Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

HJELP:) Det er vanskelig å ta vare på egen helse når man skal ta vare på alle andre....MEN nå er det min tur...har lest mange av innleggene men er vanskelig å komme seg gjennom alt da jeg har travle dager med eksamen, konfirmasjon, karategradering og jobb...

Jeg er ei stor dame med mye muskler og altfor mye utenpå musklene...trener karate 3-4 dager i uken men trenger å ta av for å få en lettere hverdag og samtidig hjelpe kroppen til å takle alt bedre...170 cm og 100 kilo sier sitt desverre;( Men hvor skal jeg begynne? Er en systematiker, så trenger konstruktive og ryddige svar...Antall måltid pr dag? Hva skal hvert måltid inneholde av gram kjøtt og grønsaker? Er 150 gr kjøtt/fisk/reker/kylling og 2-300 gram grønt greit? hvilke muliutvitaminer anbefales? Den beste omega 3? og kan jeg trene karate? om jeg unngår de tøffeste timene altså......Jeg er samtidig i et forsøk med BUTEYKO metoden, lærer meg å puste riktig og er nå i 4de uken UTEN astma medisin, så et bedre kosthold og lettere vekt vil nok hjelpe der ? :p håper noen har tid og anledning og svare en ganske rådvill karatedame:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HJELP:) Det er vanskelig å ta vare på egen helse når man skal ta vare på alle andre....MEN nå er det min tur...har lest mange av innleggene men er vanskelig å komme seg gjennom alt da jeg har travle dager med eksamen, konfirmasjon, karategradering og jobb...

Jeg er ei stor dame med mye muskler og altfor mye utenpå musklene...trener karate 3-4 dager i uken men trenger å ta av for å få en lettere hverdag og samtidig hjelpe kroppen til å takle alt bedre...170 cm og 100 kilo sier sitt desverre;( Men hvor skal jeg begynne? Er en systematiker, så trenger konstruktive og ryddige svar...Antall måltid pr dag? Hva skal hvert måltid inneholde av gram kjøtt og grønsaker? Er 150 gr kjøtt/fisk/reker/kylling og 2-300 gram grønt greit? hvilke muliutvitaminer anbefales? Den beste omega 3? og kan jeg trene karate? om jeg unngår de tøffeste timene altså......Jeg er samtidig i et forsøk med BUTEYKO metoden, lærer meg å puste riktig og er nå i 4de uken UTEN astma medisin, så et bedre kosthold og lettere vekt vil nok hjelpe der ? :p håper noen har tid og anledning og svare en ganske rådvill karatedame:)

Mitt svar: Vent til du er ferdig med eksamener, konfirmasjon og karategradering. Denne dietten vil muligens suge det meste av energi ut av deg og det trenger du strengt tatt i den situasjonen du er i. Konfirmasjon (trust me, I know - vi har også konfirmant om tre uker) medfører MYE med seg (med mindre man er skikkelig smart sånn som vi, som leier en restaurant og slipper å lage mat, bake og vaske, styre og ordne), i tillegg byr det på utfordringer matmessig.

Jeg vil tro du har mye mer igjen for å etablere sunne vaner først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Håper noen har tid til og svare på følgende spm ang PSMF diett som jeg startet opp idag.

Jeg er en gutt på 28 år, 82kg og er 1,72 høy. Fettprosent på ca 26%. Trener fullkropps styrke program 3 ganger i uken for tiden. (Store muskelgrupper)

Har tenkt og kjøre pfsm dietten nå i 3 uker for og komme i gang med et sunnere kosthold, og få renset opp litt.

Spm 1: Er det greit og ha litt olivenolje/balsamico på salaten? evt salt/pepper?

Spm 2: Kan man hive i seg en neve med hasselnøttkjerner i løpet av dagen?

Spm 3: Jeg spiser middag ca kl 17:30 og trener styrke en time etter dette, skal middagen være mitt siste måltid? Føler at jeg trenger litt påfyll etter styrkeøkten når jeg kommer hjem. Jeg har pleid og ta en dalblads shake med carbo 136 rett etter trening og spist et måltid når jeg kommer hjem. Skal jeg fortsette med dette mens jeg går på dietten? Og hva kan jeg evt. spise som siste måltid etter trening?

Spm 4: Er det greit og drikke kaffe på dietten?

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm 1: Er det greit og ha litt olivenolje/balsamico på salaten? evt salt/pepper?

Spm 2: Kan man hive i seg en neve med hasselnøttkjerner i løpet av dagen?

Spm 3: Jeg spiser middag ca kl 17:30 og trener styrke en time etter dette, skal middagen være mitt siste måltid? Føler at jeg trenger litt påfyll etter styrkeøkten når jeg kommer hjem. Jeg har pleid og ta en dalblads shake med carbo 136 rett etter trening og spist et måltid når jeg kommer hjem. Skal jeg fortsette med dette mens jeg går på dietten? Og hva kan jeg evt. spise som siste måltid etter trening?

Spm 4: Er det greit og drikke kaffe på dietten?

Takker på forhånd :)

1: Ikke olje etc, men krydder er lov i haugevis, så fremt det ikke er masse sukker i det.

2: Mistenker at disse inneholder for mye fett, så nei.

3: Spis gjerne et måltid etter trening. Spis når du vil i løpet av døgnet så lenge det totale inntaket i løpet av dagen ser greit ut. Måltiden skal i så fall som alle andre måltid under PSMF inneholde en del protein, grønnsaker og ingenting annet... Proteinshaken drikker du om du ikke får spist nok proteiner i løpet av dagen, men begrens mengdene om det er snakk om pulver med mye karbohydrater i.

4: Kaffe, te, pepsi max og annen kalorifri drikke kan du hive inn på så mye du vil av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Håper noen har tid til og svare på følgende spm ang PSMF diett som jeg startet opp idag.

Jeg er en gutt på 28 år, 82kg og er 1,72 høy. Fettprosent på ca 26%. Trener fullkropps styrke program 3 ganger i uken for tiden. (Store muskelgrupper)

Har tenkt og kjøre pfsm dietten nå i 3 uker for og komme i gang med et sunnere kosthold, og få renset opp litt.

Spm 1: Er det greit og ha litt olivenolje/balsamico på salaten? evt salt/pepper?

Spm 2: Kan man hive i seg en neve med hasselnøttkjerner i løpet av dagen?

Spm 3: Jeg spiser middag ca kl 17:30 og trener styrke en time etter dette, skal middagen være mitt siste måltid? Føler at jeg trenger litt påfyll etter styrkeøkten når jeg kommer hjem. Jeg har pleid og ta en dalblads shake med carbo 136 rett etter trening og spist et måltid når jeg kommer hjem. Skal jeg fortsette med dette mens jeg går på dietten? Og hva kan jeg evt. spise som siste måltid etter trening?

Spm 4: Er det greit og drikke kaffe på dietten?

Takker på forhånd :)

Jeg ville ikke hatt på olje, men kanksje det ikke betyr noe i den store sammenhengen, salt og pepper JA

Aner ikke hvor mye kalorier som er i hasselnøtter sjekk det ut å se om det er plass til de.

Spis når du er sulten :) evt oftere. og IKKE ta den shaken. ALT for mye karbos er ikke i nærheten av PSMF det.

Kaffe kan du pempe så mye du vil :=)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg skal begynne på denne til torsdag, gru/gleder meg! Spent på hvordan det blir!

En ting jeg lurer litt på, er at jeg er veldig glad i bodypump timer, er disse greie å bruke som en styrkeøkt? Trener jeg styrke på egenhånd bruker jeg alltid apparater, må kanksje prøve å gå over til å bruke løse vekter. Glad i spinning også, men de skal jeg droppe mens jeg går på PSMF.

Flott hvis noen kan svare meg!

aner ikke hvor utholden Bodypump er :=) kjører selv 3 styrketreninger i uke, fullkropps program og minker i cm så det synger :=) Lykke til:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1: Ikke olje etc, men krydder er lov i haugevis, så fremt det ikke er masse sukker i det.

2: Mistenker at disse inneholder for mye fett, så nei.

3: Spis gjerne et måltid etter trening. Spis når du vil i løpet av døgnet så lenge det totale inntaket i løpet av dagen ser greit ut. Måltiden skal i så fall som alle andre måltid under PSMF inneholde en del protein, grønnsaker og ingenting annet... Proteinshaken drikker du om du ikke får spist nok proteiner i løpet av dagen, men begrens mengdene om det er snakk om pulver med mye karbohydrater i.

4: Kaffe, te, pepsi max og annen kalorifri drikke kan du hive inn på så mye du vil av.

Ok. Takk for kjappt svar :-)

Så jeg skal holde meg helt unna raske carbs rett etter styrketrening mao? Og kun spise et proteinrikt måltid etter trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke hvor utholden Bodypump er :=) kjører selv 3 styrketreninger i uke, fullkropps program og minker i cm så det synger :=) Lykke til:=)

Takk for svar! :-) Er styrke trening med mange repetisjoner av alle muskelgrupper. Får prøve å finne meg et greit nybegynnerprogram som jeg kan følge. Lettere når man har en mal å følge :-)

Dette blir spennende! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Er styrke trening med mange repetisjoner av alle muskelgrupper. Får prøve å finne meg et greit nybegynnerprogram som jeg kan følge. Lettere når man har en mal å følge :)

Dette blir spennende! :)

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Er forslag til treningsoppsett der. Du kan selvsagt bytte ut enkelte øvelser med noe tilsvarende, men det er vel et greit utgangspunkt. Personlig består øktene mine av knebøy, benkpress, militærpress, chins, roing og evt markløft når jeg trener fullkroppsøkter på PSMF.

Ok. Takk for kjappt svar :)

Så jeg skal holde meg helt unna raske carbs rett etter styrketrening mao? Og kun spise et proteinrikt måltid etter trening?

Ja, du skal holde deg borte fra karbohydrater på denne dietten. Kilden til de karbohydratene du får i deg skal være fra grønnsaker, og kan fint presses ned til under 20 g hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar: Vent til du er ferdig med eksamener, konfirmasjon og karategradering. Denne dietten vil muligens suge det meste av energi ut av deg og det trenger du strengt tatt i den situasjonen du er i. Konfirmasjon (trust me, I know - vi har også konfirmant om tre uker) medfører MYE med seg (med mindre man er skikkelig smart sånn som vi, som leier en restaurant og slipper å lage mat, bake og vaske, styre og ordne), i tillegg byr det på utfordringer matmessig.

Jeg vil tro du har mye mer igjen for å etablere sunne vaner først som sist.

TUSEN TAKK:) og lykke til med konfirmasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Ett spørsmål, er vegetarianer (eller spiser fisk så Pescetaner heter det vel)

Forslag til fisk og annen mat jeg kan spise?

Stort sett alt av hvit fisk og skalldyr. Snegler går også om du spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Takk for kjappt svar :-)

Så jeg skal holde meg helt unna raske carbs rett etter styrketrening mao? Og kun spise et proteinrikt måltid etter trening?

Hvis du føler du ikke har energi på trening, og at du burde klare å pushe mer, så an du heller ta 10 - 20gram karbo rett før trening. Men ikke i form av shake. Helst i form sv frukt f.eks. En liten banan. Eller enda bedre en halv liten banan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...