Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Nå var det ikke meg du svarte her, men etter å ha lest artikkelen sikkert ti ganger skjønner jeg ikke hvorfor hun må spise ihvertfall 150 g protein.

Jeg kommer bare frem til at jeg skal spise 120 på de dagene med lett aktivitet, 138 gram på de dagene med styrketrening.

(Har vært på kontroll i dag og ryggen er bra etter operasjon, så selv om jeg tjuvstarta litt før helgen, så skal jeg virkelig kjøre på nå, hadde min første ordentlige styrkeøkt på leeenge i dag!)

Har jeg misforstått noe da? Jeg veier 92 kilo, og har regnet ut fra det..

Hvem har sagt at en PSMF skal være syklisk? Du skal spise 2.5g pr kg vet du ønsker å gå ned til. For hun som er noen-og-seksti regnet jeg for enkelhets skyld 2.5*60 = 150g. Hvis du vil ned til 70kg skal du spise 170g. Hver dag. Uten unntak. Og du skal trene helkroppsprogram tre ganger i uken, og ikke til utmattelse.

Jeg har ett spørsmål angående PSMF i veldig korte perioder. Vil det fungere å kjøre dette opplegget i 4 dager om gangen? Har en bror som har lyst å prøve dette, men pga. kokkeyrket er dette umulig å gjøre når han har jobbedager. Tanken er at han skal prøve seg på dette i ferien i sommer, men hvis han legger om kostholdet så godt som han kan som kokk, og kjører PSMF de helgene han har langhelg - vil det ha noe for seg?

Det blir naturlig nok mye smaking av feit mat på jobben hans, noe som er umulig å unngå.

Det er bedre enn ingen ting. Og det fungerer jo også å faste helt i et par dager om man vet hvordan, så fire dager med PSMF vil gi ham et solid underskudd uansett. Han må fremdeles trene, men om han trener på de dagene han spiser normalt kan han trene tyngre...Jeg ville rådet ham til å kjøre helkroppsprogram første og tredje dagen med kokkejobb, og så en lett helkroppsrunde på en av PSMF-dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2-2,5gram per kg kroppsvekt...

Hva betyr dette da?

Fettprosent Lett aktivitet Styrketrening

Lav fettprosent 2.3 g / kg 2.6 g /kg

Mid fettprosent 1.7 g / kg 2.0 g / kg

Høy fettprosent 1.3 g / kg 1.5 g / kg

Står ikke de tallene under lett aktivitet for det proteininntaket man bør ha på dager med kun lett aktivitet, og de tallene som står under styrketrening for hva man burde spise de dagene man trener styrke?

For meg som har høy fettprosent, så skal jo jeg aldri opp i så høye tall som 2-2,5 gram protein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr dette da?

Fettprosent Lett aktivitet Styrketrening

Lav fettprosent 2.3 g / kg 2.6 g /kg

Mid fettprosent 1.7 g / kg 2.0 g / kg

Høy fettprosent 1.3 g / kg 1.5 g / kg

Står ikke de tallene under lett aktivitet for det proteininntaket man bør ha på dager med kun lett aktivitet, og de tallene som står under styrketrening for hva man burde spise de dagene man trener styrke?

For meg som har høy fettprosent, så skal jo jeg aldri opp i så høye tall som 2-2,5 gram protein?

Hvor har du det fra? Kan du ikke bare ta mitt ord for det å gå for 2.5gr per kg vekt du vil ned til? De tallene jeg siterer kommer fra originalversjonen og stemmer forsåvidt med tabellen din også. Om du tar vekten du vil ned til regner jeg med at det er slik du ønsker at kroppen skal være med lav fettprosent. Alternativet, som er helt bak mål, er å ønske en lavere kroppsvekt med høy fettprosent. Så...ta vekten du vil ned til og gang med 2,5. Dropp slike tabeller som det der, for folk kommer alltid til å ta lavest mulig mendge mat fordi de tror det er bedre. Det er det ikke.

Proteinpulver som anbefales med lite karb og fett i? Har lett litt rundt på forumet, og enkelte foreslår whey 100, både pga smak og billig enn mye anna.

Jeg bruker Optimum Nutrition. Uansett er de fleste proteinpulvere lave i fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at en PSMF skal være syklisk? Du skal spise 2.5g pr kg vet du ønsker å gå ned til. For hun som er noen-og-seksti regnet jeg for enkelhets skyld 2.5*60 = 150g. Hvis du vil ned til 70kg skal du spise 170g. Hver dag. Uten unntak. Og du skal trene helkroppsprogram tre ganger i uken, og ikke til utmattelse.

Jeg trener ikke til utmattelse! :D

Det henvises stadig til artikkelen, men jeg kan ikke se at det står noe der om at det er vekten man vil ned til som man skal regne etter, i tilegg er det jo det skjemaet som står der..

Nå virker jeg som en kranglefant, altså, og det er ikke meninga, men jeg bare kan ikke se hvor i artikkelen det står at man skal regne etter ønsket kroppsvekt, og heller ikke hvor det står at man skal spise mellom 2 og 2,5 gram.

Er det slik at jeg har misforstått, eller er det ulike meninger her i forumet i forhold til tekstforfatteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra? Kan du ikke bare ta mitt ord for det å gå for 2.5gr per kg vekt du vil ned til? De tallene jeg siterer kommer fra originalversjonen og stemmer forsåvidt med tabellen din også. Om du tar vekten du vil ned til regner jeg med at det er slik du ønsker at kroppen skal være med lav fettprosent. Alternativet, som er helt bak mål, er å ønske en lavere kroppsvekt med høy fettprosent. Så...ta vekten du vil ned til og gang med 2,5. Dropp slike tabeller som det der, for folk kommer alltid til å ta lavest mulig mendge mat fordi de tror det er bedre. Det er det ikke.

.

Tabellen er fra denne artikkelen:

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Er ikke dette den artikkelen en del har referert til her inne? Som at man må lese og forstå? Eller leser jeg feil artikkel?

Originalversjonen er sikkert best, så da går jeg jo etter det... men da mangler det muligens litt info i artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(siden du quotet feil kom ikke teksten din med)

Om du leser *min* artikkel, som er sticky øverst i dette forumet, så står det der. Jeg sier heller ikke "mellom noe som helst". Jeg sier idealvekten din ganger 2.5. Punktum. Regn litt på det, så ser du at det er det samme - bare at mitt regnestykke er mye enklere. Hvorfor drive å gjette på fettprosenten sin? Og hvordan skal folk liksom ta et kvalifisert valg til hvilken ende av skalaen de skal på?

La meg ta et eksempel:

Folk med høy fettprosent skal spise 1.3g/kg

Folk med lav fettprosent skal spise 2.6g/kg

Når folk mister kroppsfett vil de gå mot lavere og lavere fettprosent helt frem til de kommer til målet sitt og man kan anta at de har lav prosent. Hvorfor ikke bare ta det som utgangspunkt med en gang og slippe å bekymre seg for å spise for mye - eller enda verre, spise for lite og dermed skyte seg selv i foten?

La meg ta et eksempel til:

Monica-Tove-Lill veier 80kg og har middels høy fettprosent. Hun vet ikke helt hvor mye, men hun går for 1.8g/kg. Det blir 144g

Monica-Tove-Lill ville ned til 60kg, og når hun endelig etter langt om lenge kommer ned dit har hun lav-ish fettprosent. Hun ganger derfor med 2.5 og får...*drumroll* 150g!

La oss si at Monica-Tove-Lill nå bommet med 6g protein...det er 24kcal. Er det noe å stresse for?

La meg ta enda et eksempel:

Fredric-Anette skal være på den sikre siden og spiser litt mer protein enn han trenger. Siden han tar litt i for sikkerhets skyld og bare spiser ordentlig mat (ikke noe proteinpulver-tull her, nei!) så må han spise 100g ekstra med kjøtt om dagen. De 100g blir også nesten 10g fett ekstra, som i løpet av en uke gjør at han går ned 100g kroppsfett mindre enn han kunne gjort om han tok livet litt med ro og hørte på meg med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEtC: Er ikke meningen å diskutere eller sånn, altså, jeg bare lurer på hva det er jeg ikke skjønner.. Jeg ønsker jo å forstå hvorfor det er slik det er, sette sammen mitt eget kosthold osv... Så... Blir jo litt forvirra!

Ikke bli forvirra. Det er derfor jeg gir deg den enkle formelen så du skal slippe å stresse og bli forvirret og ende opp med å gi opp...Min enkle formel er i mange tilfeller mye mer nøyaktig enn det man vil få med den detaljerte formelen fordi folk flest ikke aner hvilken fettprosent de har, om den er høy eller middels, eller for den saks skyld hvor den ligger på høy- eller middelsskalaen. Derfor blir det bare teit og stress å gi en slik formel til "folk flest". JEG bruker ikke den formelen, og jeg måler meg selv med kaliper en gang i uken i tillegg til at jeg har begynt å ta DEXA for å ha *full* kontroll. Med andre ord vet jeg mer om fettprosenten min enn mange toppidrettsutøvere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står beskrevet i artikkelen og mangfoldige steder i denne tråden.

Jeg har lest artiklene, men jeg er ikke helt sikker på hvilken kategori jeg er i. Jeg er 178cm høy og veier 85kg, tror nok jeg har rundt 20 i fettprosent. Kommer jeg til å trenge oppkarbingsdager da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest artiklene, men jeg er ikke helt sikker på hvilken kategori jeg er i. Jeg er 178cm høy og veier 85kg, tror nok jeg har rundt 20 i fettprosent. Kommer jeg til å trenge oppkarbingsdager da?

Hvis du ikke har lest artikkelen foreslår jeg at du gjør det. Dette er en EKSTREM-diett, og det betyr ikke at det er ekstremt lett å gjøre den riktig. Det betyr at du skyter deg selv ekstremt hardt i foten om du ikke gidder å gjøre litt research. Hvorfor skal vi bruke tid på å forklare deg alt om du ikke gidder å lese litt på egen hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå, etter å ha lest og spekulert på denne dietten i flere uker, endelig tatt steget. Jeg er nå på dag 4 og status er minus to kilo :-D. Jeg har valgt å ikke være helt brutalt streng med meg selv i forhold til fett og karbo, men er nøye med proteinene. De jeg ikke greier å stappe i meg via maten drikkes i form av Shake. Uansett.... Tusen takk til alle som har skrevet og forklart så mye sånn at nybegynnere som meg kan få til dette :-). Jeg har diettoversikt på diett.no slik at jeg slipper å regne så mye og dukker det opp spm. så leser jeg her på bloggen ;-).Føler meg i toppform (etter dag 2, da var jeg kvalm) og treningen går som en lek (rolig, helkropp 3 dager i uka ;-) ). Tusen tusen tusen takk alle sammen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå, etter å ha lest og spekulert på denne dietten i flere uker, endelig tatt steget. Jeg er nå på dag 4 og status er minus to kilo :-D. Jeg har valgt å ikke være helt brutalt streng med meg selv i forhold til fett og karbo, men er nøye med proteinene. De jeg ikke greier å stappe i meg via maten drikkes i form av Shake. Uansett.... Tusen takk til alle som har skrevet og forklart så mye sånn at nybegynnere som meg kan få til dette :). Jeg har diettoversikt på diett.no slik at jeg slipper å regne så mye og dukker det opp spm. så leser jeg her på bloggen ;-).Føler meg i toppform (etter dag 2, da var jeg kvalm) og treningen går som en lek (rolig, helkropp 3 dager i uka ;-) ). Tusen tusen tusen takk alle sammen :-D

Bra du synes det fungerer :) Men du sier du ikke bryr deg så mye om fett og karb innholdet du får i deg.. hvor mye mengde snakker vi her da? Skal ikke være kritisk, men det jeg ikke forstår er hvorfor enn skal kjøre PSMF som er en ekstrem diett men samtidig spise helt annerledes enn det poenget med denne dietten er,men nå er det jo ikke sikkert det er snakk om mye fett/karb du velger å ikke være så streng på det heller da. :) Det er mye god mat enn kan lage på PSMF og man blir mett og god på det. Uansett..lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det innlegget fikk meg til å gå på Rema 1000 og kjøpe en stor, stygg, grønn flaske med sur oterpote nå i kveld. Sykt? Jepp - men når LEtC sier det funker, så...

;)

Oterpoter er kongen av helse! :D

EDIT: Jeg er hetero, så jeg går for dronningen av helse - artic vital oil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har idag startet på PSMF. Idag har jeg spist:

Frokost: omelett av 3 eggehvitter, med 50 g paprika og løk, og 50g hamburgerrygg.

Lunsj: 200 g Gilde 5% karbonadedeig, 250 g grønnsaker (agurk, paprika, stangselleri og vårløk) 1 SS med selolje

Middag: 300 g kyllingfilet, 100 g, brokkoli, og 100 g Cottage Cheese m/ litt soyasaus for smak

Jeg tok så mye kylling filet, for jeg var redd jeg ikke fikk nok proteiner idag. Ser dette bra ut? Kjører PSMF slått sammen med PF, så spiser fra 14 - 22. Ser dette bra ut, eller har jeg bommet på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du synes det fungerer :) Men du sier du ikke bryr deg så mye om fett og karb innholdet du får i deg.. hvor mye mengde snakker vi her da? Skal ikke være kritisk, men det jeg ikke forstår er hvorfor enn skal kjøre PSMF som er en ekstrem diett men samtidig spise helt annerledes enn det poenget med denne dietten er,men nå er det jo ikke sikkert det er snakk om mye fett/karb du velger å ikke være så streng på det heller da. :) Det er mye god mat enn kan lage på PSMF og man blir mett og god på det. Uansett..lykke til videre!

Ligger på rundt 30 G karbo og ca. 20 g fett, og greier å ligge på rundt 1000 kcal. Jeg ser at karbo burde vært lavere men i forhold til hva jeg liker av mat og med tanke på at jeg skal holde ut så ble det sånn. Bedre sakte men sikkert enn full sprekk :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger på rundt 30 G karbo og ca. 20 g fett, og greier å ligge på rundt 1000 kcal. Jeg ser at karbo burde vært lavere men i forhold til hva jeg liker av mat og med tanke på at jeg skal holde ut så ble det sånn. Bedre sakte men sikkert enn full sprekk :-D

Det er vel ingen krise :) Kanskje prøve å minke litt på karbs, men dette ser du ut ifra fremgangen din og gjør som du selv ønsker. Men noen krise er det nok ikke, men det er fortsatt mulig å komme lavere, men..det er opp til deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...