Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk, har funnet det:) Men har gått to dager nå, og hva slags sultekur er dette egentlig? Er sulten og slapp hele tiden! Kan det være at jeg spiser for lite karbs og fett, eller vil det gå seg til?

Frokost: To kyllingfileter med salat (300g)

Lunsj: To torskefileter med brokkoli og blomkål(200g)

Middag: Tunfisksalat (240g)

= 848 kcal: 8 karbs, 151 protein, 21 fett

Evt en skyr til kvelds, det blir kanskje bedre da

= 976 kcal: 21 karbs, 168 protein, 22 fett

Sultekur? Hva var det første du leste i artikkelen?

"PSMF (ProteinSparende Modifisert Faste) er en diett med strenge restriksjoner i forhold til inntak av mat. Dietten er derfor ikke for hvem som helst, og bør i mange tilfeller frarådes. For de fleste vil en normal diett med et balansert inntak av næringsstoffer være det beste – spesielt i det lange løp. "

Ordene strenge restriksjoner ga deg ingen varsel? :p

Men back to topic.

Du sier lite om deg selv. (Kjønn,Vekt,Høyde,Aktivitetsnivå,Jobb osv)

At du blir sulten og slapp sier nesten seg selv.

Siterer igjen fra artikkelen :

"Selv om styrke- og utholdenhetstrening kan være med og forbrenne et par-tre hundre kalorier (kcal) ekstra, vil det lave energiinntaket hemme prestasjonsevnen din kraftig. I mange tilfeller vil trening også bidra til å gjøre deg mer sulten. "

Og du spiser ikke for mye karbohydrater eller fett heller. Du skal ha maksimum 20g av hver.

For deg som vil ha kortversjonen

  • PSMF er en ekstremdiett med strenge regler og klare begrensninger. Dietten bør ikke brukes av personer med psykiske lidelser, herunder spiseforstyrrelser.
  • Dietten er ment som en hurtigløsning for personer som ønsker å gå raskt ned i vekt. Diettens varighet bør i utgangspunktet ikke overskride 3 uker.
  • Treningen skal holdes nede til et minimum. 2-3 styrkeøkter à 20-45min vil være tilstrekkelig for å bevare muskelmasse. Energiunderskuddet skal komme fra kostholdet!
  • Innta mellom 1.3-3g protein/kg. Behovet for protein øker, jo mindre fett du har på kroppen.
  • Karbohydratinntaket skal holdes nede til et minimum. Innta først og fremst fiberrike grønnsaker som inneholder 0-5g karbohydrat / 100g. Spis en stor porsjon til hvert måltid.
  • Få i deg 1-3 ss sel-, fiske- eller lakseolje pr dag. Dette er viktig for proteinsyntesen og helsa di.
  • Refeeds, belønningsmåltider og spisedager avhenger av fettprosent/vekt og energiunderskudd.
  • Behovet for mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler, antioksidanter) stiger ved store energiunderskudd. Et multivitamintilskudd, sammen med tilskudd av kalium, kalsium, natrium og magnesium vil være en smart idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelpen! Sultekur var satt på spissen, jeg regner jo med at det vil bli sånn i starten når jeg ikke har noe erfaring:-)

Jeg er 158 og 64 kg, med fettprosen på 33%. Jeg skal ned til 60 kg og må derfor få i meg 150g proteiner daglig. Dette fordeler jeg på tre måltider. Jeg tar tran og multivitaminer.

Dietten skal vare i to uker. Ingen trening utenom litt styrke. Til vanlig trener jeg 3 ganger i uka. Jeg spiser normal høykarb-kosthold med daglig inntak av 2200 kcal, som jeg skal tilbake til når fettprosenten er gått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spise mer proteiner for å øke methetsfølelsen. Hvis du feks går opp til 3g/målvekt så vil det bare utgjøre en forskjell på 200kcal/dag eventuelt ca 30g mindere fettnedgang. Krise? Ikke hvis det er det som får deg til å gjennomføre.

Du kan også spise omtrent ubegrensede mengder brokkoli. Den inneholder faktisk mer proteiner enn karbohydrater og den har masse kostfiber som øker methetsfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer også å hive meg på dietten.

Det eneste jeg ikke klarer å fatte er hvordan dere klarer å holde dere under 20gram fett? 150 gram karbonadedeig og 1 SS Tran, så ligger man allerede på 18,5 gram fett i følge kalkulatoren på diett.no.

Å bare holde seg til kyllingfilet virker slitsomt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også å hive meg på dietten.

Det eneste jeg ikke klarer å fatte er hvordan dere klarer å holde dere under 20gram fett? 150 gram karbonadedeig og 1 SS Tran, så ligger man allerede på 18,5 gram fett i følge kalkulatoren på diett.no.

Å bare holde seg til kyllingfilet virker slitsomt.. :)

Du teller ikke med tranen på fettkvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Vurderer også å hive meg på dietten.

Det eneste jeg ikke klarer å fatte er hvordan dere klarer å holde dere under 20gram fett? 150 gram karbonadedeig og 1 SS Tran, så ligger man allerede på 18,5 gram fett i følge kalkulatoren på diett.no.

Å bare holde seg til kyllingfilet virker slitsomt.. :)

Du skal ikke ta med daglig dose av essensielle fettsyrer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også å hive meg på dietten.

Det eneste jeg ikke klarer å fatte er hvordan dere klarer å holde dere under 20gram fett? 150 gram karbonadedeig og 1 SS Tran, så ligger man allerede på 18,5 gram fett i følge kalkulatoren på diett.no.

Å bare holde seg til kyllingfilet virker slitsomt.. :)

Tranen holdes utenom de 20 grammene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la merke til det. Må planlegge matvarene litt mer, men bet meg bare merke til karbonadedeigen da det var flere som hadde det som en del av sitt daglige kosthold. Så ikke helt hvordan det skulle gå an å holde seg til 1,5 gram fett på de resterende 3-4 måltidene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
Hei. Kjapt spørsmål. Er det mulig å gå ned 5 kg på en måned? Hvis jeg følger strikt, med oppkarbingsdager innimellom. Er 1.71 og veier 70 kg. Hverdagen er mye sittestillende og skulle gjerne gått ned disse forbaskade kiloene før en egypt tur som nærmer seg med stormskritt.

:)

Ja.. Du kan gå ned 5kg på 1 uke hvis du vil.. Men da vil det være mye vann osv osv:) Men 5kg på PSMF skal være "doable" på en mnd ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Helmaks! Selv når jeg er mye sittestillende? Må ha det inn med tskje. Og.. Tyggis? Det er no no? Blir jo fort en pakke hvis jeg rører den, og det er jo.. vips - 10 karbohydrater? Sikkert mange dumme spm, men må tilstå at jeg har lest så og si hele loggen. Men likevel så føler man seg så usikker. Takker og bukker for svar :)

Ja. Du er såpass i underskudd... Så lenge du følger dette per dag

20gram fett+essensielle fettsyrer(1ss tran osv)

20gram karbs

2,5g protein X med ønsket kroppsvekt(ditt tilfelle 65*2,5=??)

Og 3x styrketrening ila uken;) Fullkroppsprogram:) Så skal du klare 5kg ja:)

Husk: Du har ikke mye frihet å velge mellom. Går fort i bare kjøtt+grønnsaker, eller bare kjøtt eller proteinpulver.. Så velg alt med "omhu".. men når det er sagt: Så kan du f.eks spise en sjokolade bit! Så lenge du faktisk vet hvor mye karbs/fett/protein den inneholder(vanskelig)! Så lenge det passer inn i det over;9 Så går det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Takk. :) Det står at man skal veie kyllingen før man steker den i ovnen. Men den holder så mye vann? Dem veier jo nesten 50-70 gram mindre noen ganger. Vil det fortsatt si at jeg skal gå ut ifra grammene i kyllingen tint? Og ikke stekt i ovnen? =)

Du veier før du gjør noe som helst med de;) Altså tint vare:) Så går du utifra de "100g" du får vite av næringsinnhold;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :) Det står at man skal veie kyllingen før man steker den i ovnen. Men den holder så mye vann? Dem veier jo nesten 50-70 gram mindre noen ganger. Vil det fortsatt si at jeg skal gå ut ifra grammene i kyllingen tint? Og ikke stekt i ovnen? =)

på diett.no er det vist hvor mye kyllingfilet stekt uten fett inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...