Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

det ødelegger ingenting? Noe maks inntak?

Jeg får søtsug av det, så derfor unngår jeg det. Men om du tåler det fint, så bør du vel ihvertfall holde deg under 20 liter om dagen, som jo er en mengde som er påvist over sikkert øvre inntaksgrense.

Nå hersker det debatt om hvorvidt det er helseskadelig med lettbrus, og om det ødelegger den naturlige assossiasjon mellom søt smak og kalorier, men i forhold til psmf dietten og effekten av den; tyll innpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke hatt på olje, men kanksje det ikke betyr noe i den store sammenhengen, salt og pepper JA

Aner ikke hvor mye kalorier som er i hasselnøtter sjekk det ut å se om det er plass til de.

Spis når du er sulten :) evt oftere. og IKKE ta den shaken. ALT for mye karbos er ikke i nærheten av PSMF det.

Kaffe kan du pempe så mye du vil :=)

Lykke til :D

Jeg har en shake som gir 36g protein, 0,2g carbs og 0.5g fett i en servering, så det handler om å finne det rette pulveret. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ødelegger ingenting? Noe maks inntak?

Anbefalt maksimum daglig inntak av aspartam er 40mg/kg/dag. 1 liter cola zero inneholder 240 mg. Veier du 60 kg kan du innta 10 liter per dag maks. Cola light inneholder derimot litt over dobbelt så mye, så jeg ville begrenset det til 4,5 liter per dag maks.

Hvis du veier mer kan du drikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt maksimum daglig inntak av aspartam er 40mg/kg/dag. 1 liter cola zero inneholder 240 mg. Veier du 60 kg kan du innta 10 liter per dag maks. Cola light inneholder derimot litt over dobbelt så mye, så jeg ville begrenset det til 4,5 liter per dag maks.

Hvis du veier mer kan du drikke mer.

Okei, så bra! Drikker ikke så mye, kanskje ett glass om dagen, men siden man kan drikke såpass mye uten at det har noen innvirkning så er jo det super bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får søtsug av det, så derfor unngår jeg det. Men om du tåler det fint, så bør du vel ihvertfall holde deg under 20 liter om dagen, som jo er en mengde som er påvist over sikkert øvre inntaksgrense.

Nå hersker det debatt om hvorvidt det er helseskadelig med lettbrus, og om det ødelegger den naturlige assossiasjon mellom søt smak og kalorier, men i forhold til psmf dietten og effekten av den; tyll innpå :)

Aaah, det gjør ikke jeg.. Klart å holde meg uten noe form for godis nå i 20 dager, kun merket søtsug de siste 2 dagene pga. menstrasjon og da er jeg helt HÅPLØS, men har 50 dager igjen så har jeg nådd mine 70 dager uten godis :D

Så bra at det er såpass høyt innenfor literen! Drikker kanskje ett glass om dagen, hehe. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Håper noen har tid til og svare på følgende spm ang PSMF diett som jeg startet opp idag.

Jeg er en gutt på 28 år, 82kg og er 1,72 høy. Fettprosent på ca 26%. Trener fullkropps styrke program 3 ganger i uken for tiden. (Store muskelgrupper)

Har tenkt og kjøre pfsm dietten nå i 3 uker for og komme i gang med et sunnere kosthold, og få renset opp litt.

Spm 1: Er det greit og ha litt olivenolje/balsamico på salaten? evt salt/pepper?

Spm 2: Kan man hive i seg en neve med hasselnøttkjerner i løpet av dagen?

Spm 3: Jeg spiser middag ca kl 17:30 og trener styrke en time etter dette, skal middagen være mitt siste måltid? Føler at jeg trenger litt påfyll etter styrkeøkten når jeg kommer hjem. Jeg har pleid og ta en dalblads shake med carbo 136 rett etter trening og spist et måltid når jeg kommer hjem. Skal jeg fortsette med dette mens jeg går på dietten? Og hva kan jeg evt. spise som siste måltid etter trening?

Spm 4: Er det greit og drikke kaffe på dietten?

Takker på forhånd :)

Takk for kjappe svar :-)

Første dagen på dietten så havnet jeg på ca 1000kcal, ifølge kalkulatoren på diett.no skal jeg ha i meg rundt 2700kcal på en dag. Bør jeg spise mer? Planen er og kjøre dette i 3 uker. Fått i meg 155g protein og ca 20g karbohydrater idag. Bør jeg justere på noe?

Veier 82kg og er 1,72 høy, 28 i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så bra! Drikker ikke så mye, kanskje ett glass om dagen, men siden man kan drikke såpass mye uten at det har noen innvirkning så er jo det super bra!

Det er nok sikkert lurt å holde det så lavt man klarer. Nå har jeg ikke sett noen studier på dette, men jeg kan se for meg at man overstimulerer belønningssentrene i hjernen ved å konstant få i seg noe så søtt slik at dersom du skulle spise noe med vanlig sukker så ville det ikke føles like givende som normalt som gjør at du vil innta mer. Men dette er bare en teori jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar :)

Første dagen på dietten så havnet jeg på ca 1000kcal, ifølge kalkulatoren på diett.no skal jeg ha i meg rundt 2700kcal på en dag. Bør jeg spise mer? Planen er og kjøre dette i 3 uker. Fått i meg 155g protein og ca 20g karbohydrater idag. Bør jeg justere på noe?

Veier 82kg og er 1,72 høy, 28 i fettprosent.

Du skal ikke spise mer nei, og du skal i grunn ikke tenke på kalorier på PSMF. Få i deg nok proteiner og essensielle fettsyrer, og du er i mål.

SPM. 1 : "MÅ" jeg variere maten eller kan jeg fullt mulig bare fortsette å spise akkurat dette? Når det kommer til kostholdet så er jeg vant til å spise akkurat det samme over lengre perioder så vil ikke slite psykisk(bra sikker veffal) og med tanke på at jeg skal ha reefed av og til.

SPM.2 : siden denne kosten ikke inneholder noe særlig fett (seien har vell 0,30g hver 100g) må jeg få det i meg eller er det greit? Tar uansett 2SS med tran, så går det bra uansett da?

Spiser maten enten i 2 eller 3 porsjoner :) Steker seifileten i stekovn, uten noen form for fett/smør.

Veier dessuten 100kg nå, målvekta er 90, har tidligere gått ned fra 111 bare ved kaloriunderskudd over en periode på ca 2måner og 2uker :)

Skal trene 3ganger i uken, som det står i artikkelen!

Regnet ut at jeg får fra maten/shakes ca:

- 990 kcal

-225 g proteiner

- 2g fett(uten tranen)

Hvordan ser dette ut? Bare å komme med innspill :p

1: Variasjon er ikke nødvendig på en slik diett, så fremt du selv trives med det. Vet ikke hva du mener med at du ikke vil slite psykisk ettersom du er vant til å spise det samme..?

2: Fett skal holdes så lavt som mulig, sett bort i fra omega-3. Tran er en relativt dårlig kilde til dette. Invester heller i noe selolje/lakseolje el.l. Gode varianter fås kjøpt på norkost.no og myrevolution.no.

Inntaket ditt ser greit ut fremt karbohydratinntaket også er lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPM. 1 : "MÅ" jeg variere maten eller kan jeg fullt mulig bare fortsette å spise akkurat dette? Når det kommer til kostholdet så er jeg vant til å spise akkurat det samme over lengre perioder så vil ikke slite psykisk(bra sikker veffal) og med tanke på at jeg skal ha reefed av og til.

I forhold ti dietten, så er ikke det nødvendig.

Men om du ikke vil legge på deg igjen de 21 kg igjen etter at dietten er ferdig, så er det lurt at du bruker diettperioden til å spise varierte proteinrike og grønnsaksrike måltider. På den måten får du letere til å fortsette med ett sunt kosthold på vedlikeholdsnivå etter kuren.

PS: på refeed skal du spise det samme som ellers, bare med høyere inntak av karbohydrater. Mange kaller det oppkarbing, men det synes jeg er uheldig, ettersom at oppkarbing på ketosedietter generelt innebærer høyt karboinntak og lite annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, hvordan er det med egg og bacon, og omelett med diveres oppi (skinke, kylling, grønnsaker)?

i forhold til hva da? Refeed? Da skal man fokusere på å innta mye karbs, ikke fett.. men litt mer fett enn det du har på fasten går jo greit da.

Egg og bacon utgår, omelett kan du lage men kun av eggehvitten, da :) Kyling er jo fint å ha oppi, velg en skinke med lite fett, grønnsaker er jo også veldig bra å ha med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har en målvekt på 65 kg, og har mye fett nå, hvor mye protein per kg bør jeg da spise? det står jo fra 1.3-2.6 i artikkelen. Det er ganger målvekten, ikke hva jeg er nå? Det kan jo altså variere fra ca 90 g protein til 170.. hvor bør man da legge seg, om man ikke er så veldig aktiv, og har myyye fett å ta av? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på å prøve dette ut, men på artikkelen så står det ikke et viss antall med grønnsaker, salat osv jeg skal ta. Kan jeg bare "lasse" på eller hvordan foregår dette? er noob på dette, haha.

Kan jeg kjøre bare kyllingfilet og karbonadedeig i stedet for svinefilet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på å prøve dette ut, men på artikkelen så står det ikke et viss antall med grønnsaker, salat osv jeg skal ta. Kan jeg bare "lasse" på eller hvordan foregår dette? er noob på dette, haha.

Kan jeg kjøre bare kyllingfilet og karbonadedeig i stedet for svinefilet? :)

Lass på med godkjente grønnsaker så fremt ikke totalens karbohydratinntak blir for stort. Vil også bare minne på at denne dietten ikke anbefales til unge jenter, og det med nokså god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge jenter, hva tenker du da? blir 19 i august..

I artikkelen er det vel nevnt jenter under 25 år, tror jeg. Noe sånt i hvert fall. Poenget er at psyken skal være på topp, selvbildet bør være realistisk etc. Dette er en tøff påkjenning, og spesielt for unge jenter som gjerne har en tendens til å ikke ha en reell oppfatning av kroppen sin. Jeg har skrevet dette flere ganger i denne tråden, men kan ta en kjapp oppsummering:

- Man blir i overkant opptatt av kalorier, lite fett, lite karbohydrater under dietten. Det kan være vanskelig å gi slipp på denne kontrollen i ettertid.

- Man vil gå relativt raskt opp et par kilo etter endt diett, på grunn av økt tarminnhold, fullere glykogenlagre og generelt mer vann i kroppen. Dette kan være tungt for noen.

- Om man har noen som helst form for anstrengt forhold til kropp og mat, er det ikke bare bare å gå fra 800 kcal om dagen til vedlikeholdsnivå som hos mange er over 2000 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...