Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

SannaNatalie: restriksjonene i denne dietten er slik de er for at man skal lage et maksimalt underskudd og fortsatt få i seg det essensielle. Hvis du ikke føler behov for å ha et maksimalt underskudd så trenger du selvsagt ikke det, men hvis du går langt ut over restriksjonene på karbohydrater og fett så er det strengt talt ikke PSMF lenger, men et "høyprotein-kosthold med underskudd for vektnedgang".

Det är ingen risk att jag går långt över restrektionerna då jag äter precis som jag skall enligt PSMF.

Min fråga var inte om jag får lov att äta 1 dl creme fraich varje dag utan snarare om jag kan använda ca 4msk max 1 gång per vecka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det är ingen risk att jag går långt över restrektionerna då jag äter precis som jag skall enligt PSMF.

Min fråga var inte om jag får lov att äta 1 dl creme fraich varje dag utan snarare om jag kan använda ca 4msk max 1 gång per vecka?

En dl creme fraiche er ca 340 kcal, og 35g fett i følge diett.no

Dette er flere kalorier enn ett måltid med 150g kyllingfilet, 100g brokkoli tilsammen inneholder.

Fettmengden er nesten 200% av den totale dagsdosen fett som er anbefalt når man går på PSMF.

Vist det ikke er stress med å gå ned i vekt, samt at du ikke ønsker å kjøre ett så ensformig løp som PSMF ofte er. Så anbefaler jeg deg å finne en diett som har ett lavere kaloriunderskudd som du kan kjøre over lengre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dl creme fraiche er ca 340 kcal, og 35g fett i følge diett.no

Dette er flere kalorier enn ett måltid med 150g kyllingfilet, 100g brokkoli tilsammen inneholder.

Fettmengden er nesten 200% av den totale dagsdosen fett som er anbefalt når man går på PSMF.

Vist det ikke er stress med å gå ned i vekt, samt at du ikke ønsker å kjøre ett så ensformig løp som PSMF ofte er. Så anbefaler jeg deg å finne en diett som har ett lavere kaloriunderskudd som du kan kjøre over lengre tid :)

Haha, tack för svaret. Men jag tror inte att jag väljer att byta diet bara för att jag inte får lov att äta 4 matskedar creme fraich.

Det klarar jag mig helt fint utan. Men eftersom att det ar favoritprodukten min i matlagning så ville jag för säkerhets skull fråga om det var lov att använda pyttelite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tack för svaret. Men jag tror inte att jag väljer att byta diet bara för att jag inte får lov att äta 4 matskedar creme fraich.

Det klarar jag mig helt fint utan. Men eftersom att det ar favoritprodukten min i matlagning så ville jag för säkerhets skull fråga om det var lov att använda pyttelite.

Ta det på spisedagen din da og lag et godt måltid med Creme Fraiche :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde på ingen måte å insinuere at du hadde tenkt å spise 1dl hver dag. Det jeg prøvde å få fram var du har lov til å spise akkurat hva du vil og det kan være det som er optimalt for deg som gjør at du gidder å holde på til du når målet. Men PSMF er en veldig spesifikk diett som har veldig spesifikke restriksjoner av en grunn.

4ss creme fraich inneholder 21g fett (diett.no er et fantastisk gratis verktøy som som gir raskt svar på alle slike ting). Det inneholder 200kcal. Det er ingen her som kan fortelle deg om dette er greit eller ikke. Det må du bestemme selv. Dersom du ligger 3-5g under på fettkvoten hver dag resten av uka så er det ingen som kan betvile at du generelt, over perioden er innen for målene til en PSMF diett. Dersom du ligger litt over så er det helt sikkert også greit. Det er ikke noe magisk ved grensen på 20g. Det er et tall som indikerer at du skal ligge så lavt som mulig og virkelig prøve å unngå å innta noe unødvendig. Regn på det; over tid så er det uansett bare snakk om noen få gram fett du potensielt ikke har mistet i løpet av dietten. Dersom resten av kostholdet ditt gjør at du føler at dette er helt greit så er det vel bare å kjøre på. Det aller viktigste er å finne ut hva man kan leve på så lenge kuren varer.

Diett er hva du spiser. Å spise protein rik mat og redusere fett og karbohydratnivået generelt er flott diett. Det trenger ikke være PSMF for at man skal gå den i vekt. Det er underskuddet som gjøre at du går ned i vekt og proteinet som gjør at du mister minst mulig muskelmasse. Legger man til litt mer fett enn strengt talt nødvendig på en ekstremdiett med maksimalt underskudd så har man ikke lenger maksimalt underskudd. Men så lenge det er underskudd så går man ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Begynte på PSMF på mandag, juksa litt da, men har funnet rytmen på fjerde dagen. Må si jeg liker det veldig godt, og synes det er veldig forskjellig fra tidligere dietter jeg har prøvd meg på (uten å lykkes noe større). Noen av endringene er likevel såpass forskjellige at jeg synes jeg må spørre: "Er jeg normal?" :p

Ved tidligere dietter/kalorirestriksjoner, stort sett begrensa til et underskudd på ca. 500kcal/dag har jeg begynt å fryse veldig underveis, men her har jeg regna meg frem til at jeg ligger på et inntak på ca 600 kcal for dagen (har skippa cottage cheese'n) og jeg er så varm! Blir også bare tidvis sulten, i nærheten av "mattida".

Drikker også mye vann, VELDIG mye mer enn vanlig, sikkert tre liter også når jeg ikke trener. Gjetter at det er en kombinasjon av varmen, alt saltet jeg har på maten (veldig craving etter salt men det har jeg skjønt er vanlig) og at jeg vanligvis får i meg en del mer vann på grunn av vanninnholdet i maten jeg spiser.

Jeg følger opplegget som er beskrevet i PSMF-artikkelen for jente 70 kg, og trener nybegynnerstyrkeprogrammet men med redusert antall reps. Frykter fuckarounditis hvis jeg skulle begynne med programmet som var anbefalt i artikkelen. For ordens skyld er jeg 25 år, 162 cm og 77 kg før start, og har tenkt å holde på i ca en måned frem til jeg skal besøke typen i Sydney i jula. Virker dette greit? Hvor mye kan jeg regne med å gå ned/stramme opp på denne tida?

Og er det i utgangspunktet noe i veien for at jeg kan holde på med dette jevnt uten oppkarbing (som jeg ikke skjønner helt) frem til ca. 14. desember?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å ha salt på maten siden restriksjonene i dietten gjør at man ikke får i seg så mye salt i kosten ellers. At du blir varm kan også være helt naturlig siden det krever mye energi for å fordøye proteinet, kroppen lager dermed mer varme enn normalt.

Det som er greit å huske er at mye som forsvinner i starten er vann og det vil komme tilbake når du spiser et normalt kosthold igjen. Hvor mye man kan regne med i fettreduksjon kommer an på hva som er vedlikeholdsnivået ditt. Underskuddet ditt er jo relativt til hvor mye du må innta for å vedlikeholde. Men husk at det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 0.5-1kg (fett) i uka. Går man ned mye raskere enn dette så er det stor sannsynlighet for at det er en del muskler. Du vil som sagt gå ned mye raskere i starten, men det er mye vann og tarminnhold.

Det er ikke noe i veien for å holde på med dette lenge når man har litt å ta av. Det er først når man begynner å tyne fett% til unaturlige nivåer at det blir veldig viktig å resette kroppen. Du trenger ikke oppkarbing, men det kan være lurt for psyken å ta en dag i mellom med "vanlig spising". Ikke skei ut, men tillat deg litt mer av det tilbehøret som ekskluderes på diett. Skal du spise en middagsrett som typisk serveres med ris eller pasta så er det greit å gjøre det på en såkalt spisedag. Hvis du føler behov for det så kan du gjøre det en gang i uken, hvis ikke du føler behov for det så kan det allikevel være lurt å gjøre det en gang vær 14.dag.

Lykke til og husk at hvorvidt du lykkes eller ikke faller på hva du gjør etter dietten ;) Bare ikke bli fortvilet om du går opp noen kg den første uka på vanlig mat. Det er bare vann. Hvis du fortsetter å gå oppover så ta et steg tilbake og vurder noen småjusteringer i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd!

Har vel kommet til at vedlikeholdsnivået mitt er ved rundt 2100 kcal hvis jeg har skjønt det rett, så rein matte vil jo tilsi 1,5 kg i uka. Vekta er ikke egentlig så viktig, det viktige er at jeg føler meg bare bittelitt bedre i shorts enn jeg gjør i dag, og det vil jo trening og bra mat hjelpe meg med.

Håper ikke jeg mister så mye muskler, men da vil jeg vel merke det på treninga/fremgangen? Logger hvert sett i hver øvelse. Skal og prøve å ikke gå bananas i matveien når jeg kommer ned til Sydney, der er det gode muligheter for fysisk aktivitet selv om det ikke er vekter tilgjengelig. Også for Bulmers pærecider... Mmmmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd!

Har vel kommet til at vedlikeholdsnivået mitt er ved rundt 2100 kcal hvis jeg har skjønt det rett, så rein matte vil jo tilsi 1,5 kg i uka. Vekta er ikke egentlig så viktig, det viktige er at jeg føler meg bare bittelitt bedre i shorts enn jeg gjør i dag, og det vil jo trening og bra mat hjelpe meg med.

Håper ikke jeg mister så mye muskler, men da vil jeg vel merke det på treninga/fremgangen? Logger hvert sett i hver øvelse. Skal og prøve å ikke gå bananas i matveien når jeg kommer ned til Sydney, der er det gode muligheter for fysisk aktivitet selv om det ikke er vekter tilgjengelig. Også for Bulmers pærecider... Mmmmmm...

All aktivitet er bedre enn ingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål jeg funderer litt på.

Med tanke på periodisk faste, ville denne dietten vært mer effektiv/enkel eller lignende hvis man hadde fulgt det, eller er det veldig dumt siden man ligger så pass mye i underskudd og så videre..?:wideyed:

Er fullstendig klar over at periodisk faste ikke er noe magi, på lik linje som at grensa på 20 karb/fett er noe magisk:giggle: Men bare begynte å tenke på det, så ville lufte det her hvor vi har så utrolig mange flinke og flotte folk som vet mer og har mer erfaring (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål jeg funderer litt på.

Med tanke på periodisk faste, ville denne dietten vært mer effektiv/enkel eller lignende hvis man hadde fulgt det, eller er det veldig dumt siden man ligger så pass mye i underskudd og så videre..?:wideyed:

Er fullstendig klar over at periodisk faste ikke er noe magi, på lik linje som at grensa på 20 karb/fett er noe magisk:giggle: Men bare begynte å tenke på det, så ville lufte det her hvor vi har så utrolig mange flinke og flotte folk som vet mer og har mer erfaring (y)

går bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei folkens! Jeg tenkte å gå på PSMF fra mandag. Jeg er 180/115 kg. Jeg vil gå ned til 90 kg. Det jeg lurer på er at kan jeg kun spise 400 gram kylling og salat hverdag? Jeg vil ikke spise noe annet pga jeg liker bare kylling å salat. Jeg ligger da på ca 600 kcal per dag, Jeg er arbeidsledig så 600 kcal er nok for meg. Er jeg i PSMF diett vis jeg spiser 400 gram kylling og kun salat hver dag? Jeg skal få meg. kosttilskudd av omega 3 og det skal jeg kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder periodisk fast så er det akkurat det samme som på diett med lavt underskudd; for noen er det håpløst å ikke får spist når man står opp og for andre så er det redningen da man kan spise seg skikkelig mett når man først spiser. Det er mange som gjennom fører PSMF på periodisk faste. Periodisk faste handler jo egentlig om å finne noe som passer for deg personlig. Dersom du har prøvd periodisk faste før og fant en god rytme som passet deg, så vi jeg anbefale det på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Jeg tenkte å gå på PSMF fra mandag. Jeg er 180/115 kg. Jeg vil gå ned til 90 kg. Det jeg lurer på er at kan jeg kun spise 400 gram kylling og salat hverdag? Jeg vil ikke spise noe annet pga jeg liker bare kylling å salat. Jeg ligger da på ca 600 kcal per dag, Jeg er arbeidsledig så 600 kcal er nok for meg. Er jeg i PSMF diett vis jeg spiser 400 gram kylling og kun salat hver dag? Jeg skal få meg. kosttilskudd av omega 3 og det skal jeg kjøpe.

Det enkle regnestykket er proteiner= målvekt*2,5 så for ditt tilfelle 90*2,5=225g proteiner. Dersom du skal bassere dette på kun kylling må du opp i ca nesten 1kg kylling. Proteiner og fett skal man holde så laft som mulig, helst under 20g.

På PSMF er det ikke om å gjøre å nå et bestemt kalorinivå. Det viktige er at man kun skal spise det essensielle; Nok essensielle fettsyrer og nok essensielle aminosyrer. Så det man må passe på å få i seg nok av er en god omega3 kilde (tran eller selolje) og nok proteiner slik at man ikke mister for mye muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok spise mye mer kylling enn som så. Du skal spise 2,5*90(ønsket kroppsvekt) som er 225g protein. Da må du spise ca 1150g kylling hver dag. Sånn grovt utregnet er det 30g protein pr 150g kjøtt.

Bruk Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold, veldig enkelt og oversiktelig. Der kan du lagre og følge med hva du spiser og trener. Så der er det bare å sitte å leke med mat, lage menyer og se om du er innafor.

Lykke til:)

Hei folkens! Jeg tenkte å gå på PSMF fra mandag. Jeg er 180/115 kg. Jeg vil gå ned til 90 kg. Det jeg lurer på er at kan jeg kun spise 400 gram kylling og salat hverdag? Jeg vil ikke spise noe annet pga jeg liker bare kylling å salat. Jeg ligger da på ca 600 kcal per dag, Jeg er arbeidsledig så 600 kcal er nok for meg. Er jeg i PSMF diett vis jeg spiser 400 gram kylling og kun salat hver dag? Jeg skal få meg. kosttilskudd av omega 3 og det skal jeg kjøpe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder periodisk fast så er det akkurat det samme som på diett med lavt underskudd; for noen er det håpløst å ikke får spist når man står opp og for andre så er det redningen da man kan spise seg skikkelig mett når man først spiser. Det er mange som gjennom fører PSMF på periodisk faste. Periodisk faste handler jo egentlig om å finne noe som passer for deg personlig. Dersom du har prøvd periodisk faste før og fant en god rytme som passet deg, så vi jeg anbefale det på det sterkeste.

Takk for svaret!;)

og hehe, lå med mobilen og skrev forrige svar - så jeg la ikke merke til der at du hadde svart allerede:facepalm:

God fredag til alle sammen! Snart helg nå!:love:

Nå er det opp og hopp og møte mitt største hinder i lunsjen senere når det serveres nystekte vafler på jobb (som jo selvsagt lukter over hele bygget:dead:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten sitte og lese meg i hjel på denne tråden, men nå vil jeg gjøre det enkelt for meg ved å spørre PSMF proffene om hjelp.

Jeg vil rense skap, fryser og kjøleskap på all maten jeg ikke kan spise oh jeg ønsker å gå og handle alle de produktene jeg trenger for å lykkes med dietten.

Derfor trenger jeg din hjelp!

Kan dere skrive en liste over hvilke produkter jeg skal kjøpe hjem!

:cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser over så tror jeg det er noen som har skrevet et innlegg om akkurat dette :) Se på innlegget til HeleneN litt lenger opp, så får du kanskje litt mer klarthet i nettet av forvirrelser? :) Ellers er jeg temmelig grønn på dette selv, selv om jeg har vært litt borti det.. Hele 3 dager holdt jeg ut :p haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...