Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Ja, burde jo vite det siden jeg har gått ned 10 kg siden mars og levd på lavkcal. :) Fikk for meg at jeg skulle få av meg de siste kg før jeg begynte å jobbe igjen og heiv meg på lavkarbo/ketose..noe som resulterte i at jeg gikk OPP 2 kg:yuck: så da droppa jeg det rimelig fort og gikk tilbake til lavkcal og høyere hverdagsaktivitet ,siden jeg begynte å jobbe igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har planer om å begynne på denne dietten! Men kan man spise fisk til middag hverdag så lenge man går på dietten? (laks, tosk og ørret) Og spise kyllingfilet og salat til frokost? Og et annet spørsmål, MÅ man trene den tiden man går på dietten?

Du kan spise fisk så mye du vil, men du må tenke på fettinnoldet. Torsk og sei er i så måte mye bedre enn laks og ørret. Husk, du skal ikke overskride 20 gram fett pr dag (og heller ikke 20 gram karbohydrater) - dette er ikke mye!

Hvit fisk og kylling er bra saker - i tillegg har du rene kjøttprodukter. Mye god protein der også.

En tommelfingerregel er at man bør forsøke å unngå matvarer som inneholder mer enn 5% fett.

Det som kan være like utfordrende (kommer jo selvsagt an på målvekt), er å få i seg nok proteiner. Noen sliter like mye med dette. For enkelhets skyld, regner vi jo 2 gram pr kilo målvekt. Altså: har du målvekt på la oss si 65 kilo, skal du altså forsøke å spise ca 130 gram proteiner hver dag. I tillegg kan du tenke på at du har et frimåltid (eller en oppkarbingsdag, alt ettersom) med jevne mellomrom. Det kommer an på hvor mye du skal gå ned.

Vær også oppmerksom på at du vil miste endel vann i starten; dette er noe som vil komme tilbake når du øker inntaket av karbohydrater. Ja, også kan du føle deg litt småsvimmel de første par dagene - når kroppen går inn i ketose (som følger av det lave karbohydratinntaket).

Foreslår at du leser disse artiklene om PSMF:

PSMF - Den sunneste ekstremdietten - Fitnessbloggen

PSMF - Diett for hurtig- og sunn vektnedgang

Også finnes det masse kompetanse her inne på forumet, så jeg vil tro det skal gå an å få svar på det meste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha 175g protein om dagen. Mandag fikk jeg i meg litt over 180, i går 210, men etter siste måltid i dag (som er proteinshake) så får jeg kun i meg 169,7g, noe som er 5,3g protein for lite. Er det veldig dumt? Skal være flinkere igjen i morgen. :)

Du dør ikke om det blir noen gram i forskjell fra dag til dag. Det der er flisespikkeri.

jeg har planer om å begynne på denne dietten! Men kan man spise fisk til middag hverdag så lenge man går på dietten? (laks, tosk og ørret) Og spise kyllingfilet og salat til frokost? Og et annet spørsmål, MÅ man trene den tiden man går på dietten?

.....:inpain:

Før du i det hele tatt tenker på å begynne på denne eller anser denne som løsningen på alle problemene dine, så bør du i alle fall lese minst en artikkel om hvordan du skal gjøre det og hva du begir deg ut på! En liten minsteinnsats må man gjøre selv!

Begynn der!!

PSMF - Diett for hurtig- og sunn vektnedgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oh my! Kostplanseksempelet i PSMF artikkelen går også over 20 gram fett pr dag :woot:

Skulle ønske folk kunne slutte å bekymre seg over de få ekstra grammene med fett. Bruk de proteinkildene som er nevnt i artikkelen og ikke tilsett ekstra fett utenom omega-3 så gjør du det riktig. Å jakte det ekstra underskuddet på 50-100 kalorier man kan få ved å holde seg unna 20 gram fett er det null hensikt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my! Kostplanseksempelet i PSMF artikkelen går også over 20 gram fett pr dag :woot:

Skulle ønske folk kunne slutte å bekymre seg over de få ekstra grammene med fett. Bruk de proteinkildene som er nevnt i artikkelen og ikke tilsett ekstra fett utenom omega-3 så gjør du det riktig. Å jakte det ekstra underskuddet på 50-100 kalorier man kan få ved å holde seg unna 20 gram fett er det null hensikt i.

Beklager:unsure: men dette er litt nytt for meg og da kommer det litt dumme spm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klara: beklager at det kommer mange frekke svar tilbake, men hvis du leser 10-15 vilkårlige sider av denne tråden så får du svar på de fleste spørsmålene dine for standard spørsmålene blir stilt om og om og om og om i gjen i denne tråden og de som følger den blir fort lei å svare på og forklare ting som har blitt omtalt 10 ganger de siste 20 sidene. Hvis folk hadde lest litt i tråden før de postet så hadde den ikke vært halvparten så lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klara: beklager at det kommer mange frekke svar tilbake, men hvis du leser 10-15 vilkårlige sider av denne tråden så får du svar på de fleste spørsmålene dine for standard spørsmålene blir stilt om og om og om og om i gjen i denne tråden og de som følger den blir fort lei å svare på og forklare ting som har blitt omtalt 10 ganger de siste 20 sidene. Hvis folk hadde lest litt i tråden før de postet så hadde den ikke vært halvparten så lang.

Ser selvfølgelig den!:) Er bare at jeg har lest litt forskjellig, noen sier at man skal være strenge og om man ligger på opp imot 30 g fett så er det for mye...osv. Men uansett, så var det egentlig ikke ett spm, heller ett note to self :) Skjønner jo at folk blir lei av å svare på det samme om og om igjen, men er vel derfor man har en tråd slik at man kan spørre om det man lurer på når man blir usikker. Uansett, ikke noe vits å dvele ved det. Jeg skal ta å lese og finne min måte å gjøre det på;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
Ok, spm, nå har jeg ikke lest igjennom alle de 203 sidene med innlegg her, men jeg har prøvd dette i 3 dager, klarte ikke mer. Så spm til dere som faktisk klarer det, hvordan klarer dere det? Jeg bare klarer det ikke... :p Hehe . Hjelp ass :p

Klarer det med vilje:) Og litt variasjon i valg av tilbehør/krydder og valg av kjøtt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer det med vilje:) Og litt variasjon i valg av tilbehør/krydder og valg av kjøtt:)

Da tror jeg jeg trenger masse tips ... Syns det er vanskelig, føler at jeg blir dårlig av å ikke spise NOE carbs. Og skjønner ikke hvordan jeg ikke skal gå opp i vekt etterpå, med tanke på å øke carbs inntaket etter endt kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vann? Hmm, okei. Hvor mye skal jeg økt carbs hver uke da da?

Prøv 5-10 karbs hver dag til du kommer til ønsket nivå.

Jeg greier forøvrig å ligge lavt på karbene, men jeg greier ikke å ligge lavt på både fett og karb. Da blir jeg sykesyk. Den tilstanden du føler kalles ketose, og handler om at kroppen din har forbrent glykogenlagrene. Da oppstår det gjerne hodepine og svimmelhet, litt tåkesyn og sånn. Dette er en forbigående fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager:unsure: men dette er litt nytt for meg og da kommer det litt dumme spm!

Var ikke spesielt til deg da, du kom bare midt i skuddlinjen :oops: Men har vært noen anbefalinger også om at man må holde seg under 20 gram og de anbefalingene kommer ikke fra artikkelen her på Fitnessbloggen. Som en generell retningslinje som sånn ca er det ok, men ikke mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv 5-10 karbs hver dag til du kommer til ønsket nivå.

Jeg greier forøvrig å ligge lavt på karbene, men jeg greier ikke å ligge lavt på både fett og karb. Da blir jeg sykesyk. Den tilstanden du føler kalles ketose, og handler om at kroppen din har forbrent glykogenlagrene. Da oppstår det gjerne hodepine og svimmelhet, litt tåkesyn og sånn. Dette er en forbigående fase.

Ja, jeg leste litt om det. For meg tok det visstnok bare 1.5 dag :p Ja, fikk alt det du snakket om nå :p Så jeg må bare holde ut det? Og ikke mer enn 20 g carbs hver dag under kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste litt om det. For meg tok det visstnok bare 1.5 dag :p Ja, fikk alt det du snakket om nå :p Så jeg må bare holde ut det? Og ikke mer enn 20 g carbs hver dag under kuren?

Hvis det er deg på bildet kan du med fordel ta en oppkarbing hver 3-4 dag, eller minst en gang i uken. Leptinnivåene dine blir så fryktelig lave etter ett par dager at du har utbytte av å oppkarbe ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...