Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hei psmf eksperter ;)

Lurer på en ting ang psmf, er det unormalt å gå fra å være matvrak til å miste matlysten totalt når man starter på psmf? :)

Nei - ikke unormalt?

Når du kutter ut karbohydrater så unngår du blodsukkersvingninger som er det som trigger et typisk matvrak. Det bør bety at når du gir deg med PSMF, så bør du fortsatt være strikt med karbohydrater og velge de "lange" i størst mulig grad.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Nå har jeg vært på handletur og er klar for PSMF i morgen. Har lest opp og ned og i mente her (i mange mange timer), men er fremdeles litt forvirra.

Jeg har forstått det slik at vekt skal ganges med 2,5 g proteiner, for å bergene hvor mye proteiner jeg trenger, men ser det er litt forskjellig om folk ganger opp idealvekt eller vekten de har. Så det var en som stilla tilsvarende spørsmål tidligere, men hun fikk bare til svar at med hennes vekt (hun skulle ned 2-3 kilo) så var det ikkje veldig nøye.

Jeg veier nå ca 88 kilo. Den realistiske idealvekten min er ca 70 kg, men jeg vurderer 65, om ting går min vei. Så hvilket tall skal jeg gange med her? Kan legg til at jeg har litt muskelmass på grunn av størrelsen, men har mye magefett å kvitte meg med.

Lurer også på hvilke fisketyper som var ok? Var det sånn at torsk og sei var bra mens laks og fete fisker er fyfy?

Finnes det ingen liste noen plass over "godkjente" matvarer? Vet jo det ligger litt på denne infosida, men ser jo at listen godt kunne vært lengre.

Håper noen gidder å svare meg selv om noen av spørsmålene sikkert er svart på før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall heller ha for mye fremfor for lite protein. Uansett vil du få solid underskudd. Om du spiser 220 g så gir det 980 kalorier, mens 165 g gir 660 kalorier. Legg på thypisk fett og karbo på psme så blir det hhv 1200 og 880. Det er uansett massivt underskudd, mens 165 gram kan være for lite til å unngå tap av muskelmasse.

Hvis idealvekta er 70 så legg deg på 175-180 g. Ihvertfall ikke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gange idealvekt/målet ditt med 2,5. Tror så å si all hvit fisk er ok. Hvit fisk er ikke fet fisk, mens i laks er det plenty med fett.

For å finne "godkjente" matvarer er det bare å sjekke på f.eks http://www.næringsinnhold.no/ . Er jo bare å finne matvarer der som ikke overstiger grensen for hva som er lov på PSMF. Det er veldig greit å planlegge måltider en dag eller to i forveien har jeg funnet ut. Hvis ikke kan det bli mye stress med matlaginga før man blir vant til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Har handla inn fisk, kylling, CC og en del av det som er tilatte grønnsaker. Har ingen helt klar plan enda, tenkte å sette meg ned og jobbe med det i morgen, men nå er hevrtfall maten i hus, og det hjelper jo på :)

Tar gjerne imot flere tips! Jeg leser og leser men føler jeg aldri får med meg nok!

Om noen er interessert så har eg laga meg en logg, hvis noen vil følge med meg de neste dagene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnitt per dag:

Kalorier: 1 275,91 kcal

Protein: 152,54 g

Karbohydrat: 79,59 g

Fett: 39,16 g

Fiber 15,03 g

Har mye å ta av med mine 95 kg fordelt på 163 cm. Ser dette fornuftig ut? Lurer også på om det er riktig å veie mengden kjøtt/fisk i rå tilstand, siden det forsvinner endel væske under tilberedning.

Det ser ikke fornuftig ut. Alt for mye karbohydrater og fett til at den kan kalles PSMF, samt lite proteiner. Det meste skal veies i rå tilstand, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kyllingkjøttdeig / karbonadedeig - Sett det har stått på listen over proteinkilder på PSMF, men er ikke det "høyt" på fettinnhold? Fikk inntrykket av et svar jeg stilte i denne tråden, at typ laks var ikke helt pluss i boka på høyt fettinnhold. Av det jeg har lest har jeg forstått det slikt at man skal holde fettet lavt også, men jeg har ikke klart å finne ut - hvor - lavt.

Frossengrønnsaker er akseptabelt så sant de har under 5 g karb pr 100 gram?

Takker på forhånd for svar:)

Både laks og kyllingkjøttdeig inneholder betrakteligl mer fett en karbonadedeig. Gildes karbonadedeig er i hvert fall grei å trykke i seg. Fettet skal holdes så lavt som mulig. Det du ha i deg er ca 10 g fiskeolje. Noe mer fett du ikke ha, men noe vil naturlig komme med, med mindre du utelukkende spiser rent kjøtt. Man klarer i hvert fall å presse fettinntaket ned til under 20 g, ekskludert omega-3.

Frossengrønnsaker duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veid maten min frem til nå, da matvekten var ødelagt, men i dag har jeg kjøpt nye og sammen med den kommer også nye vaner! :)

Jeg er ikke spessielt glad i mat, iallefall ikke for store mengder. Lurer derfor på; om jeg får i meg ca 130g protein i løpet av dagen via kjøtt som kyllingfilet, svinekjøtt, storfe, fisk, tunfisk, osv. + tunfisk og egg, hvor mye grønnsaker trenger jeg da å spise i tilegg? Er det lov å spise frukt på PSMF-diett?

Lurer også på hva jeg har lov å drikke.. Hva av dette er lov:

-Vann m/sitrondråper

-Vann m/smak fra butikk (BonAqua)

-Kaffe m/melk

-Grønn te m/en sukett

-Juice

-Smoothie (Bama)

-Hjemmelaget smoothie

-Lett -eller vanlig brus

-MayHelene-

Som andre sier: Les tråden (eventuelt søk på det du lurer på) og ikke minst artikkelen. Eventuelt boken... :)

Også finner du fort ut hva du kan spise og ikke om du bruker diett.no og logger. Prøv å legg inn et eple der og se om du kan spise det og fremdeles holde deg under 15 gram karbo om dagen! Det finner du fort ut at absolutt ikke går! :)

Sjekk næringsinnholdet på alt før du handler... :)

Og ikke minst; les deg opp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både laks og kyllingkjøttdeig inneholder betrakteligl mer fett en karbonadedeig. Gildes karbonadedeig er i hvert fall grei å trykke i seg. Fettet skal holdes så lavt som mulig. Det du ha i deg er ca 10 g fiskeolje. Noe mer fett du ikke ha, men noe vil naturlig komme med, med mindre du utelukkende spiser rent kjøtt. Man klarer i hvert fall å presse fettinntaket ned til under 20 g, ekskludert omega-3.

Frossengrønnsaker duger.

Man kan helt uten problem presse det ned til 10 gram, eksludert omega-3 også! :) Dog ikke om man spiser karbonadedeig...

Når vi har fredagstaco her i familien steker jeg kyllingfilet til meg, karbonadedeig til resten av gjengen.. :)

Og om du må ha kjøttdeig-middag kan man helt fint kverne kjøttet i foodprocessor, enten kyllingfilet eller biff... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. :)

Prøvde noen nye øvelser på senteret for et par dager siden, og ble kjempestøl. Burde jeg vente med å trene de musklene igjen til stølheten er borte når jeg går på PSMF?

Nei, så lenge du ikke trener hardere eller oftere enn det som er anbefalt under PSMF, skal du bare trene selv om du er støl. Altså - ikke press kroppen hardere enn nødvendig og moderer deg til tre styrkeøkter i løpet av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei tenke dette e den lettaste plassen og få hjelp av folk som e mar erfarne på PSMF :) Eg lese og har lest den PSMF tråden så står koss du ska jør det et par ganger men ja.... forstår fortsatt ikke det heilt eg så hadde satt stor pris om en eller aen ville tatt seg tid te og fortella meg ka han spisa, korti han spisa, og ka han spisa på de forkjelige dagene. Styrketrening drive eg med så då kan eg jo bare holda på med det, men vett liksom ikke kossen eg ska regna ut kor møye eg ska spisa og sånt så då komme eg me de mest relevant opplysningen så trengs og vita.

17år 185cm høg vekt 88kg trene styrke og jogge 3 gonger i uken, men bjunte nå nyligt me og trena styrke kver dag og jogga. så då e eg vel i hovedsak øve middels på aktivitet då :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger råd. . .er på dag 9. Tenkte kanskje unne meg noe karbs i morgen (belønningsmåltid). Etter hva jeg tror så ligger jeg i katogori 2 til 3 i kategori. Men er ikke sikker..

Om dagen har jeg overskudd, har godt med enegi på trening, føler meg heller ikke svimmel eller ør. Langti fra matlei. . aldri spist så bra før :)

Noen som har en mening om jeg burde burde droppe refeed eller belønningsmåltid?

Ser Mr. FHM gikk uten refeed og belønningsmåltider..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvordan er det med halstabeletter på psmf? Repsils har jo mye karbohydrater, vil det gi noe utslag - eller er det så små mengder at det ikke har noe å si?

Takk for svar :)

Repsils suger jo!! :)

Kjøp heller Fribol på apoteket.. de fungerer supert (jeg ble kvitt halsbetennelse uten antibitotika da jeg brukte de når jeg var gravid) og fant ut da jeg våknet i dag med sår hals at de inneholder null karbo! :D det beste av alt er vel forsåvidt at de fungerer, noe Repsils etter min mening ikke gjør... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repsils suger jo!! :)

Kjøp heller Fribol på apoteket.. de fungerer supert (jeg ble kvitt halsbetennelse uten antibitotika da jeg brukte de når jeg var gravid) og fant ut da jeg våknet i dag med sår hals at de inneholder null karbo! :D det beste av alt er vel forsåvidt at de fungerer, noe Repsils etter min mening ikke gjør... :)

Suger eller ikke er forsåvidt ikke så viktig, trenger de ikke nå lenger ;-) men takk for tips:-)

Men hadde vært greit å vite om så små mengder har noe å si på dietten da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suger eller ikke er forsåvidt ikke så viktig, trenger de ikke nå lenger ;-) men takk for tips:)

Men hadde vært greit å vite om så små mengder har noe å si på dietten da :)

Kommer jo helt an på mengdene halspastiller du spiser, samt inntaket av anna stæsj i løpet av dagen. Du vil nok fremdeles ligge i underskudd, men om du skal følge en strikt PSMF dropper du halspasstillene med mindre de er kalorifri.

Okei tenke dette e den lettaste plassen og få hjelp av folk som e mar erfarne på PSMF :) Eg lese og har lest den PSMF tråden så står koss du ska jør det et par ganger men ja.... forstår fortsatt ikke det heilt eg så hadde satt stor pris om en eller aen ville tatt seg tid te og fortella meg ka han spisa, korti han spisa, og ka han spisa på de forkjelige dagene. Styrketrening drive eg med så då kan eg jo bare holda på med det, men vett liksom ikke kossen eg ska regna ut kor møye eg ska spisa og sånt så då komme eg me de mest relevant opplysningen så trengs og vita.

17år 185cm høg vekt 88kg trene styrke og jogge 3 gonger i uken, men bjunte nå nyligt me og trena styrke kver dag og jogga. så då e eg vel i hovedsak øve middels på aktivitet då :)

Har du lest artikkelen? Protein = 2,5 g * målvekt i kg. Fett = 10 g fiskeolje. Karbohydrater = fra grønnsaker med lavt karbohydratinnhold. Trening = 3 moderate helkroppsøkter. Når du spiser = spiller ingen rolle da det er totalen i løpet av dagen som teller.

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg har cottage cheese på programet ditt! jeg liker diffinitift ikke dette..vet du om noen andre muligheter? jeg spiser nå 280 g kyllefille på morgenen, så til mellom måltid skal jeg spise en halv boks cottage cheese,men jeg HATER det.! også litt senere på dagen skal jeg ha 250 G karbonadekjøttdeig. og tilslutt kveldsmat 250g svinefille. åssen høres dette ut?+ jeg jogger 3 ganger i uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...