett, tenkte å kjøre periodisk faste kombinert med PSMF.

Jeg ligger sykt lavt på kcal, pr dag. ubevisst egentlig, men hvor lite er for lite?

Jeg spiser når jeg er sulten etter en viss tid, og til jeg er mett. Ca 2 måltider pr dag.

Frokost: typ 1 boks cc med kanel. Middag: kjøtt/fisk med grønnsaker.

166 høy, ca 60 kg. Styrke 4dg uke, cardio 6 dg pr uke.

Har merket at fremgangen i styrke har stagnert litt, klarer ikke øke så mye på vekten som jeg gjorde før, men det kan jo ha med andre årsaker å gjøre? Kurven er vel brattere i begynnelsen?

Hvis det er virkelig alt du spiser hver dag, tror jeg det ene og alene forklarer stagneringen din. Og jeg vil personlig ikke anbefale PSMF til noen som ikke har kontroll på kostholdet sitt fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så er det en del mat i middagen min da...

Det er ikke så lavt som det høres ut som :)

Varierer mellom 1100-1300 kcal pr dag antagelig...

Dessuten, stagnert litt - ikke veldig... Før kunne jeg øke nesten 2,5-5 kg på markløft pr uke, så er det vel ikke store økningen denne uken... 2kg?

Har akkurat kuttet drastisk, og har ikke tenkt til å ligge så lavt lenge... Men spørsmålet er hvor lavt?

Jeg har ellers veldig kontroll på kostholdet. Har hatt det over en god periode på noen år nå, men etter å ha lest om PSMF, tenkte jeg det ville hjelpe de gjenstridige kiloene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Der svarte du på mitt spørsmål!

Btw, noen som kan hjelpe?

Jeg vil gjerne raskt ned i fett, tenkte å kjøre periodisk faste kombinert med PSMF.

Jeg ligger sykt lavt på kcal, pr dag. ubevisst egentlig, men hvor lite er for lite?

Jeg spiser når jeg er sulten etter en viss tid, og til jeg er mett. Ca 2 måltider pr dag.

Frokost: typ 1 boks cc med kanel. Middag: kjøtt/fisk med grønnsaker.

166 høy, ca 60 kg. Styrke 4dg uke, cardio 6 dg pr uke.

Har merket at fremgangen i styrke har stagnert litt, klarer ikke øke så mye på vekten som jeg gjorde før, men det kan jo ha med andre årsaker å gjøre? Kurven er vel brattere i begynnelsen?

Hvor mye kjøtt spiser du til middagen? Jeg er helt enig med nano - det der er alt for lite med tanke på hvor mye du trener, så det er nødt til å gå til h....

Gjør som nano sier. Få kontroll på kostholdet ditt og lær deg å spise nok. Kom deg opp på minst 2000kcal om dagen og gå på det i minst to uker før du i det hele tatt vurderer PSMF. Om du skal kjøre PSMF må du uansett droppe all kardioen din om du ikke vil miste alle musklene dine og gå på en skikkelig smell samtidig. Om du skal drive på med så mye kardio er det mye bedre for deg å komme deg opp på 500kcal under vedlikehold - og med all treningen din kommer du til å gå ned mellom 0.5 og 1kg i uken. Det ser virkelig ut som om du mishandler kroppen din slik du gjør det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, så er det en del mat i middagen min da...

Det er ikke så lavt som det høres ut som :)

Varierer mellom 1100-1300 kcal pr dag antagelig...

Dessuten, stagnert litt - ikke veldig... Før kunne jeg øke nesten 2,5-5 kg på markløft pr uke, så er det vel ikke store økningen denne uken... 2kg?

Har akkurat kuttet drastisk, og har ikke tenkt til å ligge så lavt lenge... Men spørsmålet er hvor lavt?

Jeg har ellers veldig kontroll på kostholdet. Har hatt det over en god periode på noen år nå, men etter å ha lest om PSMF, tenkte jeg det ville hjelpe de gjenstridige kiloene...

1) Da må den middagen din være på underkant av 1000 kcal, og dersom den består av kjøtt og grønnsaker må du spise en stor stabel kjøtt.

2) Du trener kardio 6 ganger i uken, og styrke 4 ganger i uken. Kroppen har ikke sjans på det inntaket du har nå. Tren mindre OG spis mer.

3) Du veier 60 kg, og vil raskt ned i vekt. Dette kombinert med det du sa at du ubevisst ligger så lavt på kcal nå, gjør at jeg ikke har lyst å anbefale deg PSMF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så er det en del mat i middagen min da...

Det er ikke så lavt som det høres ut som :)

Varierer mellom 1100-1300 kcal pr dag antagelig...

Dessuten, stagnert litt - ikke veldig... Før kunne jeg øke nesten 2,5-5 kg på markløft pr uke, så er det vel ikke store økningen denne uken... 2kg?

Har akkurat kuttet drastisk, og har ikke tenkt til å ligge så lavt lenge... Men spørsmålet er hvor lavt?

Jeg har ellers veldig kontroll på kostholdet. Har hatt det over en god periode på noen år nå, men etter å ha lest om PSMF, tenkte jeg det ville hjelpe de gjenstridige kiloene...

1200kcal om dagen er for lite med aktivitetsnivået ditt, og når du kommer forbi nybegynnerstadiet kan du bare glemme å bli sterkere på en slik diett (med mindre du leser litt om sykliske dietter og f.eks. leangains). Du må velge om du vil bli sterkere eller slankere og bytte mellom de to. At du økte så mye til å begynne med er hovedsakelig nevral tilpasning. Kardioen din vil også ødelegge mye for styrketreningen din siden det sender to totalt forskjellige signaler om hvilke muskelfibertyper du trenger.

Sett deg en plan. Hva vil du gjøre de neste 3-6 månedene? Gå ned i vekt eller bli sterkere? De 3-6 månedene etter det - vil du mer ned i vekt, eller vil du bygge muskler? Hvorfor driver du så mye med kardio? Konkurrerer du?

Failing to plan is planning to fail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør at jeg ikke har lyst å anbefale deg PSMF.

...helt enig. 4-5kg kan man gå ned på langt mer behagelig og sunnere måte. Jeg ville heller anbefalt leangains for "recomposition".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok: hvis jeg vil ned i fett da, de neste 3 mnd, hva burde jeg ligge på da? Og hvor lenge? Jeg har en del muskler, så jeg vil heller prioritere å få de frem, så kan jeg øke mer på styrken etterhvert.

Jeg konkurrerer, men i ridesport. Og det er her cardio kommer mye inn. Trening med hest 6dg pr uke, så de er udiskutable.

Kjører også 20 min på mølla (hurtig gåing med stigning) før og etter styrke på gym, mest for å bli varm egentlig, og få ut syre...

Takker og bukker for hjelp forresten! Setter stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Da må den middagen din være på underkant av 1000 kcal, og dersom den består av kjøtt og grønnsaker må du spise en stor stabel kjøtt.

2) Du trener kardio 6 ganger i uken, og styrke 4 ganger i uken. Kroppen har ikke sjans på det inntaket du har nå. Tren mindre OG spis mer.

3) Du veier 60 kg, og vil raskt ned i vekt. Dette kombinert med det du sa at du ubevisst ligger så lavt på kcal nå, gjør at jeg ikke har lyst å anbefale deg PSMF.

En solid porsjon kjøtt ja. Er ofte med tilbehør som kesam, cc eller annet sauseaktig også.

Cardio = ridning 6 dg + hurtig gange á 45 min 4 dg.

Så jeg kan ikke kutte bort ridningen... Og gangen liker jeg før styrke, blir varm og god...

Har alt fjernet intervall da jeg begynte med styrke.

Problemet mitt da, uansett "diett", er at jeg vil ned en god del fett.

Har trent solid bra style 4 dg pr uke + 5 dg cardio til nå. Har ligget på sunn og proteinrik kost, med litt underskudd. Dette har kun gitt meg 2 kg i nedgang på ca 2 mnd, så det er derfor jeg ville prøve et drastisk kutt i en kortere periode for å ta 0,5-1 kg pr mnd...

Men om noen flinkinger der ute har et bedre forslag så er jeg et lutter øre :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok: hvis jeg vil ned i fett da, de neste 3 mnd, hva burde jeg ligge på da? Og hvor lenge? Jeg har en del muskler, så jeg vil heller prioritere å få de frem, så kan jeg øke mer på styrken etterhvert.

Et drastisk kutt kommer ikke til å hjelpe deg med mengden aktivitet du har. Prøv å øk til 2000kcal om dagen og se hva som skjer. Når du er ferdig med diett vil jeg tror du må over 3000kcal for å klare å bli noe særlig sterkere, men om du ikke skal bli så veldig mye sterkere på kort tid kan det hende det holder med 2500-2700 og slippe å legge på deg noe særlig fett.

Hvor mye fett tror du egentlig det er mulig å miste når du er 60kg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal prøve det. Hvilken sammensetning av nærinsstoffer burde jeg kjøre da? Til nå har jeg hatt mye protein, medium fett lite karb. Er litt sensitiv for karb desverre, blodsukkeret stiger til himmelen :-/

Vel, det er nok ett kilo forran magerutene, og et par kilo på hvert av lårene ;) selve totalvekten min er ikke så farlig, så lenge den siste fettmassen går ned :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, skal prøve det. Hvilken sammensetning av nærinsstoffer burde jeg kjøre da? Til nå har jeg hatt mye protein, medium fett lite karb. Er litt sensitiv for karb desverre, blodsukkeret stiger til himmelen :-/

Vel, det er nok ett kilo forran magerutene, og et par kilo på hvert av lårene ;) selve totalvekten min er ikke så farlig, så lenge den siste fettmassen går ned :p

Du skal ligge lavt på karbohydratene. Om man følger dieten etter boka, så skal den eneste karben komme fra grønnsaker.

Protein skal du ligge på 2,3g per kg kroppsvekt, om du har lav kroppsvekt som deg. ( 2.6 om man driver med styrketrening.)

Man skal også ligge lavest mulig på fett. Fettet du skal få i deg skal være fra omega 3 o.l fiskeolje, selojle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal prøve det. Hvilken sammensetning av nærinsstoffer burde jeg kjøre da? Til nå har jeg hatt mye protein, medium fett lite karb. Er litt sensitiv for karb desverre, blodsukkeret stiger til himmelen :-/

Vel, det er nok ett kilo forran magerutene, og et par kilo på hvert av lårene ;) selve totalvekten min er ikke så farlig, så lenge den siste fettmassen går ned :p

Sørg for å få ca 2-2,3g protein per kg kroppsvekt. Resten tar du fra der du foretrekker det. Noen takler karbo bedre, mens andre takler fett bedre. Hvor du får dem fra er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ligge lavt på karbohydratene. Om man følger dieten etter boka, så skal den eneste karben komme fra grønnsaker.

Protein skal du ligge på 2,3g per kg kroppsvekt, om du har lav kroppsvekt som deg. ( 2.6 om man driver med styrketrening.)

Man skal også ligge lavest mulig på fett. Fettet du skal få i deg skal være fra omega 3 o.l fiskeolje, selojle...

Jeg tror vi mer eller minder har kommet frem til at PSMF ikke er tingen for henne med aktivitetsnivået hun har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok. Ikke PMSF da! Jeg er overbevist nå. Karben min kommer som regel fra grønnsaker, og Evt frø i proteinknekkebrødene (1gr pr) og noen meieriprodukter som cc og melk.

Fettet kommer fra mye fisk, omega 3 og kjøttet (pleier ikke skjære bort). Men periodisk faste kan jeg fortsatt ha da? Det har finger veldig fint til nå :)

Tusen takk for hjelp! Er ganske fersk, selv om jeg har trent aktivt hele livet. Kun det siste halve året jeg bestemte å bli enda sterkere, og forme kroppen min til drømmekroppen :p har hjulpet masse i ridningen også faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men periodisk faste kan jeg fortsatt ha da?

Absolutt. Jeg foreslår at du leser litt på leangains.com :) Recomposition-modellen vil nok passe deg veldig godt, vil jeg tro. Selv spiser jeg over vedlikehold på treningsdager og PSMF på fridagene mine.

EDIT: Men jeg spiser etter perdiodisk faste uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...