Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Er det noen her som blir veldig kvalm av denne dietten? Jeg har alltid spist sunt, men Jeg blir veldig kvalm nå.... Kan dette ha noe med det høye protein inntaket?

Kvalm på hvilken måte?? Mens du spiser? Eller etterpå? Ofte kan du bli "kvalm" mens du spiser/etterpå pga dette er så ensformig og lite interessant for deg/hjernen din:) Det er jo ikke akkurat noe taco,pizza eller skikkelige fyrverkeri for smaksløkene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som blir veldig kvalm av denne dietten? Jeg har alltid spist sunt, men Jeg blir veldig kvalm nå.... Kan dette ha noe med det høye protein inntaket?

Blir kvalm/lei mens jeg spiser, 15-20 min senere får jeg en intens sultfølelse som heldigvis går over etter 5-10 min. Da er jeg mett frem til jeg velger å spise neste måltid. Men jeg blir og kvalm når jeg egentlig skulle kjent sult. Så det er min indikator på at nå må jeg spise igjen, vis jeg glemmer klokka :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kvalm/lei mens jeg spiser, 15-20 min senere får jeg en intens sultfølelse som heldigvis går over etter 5-10 min. Da er jeg mett frem til jeg velger å spise neste måltid. Men jeg blir og kvalm når jeg egentlig skulle kjent sult. Så det er min indikator på at nå må jeg spise igjen, vis jeg glemmer klokka :dry:

Jeg kan ikke huske å ha opplevd kvalme under diett.

Men jeg har opplevd å føle meg svimmel og til tider slite litt med konsentrasjon.

For meg har det vært veldig viktig å planlegge alle måltidene nøye.

Enten når man skal trene eller noe annet, så er det lurt at alt klaffer.

Ellers blir en fort gående som en svimmel og slapp tomsing^^

Det med å føle seg sulten er noe man blir mer komfortabel med etter hvert.

Inntil du klarer å oppnå det, så finnes det noen triks...

Blant annet å drikke mye vann(før, underveis og etter du har spist og selvfølgelig spise i veldig rolig tempo :)

I begynnelsen hadde jeg ofte en "trøstedialog inni meg selv". Andre ganger forstyrrer jeg sultfølelsen med aktiviteter som krever all oppmerksomhet, ellers benyttet jeg meg en god del av "støttekontakten" min til å sutre. Ring en venn ;)

Flott om vedkommende vet hva du går igjennom og kan gi deg konstruktiv tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt det 2-3 ganger selv, og satt venner på det. Stor fan av PSMF for alle som har OG har hatt stabil psyke. Ville ikke satt 16-17 år gamle jenter, eller folk som drikker 2 ganger i uka på det, men ellers tror jeg ikke det er så vanvittig uheldig for kroppen.

Jeg er for tiden på det nå og har klart 10kg på en mnd uten nevneverdig tap av masse, og da har jeg ikke kjørt helt strikt eller fulgt det absolutt alle dager.

De fordelene jeg ser med det fremfor en mer moderat diett

  • Enkel å følge, man vet akkurat hva man skal gjøre, og man slipper å spise halvkjip mat og telle kalorier i et halvt år.
  • Mister sultfølelsen. Individuelt.
  • Kraftig økt fokus og ofte mer energi. Dvs det er enklere å jobbe effektivt. Det gjelder neppe de med tungt fysisk arbeid.
  • Fort ferdig, så man kan komme tilbake til en av de viktige tingene i livet, nemlig å bygge masse

Bakdeler

  • Svimmel hvis jeg går for lenge uten cheatmeals/oppcarbing
  • Noia for å miste muskler, og til dels kjedelig å trene når prestasjonene er lavere

For de som ikke har sjekket artikkelen på en stund, så er det oppdatert med endel nye matbilder nederst.

PSMF - Den sunneste ekstremdietten - Fitnessbloggen

hvorfor ville du ikke satt en 16-17 år gammel jente på denne dietten, jeg spør fordi jeg er en 17 år gammel jente som vurderer å begynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ville du ikke satt en 16-17 år gammel jente på denne dietten, jeg spør fordi jeg er en 17 år gammel jente som vurderer å begynne

Fordi de oftere har antydninger til spiseforstyrrelser, og sannsynligvis kan litt mindre enn godt voksne om å komme seg ut av nedturer og vite når noe er på vei i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesielt du bør unngå psmf pga all dansingen. På psmf skal kardio holdes på ett absolutt lavmål ;-)

føler meg skikkelig dum som spør så mange dumme spørsmål, men hvorfor er det slik er det fordi det kan bli en fare for spiseforstyrrelse eller er det fordi PSMF dietten ikke virker med for mye kardio trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes ikke dumme spørsmål. Vi er her for hverandre :-)

PSMF står For "protein sparende modifisert faste". Det proteinet som skal spares er det proteinet som finnes på kroppen din, altså muskler, bindevev og indre organer.

På psmf kjøres kaloriinntaket totalt i bånn, ofte betydelig under BMR (basal metabolic rate) altså hvileforbrenning. Hvileforbrenning er den forbrenninga du har når du ligger i sengen hele dagen uten mulighet til å stå opp. Kjører du kardio når du har ett energiinntak under BMR,så tenderer vi til å tære på proteinet i kroppen vår. Også indre organer. Det fører til helseproblemer, og at BMR går ytterligere ned. Det igjen fører til at vi lettere legger på oss igjen. Ond sirkel det der.

Det er selvsagt mer komplisert enn det der, men det er tilstrekkelig i denne sammenhengen :-)

Psmf er ypperlig for mennesker som har mye fett, eller vil fort ned i vekt, men ut fra ditt andre innlegg, tror jeg ikke psmf vil hjelpe deg så mye fordi du har så lite fett å bli kvitt. Desverre er det det siste fettet som er vanskeligst, og siden jeg nå forlater temaet for tråden så tror jeg det er best vi fortsetter i den andre tråden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som blir veldig kvalm av denne dietten? Jeg har alltid spist sunt, men Jeg blir veldig kvalm nå.... Kan dette ha noe med det høye protein inntaket?

Jeg har også en tendens til å bli litt kvalm på denne dietten. Jeg tror det har med sult og ketose å gjøre (veldig lavt kabohydratinntak). Det går som regel over etter noen dager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler meg skikkelig dum som spør så mange dumme spørsmål, men hvorfor er det slik er det fordi det kan bli en fare for spiseforstyrrelse eller er det fordi PSMF dietten ikke virker med for mye kardio trening?

Kardio i seg selv har ikke så mye med spiseforstyrrelser å gjøre, om det var slik du mente. Men på en slik diett er det naturlig at kroppen ikke vil takle mer kaloriunderskudd enn det du allerede ligger i gjennom maten. Det vil heller ikke være noe vits i å prøve å trene hardt/kardio engang, siden du vil ikke klare å utføre ei økt særlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet tips, Diett.no. Gratis, enkelt, genialt ;)

Her kan du legge inn det du spiser, ved oppstart legger du inn høyde, vekt, ønsket vekt osv. Du får opp ant kalorier for å nå målet innen en gitt tidsperiode. Den gir deg % dagsinntak av vitaminer, mineraler, kalorier og fett samt mengden i g (mg). Du kan også legge inn aktiviteter for dagen, f.eks å lufte hunden, jobb, evt om det er kontor eller aktiv jobb. Disse utregningene kan du evt ta med en klype salt men du har en pekepinne. Fynker veldig bra for meg som har hukommelse som en gullfisk, og er elendig med å holde styr på diverse verdier for inntaket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å hive med på denne dietten imorgen og bli kvitt noen kilo fett før julebordssesongen. Men trenger hjelp! dette er helt nytt for meg...nesten. er det sånn å forstå at man skal ligge på 20 g fett, 20 g karb og for min del (2,5xønsket vekt) 145 g protein? Hva burde jeg investere i imorgen? proteinpulver? Enda ett spm: Jeg prøvde ketose EN gang som resulterte i at når jeg hoppet av så la jeg på meg 2 kg ( uten å gjøre noe spes), kan jeg risikere å legge på meg alt igjen når jeg beveger meg tilbake til mitt lavkcal diett ( GR)? Hvor mange kcal bør jeg ligge på hver dag, ligger nå på 1300-1400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hola godtfolk!

Begynner på psmf i morgen, så går gjennom litt matvarer jeg skal trykke i meg..

Etter et kjapt søk gjennom tråden her ser jeg at makrell i tomat i utgangspunktet er no-go pga for høyt fettinhold (20,5/100g elns). Menne.. er fryktelig glad i makrell i tomat da :oops:Kan jeg f eks..spise bare selve fisken og så lite av sausen som mulig? elns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du kan spise hva du vil:) Gode nyheter! wiii! ikke sant?-_-

Nei..

Du kan spise alt du vil så lenge det går under kategorien:

maks 20g fett+essensielle fettsyrer

maks 20g karbs

2,5g protein X med ønsket kroppsvekt

3fullkropps styrketreninger ila uken;)

Enkelt og greit;) logg med Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold ;) Følg disse retningslinjene som er enkle. Ikke tenk "litt her og litt der" da fucker du opp dietten og er IKKE på PSMF diett:) Lykke til!

Takk :) Har psmf'a (litt, men ikke 100%), men det var før jeg oppdaget makrell i tomat. Men.. okei, de 20g med fett skal inkludere både de ess.fettsyrene og tullefettet? Det er ikke bare (20g tullefett) + essensielle fettsyrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Takk :) Har psmf'a (litt, men ikke 100%), men det var før jeg oppdaget makrell i tomat. Men.. okei, de 20g med fett skal inkludere både de ess.fettsyrene og tullefettet? Det er ikke bare (20g tullefett) + essensielle fettsyrer?

20g fett av det du spiser + f.eks 1.ss tran:) aka IKKE tell med essensielle fettsyrer(spiseskjeer/kapsler) du evt tar:) Ellers skal det holdes under 20g:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...