Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Ser at noen har oppkarbingsdager under PSMF og andre har spisevindu på 6 timer. Hva vil dere anbefale?

En annen ting jeg lurer på er hva anbefaler dere å spise under refeed? Jeg har ikke sett meg behov for å spise annet enn en vanlig sunn middag med ris/fullkornspasta/brød og kanskje laget en dessert; grove vafler, frukt m. vanilje kesam eller banan dyppet i 70% sjokolade. Er dette greit eller, er jeg helt på bærtur?

Har gått på psmf i 12 dager, og har gått ned 4 kg sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal man veie matvarene når de er frosne eller stekt/kokt? Tar jo grønnsaker, fisk og kyllingfilet rett ifra fryseren og i panna eller ovnen... Har de altså aldri tint eller rå. Hvilket tall blir mest riktig? Frossent eller stekt/kokt? :)

Mener å huske at man alltid skal veie maten i tint tilstand. Skal hvertfall ikke veie den etter at den er tilberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en mening om jeg burde burde droppe refeed eller belønningsmåltid?

Ser Mr. FHM gikk uten refeed og belønningsmåltider..

:)

Du bør definitivt ikke droppe dem. Dietten fungerer bedre med dem. De er mao en del av programmet.

Mr FHM er ett særtilfelle. Han fikk tett oppfølging både på kosthold og trening. Regner med at en hel del justeringer ble gjort underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye om psmf i det siste, inkludert mesteparten i dette forumet. Gjengangeren er å gange målvekt med 2,5 g protein. For min del som veier 102 kg på 181 cm, med høy fettprosent, så bør jeg vel gange med 1,5 g siden jeg trener styrke parallelt med dieten?

Har holdt på med psmf nå i 9 dager, uten å måle hva jeg spiser. Det fungerer fint for min del. Tok en sjekk i går utifra hva jeg spiste, og la merke til at jeg fikk rundt 1080 kcal, 40 g fett, 125 g protein, 16 g karbohydrat. 20 g fett kom fra tran (som er det verste med hele psmf). Finnes det noen renere form for EPA og DHA?

Mange anbefaler refeeds, men hvorfor skal jeg gjøre det, som for øyeblikket er dårlig form?

Jeg har tenkt å gå på psmf til jeg når 80 eller 85 kg. På veien dit så er det et utdrikkningslag og et bryllup med alt dette inneholder. Hvordan forbereder jeg meg til de to dagene og hvordan påvirker det programmet? Regner med at jeg klarer å begynne på diett igjen dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det bare er jeg som er helt retard nå, men skal begynne på PSMF i morgen og jeg mener å huske å ha lest at man skulle ha et spisevindu her a la periodisert faste(8 timer)? Eller roter jeg fælt nå? En siste ting, angående fettinntak: Et par dager i løpet av dietten kommer jeg til å spise 4 bokser med tunfisk, trenger jeg da fortsatt og få i meg 4 kapsler med selolje de dagene?

Du må ikke spiser etter periodisk faste, men mange syns PSMF blir lettere om man kombinerer det med PF. Tunfisk er ikke en god nok omega-3kilde, så få i deg dette utenom.

Mulig det står noe om dette fra før, men jeg gidder ikke bla gjennom 98 sider for å finne det :p Så jeg bare lurer på hvis man går ned 2-3 kg på denne dietten, vil man da legge dette på seg igjen når man begynner å spise normalt? Noen erfaringer rundt dette?

Man vil legge på seg noe ettersom mye av de du mister er vann, glykogen og tarminnhold. Jeg går ned nesten tre kilo på 10 dager, og går opp igjen 1,5-2 kg. Dette vil også avhenge av hvor mye fett du har å miste.

Kjære Nano. Jeg er fortsatt litt forvirret. Skjønte det med fett (omega 3-fettet er dog inkludert i tallet) og karbo, og skjønner at jeg må kutte smoothies av bær, fun-light og kesam. So far, so good - men.... Hvor mange gram protein bør jeg idèelt sett ligge på som overvektig med høy fettprosent? Målvekten min er 60 kg. Ganget med 2,5 blir det 150, noe du syns var altfor lite. Kjempeglad hvis du kan ta deg bryet med å svare meg igjen. På forhånd takk! :)

Husker ikke hva jeg skrev sist, men om målvekten din er 60 kg kan du vel legge deg på 150 g. Ikke noe mindre i hvert fall. Hvor mye veier du i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye om psmf i det siste, inkludert mesteparten i dette forumet. Gjengangeren er å gange målvekt med 2,5 g protein. For min del som veier 102 kg på 181 cm, med høy fettprosent, så bør jeg vel gange med 1,5 g siden jeg trener styrke parallelt med dieten?

Har holdt på med psmf nå i 9 dager, uten å måle hva jeg spiser. Det fungerer fint for min del. Tok en sjekk i går utifra hva jeg spiste, og la merke til at jeg fikk rundt 1080 kcal, 40 g fett, 125 g protein, 16 g karbohydrat. 20 g fett kom fra tran (som er det verste med hele psmf). Finnes det noen renere form for EPA og DHA?

Mange anbefaler refeeds, men hvorfor skal jeg gjøre det, som for øyeblikket er dårlig form?

Jeg har tenkt å gå på psmf til jeg når 80 eller 85 kg. På veien dit så er det et utdrikkningslag og et bryllup med alt dette inneholder. Hvordan forbereder jeg meg til de to dagene og hvordan påvirker det programmet? Regner med at jeg klarer å begynne på diett igjen dagen etter.

Du kan nok fint legge deg opp mot 200 g proteiner om dagen, litt avhengig av du anser som idealvekten din. Dermed bommer du ganske kraftig når du kun inntar 125 g proteiner om dagen. Du skal spise såpass proteiner for å beholde muskelmassen din. Om du driter i å få i deg nok proteiner, vil du miste muskelmasse under dietten, noe som er totalt meningsløst.

Syns fettinntaket ditt er høyt, selv om det inkludert tran. Bytt tran til lakseolje/selolje etc (finnes blant annet på myrevolution.no og norkost.no). Da holder det med en spisekjs (ca 10 g). I tillegg kan du kanskje spise mer fettfattig kost?

Ettersom jeg selv ikke drikker alkohol, har jeg ikke orket å sette meg inn i hvordan man gjør det. Men bare husk at du tåler ganske mye mindre enn vanlig på en slik diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for personer som har hest/rir å gå på PSMF? Tanke som falt meg inn, man må jo ri hesten sin.

Kunne det vært et alternativ til styrketrening, det trener jo hele kroppen. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på PSMF i en ukes tid nå, og hatt 1 refeed på lørdag... Men jeg ser liten/ingen vektnedgang... Har regnet meg frem til at jeg ligger på under 40g av både fett og kabohydrater hver dag, ved hjelp av diett.no... Og et energiinntak på ca. 1000kcal.

Jeg er 170 og veier nå 70kg, 87cm rundt magen.

Da lurte jeg på, kan søtningsmiddelet i Cola Zero bremse vektnedgangen? Og er ketose et mål på PSMF? Har kjøpt ketostix i dag for å teste meg på dette.

Det jeg spiser en dag består stort sett av:

2 vitaminbjørner

2 sp.skje tran

kre-alkalyn

200g karbonadedeig med tacokrydder

salat

2x kyllingfileter

salat

3 eggehviter

kokt skinke

1-2 Ironcore proteinshaker blandet med vann

Noen som har peil på hva jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for personer som har hest/rir å gå på PSMF? Tanke som falt meg inn, man må jo ri hesten sin.

Kunne det vært et alternativ til styrketrening, det trener jo hele kroppen. Hva tenker dere?

Det spørs hvor mye av stallarbeidet du tar selvc :_) Hvis du er i stallen hver dag i flere timer så ville jeg ikke kjørt PSMF, men en ridetur noen ganger i uken og lett stallarbeid tror jeg går helt fint. Når du rir kan du jo til en viss grad bestemme intensiteten på treningen selv. Jeg vil ikke si at riding som styrketrening er optimalt da det går mest på utholdende styrketrening, men på den annen side så får du jo brukt det meste av kroppen og det er jo bra da, hvertfall. Kanskje supplementere med å kjøre gjennom et "vanlig" helkroppsprogram 1 gang i uken i stedet for 3, hvis du allerede trener på treningssenter. Hvis ikke du gjør det ville jeg ikke stresset med å begynt med det når du går på PSMF, men holdt meg til ridingen. Kanskje noen som er uenige med meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på PSMF i en ukes tid nå, og hatt 1 refeed på lørdag... Men jeg ser liten/ingen vektnedgang... Har regnet meg frem til at jeg ligger på under 40g av både fett og kabohydrater hver dag, ved hjelp av diett.no... Og et energiinntak på ca. 1000kcal.

Jeg er 170 og veier nå 70kg, 87cm rundt magen.

Da lurte jeg på, kan søtningsmiddelet i Cola Zero bremse vektnedgangen? Og er ketose et mål på PSMF? Har kjøpt ketostix i dag for å teste meg på dette.

Det jeg spiser en dag består stort sett av:

2 vitaminbjørner

2 sp.skje tran

kre-alkalyn

200g karbonadedeig med tacokrydder

salat

2x kyllingfileter

salat

3 eggehviter

kokt skinke

1-2 Ironcore proteinshaker blandet med vann

Noen som har peil på hva jeg gjør feil?

Nå er jeg relativt fersk på PSMF selv. Er på min 2 uke. Jeg forsøker selv å komme under 20g fett og 20g carb om dagen, resten proteiner og ligger på rundt 800-900kcal... Du skriver ingenting om trening?!

I forhold til Cola Zero, så har jeg liknende erfaring med Pepsi Max. Dersom jeg drikker det, virker det som om kroppen holder igjen veldig mye vann, og et par dager etter løper jeg som en gal på do... :p

Har du heller ikke noen nedgang i cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke spiser etter periodisk faste, men mange syns PSMF blir lettere om man kombinerer det med PF. Tunfisk er ikke en god nok omega-3kilde, så få i deg dette utenom.

Man vil legge på seg noe ettersom mye av de du mister er vann, glykogen og tarminnhold. Jeg går ned nesten tre kilo på 10 dager, og går opp igjen 1,5-2 kg. Dette vil også avhenge av hvor mye fett du har å miste.

Husker ikke hva jeg skrev sist, men om målvekten din er 60 kg kan du vel legge deg på 150 g. Ikke noe mindre i hvert fall. Hvor mye veier du i dag?

Veier 93 kg nå. 163 cm høy, noe som tilsvarer en BMI på "blush"-stadiet: Rein og skjær fedme. Utrolig glad for veiledningen du gir. Vil gjerne gjøre dette riktig sånn at jeg kan holde på en stund. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått på psmf i 11 dager, og er strålende fornøyd. To hakk inn i beltet og bukser som ikke passet for 2-3 år siden glir jeg inn i igjen.. Nå må jeg ta en pause ettersom jeg må ha noen joggeturer for å bygge opp en skade på bakside lår. Har stort fokus på hva jeg spiser nå, og skal holde karbs på et MYE lavere nivå enn jeg vanligvis har gjort. Har ikke veid meg, men føler meg mer opplagt og har mer energi enn tidligere, så da er ett delmål nådd..

Det jeg lurer på er om jeg skal ha en refeed etter denne perioden, -blir første refeed på dag 13, ingen tidligere- eller om jeg bare skal starte å spise 'normalt' igjen. Slik jeg leser det i artikkelen som ble postet tidligere (https://www.tn.no/drivkraft/artikler/leptin-det-magiske-hormonet), er det kanskje en fordel med en oppkarbing på min 5/6g pr kg kroppsvekt i for å få opp leptin.

Tenker å ta 2 ukers pause for å bygge opp skaden min gjennom jogging(2-3 à 30 min i uken) og fjellturer(1-2 medium intesitet) i tillegg til vekttrening (2 dager i uken), før jeg går tilbake til psmf en periode til. Tenker at det bør være minst mulig karb og fett disse to ukene også, heller opprettholde proteininntaket som på psmf. Vil prøve å holde kalori inntaket på max 2000.

Et annet alternativ er å prøve meg på lavkarbo.

Hva anbefales??

Er det ok å gå annenhver uke på psmf??

Er 178 og 90-93 kg (kraftig beinbygging;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått på psmf i 11 dager, og er strålende fornøyd. To hakk inn i beltet og bukser som ikke passet for 2-3 år siden glir jeg inn i igjen.. Nå må jeg ta en pause ettersom jeg må ha noen joggeturer for å bygge opp en skade på bakside lår. Har stort fokus på hva jeg spiser nå, og skal holde karbs på et MYE lavere nivå enn jeg vanligvis har gjort. Har ikke veid meg, men føler meg mer opplagt og har mer energi enn tidligere, så da er ett delmål nådd..

Det jeg lurer på er om jeg skal ha en refeed etter denne perioden, -blir første refeed på dag 13, ingen tidligere- eller om jeg bare skal starte å spise 'normalt' igjen. Slik jeg leser det i artikkelen som ble postet tidligere (https://www.tn.no/drivkraft/artikler/leptin-det-magiske-hormonet), er det kanskje en fordel med en oppkarbing på min 5/6g pr kg kroppsvekt i for å få opp leptin.

Tenker å ta 2 ukers pause for å bygge opp skaden min gjennom jogging(2-3 à 30 min i uken) og fjellturer(1-2 medium intesitet) i tillegg til vekttrening (2 dager i uken), før jeg går tilbake til psmf en periode til. Tenker at det bør være minst mulig karb og fett disse to ukene også, heller opprettholde proteininntaket som på psmf. Vil prøve å holde kalori inntaket på max 2000.

Et annet alternativ er å prøve meg på lavkarbo.

Hva anbefales??

Er det ok å gå annenhver uke på psmf??

Er 178 og 90-93 kg (kraftig beinbygging;)

Jeg ville - om jeg var deg - prøvd å utarbeide en mer langvarig kostholdsplan som kan fungere i både gode og dårlige tider. PSMF er en ekstremdiett og ikke noe en kan leve med over tid. Bruk den tiden du er inne i nå til å opparbeide kunnskap om mat, næringsinnhold, karbs, fett og proteiner, vitaminer, mineraler, omega3, leptin, insulin osv... Eksperimenter med maten og finn frem til gode løsninger og oppskrifter som fungerer bra for DEG.

Da snakker vi om livsstilendring - og det er gromme greier!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville - om jeg var deg - prøvd å utarbeide en mer langvarig kostholdsplan som kan fungere i både gode og dårlige tider. PSMF er en ekstremdiett og ikke noe en kan leve med over tid. Bruk den tiden du er inne i nå til å opparbeide kunnskap om mat, næringsinnhold, karbs, fett og proteiner, vitaminer, mineraler, omega3, leptin, insulin osv... Eksperimenter med maten og finn frem til gode løsninger og oppskrifter som fungerer bra for DEG.

Da snakker vi om livsstilendring - og det er gromme greier!

:)

Tanken var at psmf skulle være en kickstart på kostholdsendring ja, men synes det går såpass bra at jeg kunne tenkt meg å fortsette med det litt lenger for å brenne av enda mer fett før bryllups sesongen. Vi tro jeg har mistet ca 2-3 kg på disse dagene, og klarer jeg en periode til med samme vekttap er jeg rimelig fornøyd. Etter det blir fokuset på å spise riktig og trene nok- utfordring for småbarnsfar som er selvstendig næringsdrivende.. ;)

Jeg har tillegnet meg mye mer enn jeg kunne ifht kunnskap om kosthold, men er fremdeles litt usikker på hvilke vei som passer meg vider.. Får vel bare prøve meg frem ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om trening?!

Har du heller ikke noen nedgang i cm?

Jeg følger det oppsatte styrketreningsprogrammet på artikkelen om PSMF her på fitnessbloggen, 3 dager i uka, i tillegg til innebandy 1 gang i uka.

Nei, heller ingen nedgang på cm.. :/

victorystone - hva gjorde du i ukene før du begynte på PSMF?

Kroppen din kan være "feil" innstilt i utgangspunktet og da kan det ikke forventes samme resultater som andre forteller om. Kanskje kan det være lurt å resette kroppen FØR du starter på PSMF.

De to ukene før jeg begynte på PSMF var det påskeferie med tilhørende god/usunn mat og masse godteri, i tillegg til en polentur uka etter, med god mat og store mengder alkohyler. Tenkte fint lite på hva jeg fikk i meg i disse to ukene. Når det gjelder ukene før det har jeg spist normalt, men kanskje litt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...