Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hei. Prøver meg på psmf men sliter med å finne ut hvor mye jeg skal spise hver dag.

Har lagt sammen dagens mat på diett.no og har kommet frem til dette:

Energi 1271

Fett 28.7g

Karbohydrat 16.3g

Protein 233g

Jeg veier 135kg og er 180 høy. ønsker å gå ned mest mulig i vekt. Trener med å gå en tur daglig + styrke 3 ganger i uken. tar omega-3 kapsler da jeg ikke har fått tak i olje enda (navn på noen oljer som er bra? helst fra matvarebutikker?)

spiser jeg nok og spiser jeg riktig? takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteinpulver som anbefales med lite karb og fett i? Har lett litt rundt på forumet, og enkelte foreslår whey 100, både pga smak og billig enn mye anna.

Jeg har noen typer i skapet som er innafor:

PF whey isolate (30 g prot, 1,4 g karbo, 0,5 g fett pr serving)

ON Gold Standard 100% Whey (23,9 g prot, 1,8 g karbo, 1,1 g fett per serving)

Scitec Nutrition Zero carb fat Iso Best (20 g prot, 0 g karbo, 0 g fett per serving)

PF Micellar Casein (21 g prot, 0,4 g karbo, 0,5 g fett per serving)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Prøver meg på psmf men sliter med å finne ut hvor mye jeg skal spise hver dag.

Har lagt sammen dagens mat på diett.no og har kommet frem til dette:

Energi 1271

Fett 28.7g

Karbohydrat 16.3g

Protein 233g

Jeg veier 135kg og er 180 høy. ønsker å gå ned mest mulig i vekt. Trener med å gå en tur daglig + styrke 3 ganger i uken. tar omega-3 kapsler da jeg ikke har fått tak i olje enda (navn på noen oljer som er bra? helst fra matvarebutikker?)

spiser jeg nok og spiser jeg riktig? takker for all hjelp

Prøv å få ned fettet til under 20g (pluss EFA). Det er bedre å ha litt høyere karbo enn å ha høyere fett, om du i det hele tatt må over på en av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mål etter en uke på diett:

8/4 15/4

Vekt. 76,2kg 72,8kg

Bryst 98cm 96cm

Arm 33,5cm 33,5cm

Midje 76,5cm 73,5cm

Lovehandles 101,5cm 90cm

Hofter 94,5cm 92,5cm

Rumpe 105,5cm 104,5cm

Lår 65,5cm 61,5cm

Legger 37,5cm 37cm

= minus 24cm :-) yahooo.

Nye vekt, bilder og mål tas den 25/4 - blir spennende å se da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få ned fettet til under 20g (pluss EFA). Det er bedre å ha litt høyere karbo enn å ha høyere fett, om du i det hele tatt må over på en av dem...

Takker, da tror jeg at jeg bør kutte ned litt på karbonadedeig evt finne en med mindre fett da min har 6g pr 100g.

Har du sjangs å finne ut sånnca hva min samboer bør spise? 90kg og 169 høy. har til nå spist ca det samme som meg bare litt mindre kjøtt. men tenkte å få hun til å prøve seg på diett.no for å holde bedre kontroll.

er helt ny på dette så beklager litt teite spørsmål, har prøvd å lese meg opp men ikke alt jeg forstår meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, da tror jeg at jeg bør kutte ned litt på karbonadedeig evt finne en med mindre fett da min har 6g pr 100g.

Har du sjangs å finne ut sånnca hva min samboer bør spise? 90kg og 169 høy. har til nå spist ca det samme som meg bare litt mindre kjøtt. men tenkte å få hun til å prøve seg på diett.no for å holde bedre kontroll.

er helt ny på dette så beklager litt teite spørsmål, har prøvd å lese meg opp men ikke alt jeg forstår meg på.

Hvis du skyller karbonadedeigen under steking får du vekk ganske mye av fettet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skyller karbonadedeigen under steking får du vekk ganske mye av fettet :)

Takk for tipset. jeg har til nå ikke klart å spise opp alt maten så tror jeg er innenfor 20g fett per dag.

Det jeg er mest redd for er at jeg og spessielt min samboer ikke spiser nok da. noen av dagene har vi ikke spist mer en 2 og 3 ganger per dag. og føler dette er lite men er ikke sulten så blir unaturlig å spise :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mål etter en uke på diett:

8/4 15/4

Vekt. 76,2kg 72,8kg

Bryst 98cm 96cm

Arm 33,5cm 33,5cm

Midje 76,5cm 73,5cm

Lovehandles 101,5cm 90cm

Hofter 94,5cm 92,5cm

Rumpe 105,5cm 104,5cm

Lår 65,5cm 61,5cm

Legger 37,5cm 37cm

= minus 24cm :) yahooo.

Nye vekt, bilder og mål tas den 25/4 - blir spennende å se da :)

Å så kjempesinspirerende! Takk for at du deler. Jeg er fortsatt virussyk, svimmel om jeg er oppe og går, så må vente litt til m egen oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, da tror jeg at jeg bør kutte ned litt på karbonadedeig evt finne en med mindre fett da min har 6g pr 100g.

Har du sjangs å finne ut sånnca hva min samboer bør spise? 90kg og 169 høy. har til nå spist ca det samme som meg bare litt mindre kjøtt. men tenkte å få hun til å prøve seg på diett.no for å holde bedre kontroll.

er helt ny på dette så beklager litt teite spørsmål, har prøvd å lese meg opp men ikke alt jeg forstår meg på.

Prøv deg heller på regnestykket jeg har kommet med mange ganger og til og med skrevet i stickyen for forumet: Idealvekt*2.5, så har dere antall gram protein. Det gjelder både for damer og menn. Om dere bruker den formelen spiser dere antakelig vis mindre, og da får dere også mindre fett i dere som en bonus. som enda en bonus får dere færre kalorier totalt og dermed går dere fortere ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Engine, du skulle nesten hatt betalt av helsemyndighetene for den reduksjonen i livsstilssykdommer blant den norske befolkningen du bidrar til med din utrettelige kunnskapsdeling. Selv om du er litt brysk er det nok et stort og godt hjerte som dunker langt der inne bak kassen av stål ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser *min* artikkel, som er sticky øverst i dette forumet, så står det der. Jeg sier heller ikke "mellom noe som helst". Jeg sier idealvekten din ganger 2.5. Punktum. Regn litt på det, så ser du at det er det samme - bare at mitt regnestykke er mye enklere. Hvorfor drive å gjette på fettprosenten sin? Og hvordan skal folk liksom ta et kvalifisert valg til hvilken ende av skalaen de skal på?

La meg ta et eksempel:

Folk med høy fettprosent skal spise 1.3g/kg

Folk med lav fettprosent skal spise 2.6g/kg

Når folk mister kroppsfett vil de gå mot lavere og lavere fettprosent helt frem til de kommer til målet sitt og man kan anta at de har lav prosent. Hvorfor ikke bare ta det som utgangspunkt med en gang og slippe å bekymre seg for å spise for mye - eller enda verre, spise for lite og dermed skyte seg selv i foten?

La meg ta et eksempel til:

Monica-Tove-Lill veier 80kg og har middels høy fettprosent. Hun vet ikke helt hvor mye, men hun går for 1.8g/kg. Det blir 144g

Monica-Tove-Lill ville ned til 60kg, og når hun endelig etter langt om lenge kommer ned dit har hun lav-ish fettprosent. Hun ganger derfor med 2.5 og får...*drumroll* 150g!

La oss si at Monica-Tove-Lill nå bommet med 6g protein...det er 24kcal. Er det noe å stresse for?

La meg ta enda et eksempel:

Fredric-Anette skal være på den sikre siden og spiser litt mer protein enn han trenger. Siden han tar litt i for sikkerhets skyld og bare spiser ordentlig mat (ikke noe proteinpulver-tull her, nei!) så må han spise 100g ekstra med kjøtt om dagen. De 100g blir også nesten 10g fett ekstra, som i løpet av en uke gjør at han går ned 100g kroppsfett mindre enn han kunne gjort om han tok livet litt med ro og hørte på meg med en gang...

AHA! :D

Den artikkelen hadde jeg faktisk lest, men leste den andre etterpå osv...

Jeg har i en uke nå spist 120 gram protein om dagen, og i følge denne utregningen er jo det selvfølgelig alt for lite for 2,5 gram per kilo målvekt er 162,5 gram! Damn, det er mye! :p

Får vel øke litt innpå på kjøttporsjonene, 150 gram til hvert måltid holder jo ikke...

Men, det stemmer at man burde holde seg til 15 gram karbo og 10 gram fett om dagen? Eller har jeg misforstått noe der?

Takk for hjelpa, altså, detta blir bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Engine, du skulle nesten hatt betalt av helsemyndighetene for den reduksjonen i livsstilssykdommer blant den norske befolkningen du bidrar til med din utrettelige kunnskapsdeling. Selv om du er litt brysk er det nok et stort og godt hjerte som dunker langt der inne bak kassen av stål ;-)

Jeg synes faktisk jeg er litt flink som ikke har eksplodert enda, jeg ;)

Men...det er jo en grunn til at vi få som svarer i det hele tatt gidder i lengden. Det er fordi vi ønsker å hjelpe, men noen gjør det litt vanskelig noen ganger, og det går dessverre ut over andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det stemmer at man burde holde seg til 15 gram karbo og 10 gram fett om dagen? Eller har jeg misforstått noe der?

Jo lavere du kommer, jo bedre er det. Men det er ikke noe sunt å stresse og mistrives heller, så om man *må* litt høyere er det ikke verdens undergang. Bare husk at 15g ekstra fett i kosten per dag er 100g mindre fettreduksjon i uken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset. jeg har til nå ikke klart å spise opp alt maten så tror jeg er innenfor 20g fett per dag.

Det jeg er mest redd for er at jeg og spessielt min samboer ikke spiser nok da. noen av dagene har vi ikke spist mer en 2 og 3 ganger per dag. og føler dette er lite men er ikke sulten så blir unaturlig å spise :/

Jeg spiser 2-3 ganger om dagen 12 - 16 - 21 eller bare 16-21. Men å få i meg 600 - 800 kcal på de to måltidene har jeg veldig lite problemer med, klarer ikke å fatte at folk har problemer med å få i seg så lite mat, men er kanskje jeg som er vant til å spise mye mye mer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 2-3 ganger om dagen 12 - 16 - 21 eller bare 16-21. Men å få i meg 600 - 800 kcal på de to måltidene har jeg veldig lite problemer med, klarer ikke å fatte at folk har problemer med å få i seg så lite mat, men er kanskje jeg som er vant til å spise mye mye mer ;-)

i dette forsøket går jeg ifra å være en lat jævel som nærmest har levd på fast-food og cola til å spise noe jeg i utgangspunktet aldri har spist (grønnsaker).. Jeg er god og med etter halve tallerknen så sliter med å få alt ned ja. men spiser av og til i 2 omganger og får det da somregel ned. :)

masse motivasjon ute å går her hvertfall. skal prøve å lage et nytt oppsett med bare eggehvite til frokost og se hvor jeg havner og hva jeg bør spise.

takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å uttale seg om når du ikke tar med kalorier, protein, fett og karbo...

135 g protein, 15 g karb, 14 g fett (uten selolja), dette er omlag 900 kal. Jeg må få inn ca 40 g til med protein om jeg skal holde det jeg regnet meg frem til. Forresten, har du noen tips til å døyve smaken av en dårlig søndag, som den grusomme selolja har? :p Fytti pokkern :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

135 g protein, 15 g karb, 14 g fett (uten selolja), dette er omlag 900 kal. Jeg må få inn ca 40 g til med protein om jeg skal holde det jeg regnet meg frem til. Forresten, har du noen tips til å døyve smaken av en dårlig søndag, som den grusomme selolja har? :p Fytti pokkern :p

Gå over til tran.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lavere du kommer, jo bedre er det. Men det er ikke noe sunt å stresse og mistrives heller, så om man *må* litt høyere er det ikke verdens undergang. Bare husk at 15g ekstra fett i kosten per dag er 100g mindre fettreduksjon i uken...

Hittil har jeg klart meg helt fint (på denne snaue uka, da) med disse verdiene så det bør vel gå nå fremover også... :) Trenger ihvertfall ikke så mye grønnsaker når jeg skal spise så mye kjøtt!

Igjen; tusen takk for hjelpa! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

135 g protein, 15 g karb, 14 g fett (uten selolja), dette er omlag 900 kal. Jeg må få inn ca 40 g til med protein om jeg skal holde det jeg regnet meg frem til. Forresten, har du noen tips til å døyve smaken av en dårlig søndag, som den grusomme selolja har? :p Fytti pokkern :p

tja...kjøpe den jeg har anbefalt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja...kjøpe den jeg har anbefalt? ;)

haha, skal huske på det til neste gang :p Men ser det ellers bra ut? Har jeg forstått opplegget? Heller i meg proteinshake nå, så jeg får i meg de resterende 40 g protein :) Vil bare skryte igjen av dere som tar dere tid til å motivere, oppfølge og svare på spørsmål bra fjellnisser som meg :p hehe Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...