Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hvis det er deg på bildet kan du med fordel ta en oppkarbing hver 3-4 dag, eller minst en gang i uken. Leptinnivåene dine blir så fryktelig lave etter ett par dager at du har utbytte av å oppkarbe ofte.

Ja, det er meg på bildet :p hehe. Så ofte? Hmm, okei. Har du noen sportye forslag til mat? Jeg klarer jo å finne ut matvarer og sånn, men er ikke så flink til å lage mat som ikke blir tørt og smakløst :p haha. Og har aldri fått svar på hvorfor man trenger disse? Kan man ikke bare carbe opp når man er ferdig på kur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er meg på bildet :p hehe. Så ofte? Hmm, okei. Har du noen sportye forslag til mat? Jeg klarer jo å finne ut matvarer og sånn, men er ikke så flink til å lage mat som ikke blir tørt og smakløst :p haha. Og har aldri fått svar på hvorfor man trenger disse? Kan man ikke bare carbe opp når man er ferdig på kur?

Fordi at hormonene dine jobber mot deg etter bare ett par dager på diett, noe som basically vil si at du kjører frammarsj med håndbrekket på. Ikke særlig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at hormonene dine jobber mot deg etter bare ett par dager på diett, noe som basically vil si at du kjører frammarsj med håndbrekket på. Ikke særlig effektivt.

Aha, skjønner... Må nok lese litt mer om dette før jeg i det hele tatt begir meg ut på noe sånt en gang til... Og legge opp en ordentlig plan for det. Trening da? Syns jeg lærte jeg ikke skulle bedrive noe særlig trening på dette, siden man allerede har et så stort underskudd og har lite energi..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er meg på bildet :p hehe. Så ofte? Hmm, okei. Har du noen sportye forslag til mat? Jeg klarer jo å finne ut matvarer og sånn, men er ikke så flink til å lage mat som ikke blir tørt og smakløst :p haha. Og har aldri fått svar på hvorfor man trenger disse? Kan man ikke bare carbe opp når man er ferdig på kur?

Krydderforslag som funker veldig bra for mine smaksløker på kylling og svinestrimler: (sikkert annet kjøtt og)

- salt og pepper

- hoffs pommesfritteskrydder

- estragon

- chillikrydder (ble overraskende ikke for sterkt)

- estragon og chillikrydder sammen (fin farge og nydelig smak)

- Uten krydder en dag, men krydre grønnsakene (spesielt sopp)

- Stek/kok i vann med hakket hvitløk i

Og ellers er det jo veldig greit å variere grønnsakene slik at du ikke blir lei av de. Jeg personlig prøver å ha forskjellig grønnsaker til hvert måltid. Og gjerne krydre forskjellig iløpet av dagen, selv om du får en favoritt..ikke bare lag den, da blir det fort ikke en favoritt lengre.

så SPM: Blir/får alle her inne kvalm/hodepine/svimmel/"svak"/"syk"/slapp..? Jeg har virkelig ikke merket noen ting til det, og lurer jo stadig på om jeg gjør noe galt? Men jeg ligger under på fett og karbs og perfekt på proteiner..Er jeg bare heldig eller kan det være at jeg gjør noe galt?

Eneste må være at jeg har litt rar mage på diett..noe som er svært levbart med! Er ferdig med min 9.dag nå, og tenker oppkarb på lørdagen, altså dag 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så SPM: Blir/får alle her inne kvalm/hodepine/svimmel/"svak"/"syk"/slapp..? Jeg har virkelig ikke merket noen ting til det, og lurer jo stadig på om jeg gjør noe galt? Men jeg ligger under på fett og karbs og perfekt på proteiner..Er jeg bare heldig eller kan det være at jeg gjør noe galt?

Jeg merker heller ingenting. Men så har jeg alltid kunnet finne på å spise feks bare kjøtt flere dager på rad, så det har vel å gjøre med hva man er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker heller ingenting. Men så har jeg alltid kunnet finne på å spise feks bare kjøtt flere dager på rad, så det har vel å gjøre med hva man er vant med.

Å langt i fra, veldig glad i kjøtt, men kunne ikke en gang fantasert om å spise bare kjøtt uten at en diett "sa" at jeg skal gjøre det. Jeg er stor tilhenger av karbs..type pasta..det derimot kan jeg leve på i flere dager (faktisk over én mnd i fjor - men det var av andre "psykiske" grunner det eneste jeg fikk i meg da).

Men det er godt vi er i alle fall to som ikke blir "syk" av det her. Merker ingen forskjell på verken energi eller konsentrasjon i forhold til på/av diett. Så det er vel bare å smile og prise seg lykkelig for det :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krydderforslag som funker veldig bra for mine smaksløker på kylling og svinestrimler: (sikkert annet kjøtt og)

- salt og pepper

- hoffs pommesfritteskrydder

- estragon

- chillikrydder (ble overraskende ikke for sterkt)

- estragon og chillikrydder sammen (fin farge og nydelig smak)

- Uten krydder en dag, men krydre grønnsakene (spesielt sopp)

- Stek/kok i vann med hakket hvitløk i

Og ellers er det jo veldig greit å variere grønnsakene slik at du ikke blir lei av de. Jeg personlig prøver å ha forskjellig grønnsaker til hvert måltid. Og gjerne krydre forskjellig iløpet av dagen, selv om du får en favoritt..ikke bare lag den, da blir det fort ikke en favoritt lengre.

så SPM: Blir/får alle her inne kvalm/hodepine/svimmel/"svak"/"syk"/slapp..? Jeg har virkelig ikke merket noen ting til det, og lurer jo stadig på om jeg gjør noe galt? Men jeg ligger under på fett og karbs og perfekt på proteiner..Er jeg bare heldig eller kan det være at jeg gjør noe galt?

Eneste må være at jeg har litt rar mage på diett..noe som er svært levbart med! Er ferdig med min 9.dag nå, og tenker oppkarb på lørdagen, altså dag 12.

Takk for tips :) Ja, blir ofte kjedelig mat hvis man ikke gjør noe utav det. Men egg er ikke lov på psmf sant? Jeg har jo prøvd dette før, føler meg temmelig dust som har lest en hel artikkel om det og ikke klarer å finne ut av det selv :p Det står jo sikkert veldig greit forklart men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men LeanMachine - du trenger ikke kjøre PSMF om det er ett ***ete for deg :D

Kan jo bare spise rundt vedlikehold og koze deg :)

Nei, jeg vet det :p Men jeg hadde bare lyst til å prøve det skikkelig en gang før jeg ga det helt opp. Men jeg hadde bare lyst til å se hva jeg kan få utav det og at det kanskje blir sånn som jeg har forestilt meg det inni hodet mitt :p hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dør ikke om det blir noen gram i forskjell fra dag til dag. Det der er flisespikkeri.

.....:inpain:

Før du i det hele tatt tenker på å begynne på denne eller anser denne som løsningen på alle problemene dine, så bør du i alle fall lese minst en artikkel om hvordan du skal gjøre det og hva du begir deg ut på! En liten minsteinnsats må man gjøre selv!

Begynn der!!

PSMF - Diett for hurtig- og sunn vektnedgang

jeg har allerede lest mange artikkler, men jeg ville bare forsikre meg om at det var greit! Så slapp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har allerede lest mange artikkler, men jeg ville bare forsikre meg om at det var greit! Så slapp av.

Det er helt i orden å spise fisk hver dag på PSMF, men det er ikke noe krav. Spiser du ørret, laks eller annen fet fisk til et av måltidene kan du bare la være å ta fiskeolje/omega-3 den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men egg er ikke lov på psmf sant?

Hvorfor ikke? I stede for å prøve å huske hva folk har sagt er lov ikke lov i forskjellige artikler så prøv heller å tenke på hva som skal til for å oppfylle kravene. Ett egg inneholder 6-7g fett. Dersom alt annet du har tenkt å putte i deg i løpet av dagen gir rom for 7 gram fett uten å gå laaaangt over restriksjonene så er det ingen i hele verden som kan påstå at du ikke kan spise egg på PSMF. Men det er jo helt klart at egg ikke kan være hovedkilden til protein dersom man skal klare å holde seg innenfor målene.

For noen sider siden så kom det opp et spørsmål sjokolade. Da viste jeg med et regneeksempel at det går helt fint an å spise en Eventyrsjokolade hver dag så lenge det andre inntaket gir rom for det. Det er ingen matvarer som ikke er lov på PSMF men matvarer med høyt innhold av fett og karbohydrater setter sterke begrensninger på resten av kostholdet, og bør helst kun inntas som tilbehør i små mengder. variasjon er fint, man trenger ikke spise det samme hver dag. Det burde ikke være noe som helst problemer med å spise 1 egg 3 ganger i uka så lange resten av kostholdet gir rom for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? I stede for å prøve å huske hva folk har sagt er lov ikke lov i forskjellige artikler så prøv heller å tenke på hva som skal til for å oppfylle kravene. Ett egg inneholder 6-7g fett. Dersom alt annet du har tenkt å putte i deg i løpet av dagen gir rom for 7 gram fett uten å gå laaaangt over restriksjonene så er det ingen i hele verden som kan påstå at du ikke kan spise egg på PSMF. Men det er jo helt klart at egg ikke kan være hovedkilden til protein dersom man skal klare å holde seg innenfor målene.

For noen sider siden så kom det opp et spørsmål sjokolade. Da viste jeg med et regneeksempel at det går helt fint an å spise en Eventyrsjokolade hver dag så lenge det andre inntaket gir rom for det. Det er ingen matvarer som ikke er lov på PSMF men matvarer med høyt innhold av fett og karbohydrater setter sterke begrensninger på resten av kostholdet, og bør helst kun inntas som tilbehør i små mengder. variasjon er fint, man trenger ikke spise det samme hver dag. Det burde ikke være noe som helst problemer med å spise 1 egg 3 ganger i uka så lange resten av kostholdet gir rom for det.

Jeg syns bare jeg har blitt fortalt at det ikke er lov :p Hehe. Skjønner hva du sier, har ikke tenkt på det på den måten før, bare tenkte at man bare skal spise det og det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må fjerne seg litt fra lavkarbomentaliteten, der man blir fortalt "det er lov" "det er ikke lov" og "det kan du spise så mye du vill av".

Noen triks jeg lærte meg selv etter å ha lest mye i denne tråden (og begynte å synes synd på de som måtte svare på de samme spørsmålene om og om igjen) har vært ganske greie å forholde seg til;

1. finn ut hvor mye proteiner du må ha i deg.

2. finn ut forholdet mellom proteiner og fett/karb. Dette vil være forskjellig fra person til person. en som skal ha i seg ca 200g proteiner må begrense seg til et forhold 1/10 men små frøkner som ikke trenger mer enn 130g kan ha et forhold på 2/13

3. fett inntas kun i forbindelse med en proteinkilde

4. Karbohydrater inntas kun som tilbehør og da i begrensede mengder; kilder med høyt innhold av fiber slik at det skal godt gjøres å gå over målet.

hvordan bruker jeg disse tallene? total antall proteiner er viktig å vite fordi det kan fortelle deg hvor mye av en proteinkilde du må ha i deg for å nå proteinmålet ditt. Forholdet mellom proteiner og fett/karb er viktig fordi det forteller deg om dette er en proteinkilde som vil tippe deg over målet eller gi deg noe å gå på i forhold til andre matvarer. Det kjekke er at etter at jeg begynte å tenke slik så ser jeg ikke så mye på fett/karb pr.100g i varedeklarasjonen men fett/karb pr. gram protein.

eksempel: jeg skal ha i meg 150g proteiner. Forholdet mellom proteiner og fett/karb blir da 2/15. Dersom en proteinkilde inneholder mer enn 7.5 ganger så mye proteiner enn fett så vil den gi meg litt å gå på på fettmålet. Dersom den inneholder mindre enn 7.5 ganger så mye så kan jeg ikke bruke den som proteinkilde til alle måltider. Med andre ord; kylling: fett/protein = 1/23 = mye å gå på, karbonadedeig: fett/protein= 5/20(ca) = 4, kan ikke brukes om eneste kilde, egg: fett/protein=10/12, kan kun brukes i små mengder en gang i mellom eller kun hviten.

Håper dette ikke ble alt for forvirrende og kan være til hjelp for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må fjerne seg litt fra lavkarbomentaliteten, der man blir fortalt "det er lov" "det er ikke lov" og "det kan du spise så mye du vill av".

Noen triks jeg lærte meg selv etter å ha lest mye i denne tråden (og begynte å synes synd på de som måtte svare på de samme spørsmålene om og om igjen) har vært ganske greie å forholde seg til;

1. finn ut hvor mye proteiner du må ha i deg.

2. finn ut forholdet mellom proteiner og fett/karb. Dette vil være forskjellig fra person til person. en som skal ha i seg ca 200g proteiner må begrense seg til et forhold 1/10 men små frøkner som ikke trenger mer enn 130g kan ha et forhold på 2/13

3. fett inntas kun i forbindelse med en proteinkilde

4. Karbohydrater inntas kun som tilbehør og da i begrensede mengder; kilder med høyt innhold av fiber slik at det skal godt gjøres å gå over målet.

hvordan bruker jeg disse tallene? total antall proteiner er viktig å vite fordi det kan fortelle deg hvor mye av en proteinkilde du må ha i deg for å nå proteinmålet ditt. Forholdet mellom proteiner og fett/karb er viktig fordi det forteller deg om dette er en proteinkilde som vil tippe deg over målet eller gi deg noe å gå på i forhold til andre matvarer. Det kjekke er at etter at jeg begynte å tenke slik så ser jeg ikke så mye på fett/karb pr.100g i varedeklarasjonen men fett/karb pr. gram protein.

eksempel: jeg skal ha i meg 150g proteiner. Forholdet mellom proteiner og fett/karb blir da 2/15. Dersom en proteinkilde inneholder mer enn 7.5 ganger så mye proteiner enn fett så vil den gi meg litt å gå på på fettmålet. Dersom den inneholder mindre enn 7.5 ganger så mye så kan jeg ikke bruke den som proteinkilde til alle måltider. Med andre ord; kylling: fett/protein = 1/23 = mye å gå på, karbonadedeig: fett/protein= 5/20(ca) = 4, kan ikke brukes om eneste kilde, egg: fett/protein=10/12, kan kun brukes i små mengder en gang i mellom eller kun hviten.

Håper dette ikke ble alt for forvirrende og kan være til hjelp for noen.

Informativt var det hvertfall ;) Må nok lese det en gang eller to til før jeg får tak på det hvertfall. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjører strengt så kutter jeg også alle meieriprodukter og sauser med sukker/carbs i. Men hver sin smak. Det meste funker så lenge man ikke blir sulten av det.

Med en ny teflonpanne fra Ikea kan du fint steke i litt vann fremfor fett

Får jag lov att använda lite creme fraich i maten om jag inte har dödsbrottom att gå ner i vikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SannaNatalie: restriksjonene i denne dietten er slik de er for at man skal lage et maksimalt underskudd og fortsatt få i seg det essensielle. Hvis du ikke føler behov for å ha et maksimalt underskudd så trenger du selvsagt ikke det, men hvis du går langt ut over restriksjonene på karbohydrater og fett så er det strengt talt ikke PSMF lenger, men et "høyprotein-kosthold med underskudd for vektnedgang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...