Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hei.

Mitt navn er Irma, er 23 år. Har funnet ut at eg vil begynne på PSMF. Men er ikke helt sikker på om eg har forstått alt, selv om det ikke er så innviklet.

Eg er 1.73 høy og veier 80 kg, mitt mål e å gå ned minst 10 kg, er det mulig? Hvor mye skal eg trene i løpet av 1 uke?

Jeg har veldig stillesittende jobb, så i hverdagen blir det ikke mye bevegelse, går det inn på dietten?

Så er det ofte at jeg ikke er oppe før 12-13 tiden på døgne, hvordan kan eg da sette opp matplan på best mulig måte?

I dag spiste eg første måltidet kl 13. Det var 150g strimlet svinekjøtt, salat, tomat,løk

Så det neste måltidet kl 17.30

Det var et lite stykke laks ca 125g, salat,tomat,løk og 2 spiseskjer CC med 1halv t-skje senep og litt sitron.

Og nå spiser eg . 1boks tunfisk med salat tomat, løk.

Hvordan ser dette ut? For lite mat? For mye? Håper på svar, tusen takk på forhånd :)

Hadde du lest artikkelen, så hadde du sett at det står at man skal trene helkroppsstyrke 3 ganger i uka, og ingen kardio.. Og det er selvsagt mulig å gå ned 10kg, kommer litt ann på hvor strengt du følger denne dietten og hvor lenge du skal gå på den.. For å si noe på mat opplegget ditt, trenger vi å vite protein, fett og karbo inntaket som du får i deg av maten i løpet av dagen.. Har du forresten regnet ut hvor mye protein du skal ha i deg pr dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du i deg salt da? Man unngår jo vanlighvis salt, men sidenman på psmf dreneres for endel væske, og dermed også salt, er det fare for tap av dielektricum med påfølgende dehydreringssymptomer... Altså bør man få i seg litt salt.

Er ille glad i å salte maten min, så veit ikke om det skulle være det. Men er ikke så nøye egentlig, det går jo over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du lest artikkelen, så hadde du sett at det står at man skal trene helkroppsstyrke 3 ganger i uka, og ingen kardio.. Og det er selvsagt mulig å gå ned 10kg, kommer litt ann på hvor strengt du følger denne dietten og hvor lenge du skal gå på den.. For å si noe på mat opplegget ditt, trenger vi å vite protein, fett og karbo inntaket som du får i deg av maten i løpet av dagen.. Har du forresten regnet ut hvor mye protein du skal ha i deg pr dag?

Takk for svar. Ja eg har lest at det e 3 ganger, nå når du nevner det, har lest så mye at det går litt i krøll her. Hvordan regner vi ut hvor mye proteiner en skal ha pr dag? Eg har regnet ut det der 2g pr kg. Som ble 160g. Blir det riktig? Sorry for masse dumme spørsmål, vil bare så gjerne det skal funke, så eg går ned i vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg startet på PSMF i går og føler det går rimelig bra. Etter å ha lest gjennom mye av det som står i dette forumet og i artikkelen om PSMF, begynner jeg å få en grei oversikt over hva som må gjøres. Både artikkelen og de svarene som gis her på forumet er meget informative og gode. :)

Det er bare et par ting som jeg lurer litt på.

Jeg regner med å spise en blanding av kjøtt (kyllingfilet, svin, karbonadedeig), fisk (torsk, sei, tunfisk) og div grønnsaker (brokkoli, paprika, løk etc).

Bør man gå til innkjøp av noe kostholdtilskudd for å sikre at man får det som trengs av vitaminer og mineraler, eller er det nok i det som spises?

Er bcaa et must å bruke for å optimalisere proteinopptak eller er det ikke så viktig? Er det i tilfellet det samme hvilken type man kjøper av den?

Jeg trener 3 ganger i uka med generell styrketrening som det anbefales i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja eg har lest at det e 3 ganger, nå når du nevner det, har lest så mye at det går litt i krøll her. Hvordan regner vi ut hvor mye proteiner en skal ha pr dag? Eg har regnet ut det der 2g pr kg. Som ble 160g. Blir det riktig? Sorry for masse dumme spørsmål, vil bare så gjerne det skal funke, så eg går ned i vekt..

For å gjøre det enkelt. Gang ønsket kropsvekt med 2,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man gå til innkjøp av noe kostholdtilskudd for å sikre at man får det som trengs av vitaminer og mineraler, eller er det nok i det som .

Essensielle fettsyrer. Les tran, selolje ell.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var litt det jeg forsøkte å komme frem til, ja. Å gå ned til 1400-1500kcal vil gi veldig gode resultater om du forbrenner 2000-2500kcal i uken, men det vil ikke gi optimale resultater videre. De fleste diett-coacher anbefaler å ta et par uker fri fra dietten med jevne mellomrom for å få optimal effekt.

Mulig dette er snakket om videre i tråden, men kom over dette innlegget og ble nysgjerrig.

På hvilken måte gir det optimal effekt å ta et par uker fri fra dietten, kontra å fortsette strikt på et lavt kcalnivå, sett at man holder dette (med en refeed i uka)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er snakket om videre i tråden, men kom over dette innlegget og ble nysgjerrig.

På hvilken måte gir det optimal effekt å ta et par uker fri fra dietten, kontra å fortsette strikt på et lavt kcalnivå, sett at man holder dette (med en refeed i uka)?

Masse hormonelle adapsjoner ved langvarig kaloriunderskudd.

Edit: https://www.google.no/search?q=hormonal+effects+of+chronic+caloric+restriction

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er snakket om videre i tråden, men kom over dette innlegget og ble nysgjerrig.

På hvilken måte gir det optimal effekt å ta et par uker fri fra dietten, kontra å fortsette strikt på et lavt kcalnivå, sett at man holder dette (med en refeed i uka)?

Godt spørsmål. Vet ikke i detalj hvorfor, menfra flere kilder både her, og andre forum er det ikke anbefalt mer en 10-14 dager på kuren om man er i god form. Har man mye å være glad i, kan man gå i ukevis. Men om det er deg på bildet så gjelder det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse hormonelle adapsjoner ved langvarig kaloriunderskudd.

Edit: https://www.google.no/search?q=hormonal effects of chronic caloric restriction

Skal se litt mer på artikler senere, men dersom man har 1-2 refeeds i uka, blir det strengt tatt ikke et langvarig kaloriunderskudd, etter min mening. Med andre ord, med litt påfyll ukentlig for å få orden på hormoner underveis, så ser jeg ikke hvordan det har sammenheng.

Nå snakker jeg forresten om "vanlig" kalorirestriksjon; 1400-1500 kcal. Dette ligger over PSMF-nivå for meg, hvertfall (55 kg, 1,55 høy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se litt mer på artikler senere, men dersom man har 1-2 refeeds i uka, blir det strengt tatt ikke et langvarig kaloriunderskudd, etter min mening. Med andre ord, med litt påfyll ukentlig for å få orden på hormoner underveis, så ser jeg ikke hvordan det har sammenheng.

Nå snakker jeg forresten om "vanlig" kalorirestriksjon. 1400-1500 ligger over PSMF-nivå for meg, hvertfall (55 kg, 1,55 høy).

Vekttap = kaloriunderskudd over tid...kroppen har ikke en sensor som måler hvor mye du får hver time og så resetter alt om du spiser over vedlikehold i 19 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekttap = kaloriunderskudd over tid...kroppen har ikke en sensor som måler hvor mye du får hver time og så resetter alt om du spiser over vedlikehold i 19 minutter...

Meeeen hormonene vil balanseres litt, og det var jo pointet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekttap = kaloriunderskudd over tid...kroppen har ikke en sensor som måler hvor mye du får hver time og så resetter alt om du spiser over vedlikehold i 19 minutter...

Jeg fant dette og ble litt usikker på de refeedsdagene jeg også Eating foods that are not appropriate can stop ketosis, which not only means less weight reduction, but it can cause dangerous shifts in the body's fluid and electrolytes. http://my.clevelandclinic.org/disorders/obesity/hic_psmf_diet_program.aspx

Noen tanker om dette, noe Lyle har diskutert? Jeg ser at andre artikler refererer til denne klinikken, så må tro den er anerkjent? Men det vet jeg ikke altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeen hormonene vil balanseres litt, og det var jo pointet.

Ok, siden du ikke vil legge sammen to og to selv.

I løpet av en periode senker man forbrenningen. La oss si at man senker til 80%. Man tar en refeed og får den opp til 97%. Så er det en ny runde der den faller til 77%, refeed får den opp til 96% osv osv...ser du tråden?

Jeg fant dette og ble litt usikker på de refeedsdagene jeg også Eating foods that are not appropriate can stop ketosis, which not only means less weight reduction, but it can cause dangerous shifts in the body's fluid and electrolytes. http://my.clevelandclinic.org/disorders/obesity/hic_psmf_diet_program.aspx

Noen tanker om dette, noe Lyle har diskutert? Jeg ser at andre artikler refererer til denne klinikken, så må tro den er anerkjent? Men det vet jeg ikke altså.

I all verden for noe tull. Ketose er uansett ikke målet. Det er en eldgammel tanke at ketose er noe spesielt, men det er det ikke. Slutt å tenk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god! :) Det er allerede bestillt.

Hva med bcaa? Kjenner du til det og er det noe som gjør nytten?

Det lurer jeg også på. Finner ikke noe om det i lyle mcdonalds bok. Også vet jeg heller ikke hva det er og gjør. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på. Finner ikke noe om det i lyle mcdonalds bok. Også vet jeg heller ikke hva det er og gjør. Anyone?

BCAA får man gjennom proteinpulver. Spesielt myse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg snakker om rent fett og du snakker om celler med alt det andre tjafset, eller...?...Det er jo strengt tatt tre fettsyrer som sitter på et glycerol, er det ikke? I tillegg til vann og mitokondrie? Man kvitter seg jo ikke med cellen og "drivverket" inni, så om man går ned en kg går man vel ned 1kg (3 deler fettsyrer, 1 del glyserol) - og glyserolet veier vel mindre enn fettet...?...eller tar jeg helt feil der?

Jeg aner ikke den tekniske biten, men det med at 7000-7500 kcal er ca det som trengs for å gå ned et kg. kroppsfett har på en måte bare vært noe helt grunnleggende som "alle" vet. F.eks i http://fitnessbloggen.no/fleskedynamikkens-laeresetninger/ skriver forfatteren "Hvert kg kroppsfett inneholder 7500 kcal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...