Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

haha,det var da veldig :D men jeg tenkte nå mest på om den passer like bra i matopplegget som disse andre jeg leser om her inne.. Jeg takler smaken se :)

Det er forholdet mellom EPA og DHA som er det viktige, og mengden. Tran er ikke optimalt, men du kommer ikke magisk til å skrumpe sammen og dø ensom om du velger tran over andre alternativer ;) Den fre myrevolution tror jeg faktisk ikke er så mye dyrere enn tran heller, om det er et tema - i hvert fall ikke om man kjøper 10-pack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen tro på at en slik diett,eller egentlig ikke tro på noen som helst diett,for d tukler med kroppen og d er alt for mange som ikke vethva de driver med og da er det farlig. Jeg er imot alle slags lavkarbo dietter rett og slett fordi d bare er ikke sunt i lengden med for lite karbo,spesielt ikke hvs man trener mye for d er bare å innse det...man må ha karbo for at kroppen skal kunne yte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at en slik diett,eller egentlig ikke tro på noen som helst diett,for d tukler med kroppen og d er alt for mange som ikke vethva de driver med og da er det farlig. Jeg er imot alle slags lavkarbo dietter rett og slett fordi d bare er ikke sunt i lengden med for lite karbo,spesielt ikke hvs man trener mye for d er bare å innse det...man må ha karbo for at kroppen skal kunne yte!

aiiii.. du er ny her ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at en slik diett,eller egentlig ikke tro på noen som helst diett,for d tukler med kroppen og d er alt for mange som ikke vethva de driver med og da er det farlig. Jeg er imot alle slags lavkarbo dietter rett og slett fordi d bare er ikke sunt i lengden med for lite karbo,spesielt ikke hvs man trener mye for d er bare å innse det...man må ha karbo for at kroppen skal kunne yte!

PSMF er ingen livsstil, så det har du helt rett i. Men for de som har kontroll på hvordan de vedlikeholder vekta si så er det en rask måte å bli kvitt litt uønsket kroppsfett, for så å gå tilbake til et normalt sunt kosthold når ønsket fettreduksjon er oppnådd. At PSMF virker er det veldig bra dokumentasjon på.

Jeg kan forøvrig være enig med at det er endel som går på PSMF som ikke burde gjort det. PSMF er en ekstremdiett og man bør ha kontroll på kostholdet sitt før man begynner på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker sikkert,jeg har ingen tvil om d egentlig,men jeg misiker alle sånne ekstreme greier..tror ikke kroppen har godt av det:) Det finnes ingen raske løsninger som varer;) De som gjør det rett får gøre det for meg asså d er ikke det...d er bare så utrolig skummelt med alle disse høyfett og protein og nesten ingen karbo diettene-når man ikke har alle fakta osv og bare tror d er helt problemfritt å bare gå ut og inn av ketose feks ,slike ting...d er bare ikke bra for kroppen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aiiii.. du er ny her ja;)

Har ingenting med saken å gjøre om jeg er ny ellr ikke. Min mening om slike dietter er at de ikke er prolemfrie og kan være skumle dersom man ikke går inni det med nok kunnskap. Grunnen til at jeg sier jeg ikke har troen på det er fordi jeg tror på det man kan leve på i lengden og langvarige resultater;) Det får man ikke av sånne dietter,for som jeg sa d finnes ingen raske åter å gå ned i vekt på som er sunt for kroppen:) Derimot er jeg helt for at ekstrem overvektige settes på sånne dietter for å gå ned mest mulig i vetk før en evt slankeoperasjon,fordi mange kan ikke engang gå fordi de er så store og pluss at de ikke kan operere før de går ned så så mange kg i forveien av en slik operasjon. kroppen er tilpassningsdyktig ,ja men ikke alle vet hvor grensa går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker sikkert,jeg har ingen tvil om d egentlig,men jeg misiker alle sånne ekstreme greier..tror ikke kroppen har godt av det:) Det finnes ingen raske løsninger som varer;) De som gjør det rett får gøre det for meg asså d er ikke det...d er bare så utrolig skummelt med alle disse høyfett og protein og nesten ingen karbo diettene-når man ikke har alle fakta osv og bare tror d er helt problemfritt å bare gå ut og inn av ketose feks ,slike ting...d er bare ikke bra for kroppen. ;)

Du kan gjøre en "rask løsning", etterfulgt av en bra diett.. Da varer det jo? ;)

Litt uenig med det med karbo som du nevner. Litt inviduelt det der...

Jeg kan gå over lengere tid med ekstremt lite karbo, men høyt på protein og moderat på fett. Og kun oppkarbing en gang i blant et par timer før en tung økt.

Stapper jeg i meg karbo hele dagen med vært måltid fungerer kroppen min dårligere faktisk:

Oppblåst, slapp, kvalm, flere do besøk..

Så kosthold kan være litt inviduelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer diett?;) Altså,dietter er igrunnen litt tull synes jeg,men det kommer het an på hva man ser på som en diett...jeg ser på livstilsendring som noe langvarig og ska vare ut livet...en diett er noe man går på i perioder...alt slikt som går i periodevis er jg eldig skeptisk til fordi jeg synes det bir litt som jojo slanking..de er helle lite gunstig for kroppen:) Men Ja at man føler seg bedre på lavkarbo er sikkert det,jeg nekter ikke for at det kan være bra,men da er jeg mer for type fedon enn slike med mesten inge karbo. men de er min mening da:) Mn som jeg også sa...når man vet hva en gjør og hr nok kunnskap så er det selvfølgelig ikke farlig,men d er jammen mange der ue i dag som går på slike dietter og blir kjempesyke fordi de ikke vet helt hva de driver med:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med deg, Metal_Barbie. Det krever kunnskap, som det blir skrevet. Men det blir litt på samme måte som når man fraråder folk som ikke har kunnskap eller evne fra å f.eks kjøre bil. Vet man ikke hva man driver med, setter (de aller fleste) seg ikke bak rattet og kjører ut i trafikken.

Jeg har full kontroll på kostholdet mitt, på diett eller ei. For min del handler det mest om å se hvordan kroppen reagerer på psmf, og hvis det funker, gå ned litt i fettprosent som et eksperiment på meg selv. Når jeg er ferdig skal jeg tilbake til et kosthold som passer inn i livet mitt, og min hverdag. Om 8 mnd har jeg liten tro på at kroppen har tatt skade av de 1-2 ukene jeg var på psmf-diett. Kroppen er tilpasningsdyktig nok til å klare en slik påkjenning. Jeg har tatt blodprøve, sjekket stoffskiftet, etc. før jeg begynte på psmf, de var helt normale. Så får man se om 1-2 uker hvordan det ser ut.

Men litt ut i fra der du skriver, hva definerer en diett. Det at noen spiser skive til frokost, salat til lunsj, kjøttkaker til middag og havregrøt til kvelds. Er ikke det en form for diett? Jeg har kuttet ut brød/korn generelt, melk og kuttet ut "tilsatt sukker". Er ikke det også en form for "diett"? Til tross for at jeg tenkt å holde det slik i uoverskuelig fremtid. Jeg tar kalsiumtilskudd da. Alle prøver så langt har vært supre, og jeg føler meg bedre enn på mange mange år. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker sikkert,jeg har ingen tvil om d egentlig,men jeg misiker alle sånne ekstreme greier..tror ikke kroppen har godt av det:) Det finnes ingen raske løsninger som varer;) De som gjør det rett får gøre det for meg asså d er ikke det...d er bare så utrolig skummelt med alle disse høyfett og protein og nesten ingen karbo diettene-når man ikke har alle fakta osv og bare tror d er helt problemfritt å bare gå ut og inn av ketose feks ,slike ting...d er bare ikke bra for kroppen. ;)

Det er mye annet vi utsetter kroppen for som heller ikke er bra. Dette er snakk om en diett som varer i kun én uke for mange. Tror menneskeheten har vært gjennom verre gjennom sin tid på jorda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye annet vi utsetter kroppen for som heller ikke er bra. Dette er snakk om en diett som varer i kun én uke for mange. Tror menneskeheten har vært gjennom verre gjennom sin tid på jorda...

Jo men nå var d ikke hva menneskene har gått gjennom på sin tid på jorda d var snakk om:P man må ikke i usaklige her synes jeg.;) man å misforstå rett tror jeg. Noe er rett for noen og andre ting er rett for andre og slike ting er ikke rett for meg feks..og når man ser hvor mye slike dietter ødelegger unge jenter feks..d er skummelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Definer diett?;) Altså,dietter er igrunnen litt tull synes jeg,men det kommer het an på hva man ser på som en diett...jeg ser på livstilsendring som noe langvarig og ska vare ut livet...en diett er noe man går på i perioder...alt slikt som går i periodevis er jg eldig skeptisk til fordi jeg synes det bir litt som jojo slanking..de er helle lite gunstig for kroppen:) Men Ja at man føler seg bedre på lavkarbo er sikkert det,jeg nekter ikke for at det kan være bra,men da er jeg mer for type fedon enn slike med mesten inge karbo. men de er min mening da:) Mn som jeg også sa...når man vet hva en gjør og hr nok kunnskap så er det selvfølgelig ikke farlig,men d er jammen mange der ue i dag som går på slike dietter og blir kjempesyke fordi de ikke vet helt hva de driver med:(

Definer diett? En "oppskrift", altså noe fastsatt.. I motsettning til et normalt kosthold, eller.. Når du teller kalorier, proteiner, karbs, og fett uansett om vekta skal opp eller ned så kan det jo kalles diett.

Så om du teller kalorier, og går ned i vekt.. Vel, da er du jo på diett ;) .

Hvorfor er du skeptisk til å gå på "diett" i perioder? Blir jo ikke jojo slanking om dietten varer i 3 måneder? Skjønner ikke helt hva du mener... Hva mener du er mere gunstigt for kroppen? Å gå på underskudd/vedlikehold av kalorier i flere år?

Hvorfor skulle det være ille å gå ned i vekt på feks 3 måneder, for så å holde seg på den vekta?

Og som du sier, du kan være enig i at en kan føle seg bra på lavkarbo? Hva er da problemet? Om man gjør det..

Og det er nok få som blir kjempesyke om de går på en sånn diett, da gjør de noe feil eller har kalori nivået aaaaalt for lavt. Og det skal litt til, om du blir syk av noe sånt så klarer du jo neppe å fortsette heller. Er forskjell på å gå på en "diett" og å utvikle anoreksia.

Og hva er forresten "Slike" dietter? Tenker du på feks sånne dietter som du drikker kun Juice i 2 måneder (satt på spissen), osv?

Hvorfor setter du inn PSMF under samme kategori?

Tror du ser på ting litt for generelt, og drar alt under samme kam, du burde sette deg ned å lese mere :) (Ikke negativt ment) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et spørsmål, om salt, og hvilken rolle det spiller på en diett som f.eks psmf.

Har jeg skjønt det riktig at om jeg reduserer saltinntaket kraftig, vil kroppen produsere mer aldosteron, og når jeg da øker inntaket av salt igjen (for når jeg er ferdig på diett vil jeg jo spise mer mat, altså muligens mer salt), vil kroppen reagere med å holde på mer vann (vannretensjon)? Vil det si at hvis jeg holder saltinntaket stabilt (relativt) høyt, så vil aldosteronnivået synke og kroppen vil holde på mindre vann?

Og hvis jeg har lavt inntak av salt, vil det være større økning av ghrelin (og redusert leptin forsåvidt) som vil føre til at jeg vil føle mer sult når jeg er ferdig med et måltid?

Altså, kan jeg dra konklusjonen min så langt at jeg kan si "spis opp saltet gut, ellers søkk han".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et spørsmål, om salt, og hvilken rolle det spiller på en diett som f.eks psmf.

Har jeg skjønt det riktig at om jeg reduserer saltinntaket kraftig, vil kroppen produsere mer aldosteron, og når jeg da øker inntaket av salt igjen (for når jeg er ferdig på diett vil jeg jo spise mer mat, altså muligens mer salt), vil kroppen reagere med å holde på mer vann (vannretensjon)? Vil det si at hvis jeg holder saltinntaket stabilt (relativt) høyt, så vil aldosteronnivået synke og kroppen vil holde på mindre vann?

Og hvis jeg har lavt inntak av salt, vil det være større økning av ghrelin (og redusert leptin forsåvidt) som vil føre til at jeg vil føle mer sult når jeg er ferdig med et måltid?

Altså, kan jeg dra konklusjonen min så langt at jeg kan si "spis opp saltet gut, ellers søkk han".

Jeg har kjørt på med salt i hvert fall. Var en vis sjel som fortalte at man ikke trengte å være gjerrig på saltet under PSMF. Man får jo minimalt med salt fra maten man spiser, og siden salt er veldig viktig for kroppen i normale mengder, fyrer jeg på :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan svare på hvordan "magen" fungerer under PSMF? Kan "ting" stoppe litt opp eller? - For å si det slik?;)

Magen min fungerer bedre enn til vanlig, men blir færre dobesøk da det meste av grønnsaker/kjøtt absorberes og levner mindre avfall enn vanlig karbomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...