Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok :) Har vært der et par ganger, men skal nå gå mer inngående til verks ;) tusen takk for hjelp!

Lykke til, og spør gjerne i periodisk faste-tråden om du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være det, men du har et desperat behov for å justere opp kaloriene dine og få forbrenningen din i gang igjen.

.

Litt urelevant egentlig, men jeg bare lurte på om du kanskje hadde peiling på hvor lang tid det tar før forbrenningen kommer opp på normalt nivå igjen? Hvis man har spist for lite over en lang periode tenker jeg. Hvis man begynner å spise "normalt" igjen, hvor lang tid (skjønner at det er individuelt, men sånn ca) vil det ta før forbrenningen er der den burde, og man kan spise normalt uten å legge på seg:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt urelevant egentlig, men jeg bare lurte på om du kanskje hadde peiling på hvor lang tid det tar før forbrenningen kommer opp på normalt nivå igjen? Hvis man har spist for lite over en lang periode tenker jeg. Hvis man begynner å spise "normalt" igjen, hvor lang tid (skjønner at det er individuelt, men sånn ca) vil det ta før forbrenningen er der den burde, og man kan spise normalt uten å legge på seg:)?

Ut fra det jeg har lest, så vanlig vis 2-6 uker. Det har aldri vært et problem for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min 6. dag nå og det går greit til tross for litt ensidig kosthold (desverre kresen ...).

Jeg ser at proteinnivået kanskje ikke ligger der det burde være, at jeg kunne trenge litt mer. Jeg tenker først og fremst at jeg vil prøve å få i meg proteiner i form av mat (egghviter + 1 plomme), men egg hver dag blir fort litt kjedelig.

Finnes det protein erstatter som har lite smak? Jeg har prøv protein erstatter med banansmak og det var ikke godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på min 6. dag nå og det går greit til tross for litt ensidig kosthold (desverre kresen ...).

Jeg ser at proteinnivået kanskje ikke ligger der det burde være, at jeg kunne trenge litt mer. Jeg tenker først og fremst at jeg vil prøve å få i meg proteiner i form av mat (egghviter + 1 plomme), men egg hver dag blir fort litt kjedelig.

Finnes det protein erstatter som har lite smak? Jeg har prøv protein erstatter med banansmak og det var ikke godt...

Prøv Optimum Nutrition 100% Casein med sjokolade. Jeg blander 1.5 scoop med den + 0.5 scoop med ON 100% Casein Vanilla + 1 scoop ON 100% Whey sjoko i 5 dl vann.

Det er *veldig* viktig å få i seg nok protein på denne dietten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smaker dette? Det høres ut som en skikkelig miks.

Vil proteinbehovet være like stort på denne dietten i forhold til hvor mye/lite man trener? Jeg er i en skadeperiode og får bare trent litt styrke 3 ganger i uka. (Jeg har lest hele tråden og det står sikkert ett eller annet sted, men hukommelsen..:p )

Planen er å fortsette på denne dietten i 2 uker til, i første omgang. Håper at jeg etterhvert kan øke med litt mer styrketrening, men akkurat nå er det en litt "rolig" periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smaker dette? Det høres ut som en skikkelig miks.

Vil proteinbehovet være like stort på denne dietten i forhold til hvor mye/lite man trener? Jeg er i en skadeperiode og får bare trent litt styrke 3 ganger i uka. (Jeg har lest hele tråden og det står sikkert ett eller annet sted, men hukommelsen..:p )

Planen er å fortsette på denne dietten i 2 uker til, i første omgang. Håper at jeg etterhvert kan øke med litt mer styrketrening, men akkurat nå er det en litt "rolig" periode.

Det smaker...som proteinpulver i vann, men er av de bedre pulverne å blande i vann, så ikke alt for ille. Det er dog en treningssak. Ikke alt kan smake som Ben & Jerry's ;)

På en PSMF skal du trene tre ganger i uken, og da skal du trene helkroppsprogram. Du har ikke nok kalorier inn til å trene mer, og alt over vil være med på å bryte ned kroppen din. Du skal heller ikke trene så tungt du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smaker...som proteinpulver i vann, men er av de bedre pulverne å blande i vann, så ikke alt for ille. Det er dog en treningssak. Ikke alt kan smake som Ben & Jerry's ;)

Skeptisk, men skal prøve! :)

Nei, det blir ikke akkurat hardtrening med skaden, men det hadde sikkert også stoppet seg selv med litt lite å gå på..

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å prøve PSMF sammen med PF i 1-2 uker.

  • Jente 60kg, 169 cm.
  • Trener styrke x4 og kondisjon/intervall/kardio x2 i uken.

M1: 1 boks mager kesam m/funsaft

M2: 1 egg m/plomme, 3 egg u/plomme, isbergsalat og agurk

M3: 150g karbonadedeig, 200g brokkoli

M4: 1 laksefilet, 200g brokkoli

Tilskudd: multivitamin, seloljekapsler og green tea kapsler, og BCAA ved trening under faste.

Vil dette gå, eller er det for lite/mye av noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å prøve PSMF sammen med PF i 1-2 uker.

  • Jente 60kg, 169 cm.
  • Trener styrke x4 og kondisjon/intervall/kardio x2 i uken.

M1: 1 boks mager kesam m/funsaft

M2: 1 egg m/plomme, 3 egg u/plomme, isbergsalat og agurk

M3: 150g karbonadedeig, 200g brokkoli

M4: 1 laksefilet, 200g brokkoli

Tilskudd: multivitamin, seloljekapsler og green tea kapsler, og BCAA ved trening under faste.

Vil dette gå, eller er det for lite/mye av noe?

For mye trening, både styrke og kondisjon. Kondisjon skal droppes helt, mens styrke bør holdes til tre fullkroppstreninger. Eggeplommen skal droppes, og kesamen er ikke optimal å ha med. Om du føler du holder på å dø på kvelden, er det kanskje en mulighet, men den bør ikke være "fast" med i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette gå, eller er det for lite/mye av noe?

Enig med nano. Kardio vil gjøre at du tærer på musklene, noe som i prinsippet gjør deg "fetere". Trening bør være minst to, men helst tre, ganger fullkropp og ikke alt for tungt. Man trener kun for å beholde musklene, ikke noe annet.

Jeg er også enig i å droppe eggeplommen, og så bør du få i noe mer fiskeolje. Gjerne en som er godt balansert. Eneste grunnen til å ha med kesam er på grunn av kalsium, men jeg liker å holde meg så lavt på fett og karbo som mulig.

Har du regnet på hvor mye protein du får i deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2,5ish gram protein per kg kroppsvekt. Minst mulig karbohydrater og fett. Fettet bør være selolje, lakseolje etc. PSMF er ikke så vanvittig komplisert. Dropp alt bortsett fra nok proteiner :p

Som nano sier. :)

PSMF er egentlig veldig enkelt, men det er VELDIG viktig å få med seg i det minste basisinfo før man prøver seg. Om man gjør små feil kan man skyte seg kraftig i foten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nano sier. :)

PSMF er egentlig veldig enkelt, men det er VELDIG viktig å få med seg i det minste basisinfo før man prøver seg. Om man gjør små feil kan man skyte seg kraftig i foten...

Ja, og det er det skuddet jeg er redd for :/ Men jeg skal regne litt på det, og komme tilbake til et oppsett som følger rettningslinjene -så kanskje jeg spør igjen om det blir riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5ish gram protein per kg kroppsvekt. Minst mulig karbohydrater og fett. Fettet bør være selolje, lakseolje etc. PSMF er ikke så vanvittig komplisert. Dropp alt bortsett fra nok proteiner :p

Ser ift. rettningslinjene på PSMF funnet på fitnesbloggen at protein skal ligge på 2g pr./kg hvis fett% er ca middels, og det tror jeg den er på meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ift. rettningslinjene på PSMF funnet på fitnesbloggen at protein skal ligge på 2g pr./kg hvis fett% er ca middels, og det tror jeg den er på meg..

2g/kg går helt fint, men det er bedre å feile i riktig retning og gå litt høyere på protein enn lavere. Husk at 30g protein kun er 120kcal...ikke akkurat noe som kommer til å drepe deg, og mindre fare for å gjøre noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt det opp på diett.no, og komt fram til følgende (Husk at jeg tenker å kjøre PSMF og PF):

M1:

  • 150g kyllingfilet
  • 200g brokkoli
  • Diverse krydder

M2:

  • 200g karbonadedeig
  • 100g isbergsalat
  • 30g agurk
  • 1 ss mager kesam
  • Diverse krydder

M3:

  • 1 laksefilet
  • 200g brokkoli
  • Diverse krydder

TILSKUDD:

  • Multivitaminer
  • Selolje 2 x 1000mg kapsler
  • 2 stk Green Tea kapsler

TOTALT: 800 kcal, 116g proteiner, 11g karbohydrater, 28,5g fett (dette er ikke inkludert fettet fra seloljen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...