Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mange her sier at kardio fører til forbrenning av muskelmasse. Hva er det tatt ut ifra? I følge rapid fatloss handbook er tanken bak det at det vil senke BMR.

LMcD anbefaler til og med en viss mengde for folk som jobber seg ned mot klasse 1.

BMR= basal metabolic rate. Er det noe du vil senke?

Når du senker BMR eller basalforbrenning på norsk, så er det som følge av en endring i stoffskifte. Du bruker musklene på lav belastning, derfor trenger du ikke så mye av dem. Derfor ofrer kroppen din bicepsen din og sparer fettet til deserten. Kroppen trenger tross alt ikke bruke kalorier på å vedlikeholde flesket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål her.

Jeg må etterhvert legge om kostholdet å gå ned noen kilo før det går helt gale. Så lurer på om der er noen steder i Bergen som hjelper til med å regne ut fettprosent og kanskje si noe om hvor mye en bør gå ned i vekt før en eventuelt legger om på kostholdet.

Kanskje der er gode metoder for å finne dette ut selv annet enn å se seg selv i speilet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål her.

Jeg må etterhvert legge om kostholdet å gå ned noen kilo før det går helt gale. Så lurer på om der er noen steder i Bergen som hjelper til med å regne ut fettprosent og kanskje si noe om hvor mye en bør gå ned i vekt før en eventuelt legger om på kostholdet.

Kanskje der er gode metoder for å finne dette ut selv annet enn å se seg selv i speilet?

Har du lest den andre sticky-en i dette forumet? Der står det hvordan man kan måle og hvor nøyaktig det er sånn ca...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BMR= basal metabolic rate. Er det noe du vil senke?

Når du senker BMR eller basalforbrenning på norsk, så er det som følge av en endring i stoffskifte. Du bruker musklene på lav belastning, derfor trenger du ikke så mye av dem. Derfor ofrer kroppen din bicepsen din og sparer fettet til deserten. Kroppen trenger tross alt ikke bruke kalorier på å vedlikeholde flesket....

Spørsmålet mitt er ikke hva som skjer når man senker BMR, men om mekanismene som fører til at det oppstår. BMR vil automatisk senkes 30ish % ved start av en diett med så få kalorier, derfor finner jeg det lite realistisk å tro at den kommer til å falle så veldig mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:D ødelegge eg for meg sjøl viss eg tar ein proteinshake og salat til frokost 0530 og kyllingfile med grønnsaker 0900?

Nei, så lenge du ikke overskrider det totale inntaket i løpet av dagen. PSMF baserer seg ikke på noen tidspunkt hvor man spise. Men mange syns det blir mer levelig å legge opp til periodisk faste under dietten, men dette er ikke nødvendig om dy vil spise idlig frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er ikke hva som skjer når man senker BMR, men om mekanismene som fører til at det oppstår. BMR vil automatisk senkes 30ish % ved start av en diett med så få kalorier, derfor finner jeg det lite realistisk å tro at den kommer til å falle så veldig mye mer.

Over alt? Du har enda ikke svart med kildehenvisning til utsagnet ditt som jeg ba deg bekrefte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oppkarbingsdager, hva skal man regne antall gram karbo (5-6 g per kg? stemmer det??) og fett utfra da, og hva er føringene for disse ? Og skal jeg ha samme antall gram proteiner? Syns å huske jeg har lest det tidligere her, men jeg finner det ikke igjen. Har oppkarbingsdag imorgen, og gleder meg som et barn til litt polarbrød med noe digg på :p haha! Hadde aldri trodd det ville bli et savn ;) Kom gjerne med tips til digg mat man bør unne seg itillegg om du sitter inne med noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På oppkarbingsdager, hva skal man regne antall gram karbo (5-6 g per kg? stemmer det??) og fett utfra da, og hva er føringene for disse ? Og skal jeg ha samme antall gram proteiner? Syns å huske jeg har lest det tidligere her, men jeg finner det ikke igjen. Har oppkarbingsdag imorgen, og gleder meg som et barn til litt polarbrød med noe digg på :p haha! Hadde aldri trodd det ville bli et savn ;) Kom gjerne med tips til digg mat man bør unne seg itillegg om du sitter inne med noe :)

Protein er ikke så viktig, men du kommer til å bli sulten om du bare spiser karbo. Samtidig skal du holde fett lavt. You do the math ;)

Jeg ønsker også prøve psmf,men problemet mitt er at jeg ikke spiser kjøtt!!What to do?

spiser fisk,reke,quorn produkter.

Spis mager fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyle anbefaler kardio for de som *er* i klasse 1, men da anbefaler han også hyppigere oppkarbing for å tåle det, og han sier ofte at UD 2.0 er tingen for dem...Om han har sagt noe annet vil jeg gjerne ha lenke eller sidetall i boken...

TRFLH

s28 "As mentioned above, once you’ve generated a monster daily caloric deficit, burning a few

hundred more calories through aerobic activity is unlikely to have much of an impact. I should mention

that lighter dieters (usually women) often need to add aerobic activity along with a caloric deficit to

achieve reasonable weekly fat loss."

s,29 "And what about cardio? Well, as above, too much cardio when added to a crash diet such as this

one can cause more problems than it solves. At the same time, once you get down to extreme levels

of leanness (12-15% or lower for men, 21-24% for women), some cardio certainly appears to help with

fat loss. This is more true for women and losing lower bodyfat than it is for men (many male

bodybuilders can get ripped simply with lifting and diet). So moderate cardio, perhaps 30-40 minutes

3-4 times/week (maybe daily if it helps keep your appetite at bay) is probably ok. Just don’t go nuts

with it. Typical 2 hour/day bodybuilder contest aerobics is definitely a bad idea on the crash diet. It’s

unnecessary, unproductive and, most likely, actively damaging to muscle mass."

s30"And cardio? Again, as above, the addition of too much cardio to a crash diet can cause more

problems than it solves, causing a greater reduction in metabolic rate (without increasing weight loss)

than would otherwise occur. Even so, a small amount of aerobic/cardiovascular type of exercise can be

performed. Beginners should start with a minimum of 20 minutes three times per week at a fairly easy

intensity. Walking works just fine although other types of activity can also be done. This can be

increased gradually to a maximum (for this diet) of 40 minutes 3-5 times per week (again, daily activity

seems to help some people keep their food intake under control)."

Klippet og limte ut litt her, men mitt inntrykk er at kardio på langt nær er så farlig som folk skal ha det til. Nå tenker jeg hovedsakelig på lett kardio, helst i fettforbrenningssonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:D ødelegge eg for meg sjøl viss eg tar ein proteinshake og salat til frokost 0530 og kyllingfile med grønnsaker 0900?

Heisann :) Forutsatt at jeg har forstått dietten riktig, så skal ikke dette ha noen betydning for deg. så sant du ikke overgår totalen gram Protein, fett og Karbo ila. dagen. Jeg har funnet ut at det lønner seg å kombinere PSMF med PF (periodisk faste) for å få i seg maten på såpass tidspunkter at man ikke går å er sulten hele dagen. Jeg har spisevindu fra klokken 14 - 22 og faster de resterende timene. Jeg har så sene måltider av den grunn at jeg ikke får sove om jeg er sulten, og da er det stor fare for at dietten ryker, men dette har jeg forstått er høys individuelt :) Mitt spisemønster er: frokost kl 14, Lunsj, 18/19, og snacks (proteinshake) klokkken 20:30 ish, og middag klokken 22:00....

Masse lykke til :)

(det tas forutsetninger om at jeg har missforstått :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein er ikke så viktig, men du kommer til å bli sulten om du bare spiser karbo. Samtidig skal du holde fett lavt. You do the math ;)

Det er ikke utregningen det stod på, haha ;) Mer hvor mange gram fett og karbo per kilo jeg skal regne.. Som med proteinene 2.5g x idealvekt = total prot... Skjønner du hva jeg lurer på nå da? :p "X" - fett og karbo x idealvekt = total :p jeg lurer på hva X antall gram skal være i "formelen" haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRFLH

s28 "As mentioned above,

Jeg er rimelig sikker, ut fra det andre jeg har lest fra Lyle, at "moderat kardio" er type "gå en halvtime med bikkja mens man holder litt fart", ikke en times løpetur eller en spinningtime, slik de fleste jenter prøver å få lurt inn i ekstremdietten. Selv for en jente vil det være mulig å gå ned rundt en kg i uken uten særlig kardio bare ut fra redusert kalorier.

Men sa ikke du noe om at man senket BMR med vilje under dietten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei var er det jeg trodde, men da jeg aldri har hørt om kokt kylling før lurte jeg på om det kunne være en måte å få ned fettet på.. Når man steker brukes det jo normalt en eller annen form for fett..

Jeg vet ikke hvorfor min basalmetabolisme er så lav. Jeg tok en sånn InBody kroppsanalysetest, og den kalkulerte min forbrenning til å være på 1295 kcal. Jeg er ikke syk, men har kanskje ikke så mange muskler. Vekten ligger på 60 kg, med mål om å gå ned til 52. Jeg tror fettprosenten min er på 15%

Oj nå ble jeg litt bekymret, har ikke blitt spurt om jeg er syk før!

Nei det ble feil.. Fettprosenten min er nok endel høyere enn 15% !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...