Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Akkurat ferdig med 10 dager, og gått ned nesten 4kg. Har hatt refeed i dag, og tar 10 dager til! Er det noe jeg må gjøre annerledes i løpet av 'periode 2'? Jeg har som mål å gå ned 3 kg til.

Er akkurat like langt som deg. Gått 10 dager og hadde oppkarbing i går. Gått ned fra 72.1 til 67.9. :D Spiste som en hest i går. Bær/protein smooties, polarbrød, lasagne mm. Gikk på vekta i dag og veide 68 blank. :confused: For min del, tør jeg ikke forandre en ting når det funker så bra! :cool: Lykke til videre med de neste 10. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Energi:

644

Goal:

2242

Fett:

6.57

Karbohydrat:

7.57

Protein:

133.62

Tror eg endelig har skjønt det :) Jejjj føles litt godt. Eller mener dere det e for mye fett og karbo på en dag? Det goal e hva kroppen forbrenner selv i løpet av en dag.. Så eg e under det kraftig. Håper også eg går kraftig ned !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi:

644

Goal:

2242

Fett:

6.57

Karbohydrat:

7.57

Protein:

133.62

Tror eg endelig har skjønt det :) Jejjj føles litt godt. Eller mener dere det e for mye fett og karbo på en dag? Det goal e hva kroppen forbrenner selv i løpet av en dag.. Så eg e under det kraftig. Håper også eg går kraftig ned !!

Synes det ser bra ut, gitt at din målvekt er rundt 53 kg. Husk at du skal ta 10ml EFA også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at morgendagen er fin for det første belønningsmåltidet. Mange her sier at potet, pasta og ris er karbohydrater de da belønner seg med, men jeg merker at det er brød jeg savner mest. Kan jeg bruke dette som belønningsmåltid med f.eks sukkerfritt syltetøy? Alt med måte selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooops, ser at forrige innlegg ikke ble helt riktig... Anyone med litt gode innspill før jeg starter i morgen?? :)

[quote="Mr P, post: 268529, member: 9503

Høres greit ut det. Med 140 g + la oss si 10g fett og 20 g karbo, noe som kommer ganske automatisl ved bruk avnaturlige proteinkilder, så har du 560+90+80=730 og da er du flink.

Men stemmer anslaget ditt? 140 er passende om du vil ned i 56 kg.

Takk for at du vil hjelpe meg :)

Det kan godt hende at jeg har misforstått denne utregningen, men jeg forstod det slik at det viktigste i forhold til kalorier var å få i seg 2-2,5 X kroppsvekt av proteiner. Veier 73, så det blir da ca 140 g proteiner. Etter det var det viktig å få i seg dette fettet fra selolje e.l. og ellers fiber fra grønnsaker, så jeg tenkte at jeg landet på ca 6-700 kalorier pr dag ja. Samme som du har regnet ut. Stemmer da altså ikke dette? Virker som det er det de fleste andre på PSMF ligger på, og jeg har sett at andre med omtrent samme forutsetninger som meg selv har fått anbefalt disse tallene (140 g). Hvordan vet du at 140 er passende om jeg vil ned til 56 kg?

Antakeligvis ikke svaret du ønsker,...men det er nå du skal levere en kjempeviktig oppgave, og da er det viktig at kroppen presterer optimalt.

Mitt råd til deg er derfor: VENT til du er ferdig med oppgaven. Det er vanskelig å vite hvordan kroppen vil reagere på å gå i ketose, og 800 kcal er uansett veeeldig lite kcal. Husk at dette er en ekstremdiett! Selv fikk jeg kjempevondt i hodet og dårlig energi de første dagene (vet jeg ikke er den eneste), og det er fryktelig kjedelig å ha når du er avhengig av å være fokusert under innspurten av bacheloroppgaven.

Takk for svar uansett :) Jeg vet dette ikke er optimalt, og jeg har vurdert det. Men ønskene om resultater står sterkere akkurat nå enn noe annet. Planen er i utgangspunktet å prøve dette i 2 uker. Vet at disse to ukene er mye stillesittende "kjedelig" arbeid på skolen, så jeg tror det skal gå. Kan jo også avslutte etter en uke om dette oplegget ikke passer.

Men takk for at du "advarer" meg, jeg skjønner at dette er viktig å være klar over. Er også litt derfor jeg selv mente at jeg skulle høyne litt på kaloriinntaket, for å ha nok å gå på slik at jeg ikke blir altfor sulten og vrang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg er far til en 17 år gammel jente som har slitt en del med vekten sin oppigjennom. Hun har nå spurt meg om hjelp til å prøve ut PSMF dietten. Etter å ha lest en del her så har jeg fått så mye informasjon at det begynner å bli vanskelig å holde orden på alt.

Det første jeg lurer på er om jeg bør la henne gå på denne dietten? Ser at det er noen som ikke ville anbefalt dette til 16-17 år gamle jenter. Jeg tenkte jeg kunne gå på denne dietten selv, sammen med henne, for å prøve å ha litt kontroll(og bli kvitt litt kilo selv).

Det neste jeg lurer på er om noen vet om bøker med oppskrifter. Har funnet en del på nettet, men er ikke alle som viser fremgangsmåter osv. Finnes det en oversikt over hva de forskjellige matvarene inneholder noe sted?

Ellers hvis det er noen som har noen råd, tar jeg imot alt med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les a

Hei,

Jeg er far til en 17 år gammel jente som har slitt en del med vekten sin oppigjennom. Hun har nå spurt meg om hjelp til å prøve ut PSMF dietten. Etter å ha lest en del her så har jeg fått så mye informasjon at det begynner å bli vanskelig å holde orden på alt.

Det første jeg lurer på er om jeg bør la henne gå på denne dietten? Ser at det er noen som ikke ville anbefalt dette til 16-17 år gamle jenter. Jeg tenkte jeg kunne gå på denne dietten selv, sammen med henne, for å prøve å ha litt kontroll(og bli kvitt litt kilo selv).

Det neste jeg lurer på er om noen vet om bøker med oppskrifter. Har funnet en del på nettet, men er ikke alle som viser fremgangsmåter osv. Finnes det en oversikt over hva de forskjellige matvarene inneholder noe sted?

Ellers hvis det er noen som har noen råd, tar jeg imot alt med stor takk.

diett.no kan du kalkulere inntaket ditt/ sette sammen en matplan.

Les artikkelen til fitnessbloggen om dietten:

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er far til en 17 år gammel jente som har slitt en del med vekten sin oppigjennom. Hun har nå spurt meg om hjelp til å prøve ut PSMF dietten. Etter å ha lest en del her så har jeg fått så mye informasjon at det begynner å bli vanskelig å holde orden på alt.

Det første jeg lurer på er om jeg bør la henne gå på denne dietten? Ser at det er noen som ikke ville anbefalt dette til 16-17 år gamle jenter. Jeg tenkte jeg kunne gå på denne dietten selv, sammen med henne, for å prøve å ha litt kontroll(og bli kvitt litt kilo selv).

Det neste jeg lurer på er om noen vet om bøker med oppskrifter. Har funnet en del på nettet, men er ikke alle som viser fremgangsmåter osv. Finnes det en oversikt over hva de forskjellige matvarene inneholder noe sted?

Ellers hvis det er noen som har noen råd, tar jeg imot alt med stor takk.

Det er nok ingen fasit på hva som er riktig når det gjelder din datter, men jeg kan komme med min mening i hvert fall. Jeg syns ikke dietten passer for på noen på 17 år. Tror kanskje hun vil ha bedre utbytte av å lære seg sunne matvaner fremfor en rask diett. Man kan jo ta utgangspunkt i PSMF, hvor man fokuserer på høyt proteininntak, men kan tillate seg både mer fett og karbohydrater enn denne dietten tilsier. Dropp børdskiva, minimer bruken av pasta, ris og poteter, og fokuser på rene og bra matvarer.

Nå vet jeg jo ikke hvor stor datteren din er eller hvordan psyken hennes er, men som sagt vil ikke jeg anbefale dietten til henne uten videre i hvert fall.

Ellers er www.diett.no er fin side hvor man kan logge matinntaket sitt og få en pekepinn på hvor de store "kaloribombene" kommer i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen fasit på hva som er riktig når det gjelder din datter, men jeg kan komme med min mening i hvert fall. Jeg syns ikke dietten passer for på noen på 17 år. Tror kanskje hun vil ha bedre utbytte av å lære seg sunne matvaner fremfor en rask diett. Man kan jo ta utgangspunkt i PSMF, hvor man fokuserer på høyt proteininntak, men kan tillate seg både mer fett og karbohydrater enn denne dietten tilsier. Dropp børdskiva, minimer bruken av pasta, ris og poteter, og fokuser på rene og bra matvarer.

Nå vet jeg jo ikke hvor stor datteren din er eller hvordan psyken hennes er, men som sagt vil ikke jeg anbefale dietten til henne uten videre i hvert fall.

Ellers er www.diett.no er fin side hvor man kan logge matinntaket sitt og få en pekepinn på hvor de store "kaloribombene" kommer i fra.

Takk for raskt svar.

Hun har ikke så veldig mye extra. Hun er ca. 1,69 høy og veier rett i underkanten av 80 kg. Hun var en del større før. Da hun var rundt 14 år veide hun 96 kg og var litt lavere. Hun har tatt av mye de siste par årene, men har stoppet opp får ca. et halvt år siden. Siden har hun vært stabil. Hun tenkte dette kankje kunne hjelpe hun med de siste kiloene.

Men jeg vil først bruke litt tid på å finne ut mest mulig om dette før vi bestemmer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for raskt svar.

Hun har ikke så veldig mye extra. Hun er ca. 1,69 høy og veier rett i underkanten av 80 kg. Hun var en del større før. Da hun var rundt 14 år veide hun 96 kg og var litt lavere. Hun har tatt av mye de siste par årene, men har stoppet opp får ca. et halvt år siden. Siden har hun vært stabil. Hun tenkte dette kankje kunne hjelpe hun med de siste kiloene.

Men jeg vil først bruke litt tid på å finne ut mest mulig om dette før vi bestemmer oss.

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Det står jo en grei beskrivelse av dietten i denne artikkelen. Poenget er uansett at man skaper et ekstremt kaloriunderskudd via maten, og ikke trening. Kostholdet baseres på proteiner og minimalt med karbohydrater og fett. Det blir en slags ekstrem "lavkarbo", men uten fettet.

Grunnen til at jeg ikke anbefaler dietten til unge jenter, er fordi den setter psyken på prøve. I en tid av livet hvor mange allerede er usikker på kroppen sin, er ikke en slik diett det de trenger. Man kommer kanskje helskinnet gjennom selve dietten, men det er i perioden etterpå at det blir tungt. Man mister jo en del vekt som ikke er fett. Altså mister man vann, glykogenlagrene tømmes og tarm- og mageinnholdet blir mindre. Når det stabiliseres etter endt diett, vil man kunne gå opp en del kilo. Noen vil synes dette er tøft og tror de legger på seg fett siden de nå spiser mer enn de 800 kaloriene de gjorde under dietten. Dermed vil de få problemer med å legge seg på normalt kaloriinntak igjen. Det at vekten går litt oppover, samt at man plutselig skal spise tre ganger så mye som gjorde under dietten kan være tungt for de sjelene som har litt problemer med kropp og selvbilde.

Som jeg skrev over, tror jeg hun vil ha bedre utbytte av å få inn gode matvaner. Vektnedgangen går nok noe tregere, men hun vil sitte igjen med kunnskap og vaner som varer mye lengre enn perioden hun går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er far til en 17 år gammel jente som har slitt en del med vekten sin oppigjennom. Hun har nå spurt meg om hjelp til å prøve ut PSMF dietten. Etter å ha lest en del her så har jeg fått så mye informasjon at det begynner å bli vanskelig å holde orden på alt.

Det første jeg lurer på er om jeg bør la henne gå på denne dietten? Ser at det er noen som ikke ville anbefalt dette til 16-17 år gamle jenter. Jeg tenkte jeg kunne gå på denne dietten selv, sammen med henne, for å prøve å ha litt kontroll(og bli kvitt litt kilo selv).

Hvis hun virkelig er overvektig (altså ikke bare sliter med det i hodet) synes du skal støtte henne i det, men kun dersom du vet hun kommer til å klare å gjennomføre dette og fortsette på et sunnere vis senere. Å gå rundt med fedme er reelt handicap som det er viktig å få gjøre noe med.

Jeg ville ikke kjøre på med den mest hardcore varianten. For en jente i den alderen som har slitt med vekten sin i en lengre periode er det viktig å unngå følelsen av å mislykkes. Ha to juksemåltider i uka (dag 3 og 6) hvor dere kan spise noe utenfor dietten, men vær obs på at dette er ett måltid og ikke en hel kveld med spis så mye du vil. Det betyr ikke sjokolade og potetgull, men et vanlig middagsmåltid som man kunne tenke seg. Bruk også disse dagene som treningsdager for styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over, tror jeg hun vil ha bedre utbytte av å få inn gode matvaner. Vektnedgangen går nok noe tregere, men hun vil sitte igjen med kunnskap og vaner som varer mye lengre enn perioden hun går ned i vekt.

Hva legges egentlig i uttrykket "gode matvaner"? For meg er det et diffust uttrykk som folk kaster rundt seg når de ikke vet hva man kan gjøre eller som om det er intuitivt for alle og enhver hva gode matvaner er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legges egentlig i uttrykket "gode matvaner"? For meg er det et diffust uttrykk som folk kaster rundt seg når de ikke vet hva man kan gjøre eller som om det er intuitivt for alle og enhver hva gode matvaner er.

Jeg vet ingenting om bakgrunnen til denne jenta, men som regel er det en grunn til at man er overvektig. Mange ungdommer som er overvektig spiser en god del brødskiver, pastamiddager etc med lite fokus på proteinrik mat og rene produkter - altså ikke posesupper, joikaboller og brødskiver. Lunsjen består gjerne av landgang og boller fra Narvesen.

Det jeg mener med gode matvaner er at man fokuserer på ren mat, lite ferdigprodukter, mat som metter, mindre sukker, mindre karbohydrater, frukt, grønnsaker, matglede, lørdagskos, ikke helgefråtsing, få et bedre overblikk over hvor mye og hvor lite enkelte matvarer inneholder av kalorier, få kjennskap med ulike makro og kalorier og hva kroppen faktisk trenger etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg lurer på er om jeg bør la henne gå på denne dietten? Ser at det er noen som ikke ville anbefalt dette til 16-17 år gamle jenter. Jeg tenkte jeg kunne gå på denne dietten selv, sammen med henne, for å prøve å ha litt kontroll(og bli kvitt litt kilo selv). .

Hei. Som far selv, vil jeg oppfordre deg til å ta en lang og god samtale med din datter. Jeg regner med at dere har ett godt forhold siden hun har spurt deg om hjelp. Det skal du være glad og stolt av. Det er ikke uten grunn at denne dietten ikke anbefales til personer som tilhører faresonen for utvikling av spiseforstyrrelser. I denne gruppen hører alle unge jenter. OG du skriver også at hun har slanket seg en hel del de siste 3 åra.

Hvis hun har drevet med av/på slanking tidligere, vil jeg oppfordre til å fraråde henne dette på det sterkeste. Forbud er kanskje vanskelig for hun er snart voksen og vil kanskje gjøre det likevel.

For å bryte gjennom slankeplatået vil jeg heller anbefale å øke proteinmengden og grønnsaksmengden i kosten. Om hun ligger på 120g protein, 120g karbo og 50 g fett (såkalt isokalorisk) så er dette 1410 kalorier. Fortsatt solid underskudd, og hun får spise seg mett. Gjør det samme selv. Tren sammen slik du ønsker, motiver og push hverandre på trening.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er far til en 17 år gammel jente som har slitt en del med vekten sin oppigjennom. Hun har nå spurt meg om hjelp til å prøve ut PSMF dietten. Etter å ha lest en del her så har jeg fått så mye informasjon at det begynner å bli vanskelig å holde orden på alt.

Det første jeg lurer på er om jeg bør la henne gå på denne dietten? Ser at det er noen som ikke ville anbefalt dette til 16-17 år gamle jenter. Jeg tenkte jeg kunne gå på denne dietten selv, sammen med henne, for å prøve å ha litt kontroll(og bli kvitt litt kilo selv).

Det neste jeg lurer på er om noen vet om bøker med oppskrifter. Har funnet en del på nettet, men er ikke alle som viser fremgangsmåter osv. Finnes det en oversikt over hva de forskjellige matvarene inneholder noe sted?

Ellers hvis det er noen som har noen råd, tar jeg imot alt med stor takk.

Nei, det burde du overhode ikke.

1. Vet ikke hva du legger i å slite med vekta, men om det ligger psykisk så er dette helt utelukket.

2. Dette er en ekstremdiett som går ut over hverdagslivet ditt, så vel som fysisk fostring.

3. Dette er ingen quick fix

4. Det kan klusse til med hormonene dine

Syns du selv det høres okei ut å la jenta leve på under 1000 kcal pr dag over lengre tid?

Dere har mye, mye mer igjen for å etablere sunne vaner, med mat av kvalitet, mye grønnsaker, ekte fett og gode proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...