Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uten

Ok, takk :) Det gjør ting nooeee lettere :)

Ser at du i innlegget over skriver at en må passe på kcal. Mener jeg har forstått og lest at det ikke skulle være noe særlig fokus på kcal, men at det blir lavt som en indirekte følge av fokus på lavt fett og karb inntak? Korriger meg gjerne om dette er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å prøve å settevseg inn i dietten før man starter.

Proteiner: 2-2,5gram per kg kroppsvekt.

Selolje e.l. Som eneste fettkilde.

Grønnsaker med lite karb som påfyll og for å få meg fiber (fordøyelsen).

Jeg ligger på mellom 600- 800kcal... Du må passe på kcal ja.

føler jeg har satt meg inn, men lurte egentlig bare på om det var noe maks grense for kcal, og jeg bruker tran som fettkilde

protein har jeg regnet ut etter den vekta jeg ønsker å gå ned til altså, 75 x 2.5 = 187,g protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok har nå såvidt begynt,

funnet ut at jeg må spise 187,5 protein

så er det max 20g fett og 20g karbo per dag

må jeg passe på kcal også ?

pluss at jeg tar tran :)

Så lenge du passer på å få deg i nok protein, samt så lite som mulig av karbohydrater og fett, er det ikke nødvendig å ofre en tanke på kalorier. Har du fått i deg det viktige (protein og omega-3), samt kuttet så langt det lar seg gjøre på resten, er det ikke så mye mer å gjøre med kaloriinntaket.

Det er forsåvidt ikke noen maksgrense på 20 g fett og 20 g karbohydrater. Du ødelegger ikke dietten ved å havne på 25 g karbohydrater. Men det skal som regel være mulig å komme under dette, og dermed gjøre opplegget mer optimalt.

Forøvrig finnes det bedre omega3-kilder enn tran. Selolje og lakseolje er bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til gode oppskrifter: http://stineallin.blogspot.com/?m=1

:!: Gode resultater på dere og tøffe som legger ut bilder, er spesielt motiverende å følge dere da jeg syns dere ser ganske like ut som meg. Jeg er 40 år, har tre barn, 166 cm høy og veier 67 kg, skal ned til 60. Har tidligere vært ganske veltrent med personlig trener på 56, men syns selv at jeg var litt for tynn da, så går for 60 nå. Fortsatt virussyk, så ikke kommet i gang :(

Kan dere legge ut bilder av når dere måler dere, greit å se hvor dere legger målebåndet, kroppen gir liksom ganske stort rom for variasjon ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, 1 kilo rent fett er riktignok 9000 kcal, men når man snakker om det fettvevet som er i kroppen er det snakk om ca. 7000kcal, (har lest 7500 kcal noen steder også).

Jo, men jeg snakker om rent fett og du snakker om celler med alt det andre tjafset, eller...?...Det er jo strengt tatt tre fettsyrer som sitter på et glycerol, er det ikke? I tillegg til vann og mitokondrie? Man kvitter seg jo ikke med cellen og "drivverket" inni, så om man går ned en kg går man vel ned 1kg (3 deler fettsyrer, 1 del glyserol) - og glyserolet veier vel mindre enn fettet...?...eller tar jeg helt feil der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på uke 2 av PSMF nå. Hadde en oppkarbing i helgen som gjorde godt og er nå inne i dag 2 av uke 2. Har merket at jeg fort kan bli svimmel og har litt hodepine. Noen som har noe gode innspill på hva dette skyldes? Er nøye på hydrering og spiser etter forholdene veldig riktig. Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på uke 2 av PSMF nå. Hadde en oppkarbing i helgen som gjorde godt og er nå inne i dag 2 av uke 2. Har merket at jeg fort kan bli svimmel og har litt hodepine. Noen som har noe gode innspill på hva dette skyldes? Er nøye på hydrering og spiser etter forholdene veldig riktig. Takker for svar.

Det kan skyldes mangel på enkelte vitaminer og mineraler. Hvis du spiser multivitaminer, så er det greit å dobble dosen, grunnet manglende vitaminer og mineraler i den maten du spiser under dietten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hodepine så har jeg kun hatt dette to ganger, første gangen kom når jeg endrer livsstilien januar 2009 , da er det nok pga endringer i kroppen og at det er unormalt for kroppen, en endring altså. Samme merket jeg igjen når jeg nå begynte på PSMF igjen etter en lengre periode med ujevnt kosthold osv.! Når det kommer til svimmelheten er jeg litt usikker, men du er jo trossalt på en veldig hard og streng diett så om kroppen sier ifra litt i noen perioder tror jeg er normalt,men det er jo greit å få sjekket det ut hvis du er mer usikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt lavkarbo flatt i 4 måneder før jeg gikk over til PSMF forrige uke (for å bli kvitt siste bolk med kroppsfett) - Opplevde da sporadisk svimmelhet, men har vært mer fremtredene siste uken. Får se om det ikke gir seg i løpet av uken, så stikker jeg evt til legen en tur (som sikkert kommer til å legge ut om hvor "farlig" PSMF er) :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg leste artikkelen om PSMF i går, i tillegg til håndboken her, og startet allerede i dag. men jeg er veldig usikker på hvor mye jeg skal spise. Jeg er 162cm, 60kg, og trener ikke. Hvor mye trening skal jeg ha? Og hvor mye mat?

Til frokost spiste jeg 4 eggehviter, ca 100g kyllingfilet, og litt brokkoli, men føler dette er alt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på uke 2 av PSMF nå. Hadde en oppkarbing i helgen som gjorde godt og er nå inne i dag 2 av uke 2. Har merket at jeg fort kan bli svimmel og har litt hodepine. Noen som har noe gode innspill på hva dette skyldes? Er nøye på hydrering og spiser etter forholdene veldig riktig. Takker for svar.

Spiser du nok salt? Husk at 80% av kroppen er "sjøvann" og selv litt uttynning av det er nok til å kødde med mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg leste artikkelen om PSMF i går, i tillegg til håndboken her, og startet allerede i dag. men jeg er veldig usikker på hvor mye jeg skal spise. Jeg er 162cm, 60kg, og trener ikke. Hvor mye trening skal jeg ha? Og hvor mye mat?

Til frokost spiste jeg 4 eggehviter, ca 100g kyllingfilet, og litt brokkoli, men føler dette er alt for lite.

Ikke lenk til kopibeskyttet materiale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da har jeg klart å ligge innenfor 820-940 kcal de tre siste dagene, og føler meg overraskende bra. Ikke noen plager, sover godt, har overskudd og jevnt energinivå nesten hele dagen. Sliter litt med å få ned all den mektige maten, men det går! Har dessverre fått prentet inn at alt som vokser og gror er sunt (les; frukt, bær og grønt) så det hender jeg går på en liten blooper der, siden jeg er så ufattelig glad i "lett mat"

Gått ned 3 kilo fra fredag (begynte så smått, men trengte litt tilpassing)

For meg går i allefall dette strålende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:!: Gode resultater på dere og tøffe som legger ut bilder, er spesielt motiverende å følge dere da jeg syns dere ser ganske like ut som meg. Jeg er 40 år, har tre barn, 166 cm høy og veier 67 kg, skal ned til 60. Har tidligere vært ganske veltrent med personlig trener på 56, men syns selv at jeg var litt for tynn da, så går for 60 nå. Fortsatt virussyk, så ikke kommet i gang :(

Kan dere legge ut bilder av når dere måler dere, greit å se hvor dere legger målebåndet, kroppen gir liksom ganske stort rom for variasjon ;-)

Du kommer igang med en gang du blir brisk vet du :-)

Stine legger ut bilder hver uke på bloggen - neste "formsjekk" er onsdag neste uke :) så bare å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 8 dager på psmf hadde jeg en karb.dag igår og det kjentes godt på trening idag - mye mer trøkk :-) "karborus" :) fremfor øktene tidligere i uka hvor jeg så stjerner etter hvert sett jeg tok, og må passe på å ikke reise meg for raskt for å få et blodtrykksfall ;-) men ellers har jeg det veldig bra, og synes denne dietten funker som bare rakkern :-) nå lager jeg og Stine en strategi for å vedlikeholde vekta etter endt diett! Skal ikke bli sjokkas igjen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 8 dager på psmf hadde jeg en karb.dag igår og det kjentes godt på trening idag -

Kjenner jeg GLEDER meg til oppkarbingsdag! Jeg sitter da i en kinkig situasjon. Jeg er en skikkelig søtmoms, og er heftig stolt over å ha klart 5 dager hvor jeg er skiti på leggen en gang med en sjokoladerute:P MEN, det betyr jo ikke at jeg ikke har sukkersug. Så tenker sikkert de fleste å foreslå Cola Light, Pepsi Max osv.. Men jeg tåler null og nix av kunstige søtningsmidler, aspartam er værst, sukralose og ikke-naturlige e-stoffer. Det lengste jeg kan strekke meg er en dæsj med funsaft i vannet:/ Noen som vet om noen bra naturlige søtningsmidler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...