Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har kjørt på med salt i hvert fall. Var en vis sjel som fortalte at man ikke trengte å være gjerrig på saltet under PSMF. Man får jo minimalt med salt fra maten man spiser, og siden salt er veldig viktig for kroppen i normale mengder, fyrer jeg på :thumbsup:

Ja, men da blir jo spørsmålet om det er en sammenheng med forholdet mellom matinntak og saltinnhold når matinntaket likevel er lavt (lavere enn vanlig). :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med dag 4 på PSMF. Funker ganske bra syns jeg. Forslag til "noe" som kan stagge søtsuget litt og gir følelsen av en liiiiten "treat" etter et salt måltid? En tyggis kan hjelpe men.... Cottage cheese+bringbær+stevia+kanel er som regel et av måltidene mine og det er jo godt. De andre måltidene blir kjøtt og grønnsaker. I går prøvde jeg å lage litt "eggehvitefluff"(med stevia og kakao). Det ble grusomt (!) men kan sikkert gjøres bedre..

Har sett flere plasser at enkelte spiser tunfisk blandet med fun light? :sick: Seriøst?!

Godt dette er en periodisk diett og ikke for alltid.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med dag 4 på PSMF. Funker ganske bra syns jeg. Forslag til "noe" som kan stagge søtsuget litt og gir følelsen av en liiiiten "treat" etter et salt måltid? En tyggis kan hjelpe men.... Cottage cheese+bringbær+stevia+kanel er som regel et av måltidene mine og det er jo godt. De andre måltidene blir kjøtt og grønnsaker. I går prøvde jeg å lage litt "eggehvitefluff"(med stevia og kakao). Det ble grusomt (!) men kan sikkert gjøres bedre..

Har sett flere plasser at enkelte spiser tunfisk blandet med fun light? :sick: Seriøst?!

Godt dette er en periodisk diett og ikke for alltid.;)

Jeg drikker te med sukrin eller stevia. Det hjelper litt på når man får litt søtsug. Har gjerne 5 kopper, og ikke mer om dagen nå, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med dag 4 på PSMF. Funker ganske bra syns jeg. Forslag til "noe" som kan stagge søtsuget litt og gir følelsen av en liiiiten "treat" etter et salt måltid? En tyggis kan hjelpe men.... Cottage cheese+bringbær+stevia+kanel er som regel et av måltidene mine og det er jo godt. De andre måltidene blir kjøtt og grønnsaker. I går prøvde jeg å lage litt "eggehvitefluff"(med stevia og kakao). Det ble grusomt (!) men kan sikkert gjøres bedre..

Har sett flere plasser at enkelte spiser tunfisk blandet med fun light? :sick: Seriøst?!

Godt dette er en periodisk diett og ikke for alltid.;)

jeg er også på dag 4 ;) Jeg bare fortrenger alle tanker om god mat og godis, og synes det går bra. Hvor lenge skal du holde på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også på dag 4 ;) Jeg bare fortrenger alle tanker om god mat og godis, og synes det går bra. Hvor lenge skal du holde på?

Hihi.:) Ja, jeg fortrenger så godt jeg kan her også! Bekymrer meg bare en smule for at jeg snart blir matlei !;). Skal prøve å holde på i ti dager. Du da?

Føler forresten at jeg står og lager mat (middag) store deler av dagen. Prøver å lage opp litt stort så jeg kun trenger varme opp neste dag men likevel..

Te med stevia er allerede i bruk som "dessert". Ok det. Får bare glede meg til dagen med oppkarbing tenker jeg!:) (Har forresten loggbok om du vil følge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på dag 4. Begynte på 92 kg blank, mandag morgen. I dag viste vekten 87,7. Er det normalt? Eller spiller vekten meg et puss? Hadde egentlig ikke tenkt å gå ut i fra vekten, men det var nå artig bare for å sjekke. Har ligget ganske nøyaktig 2200 kcal under vedlikehold.

damn det er jo helt sykt da...:) har veiedag i morgen... tviler på min viser så stor forskjell som din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amelie, jeg skal holde på i 12 dager, frem til neste fredag. da skal jeg servere kyllingsuppe på symøte, og jeg fantaserer allerede om den :p er veldig matlei. jeg bruker lite tid på mat. ovnssteker det som er av fileter, og slenger til litt grønnsaker. Skal følge med på loggen din :-)

Bandea, jeg har også gått ned noen kg (iflg vekt) men etter det jeg kan lese så er det endel vann som er borte også. Skal måle fett% neste fredag, blir spennende.

Og fortsatt lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fny: Ja, det er nok en del vann. Men hvis jeg tar ca 1 kg av de som vann, så er det 3,3 kg fett som er borte. Trivsel. Føler meg deilig.

Takk takk, Admira. Har vært streng med meg selv også da. Så jeg øker nok litt karbs i dag, for å få en mer ordentlig treningsøkt. Må peake formen før ferietur til Thailand, så går nok over i en mer pf-periode nå og så blir det muligens en superstreng psmf noen dager før tur. Burde absolutt lagd en logg for alt, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Er jo litt skummelt:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på dag 4. Begynte på 92 kg blank, mandag morgen. I dag viste vekten 87,7. Er det normalt? Eller spiller vekten meg et puss? Hadde egentlig ikke tenkt å gå ut i fra vekten, men det var nå artig bare for å sjekke. Har ligget ganske nøyaktig 2200 kcal under vedlikehold.

Jeg gikk opp over to kilo dagen jeg var ferdig med PSMF, da. Siden du er en del større enn meg, regner jeg med at du har mer vann enn meg også som du mister de første dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp over to kilo dagen jeg var ferdig med PSMF, da. Siden du er en del større enn meg, regner jeg med at du har mer vann enn meg også som du mister de første dagene...

Er godt mulig! Jeg tok bare en ren tipp. Men hva gjorde du med kostholdet ditt når du var ferdig på psmf? Nå har jeg ligget rundt 2200 under, så jeg tenkte å spise gradvis opp til rundt 500 under. Så får jeg se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fny: Ja, det er nok en del vann. Men hvis jeg tar ca 1 kg av de som vann, så er det 3,3 kg fett som er borte. Trivsel. Føler meg deilig.

Takk takk, Admira. Har vært streng med meg selv også da. Så jeg øker nok litt karbs i dag, for å få en mer ordentlig treningsøkt. Må peake formen før ferietur til Thailand, så går nok over i en mer pf-periode nå og så blir det muligens en superstreng psmf noen dager før tur. Burde absolutt lagd en logg for alt, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Er jo litt skummelt:oops:

ikke skummelt vet du:)

Alle er så snille atte:p

ooooh jeg og vil til thailand!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er godt mulig! Jeg tok bare en ren tipp. Men hva gjorde du med kostholdet ditt når du var ferdig på psmf? Nå har jeg ligget rundt 2200 under, så jeg tenkte å spise gradvis opp til rundt 500 under. Så får jeg se hvordan det går.

Jeg spiste meg døden nær på smultringer, sjokolade og pizza. Haha. Ikke optimalt. Jeg gikk heller ikke på denne dietten for å gå ned noe i vekt, men mer for å teste om jeg klarte og det og om det hadde en effekt. Det hadde det jo, og jeg kan trygt legge på litt vinterspekk :D

Den dag jeg skal gjennomføre det på nytt, ville jeg i hvert fall innført karbohydrater gradvis. Magen fikk jo sjokk, stakkars :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at en slik diett,eller egentlig ikke tro på noen som helst diett,for d tukler med kroppen og d er alt for mange som ikke vethva de driver med og da er det farlig. Jeg er imot alle slags lavkarbo dietter rett og slett fordi d bare er ikke sunt i lengden med for lite karbo,spesielt ikke hvs man trener mye for d er bare å innse det...man må ha karbo for at kroppen skal kunne yte!

Nei det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å prøve ut PSMF. Vil dere hjelpe til litt her? :)

167 cm. 65,5 kg. Ønske om å gå ned i fettprosent. I følge http://www.1percentedge.com/ifcalc/ har jeg BMR på 1439 og en TDEE på 2230. Har gått 3 uker på periodisk faste med ca. inntak på 1600-1800 kcal. Trener styrke 3 ganger i uken, skal gå fjellturer i stedet for kondisjon (pleier å ha 3 økter) i uken.

Hva slags inntak burde jeg ha på PSMF ut i fra mine forutsetninger?

Går det ann å følge fasteopplegget til periodisk faste samkjørt med PSMF? (altså spisevindu på 10 timer)

Hvis nei; Hvordan ville dere fordelt næringen ut over dagen?

Hvor lenge burde PSMF vare for optimal effekt?

Jeg leser at mange går opp igjen etter PSMF, noe som gir mening for meg. Men resultatet av PSMF er fremdeles at man

ender opp med en lavere fettprosent enn hva man hadde i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man følger denne dietten, sånn den skal være, ødelegger man vel ingenting... Hvis unge jenter ødelegger seg på denne dietten, så gjør de vel noe som de har funnet på selv i tillegg da.

Litt uenig. Det som er problemet er at man kan få et sykelig forhold til mat - men det kan man få på mange måter. PSMF er som å bli kvitt en infeksjon ved å bruke penicillin kontra å la naturen gå sin gang, men om man blir for hektet kan man fort gjøre dumme ting. Selv de som kan mye er fristet til å gjøre dumme ting, sånn som overdreven kardio "for å miste litt mer". I tillegg lærer man seg null og niks om et sunt kosthold.

Er på dag 4. Begynte på 92 kg blank, mandag morgen. I dag viste vekten 87,7. Er det normalt? Eller spiller vekten meg et puss? Hadde egentlig ikke tenkt å gå ut i fra vekten, men det var nå artig bare for å sjekke. Har ligget ganske nøyaktig 2200 kcal under vedlikehold.

Det er veldig vanlig å miste en god del vann første dagen. Selv nå som jeg kjører syklisk kan jeg variere med en kilo mellom treningsdager (ad libitum) og PSMF-dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å prøve ut PSMF. Vil dere hjelpe til litt her? :)

167 cm. 65,5 kg. Ønske om å gå ned i fettprosent. I følge http://www.1percentedge.com/ifcalc/ har jeg BMR på 1439 og en TDEE på 2230. Har gått 3 uker på periodisk faste med ca. inntak på 1600-1800 kcal. Trener styrke 3 ganger i uken, skal gå fjellturer i stedet for kondisjon (pleier å ha 3 økter) i uken.

Hva slags inntak burde jeg ha på PSMF ut i fra mine forutsetninger?

Går det ann å følge fasteopplegget til periodisk faste samkjørt med PSMF? (altså spisevindu på 10 timer)

Hvis nei; Hvordan ville dere fordelt næringen ut over dagen?

Hvor lenge burde PSMF vare for optimal effekt?

Jeg leser at mange går opp igjen etter PSMF, noe som gir mening for meg. Men resultatet av PSMF er fremdeles at man

ender opp med en lavere fettprosent enn hva man hadde i utgangspunktet?

For det første bør du droppe alle de lange turene dine. Du har ikke nok kalorier til å takle det. Om du absolutt må ha dem, så er ikke PSMF for deg.

Når det gjelder å bruke IF og PSMF samtidig, så fungerer det helt fint. Mange får også bedre resultater, og det er deilig å kunne spise seg skikkelig mett selv om man er på diett. En av mine favoritter er å ovnsbake en 500g svin indrefilet og spise hele greia :D

Man vil naturlig gå opp både i vannvekt og glykogen etter en PSMF. Det er helt naturlig og faktisk positivt. Om man går opp i fett, så gjør man noe feil med resten av dietten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)Turene går det fint å droppe! Noen formening om hvilken mengde jeg burde få i meg?

2g protein per kilo kroppsvekt. Så lite karbo som mulig, så lite fett som mulig. Ta 10g med EFA i løpet av dagen.

For å si det slik: Jeg er mann på 92kg, og jeg spiser ca 800-900kcal om dagen. Siden jeg skal ha i meg nesten 200g protein + 10g fett kan du se hvor lavt jeg er på det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...