Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

er det noen som kan hjelpe meg med oppsett av diett.

Tenkte å prøve ut PSMF.

Jeg veier 120 kg og er 180 cm høy.

Er 30 år og har en stillesittende jobb og bedriver lite trening.

På forhånd takk:)

Neppe. Du klarer fint å sette opp et opplegg på egenhånd. Det eneste du skal tenke på er at du får i deg nok proteiner, nok omega-3, samt minst mulig karbohydrater og fett. Med din vekt ville jeg kommet meg opp på 200 g proteiner om dagen. Måltidsfrekvensen bestemmer du også helt selv. Man kan fint spise 10 måltider per dag under PSMF, men mange foretrekker færre, men større måltid for å bli skikkelig mett.

Du bør uansett trene moderat styrke under dietter for å forhindre muskeltap. Om du ikke har planer om å trene, kan du legge planen om PSMF på hyllen inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er best som et mellommåltid?

Ser at det var lagt forslag om cottage Cheese i artikkelen, men har melkeallergi. Sliter derfor også med proteinshake av den grunn.

Trenger du noen mellommåltid da? Bruk heller de kaloriene på litt større porsjoner ellers, så slipper du å gå rundt sulten mellom måltidene. Jeg legger i hvert fall opp dagene med PSMF slik at jeg spiser tre måltid (kl 12, kl 16 og kl 20). Litt sulten før første måltid, men det går seg til.

Om du absolutt skal ha noe å knaske på, finnes det vel sånn kalkunfilet-påleggreier du kan surre rundt noe paprika og gomle. Er vel sånn 100 g i en slik pakke, så det er jo et passe lite mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde spisedag i går. Var skikkelig godt med litt karbs igjen :)

Men, holdt på å gå på en smell også. Jeg sluttet med snus første uka i januar og trodde jeg var kvitt nikotinsuget nå. Men etter karbs til middag i går så kom suget skikkelig tilbake. Måtte bruke all min viljestyrke for å stå i mot.

I dag har jeg intet sug, så må være noe med karvbs som trigget det hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best som et mellommåltid?

Ser at det var lagt forslag om cottage Cheese i artikkelen, men har melkeallergi. Sliter derfor også med proteinshake av den grunn.

Enig med Nano, men jeg klarer ikke spise så tett. Jeg spiser 7, 12 og 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gått på dette siden Mandag :)

Har gått ned 3,5 KG.

Er det for tidlig med oppkarbingsdag? Var vel egentlig snakk om 10 dager før man skulle. Men jeg vil helst ha det på lørdager, så da må jeg isåfall vente til neste lørdag. Men hadde ikke planer om å gå mer enn 2-3 uker på dette.

Er 1.91 høy og veier nå 88kg. Vil ned til 85. Er tynn nå, vil ikke bli beinrangel heller :p

Men har nok kommet inn i Ketose, og lurer på om det er dumt å karbe i kveld(pannekaker i såfall) og gå ut av ketose igjen.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva skjer om man er under sitt anbefalte proteinnivå? Vil kroppen da "spise" muskler? Hva om man ikke har så mye muskler, hva tar kroppen av da?

Jeg sliter med å komme meg over 110 gram, og skal i følge mine ønskede 52 kg være på rundt 130 gram proteiner per dag.

Får muligens satse på innkjøp av proteinpulver til uken.

Takker for verdifull hjelp hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PSMF er ikke noe man nødvendigvis

Hei! Gått på dette siden Mandag :)

Har gått ned 3,5 KG.

Er det for tidlig med oppkarbingsdag? Var vel egentlig snakk om 10 dager før man skulle. Men jeg vil helst ha det på lørdager, så da må jeg isåfall vente til neste lørdag. Men hadde ikke planer om å gå mer enn 2-3 uker på dette.

Er 1.91 høy og veier nå 88kg. Vil ned til 85. Er tynn nå, vil ikke bli beinrangel heller :p

Men har nok kommet inn i Ketose, og lurer på om det er dumt å karbe i kveld(pannekaker i såfall) og gå ut av ketose igjen.

Takker for svar :)

PSMF er ikke noe man nødvendigvis må gå på kontinuerlig, men det vil ta lenger tid jo mer du "jukser". Regn med at du mister en del vann og tarminnhold i kroppen når du går på PSMF, så ditt reelle fettap ligger nok på rundt 1-1,5 kg. Men denne fettmengden er nå borte og et måltid pannekaker vil ikke ødelegge for dette med mindre du spiser i ekstreme proposjoner. Noe vannvekt vil nok komme tilbake, men forsvinne igjen raskt når du kommer inn i dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva skjer om man er under sitt anbefalte proteinnivå? Vil kroppen da "spise" muskler? Hva om man ikke har så mye muskler, hva tar kroppen av da?

Jeg sliter med å komme meg over 110 gram, og skal i følge mine ønskede 52 kg være på rundt 130 gram proteiner per dag.

Får muligens satse på innkjøp av proteinpulver til uken.

Ja det er det som skjer. Proteinmengden er det som sammen med styrketrening og reefeeds hindrer kroppen å bli katabolsk kanibal. Om du har svært lite muskler, så forskyner dietten seg av indre organer. Men det vil altid gå med fett også. Muskelmasse skal du prøve å bevare enten du liker det eller ikke, for det er det som skal holde forbrenningen din oppe når du går av dietten.

Takker for verdifull hjelp hittil!

Edit: Jeg er ikke BARE dum. Jeg har også iPad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

er det noen som kan hjelpe meg med oppsett av diett.

Tenkte å prøve ut PSMF.

Jeg veier 120 kg og er 180 cm høy.

Er 30 år og har en stillesittende jobb og bedriver lite trening.

På forhånd takk:)

Det viktigste er at du har et opplegg som du trives med og kan holde på med i en lengre periode. Selv har jeg hatt veldig gode resultater på tross av at jeg har lite struktur. Jeg spiser når jeg føler for deg og spiser så mye som jeg føler for, men jeg har også litt kontroll med øyemål og leser som regel på kjøttpakkene over hva jeg spiser så det er ikke helt ute på jordet. Hvis jeg har dårlig tid tar jeg en proteinshake + ekstra BCAA. Da ender jeg som regel opp med 3-4 måltider per dag og rundt 200-250g protein.

Noen kan være helt forskjellig fra meg og være nødt til å ha struktur med nøyaktig x gram til hvert måltid.

Det eneste jeg anbefaler sterkt er at du kjøper inn mange forskjellige proteinkilder. PSMF kan bli et helvete å holde ut med om du bare spiser det samme hver gang, men dersom du er kreativ kan det være en tilnærmet fullverdig kulinarisk opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva skjer om man er under sitt anbefalte proteinnivå? Vil kroppen da "spise" muskler? Hva om man ikke har så mye muskler, hva tar kroppen av da?

Jeg sliter med å komme meg over 110 gram, og skal i følge mine ønskede 52 kg være på rundt 130 gram proteiner per dag.

Får muligens satse på innkjøp av proteinpulver til uken.

Takker for verdifull hjelp hittil!

Aminosyrene som proteinene i musklene dine består av kan omformes til glukose (blodsukker) så selv om du ikke spiser karbo så vil du ha et normalt glykemisk nivå i blodet. Dette er viktig fordi enkelte celler ikke kan bruke fett som energikilde. Dersom kroppen har tilgang på aminosyrer fra dietten din så trenger den ikke å bryte ned muskler.

Men for å være mer spesifikk i ditt tilfelle. Mengden protein man har behov for i dietten varierer mye individuelt. Dersom du er utrent og sedentær har det mindre å si om du spiser litt mindre protein, men har du mye muskelmasse og trener under dietten så er det desto viktigere å få i seg ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! eg sliter litt med å setta sammen mat program for ein dag. for ein heil del for mye proteiner. har satt opp dette: frokost: 150 g skyllingfile 60 g grønn paprika 100 g squash 60 g løk og 100 g brokkoli. etter den kalkulatoren eg bruker for eg opp at det tilsvare 41,45 g protein. har samme lunsj som frokost og middag og kvelds har eg byttet ut kylling med svin utrefile. od kommer hvert måltid med svin opp i 46,08. stemme dette her? syns liksom at det ikkje va den heilt verste menyen etter det eg har lest av alternetiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aminosyrene som proteinene i musklene dine består av kan omformes til glukose (blodsukker) så selv om du ikke spiser karbo så vil du ha et normalt glykemisk nivå i blodet. Dette er viktig fordi enkelte celler ikke kan bruke fett som energikilde. Dersom kroppen har tilgang på aminosyrer fra dietten din så trenger den ikke å bryte ned muskler.

Men for å være mer spesifikk i ditt tilfelle. Mengden protein man har behov for i dietten varierer mye individuelt. Dersom du er utrent og sedentær har det mindre å si om du spiser litt mindre protein, men har du mye muskelmasse og trener under dietten så er det desto viktigere å få i seg ekstra.

Ok nå ble jeg litt tryggere. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...