Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Unge jenter, hva tenker du da? blir 19 i august..

Det handler om at unge jenter har det med å rote seg inn i spiseforstyrrelser. Men - om du trener, har et godt forhold til kroppen din og ikke sliter med dårlig samvittighet hver gang du spiser en hamburger - så går dette helt fint.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er på måltid nr to nå, første dag i dietten. SULTEN! Kjenner at jeg har liten tro på at dette er noe for meg. Og jeg har virkelig ikke plass til å drikke mer vann:D.

Spis mer ;) F.eks grønnsaker. Så lenge det er lavt karboinnhold kan man spise veldig mye uten å nå grensa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir seg, når man har gått noen dager og er kommet i ketose er man stort sett ikke så veldig sulten.. Jeg spiser meg alltid i ketose før jeg begynner på sånt, da går alt så mye lettere :) Ikke noe sulten og heller ikke blodsukker som går opp og ned.. Alltid pes første dagene i ketose, da får man gjerne hodepine og blir veldig sliten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok forresten urinprøve som ikke gav utslag på ketose for to dager siden :eek: Det går jo nedover og funker som faen uansett, så det er kanskje ikke så nøye, men hvor lite karbo skal til før man ikke er i ketose lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok forresten urinprøve som ikke gav utslag på ketose for to dager siden :eek: Det går jo nedover og funker som faen uansett, så det er kanskje ikke så nøye, men hvor lite karbo skal til før man ikke er i ketose lenger?

De er ikke 100% disse sticksene, så det skal du ikke tenke så mye på. Regner du rett på carbene, så går du i kestose.

Slik er det med den saken.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok forresten urinprøve som ikke gav utslag på ketose for to dager siden :eek: Det går jo nedover og funker som faen uansett, så det er kanskje ikke så nøye, men hvor lite karbo skal til før man ikke er i ketose lenger?

Hva spiser du i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om at unge jenter har det med å rote seg inn i spiseforstyrrelser. Men - om du trener, har et godt forhold til kroppen din og ikke sliter med dårlig samvittighet hver gang du spiser en hamburger - så går dette helt fint.

:)

Skjønner skjønner. Tror ikke jeg er innenfor den kategorien. Har alltid hatt ekstra fett på kroppen, men jeg vil ikke ødelegge kroppen min..

Spørs hva du definerer godt forhold til kroppen? Jeg missliker den sterkt, det eneste jeg ser i speilet er fett og ser ingenting positivt med den. Fikk fort dårlig samvittighet før om jeg spiste noe annet som ikke var fult så sunt, men prøver å skjerpe meg noe som går bra. Nå kan jeg spise kebab i pita uten å få kjempe dårlig samvittighet.

Har også 70 dagers godteristopp, 20 dager fullført 50 more to go! Så har jo noe mat jeg kan spise for å fylle opp reservene av kcal. underskuddet om man tenker vanlig hverdag og ikke PSMF-diett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke 100% disse sticksene, så det skal du ikke tenke så mye på. Regner du rett på carbene, så går du i kestose.

Slik er det med den saken.

:)

Det var ikke en sånn "butikk-stix" (eller hva man skal kalle det) men en "skikkelig" urinprøve (det var egentlig noe annet jeg skulle teste) så tror den er ganske nøyaktig. Men jeg får vel kanskje regne litt :)

Hva spiser du i løpet av en dag?

Den siste uka har jeg spist bl.a kyllingfilet, hvit fisk, CC, grønnsaker (brokkoli, løk, paprika, asbargis, sopp, agurk, isbergsalat) og litt proteinpulver. Trodde alt jeg spiste var ok, men jeg får dobbeltsjekke det jeg spiser fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bør kaloriinntaket være på endt diettdag, altså oppkarbingsdagen for min del? Skal en da ligge i overskudd? Ser for meg at jeg vil ha et spiserom på 6 timer. Er på dag to av dietten nå. Ligger på en ca 900 kcal daglig. Er 174 høy og veier ca 65 kg. Målet er å veie 60 kg og ligger derfor på omtrent 150 g protein om dagen. Kom gjerne også med forslag til hva jeg kan spise på oppkarbingsdagen! (skal være på diett i 10 dager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye karbo per kroppsvekt er lov i tilegg til proteiner per dag? på en medium fettprosent

Så lite som overhode mulig.

Dette er en faste, eller rettere sagt en modifisert faste. En tar med det fettet som følger proteinkilden. I tillegg tilskudd av essensielle fettsyrer. Fettinntaket begrenses ved valg av fettfrie proteinkilder, eller ihvertfall så fettfattige vi klarer. Karbohydrater like så. Vi skal spise fiberrike grønnsaker med så lite stivelse og karbohydrater som overhode mulig. Ingen grønnsaker med høyere karbohydratinnhold enn 5% er akseptable. Om man har 4 måltider om dagen med 250 gram grønsaker på hver, og alle grønnsakene ligger på nøyaktig 5% karbohydrater/stivelse, så er totalinntaket 1000x5/100 = 50 gram.

Uavhengig av kroppsvekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lite som overhode mulig.

Dette er en faste, eller rettere sagt en modifisert faste. En tar med det fettet som følger proteinkilden. I tillegg tilskudd av essensielle fettsyrer. Fettinntaket begrenses ved valg av fettfrie proteinkilder, eller ihvertfall så fettfattige vi klarer. Karbohydrater like så. Vi skal spise fiberrike grønnsaker med så lite stivelse og karbohydrater som overhode mulig. Ingen grønnsaker med høyere karbohydratinnhold enn 5% er akseptable. Om man har 4 måltider om dagen med 250 gram grønsaker på hver, og alle grønnsakene ligger på nøyaktig 5% karbohydrater/stivelse, så er totalinntaket 1000x5/100 = 50 gram.

Uavhengig av kroppsvekt

takk..har fått med meg halvparten av det du skrev.. men tenkte om jeg ser en vare inneholder 4gr per hundre karb, kan jeg ikkke spise 400 gr av den for da blir det plutselig veeldig mye.. men greit å ha et totalt tall å gå utifra,slik som proteinene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på måltid nr to nå, første dag i dietten. SULTEN! Kjenner at jeg har liten tro på at dette er noe for meg. Og jeg har virkelig ikke plass til å drikke mer vann:D.

Spis deg mett på grønnsaker! :) Masse grønnsaker. Er på 13 dagen og mistet matlysten når jeg kuttet kaloriene. Belønningsmåltidene jeg får hjelper meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du definerer godt forhold til kroppen? Jeg missliker den sterkt, det eneste jeg ser i speilet er fett og ser ingenting positivt med den...

Om du vil ha et godt forhold til kroppen din så tror jeg du bør trene med ett eller annet som du synes er gøy. Det er den aller, aller beste medisinen. Og - du bør holde deg langt unna speilet og PSMF! Konsentrer deg heller om å spise riktig og ikke legg deg for lavt i underskudd - da er det enklere å unngå å sprekke. ( Noe sier meg at du ikke ser med nådige øyne på deg selv om du skulle være så syndig å spise noe du ikke hadde planlagt.)

PSMF er en ekstrem-diett som krever at du ser andre ting i speilet enn det du gjør! Jeg har vært overvektig (har gått ned 25kg. siste året) men ALDRI følte jeg meg uvel av å se mitt eget speilbilde. Var kraftig bygget, hadde tung beinbygning, en kosebamse - whatever - jeg hadde et godt forhold til kroppen min. Glad i mat er jeg fortsatt, men har nå såpass mye kunnskap om ernæring at jeg vet hva, hvordan og hvorfor jeg bør, skal og ønsker å spise det jeg gjør. No stress.

Altså - begynn med en aktivitet du liker, drit i speilet for noen måneder og les deg opp på ernæring. Når du spiser "riktig" så vil kroppen gi deg gode svar tilbake. Og - hold deg unna PSMF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk..har fått med meg halvparten av det du skrev.. men tenkte om jeg ser en vare inneholder 4gr per hundre karb, kan jeg ikkke spise 400 gr av den for da blir det plutselig veeldig mye.. men greit å ha et totalt tall å gå utifra,slik som proteinene..

Joda, men spiser du mye grønnsaker som ligger på 2-3 gram karbo pr 100 gram, så blir det mindre. Uansett skal du gi tarmene noe å arbeide med. Selv om du spiser 1 kg grønnsaker med snittinhold på 3 gram karbo/100 gram, så blir det "bare" 120 kalorier ekstra. Ligger du på 1000 kalorier i underskudd i utgangspunktet så spiller det liten rolle om du får 30 eller 50 gram karbo. Det vikigste er å få så lite at du ikke vipper ut av ketosen.

EDIT. HVa som får det ut av ketosen er individuelt, ok ikke i et fast forhold til kroppsvekten. Mener å huske at Lyle McDonald hevdet at 100g er en grense, og jeg er ikke i posisjon til å si ham imot. Har hørt noen hevde at de kommer ut av ketose på så lite som 20gram, men jeg tviler på at de har like sikre metoder å arbeide etter som Lyle McDonald...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

Joda, men spiser du mye grønnsaker som ligger på 2-3 gram karbo pr 100 gram, så blir det mindre. Uansett skal du gi tarmene noe å arbeide med. Selv om du spiser 1 kg grønnsaker med snittinhold på 3 gram karbo/100 gram, så blir det "bare" 120 kalorier ekstra. Ligger du på 1000 kalorier i underskudd i utgangspunktet så spiller det liten rolle om du får 30 eller 50 gram karbo. Det vikigste er å få så lite at du ikke vipper ut av ketosen.

EDIT. HVa som får det ut av ketosen er individuelt, ok ikke i et fast forhold til kroppsvekten. Mener å huske at Lyle McDonald hevdet at 100g er en grense, og jeg er ikke i posisjon til å si ham imot. Har hørt noen hevde at de kommer ut av ketose på så lite som 20gram, men jeg tviler på at de har like sikre metoder å arbeide etter som Lyle McDonald...

ok mange takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at Lyle McDonald hevdet at 100g er en grense, og jeg er ikke i posisjon til å si ham imot.

LMcD sa at 100g er minimumsgrensen for karbohydratinntak ved normalt kosthold for å holde seg utenfor ketose uansett kroppsvekt. Altså bør man holde seg godt under dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...