Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hva spiser folk på refeed dagene sine her inne? :)

I går hadde jeg ikke refeeddag, men bare et "juksemåltid". Da spiste jeg et helt normalt måltid ute med noen venninner på egon.. valgte blackened kylling, og spiste både ris og mais! Følte meg helt crazy jeg ass. Men godt var det! Resten av dagen spiste jeg som normalt på PSMF.

Neste refeed skal jeg definitivt ha meg en skål med havregrynsgrøt.. hehe. Nam. Kommer ikke til å skeie ut helt på refeedene mine, men heller spise den maten som jeg er vant med til vanlig.. få i meg en god del karbohydrater, og litt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ser det er et par som har satt seg mål om å slå FHM-redaktøren, og jeg prøver meg her og. Hvor lenge er det forsvarlig å gå på en PSMF-diett? Noen sier 10 dager max, så et par uker med vedlikehold, så ny runde igjen, mens andre har planer om å kjøre det i alt fra 3 uker til 2 mnd. Kommer vel muligens an på fett%, men la oss si mellom 15-20. Er det uproblematisk å kjøre det 6 uker i strekk med refeed hver 7. dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at buljong er lov i ubegrenset mengde? Ble ikke helt klok på den. Er det isåfall grønnsaksbuljong eller også kjøttbuljong osv? :)

Sjekk kaloriene. Om det bare er "sky i pulverform" er det ikke så ille, og det er ikke *såååå* mye som trekker inn i kjøttet uansett. Tror ikke jeg hadde satset på å drikke det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha en tråd om og rundt PSMF-dietten. Har selv fulgt denne i en uke nå, og hadde vært morro å høre hva slags erfaringer andre der ute har, og hva dere har oppnådd med dietten.

Er en fler gode og forståelige artikler om dette på fitnessbloggen, men tror absolutt en PSMF- tråd kan være nyttig for fler enn meg.

Etter 6 dager nå har jeg gått ned 2,5 kilo. Har ikke tatt mål, men ser at magen har blitt merkbart strammere. Gøy. Planen er å fortsette ut denne uka, deretter prøve å stabilisere vekta.

Noen gode tips på hvordan å gjøre dette på best mulig måte?

Proteinsparende Modifisert Faste (PSMF)

Hadde vært fin med en egen "tråd". Startet med PSMF onsdag, mao 4 dager. Hadde vært bra med en del mat tips. Jeg har vansker med spise kjøtt / fisk om morgenen. Er vant med havregrøt, og det har jeg savnet. Tror at jeg muligens fikk i meg litt for lite mat de tre første dagene pga frokosten. Nå har gått til innkjøp av proteinpulver, og har laget pannekake (protein og eggehvite) fylt med bringebærkrem (dvs litt mager kesam og litt cottage cheese blandet med bær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kaloriene. Om det bare er "sky i pulverform" er det ikke så ille, og det er ikke *såååå* mye som trekker inn i kjøttet uansett. Tror ikke jeg hadde satset på å drikke det, da.

Tenkte lage suppe til lunsj - kanskje lage mer en gryte med mindre væske? Var mer snakk om å få ny smak på grønnsaker og kjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte lage suppe til lunsj - kanskje lage mer en gryte med mindre væske? Var mer snakk om å få ny smak på grønnsaker og kjøtt :)

Jeg pleier å koke brokkoli i grønnsaksbuljong og deretter helle litt av buljongen over i stekepanna og steke i det. Fungerer kjempebra og gir god smak. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte lage suppe til lunsj - kanskje lage mer en gryte med mindre væske? Var mer snakk om å få ny smak på grønnsaker og kjøtt :)

Navn Buljongpulver

Spiselig del 100.0 %

Vann 5.0 %

Kjoule 608.0

Kalorier 144.0

Protein 17.0 g

Karbohydrater 9.0 g

Fett 4.5 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Letc, jeg blir imponert hvis du har tid til kosthold og trening ettersom du svarer på så og si hver eneste kommentar her inne, skjeldent jeg ser et post uten svar fra deg =P, må jo ha en kone eller lignende som lager mat til deg du. hehe.

Et par spørsmål:

1. Når man går ned i vekt på PSMF, skal man justere proteininntaket sitt etterhvert som vekten forandrer seg, eller skal man opprettholde det inntaket man hadde fra dag 1?

2. Jeg vet det er sånn ca. 150000 forskjellige matvarer nevnt her inne, som man kan spise. men vet noen om det er laget en spesifikk liste (om det er på dette forumet eller et annet sted), med mat som man kan innta på PSMF, som la oss si hva slags frukt /grønnsaker osv. man KAN spise og ikke spise uten å måtte skomme igjennom alle disse PSMF postene, f.eks eple er OK, men banan ikke, ikke gulerøtter men brokkoli. fint å ha en egen liste der nybegynnere kan gå inn å se, Ah ok så jeg kan IKKE spise det nei eller omvendt.

3. Noen som har et ca. estimat på hvor mye et slikt kosthold koster i uka? (det er dyrere med rene matvarer kontra mindre rene), pga min økonomiske status, så har jeg ikke råd til 1500 ,- kr uka for en slik diett.

Ha en fortsatt fin søndag mine kostholdsinspirerte venner! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Letc, jeg blir imponert hvis du har tid til kosthold og trening ettersom du svarer på så og si hver eneste kommentar her inne, skjeldent jeg ser et post uten svar fra deg =P, må jo ha en kone eller lignende som lager mat til deg du. hehe.

Et par spørsmål:

1. Når man går ned i vekt på PSMF, skal man justere proteininntaket sitt etterhvert som vekten forandrer seg, eller skal man opprettholde det inntaket man hadde fra dag 1?

2. Jeg vet det er sånn ca. 150000 forskjellige matvarer nevnt her inne, som man kan spise. men vet noen om det er laget en spesifikk liste (om det er på dette forumet eller et annet sted), med mat som man kan innta på PSMF, som la oss si hva slags frukt /grønnsaker osv. man KAN spise og ikke spise, f.eks eple er OK, men banan ikke, ikke gulerøtter men brokkoli. fint å ha en egen liste der nybegynnere kan gå inn å se, Ah ok så jeg kan IKKE spise det nei eller omvendt.

3. Noen som har et ca. estimat på hvor mye et slikt kosthold koster i uka? (det er dyrere med rene matvarer kontra mindre rene), pga min økonomiske status, så har jeg ikke råd til 1500 ,- kr uka for en slik diett.

Ha en fortsatt fin søndag mine kostholdsinspirerte venner! :)

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan si det er dyrt å spise etter PSMF. En stk grandis koster 50 kr, det er 10 tunfiskbokser det. 10 måltid på PSMF kan altså koste det samme som en "vanlig middag".

Anywhoo...

1) En annen måte å beregne det på er "målvekt x 2,5 g proteiner". Da slipper du å redusere etterhvert.

2) Vet ikke om en slik liste, men du lærer ganske mye mer ved å finne ut slikt selv også. Bruk diett.no eller bama.no. Bama er greit for å se næringsinnold i ulike grønnsaker. En kan vel strengt tatt si at frukt og bær utgår, mens alle grønnsaker er lov bortsett fra rotgrønnsaker slik som potet, gulrot etc.

3) Jeg brukte maks 1000 kr i uken på to personer. Matbudsjetter reduseres faktisk ganske mye når man slutter å kjøpe en sjokolade eller whatever hver gang man er på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

2. Jeg vet det er sånn ca. 150000 forskjellige matvarer nevnt her inne, som man kan spise. men vet noen om det er laget en spesifikk liste (om det er på dette forumet eller et annet sted), med mat som man kan innta på PSMF, som la oss si hva slags frukt /grønnsaker osv. man KAN spise og ikke spise uten å måtte skomme igjennom alle disse PSMF postene, f.eks eple er OK, men banan ikke, ikke gulerøtter men brokkoli. fint å ha en egen liste der nybegynnere kan gå inn å se, Ah ok så jeg kan IKKE spise det nei eller omvendt.

Ha en fortsatt fin søndag mine kostholdsinspirerte venner! :)

Her er en liten startoversikt på ting du kan spise som jeg kasta sammen den dagen jeg starta, bare for å hente inspirasjon. :) Det er dog flere grønnsaker enn dette du kan spise :)

EDIT: se bort fra laks og ørret i den lista - hører ikke hjemme under PSMF - for mye fett! :)

[ATTACH]24003[/ATTACH]

[ATTACH]24004[/ATTACH]

post-8826-14440848531263_thumb.png

post-8826-14440848531877_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Noen som har et ca. estimat på hvor mye et slikt kosthold koster i uka? (det er dyrere med rene matvarer kontra mindre rene), pga min økonomiske status, så har jeg ikke råd til 1500 ,- kr uka for en slik diett.

Ha en fortsatt fin søndag mine kostholdsinspirerte venner! :)

1 pk kyllingfilet (2kg) fra firstprice = 113-150 kr, 1 pk torskefilet (1 kg) fra fiskemannen- 80 kr, brokkoliblanding(500g) -12 kr, brokkolitopper (450g) -10 kr, strimlet svinekjøtt (300g) - 19.90.... anbefaler å kikke litt rundt i forskjellige butikker :)

men si at du i løpet av en uke spiser:

10 kyllingfileter à 200g (150 kr) (middag for 5 dager for store sterke menn, jeg blir mett av en kyllingfilet, så dette varierer) har brokkolitopper som tilbehør hver dag (orker du 450 g?) (5 * 10 kr = 50kr),

strimlet svinekjøtt til frokost, med noe grønnsaker (250 g per måltid holder vel?), (5*20 kr =100kr + 5 *15 kr =75 kr)

og 200 g torsk med tilbehør til kvelds (her har vi 5 måltid for 80 kr) (og så bruker vi de 250 g grønnsakene som ble igjen etter middagen)

så sammenlagt så blir det 150 + 50 + 100 + 75 + 80 = 455 kr for 5 dager, sånn ca... kommer jo selvfølgelig an på hva og hvor mye du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nano: du har nok rett i det , når dritten går vekk så blir prisen kraftig redusert. var bare det at jeg så på noen av prisene på disse varene med rene produkter her om dagen, og fikk en liten klump i halsen.:p, ellers takk for svar.

IdaL : Takker så MEGET, var akkuratt en slik type tabell jeg var ute etter.

AnetteK: Det var en fin oppsummering syns jeg, da vet jeg hvor mye sånn ca jeg kommer til å ligge på, og for å gi et pekepinn da, så holder stephen hawking på med å forstå svarte hull i universet, og syns det er rart at han ikke han kommet på døren min, for til tider lurer jeg på hvordan jeg kan klare å få i meg så mye som jeg gjør. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nano: du har nok rett i det , når dritten går vekk så blir prisen kraftig redusert. var bare det at jeg så på noen av prisene på disse varene med rene produkter her om dagen, og fikk en liten klump i halsen.:p, ellers takk for svar.

Joda, en del av kjøttet kan fort bli dyrt, men alt i alt blir det billigere enn å leve på sjokolade og pizza. I går kjøpte jeg meg tre klubber og en pakke drops. Ble 30 kr det. Det tilsvarer jo en pakke karbonadedeig på Rema 1000. Neste butikktur kjøpte jeg en sjokoladeplate til 35 kr. 65 kr på godteri i løpet av en dag. Kunne faktisk kjøpt 600 g flatbiff for samme prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for å gi et pekepinn da, så holder stephen hawking på med å forstå svarte hull i universet, og syns det er rart at han ikke han kommet på døren min, for til tider lurer jeg på hvordan jeg kan klare å få i meg så mye som jeg gjør. :p

ah...bottomless-pit-fenomenet... kjenner jeg godt til:P spesielt i eksamensperioder, kjedelig å lese -synes synd på seg selv - må nesten ha noe å spise på. Men ikke nå lenger:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. liste der nybegynnere kan gå inn å se, Ah ok så jeg kan IKKE spise det :)

Gå åp næringsinnhold.no velg bla. Velg poteter, gønnsaker osv. Klikk på pilen i øverste feltet av kolonnen for karbohydrater. Vips så sorteres listen slik at grønnsaker sorteres på laveste karboinnhold øverst. Alle de som har lavt innhold av karbo, og ikke samtidig har høyt fettinnhold ksn du spise ad libitum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer å teste denne PSMF dietten :) får satse på kylling filet osv i noen uker fremover :p

men ser at det er 18 g protein per 100 g kyllingfilet. eg er 125 kg :p så eg må iallefall spise 1 kg kylling per dag, 180 gram, pluss 1 eller 2 proteinshakes i itlleg , bare for å komme opp i 2 g proten per kg kroppsvekt xD :eek:¨

184 cm høy, 125 kg :p 25 år

Det eg lurer på da er, om eg spiser 2 bananer før en styrke treningsøkt`? vil det forsatt vere PMSF diett?`om eg spiser kjøtt og grønnsaker ellers?

takknemlig for tilbakemeldinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...