Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Det du beskriver høres ikke ut som PSMF. Har du lest artikkelen her inne et par ganger, og/eller boka til Lyle? For det første skal karb være under 20 gram om dagen uansett, samme gjelder fett. protein er 2,5 gram * idealvekt.

Du skal dessuten IKKE trene annet enn styrke på denne dietten, og det skal forøvrig være maks 3 økter på 70-80% intensitet.

Slik jeg har oppfattet det er det ikke en diett hvor man kan velge ut de delene man liker. Jeg har fulgt den til punkt og prikke, og resultatene har derfor kommet. :)

Hehe.. ok. Da får jeg gi opp grønnsakene mine og se hvordan det går! Hva er egentlig begrunnelsen for så lav intensitetstrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedregelen på karb iflg. artikklene som jeg har sett her på Fitnessbloggen er at du skal holde deg under 5% karb og fett ila. en dag.

Noe som vil si at om du spiser 1kilo mat, så er ditt øvre tak på 50g om dagen på karb og fett daglig.

Hovedmålet med det er jo å havne i ketose, slik at kroppen brenner fett hele tiden. Noen av oss går i ketose under 100g karb om dagen, noen må under 20g for å få det til. (selv ligger jeg i ketose om jeg har i meg 70g karb om dagen)

Det med intensiteten er ikke min sterke side, men med så lavt inntak av karbohydrater, så fyller du ikke opp glykogenlagerene i musklene, og jeg vil tro at pga det, så holder du ut mindre ved utholdenhetstrening.

Samtidig så bygger og vedlikeholder ikke utholdenhetstrening mengden muskler. Styrketrening vil stimulere til et bedre vedlikehold av muskler og en evt økning i muskelmengde/styrke. Noe som i sin tur igjen øker forbrenningen.

Slik jeg har oppfattet det, så har du en enormt gunstig virkning av styrketrening, som gjør at du ikke mister muskelmasse, snarere tvert om, og akselerer fettforbrenningen.

Utholdenhetstrening bygger ikke muskler i samme grad, og du går glipp av den gode symbiosen som styrketrening gir på denne dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. ok. Da får jeg gi opp grønnsakene mine og se hvordan det går! Hva er egentlig begrunnelsen for så lav intensitetstrening?

Hvis du gjør det riktig ligger du på et enormt kaloriunderskudd, og ved at du selv forbrenner kalorier gjennom intensitet henter kroppen din energi fra andre steder, inkludert musklene dine og i verste fall andre indre organer.

Å gi opp grønnsakene dine skal du heller ikke gjøre. Du skal spise riktige grønnsaker. Det er de uten stivelse og som har lite karb.

Huskeregel er alt under 5 gram fett/karb per 100 gram kan du spise, både når det gjelder kjøtt, grønnsaker og annet. Det er i bunn og grunn grønnsakene som sørger for at du blir mett.

Foreslår at du leser gjennom artikkelen her inne en gang til, gjerne ti ganger om så, bare for å forstå hva dette innebærer: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Hvis du ser på matplanene mine inne på loggen får du en idè om grønnsaker og kjøtt du kan spise: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/veien-mot-40-kg.7482/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør det riktig ligger du på et enormt kaloriunderskudd, og ved at du selv forbrenner kalorier gjennom intensitet henter kroppen din energi fra andre steder, inkludert musklene dine og i verste fall andre indre organer.

Å gi opp grønnsakene dine skal du heller ikke gjøre. Du skal spise riktige grønnsaker. Det er de uten stivelse og som har lite karb.

Huskeregel er alt under 5 gram fett/karb per 100 gram kan du spise, både når det gjelder kjøtt, grønnsaker og annet. Det er i bunn og grunn grønnsakene som sørger for at du blir mett.

Foreslår at du leser gjennom artikkelen her inne en gang til, gjerne ti ganger om så, bare for å forstå hva dette innebærer: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Hvis du ser på matplanene mine inne på loggen får du en idè om grønnsaker og kjøtt du kan spise: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/veien-mot-40-kg.7482/

Takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har fulgt PSMF-dietten i 14 dager nå og har noen spørsmål. Er en mann på 110kg(ned fra 115kg) og er 24år.

1. Har det noe å si om jeg tar Kre-Alkalyn under dietten?

2. Jeg kjøpte også BCAA og tar 3tabletter, 3 ganger daglig(som var anbefalt dagsdose) Blir det for mye?

3.Jeg gikk ned 5 kg første uken(fra 115-110) men andre uken står jeg på stedet hvil. Er det slikt at det også er vanskelig å gå ned andre uken, som på andre dietter? Har økt i styrke i alle øvelser.

4.Jeg spiser 250g kjøtt 3 ganger daglig med ca 200g grønnsaker til. På treningsdager spiser jeg også en boks mager kesam til mellommåltid, er dette for lite?

5.Er det også slik at avføringen blir mørkere under en slik diett pga mye kjøtt?

6.Hvorlenge skal jeg holde på? Kan jeg ha 1 spisedag i uken og kjøre PSMF fremover ?

Føler meg dog mye strammer og kan føle på kroppen at jeg har mistet mye fett. Så jeg føler det funker ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent

Noen sier 2g protein per kg, andre sier 2,5g per kg på målvekten mens artikkelen sier

Fettprosent Lett aktivitet Styrketrening

Lav fettprosent 2.3 g / kg 2.6 g /kg

Mid fettprosent 1.7 g / kg 2.0 g / kg

Høy fettprosent 1.3 g / kg 1.5 g / kg

Jeg et 174cm, veier 93kg og har målvekt på 75kg. Ta gjerne en tur innom loggen min om du har mulighet for å veilede pittelitt når det gjelder proteininntak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe.. ok. Da får jeg gi opp grønnsakene mine og se hvordan det går! Hva er egentlig begrunnelsen for så lav intensitetstrening?

Ikke slutt å spis grønnsaker, spis gjerne mye av de som har svært lite kcal og karb (jeg spiser gjerne 400-500g brokkoli om dagen). Du må prøve å få ned kcal inntaket ditt til gjerne mellom 600-800 kcal om dagen. Jeg er like høy som deg og spiser sjeldent mer enn 800 kcal når jeg er på psmf, med et proteininntak på rundt 125g +/-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på dag 6 og jeg er så LEI av mat. Er kvalm hele tiden og blir ikke sulten, ingenting frister. Har også vondt i hodet og i perioder lite energi (men også til tider veldig mye! Kunne feks fint klart 45min-time styrketrening alle dagene).

Klokka er snart 16.30 og jeg har vært oppe siden ca 8.30 - hittil har jeg klart å få i meg 300 g kyllingfilet med litt salsa og fajitaskrydder samt tre druer ( :p ) .. Flere som føler det på samme måte? Noen tips?

Jeg er nok ikke vant til så tung kost, vanligvis lager jeg smoothie til frokost og spiser mye frukt og yoghurter.

Forøvrig: jeg er 158 cm høy, veier ca 70 kg og ønsker meg 50-55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å dra på fotballtrening under PSMF en gang i uka? tenkte kanskje å spise et måltid med 100-150g karbohydrater 3 timer før trening så kan jeg forbrenne karbohydratene så jeg ikke går mega-katabol, og spise mer kalorier den dagen totalt, vil det funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle PSMF'ere!

Jeg gikk 10 dager på PSMF, hadde oppkarbring, og så 10 dager til. De siste 10 dagene har vekten stått bom stille! Noen tips, råd og veiledning videre?

Jeg har ikke endret noe på selve dietten. Og på oppkarbringsdagen erstattet jeg to måltider med karbohydratmat, ingen frotsing!

Hvorfor står vekten bom stille!

Frustrert PSMFer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har vært strikt på PSMFen er det veldig rart om du ikke har mistet endel fett på den tiden. Det behøver ikke vises på vekten - spesielt for kvinner som varierer mer enn menn iløpet av en måned. Det kan som andre har sagt være lurt å ha noen mål, f.eks rundt hoftene, magen, lårene og overarmene for å ha noe å gå etter om du ikke klarer å se forskjell og vekten ikke viser den.

er det en mulighethet at kroppen har 'vendt' seg til det lave kalorinntaket? jeg er veldig sikker på at jeg ikke har blitt noe som helst smalere de siste 10 dagene. burde jeg gå over til noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forresten hva jeg har spist de siste dagene:

23.apr 72

Frokost 2 egg m/120 g kalkun, 3 sopp, litt spinat

Lunsj 1 boks cottage cheese, 2 havrekjeks

Middag 1 boks tunfisk, en halv purre, en halv squash

24.apr 71,9

Frokost 3 eggehvitter, en halv løk, en halv purre

Lunsj en boks tunfisk, en halv agurk

Middag En kyllingfilet og en brokkoli

Kveld Cottage chesse m/ 50g bringebær

25.apr 71,7

Frokost 1 boks cottage cheese m/50 gram bringebær

Lunsj 1 laksefilet, 1 squash og 4 sopp

Middag 200g kokt skinke

Kvels 2 egg, 4 tomater

26.apr 72

Frokost Cottage cheese med bringebær

Lunsj 1 kyllingfilet, brokkoli, og litt agurk

Middag 150g biff, halv agurk

Kvels 1 laksefilet, en halv squash

27.apr 71,1

Frokost 1 boks tunfist, 1 sopp og litt salat

Lunsj 1 kyllingfilet og squah

Middag 1 boks tunfisk med spinatblader

Kveld Omelett av tre eggehvitter, 2 tomater og 2 sopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg er helt ny på forumet her. Har snust litt på dette med PSMF en lengre periode nå, og har mer eller mindre bestemt meg for å gjennomføre en slik diett. Etter å ha lest gjennom det som finnes av artikler på siden her og x antall poster med erfaringer på forumet sitter jeg fortsatt igjen med noen spørsmål og utfordringer.

Situasjonen min er som følger: Jeg er 25 år gammel, 177 høy, veier 85 kg, har pr 1 februar en fettprosent på ca 21%, trener 3 ganger i uken, student og på utveksling I brasil frem til slutten av juni.

Fortiden min er som følger: fra jeg var 16 til jeg var 20 gikk jeg fra å være usunn og overvektig til å bli sunn, slank og såkalt "sunn norsk ungdom". Når jeg var 20 fikk jeg ødelagt kneet mitt i en arbeidsulykke, mistet treningslysten fordi jeg ikke kunne spille squash, jogge og trene like mye som jeg gjorde før og livet som student medførte en litt annen hverdag en den jeg hadde opparbeidet meg tidligere.

I dag er kneet mitt betraktelig bedre, jeg trener som sagt tre ganger i uken med både kondisjon og styrke og har under oppholdet mitt her i brasil økt mye i styrke uten å bli noe tyngre. Det vil vel si at fettprosenten min har gått noe ned, men jeg føler fortsatt at jeg ikke får betalt for treningen.

Min største utfordring er dermed akkurat det at jeg er på utveksling her nede. Det er et land fyllt av fristelser, høy eksponering for alkohol og en ekstremt høy eksponering mot usunn matkultur. Det finnes knapt et måltid man kan kjøpe uten at det følger med pommes frites, ost eller bønner, alkohol er gratis i norsk målestokk og det går utelukkende i lyst øl. Fordelene er at rødt kjøtt, fjørkre og frukt/grønnsaker på supermarkedene er ekstremt billig, men kjøkkenfasilitetene er så som så.

Nå har jeg pitchet ideen om en slik diett til mine to studiekompiser (som forøvrig ikke har noe overhengende behov for noen slik kur) her nede og de er villige til å hjelpe meg med gjennomføringen. Det jeg er mest bekymret over er energiinntaket under en slik kur samtidig som at jeg skriver bacheloroppgave. Vil jeg få i meg nok energi til å holde fokuset på topp samtidig som jeg gjennomfører en slik diett? Det må også sies at jeg sliter litt med en dårlig døgnrytme, men dette er et av punktene mine kompiser vil hjelpe meg med.

Tanken min nå er legge opp det treningsprogrammet jeg skal bruke under dietten. Bli komfortabel med alle øvelsene som inngår i dette programmet, slik at jeg ikke kan bruke det som unnskyldning til å skulke, og så om ca to uker sette i gang med dietten.

Motivasjonen min for å gjennomføre er at jeg nå har sjangsen til å endre livet mitt. Jeg har allerede klart å komme inn i en formnuftig treningsrytme, så det å komme seg på trening er ikke noe problem. Dersom jeg i tillegg kan komme hjem etter oppholdet her nede og vise familie og venner at jeg har klart å komme i skikkelig form, vil dette gi meg en enorm stolthet.

Har i tillegg lest om dette med oppkarbing under kuren. Er veldig glad i sushi, og dette er en av de tingene som ikke koster skjorta her nede.

Er veldig interessert i kommentarer på mine synspunkter/utfordringer og er fullstendig klar over at jeg ikke har nok kompetanse på området. Har samtidig sagt mine siste ord om hvordan jeg så ut for 5 år siden, hvordan formen min var da og hvordan jeg kunne sett ut i dag. Jeg er den jeg er i dag og jeg er interessert i å gjøre noe med det. Her er to bilder av dagens status. ( det ene bildet gikk ikke å snu til stående format?)post-10018-14440850791273_thumb.jpg

post-10018-14440850788287_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått på psmf i 2 uker nå, så anbefaler jeg det ikke mens du skriver på bachelorgraden. For min egen del kjenner jeg at hodet ikke alltid er helt med, og jeg blir ganske trøtt mot kvelden.

Fristelser er fristelser uansett, men om du skal prøve psmf så kan du ikke gjøre det halvveis. Ingen øl, potet, brasiliansk ost, laks eller frukt.

Magert kjøtt er jo billig der, så der skal du skaffe energien din fra.

Dropp jogging o.l., til fordel for treningsprogrammet som FHM karen brukte. Drikk mye vann og ta tran.

Dette er det grunnleggende, men sett deg ned og les artiklene her nøye, finn andre nettsider, skaff Lyle Mcdonald sin " The Rapid Fat-loss Handbook" så skaffer du deg den informasjon du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...