Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Ser det er mange som lurer på dette med oppkarbing, eller refeed og free meal/belønningsmåltid, slik at vi ikke blander inn utrykk fra andre diettplaner...

Når du har refeed og belønningsmåltider, skal du spise SAMME MENGDE PROTEIN SOM VANLIG. Har inntrykk av at det er mange som er slappe på akurat det. Det øsom skiller seg fra vanlige måltider er at du kan spise karbo i tillegg. F.eks poteter, pasta gulrøtter, ris desert. Til måltidet, og ikke kontinuerlig i 3 døgn.

Refeed kan vare fra 5 timer til 3 døgn. Kategori 1 som avslutter dietten med strukturert refeed vil bruke det siste. Kategori 2 som har ukentlig refeed kan bruke 2 påfølgende måltider. Har man slektstreff, besøk el.l. Så kan man ha lengre refeed. Refeeds gir således dietten endel fleksibilitet....

Kategori 3. Det vil si dem med høyest fettprosent, trenger ikke refeed, men SKAL ha 2 belønningsmåltider i uka, SKAL - ikke kan!

Kategori 2 SKAL ha ett belønningsmåltid og en refeed i uka.

Kategori 1 trenger ingen av delene ifølge Lyle.

Det er ikke det samme som å stappe i seg potetgull og sjokolade til det tyter ut øra.

dette står på fitnessbloggen for Kategori 3.

  1. Er du i dårlig form, trenger du strengt tatt ikke belønningsmåltider av fysiologiske årsaker, men sosiale og psykologie grunner skal ikke undervurderes. 1 måltid hver 7-14 dag er greit. Merk deg at vi snakker om måltid, og ikke fråtsting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Belønningsmåltid = 1 måltid med økt karbohydratinntak (på samme proteinrike kost som før)

Refeed = 5-72timer, alle måltider med økt karbohydratinntak (på samme proteinrike kost som før)

Eksempel vil være: Kyllingfilet + grønnsaker + risSynes Mr P skrev dette ganske tydlig i sin post lengre oppe.

Selv er jeg på dag 16, og mitt første belønningsmåltid blir i dag etter trening, BBQ med litt karb-tilbehør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det,jeg visste at jeg gjør noe galt,men ikke at såååååå galt.Men jeg er kanskje dum eller hva,men klarer ikke å spise mer enn det jeg gjør,og jeg synes at jeg spiser alt det som inneholder mest av proteiner.Har lest om dietten nå igjen,men jeg skjønner fortsatt ikke.Skinke,kyllingbryst,fisk(ikke i tomat),kjøttdeighamburgerrygg -det er det jeg tenkte på å spise,og en mengde av grønnsaker ved siden av.Er det så dumt,eller bare at jeg spiser lite av det?

Rene kjøtt- og fiskeprodukter er nøkkelordene. Det er KJØTTET (altså proteinene) du skal fokusere på, og det er de du MÅ få i deg. Dette i tillegg til fiske/selolje. Grønnsakene har mest en støttende effekt, og gjør deg mett. Blir du mett uten grønnsaker spiser du mindre av dem.

Jeg mistet matlysten og måtte ty til en proteindrikk om dagen - nå får jeg i meg nok protein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man drikke fun light fruktfest når man går på PSMF?

Ser på pakken at den innholder o g prot, 0 gram karb og 0 g fett...

Kan bli litt kjedelig med bare vann i 2-3 uker!

Du kan drikke alle typer fun light, kaffe og te blandt annet :) Pepsi max, cola zero osv er også lov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først takk til alle som bidrar her inne - veldig lærerikt og motiverende!!

Jeg er på slutten av andre uka på PSFM med stålende resultater. Skal ha meg et "motivasjonsmåltid" i morgen, noe som heldigvis passer inn med bursdagsfest/middag sammen med gode venner. Når jeg nå sjekker litt med innholdet i diverse alkoholholdige drikker stusser jeg litt. En hvitvin jeg har funnet har 0,8 sukker (carbs) pr 100g, 0 fett og 0 proteiner. Skulle jeg mot all formodning tylle i meg en hel (!!) flaske av dette kommer jeg opp i 6g carbs. I løpet av en "normal" dag ligger jeg på +/- 15g carbs. Jeg har trodd hele tiden at alkohol var fanden sjøl i denne dietten, men såvidt jeg skjønner kan man faktisk ta seg et glass & to på normale diettdager uten nevneverdig fiasko.

Tenker jeg helt feil her eller stemmer dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først takk til alle som bidrar her inne - veldig lærerikt og motiverende!!

Jeg er på slutten av andre uka på PSFM med stålende resultater. Skal ha meg et "motivasjonsmåltid" i morgen, noe som heldigvis passer inn med bursdagsfest/middag sammen med gode venner. Når jeg nå sjekker litt med innholdet i diverse alkoholholdige drikker stusser jeg litt. En hvitvin jeg har funnet har 0,8 sukker (carbs) pr 100g, 0 fett og 0 proteiner. Skulle jeg mot all formodning tylle i meg en hel (!!) flaske av dette kommer jeg opp i 6g carbs. I løpet av en "normal" dag ligger jeg på +/- 15g carbs. Jeg har trodd hele tiden at alkohol var fanden sjøl i denne dietten, men såvidt jeg skjønner kan man faktisk ta seg et glass & to på normale diettdager uten nevneverdig fiasko.

Tenker jeg helt feil her eller stemmer dette??

Alkohol inneholder 7 kcal/g som du må forbrenne i tillegg. Man kan godt drikke alkohol på psmf. Det kommer an på hvor rask diett man vil ha. Det finnes både enkle og harde varianter av PSMF. De enklere er lettere å følge enn de harde, men resultatene er ikke like raske selv om de enklere også vil ha resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg helt feil her eller stemmer dette??

Som nevnt over kan kroppen bruke alkohol som brennstoff, og alkohol inneholder vel 7 kcal per gram eller noe sånt. Så lenge det er alkohol i kroppen vil dette bli brukt som brennstoff fremfor fett, mener jeg. Men husk bare at du tåler en del mindre alkohol på PSMF enn vanlig ;)

I hvor stor grad varmer dere opp på disse styrkeøktene? Tenker i forhold til at det ikke skal være kardio osv :)

Kardio er i mine øyner dårlig oppvarming uansett. Jeg varmer opp med dynamisk oppvarming og noen lette sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over kan kroppen bruke alkohol som brennstoff, og alkohol inneholder vel 7 kcal per gram eller noe sånt. Så lenge det er alkohol i kroppen vil dette bli brukt som brennstoff fremfor fett, mener jeg. Men husk bare at du tåler en del mindre alkohol på PSMF enn vanlig ;)

Kardio er i mine øyner dårlig oppvarming uansett. Jeg varmer opp med dynamisk oppvarming og noen lette sett.

Takk for svar :) Skal lese om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt en PSMF-lignende diett i 19 dager. Jeg er jente på 1.63 og ca. 65 kg. Jeg trener styrke fire dager i uken, og to kardioøkter (en langtur og en intervall) i uken. Jeg ligger på ca. 1100-1200 kcals fordelt på 60%prot, 30%karb(fra grønnsaker) og 10%fett. MEN DET SKJER JO SÆRS LITE!!! Hva kan/må jeg justere på? Jeg leser jo stadig her om folk som etter et par dager går ned masse! Please hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt en PSMF-lignende diett i 19 dager. Jeg er jente på 1.63 og ca. 65 kg. Jeg trener styrke fire dager i uken, og to kardioøkter (en langtur og en intervall) i uken. Jeg ligger på ca. 1100-1200 kcals fordelt på 60%prot, 30%karb(fra grønnsaker) og 10%fett. MEN DET SKJER JO SÆRS LITE!!! Hva kan/må jeg justere på? Jeg leser jo stadig her om folk som etter et par dager går ned masse! Please hjelp :)

Det du beskriver høres ikke ut som PSMF. Har du lest artikkelen her inne et par ganger, og/eller boka til Lyle? For det første skal karb være under 20 gram om dagen uansett, samme gjelder fett. protein er 2,5 gram * idealvekt.

Du skal dessuten IKKE trene annet enn styrke på denne dietten, og det skal forøvrig være maks 3 økter på 70-80% intensitet.

Slik jeg har oppfattet det er det ikke en diett hvor man kan velge ut de delene man liker. Jeg har fulgt den til punkt og prikke, og resultatene har derfor kommet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...