Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Da begynner jeg på dag 14 av PSMF. Ned ca 10 kg, men jeg tipper minst 5-5,5kg er vann. Jeg veide meg ikke før jeg begynte så er litt usikker på startvekt. Før dietten hadde jeg problemer med leggødem pga høyt saltinntak som jeg har blitt kvitt. Realistisk tap av fett for meg er antagelig litt i overkant av 2 kg/uke. Det vanskeligste med PSMF for meg er å ikke bli lei av den til tider litt ensformige kosten og å komme med nye oppskrifter. Sult er et ikke-problem så lenge jeg får i meg 3 måltider om dagen og drikker cola zero om jeg føler noe sug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 1 av PSMF diett.

Vekt: 93ish

Høyde 178

Har ikke fått kjøpt inn rette/alle råvarene enda så dagen idag ble ganske kjedelig med tunfisk, egg, salat, paprika og agurk.. Sitter på nattevakt nå og gleder meg til jeg kommer meg på butikken for å kjøpe inn rett mat. Har skjønt at det egentlig er ganske mye godt man kan spise selv på denne ekstrem dietten.

Skal veie meg igjen om noen dager og se om det er/har vært noe fremgang.

Skal prøve å følge treningsprogrammet til mr FHM:) selv om jeg tror det blir litt tøft, hehe.. små barn, nattevakt ++ tar mye tid;)

Har i utgangspunktet planlagt å "gå på" dietten i 8 uker kanskje mer hvis det går greit. Målet er å gå ned ca 20kg samt få tilbake muskler som har forsvunnet de siste 3-4 årene :blush:

Tips til kosthold og evt mengde mottas med stooor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langsiktig, ja, men jeg har litt å ta av, så jeg håper det varer en liten stund til.

Jeg tror det er urealistisk. Hadde jeg vært deg hadde jeg regnet 1kg i uken, men håpet på 1.5kg. Husk at 2kg = 18.000kcal, som er 2600kcal underskudd om dagen. Om du spiser 1000kcal betyr det at du må ha nok muskelmasse til å forbrenne 3600kcal, noe jeg tviler på at de fleste har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1 av PSMF diett.

Vekt: 93ish

Høyde 178

Har ikke fått kjøpt inn rette/alle råvarene enda så dagen idag ble ganske kjedelig med tunfisk, egg, salat, paprika og agurk.. Sitter på nattevakt nå og gleder meg til jeg kommer meg på butikken for å kjøpe inn rett mat. Har skjønt at det egentlig er ganske mye godt man kan spise selv på denne ekstrem dietten.

Skal veie meg igjen om noen dager og se om det er/har vært noe fremgang.

Skal prøve å følge treningsprogrammet til mr FHM:) selv om jeg tror det blir litt tøft, hehe.. små barn, nattevakt ++ tar mye tid;)

Har i utgangspunktet planlagt å "gå på" dietten i 8 uker kanskje mer hvis det går greit. Målet er å gå ned ca 20kg samt få tilbake muskler som har forsvunnet de siste 3-4 årene :blush:

Tips til kosthold og evt mengde mottas med stooor takk.

Er egentlig bare å lese gjennom PSMF artikkelen før man begynner å spørre spørsmål, alle svar står der. :-)

2-2.5g protein per kilo er en grei retningslinje.

Lengden du skal gå på PSMF bør ikke overskride 2 uker, og jeg minner en gang til på at PSMF ikke er en livsstilsendring.. men en boost og en motivasjonsfaktor for å endre livsstil. FHM artikkelen er et lite unntak da de hadde en heftig tidslinje, men generelt ville jeg holdt PSMF på 7 - 14 dager. Det handler ikke om å få resultat FORT, men om å faktisk ta steg for å ta kontroll på livet sitt.

Om du derimot føler at du har kontroll på PSMF, du har mye å gå på og kroppen føles ut som om at den kan håndtere det.. så kan du selvsagt gjøre det. Det er ditt valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lengden du skal gå på PSMF bør ikke overskride 2 uker

Både Lyle og Børge mener at en PSMF kan holdes i 6-8 uker, så lenge man har tilstrekkelige refeeds lagt inn. Jeg er veldig enig med deg når man nærmer seg 10%, men ved 93kg og 178cm bør det være et stykke igjen. Jeg antar selvsagt da at vedkommende er "ren" og ikke alt for genetisk overlegen.

Å bygge muskler på en PSMF er uansett uaktuelt i de fleste tilfeller, men to runder à 6 uker burde gå greit slik jeg ser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, om fettprosenten er høy nok. Det jeg også tenker på er måten man vil forholde seg til mat, i et veldig snevert syn. Bruker PSMF mye på kunder, men aldri mer enn en uke av gangen og ikke før de har fått grundig info om at dette ikke er en "riktig" måte å spise på. PSMF blir på en måte en liten skole i å spise mer protein, slik jeg bruker den. Så legger man gradvis til karbo og fett i bio-rytme prinsippet og baseøvelse opplæring.. så har man plutselig sommerformen uten å ha gått 90min på tredemøllen hver dag i 9 mnder. :-)

Er også anbefalt at jenter under 25 ikke benytter seg av PSMF, pga faren for å få spiseforstyrrelser. Så jeg er bare varsom, ikke uviten. ;) (ikke at en kar er en jente.. men det var for å illustrere et poeng hehe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener folk bør ha kommet litt igang før de begynner på PSMF. Altså - at den optimale inngangen til en PSMF diett er å ha allerede lagt om "stue-sofa-tv-gris-kostholdet" fra loff, chips, bakte poteter, sjokolade og blitt vant til et kosthold med et høyere innslag av proteiner og med et langt mindre inntak av prosseserte karbohydrater. Om en bruker, la oss si, tre uker på å legge om kosthold, blir litt vant med diett.no - men ikke enda starter med underskudds-regimet - lærer seg å handle inn gode råvarer, leser seg opp på ernæringsfysiologi - her og andre steder - ja, så er kroppen mer klar for en PSMF diett og en vil således ha større sjanse for å lykkes. Jeg tror at kunnskap og tilvenning er avgjørende for i hvilken grad en kan forventes å lykkes.

Det er bare et generelt råd og ikke en konklusjon som vil gjelde for alle, men "slankeverden" er altså full av folk som går høyt ut og faller fort til bakken. Det er ikke uten grunn. Det er harde bud å gå ned i vekt - og PSMF krever en sterk psyke - ikke minst etter de første rundene, når livsstilsendringen skal etableres.

Just my five cents...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner jeg på dag 14 av PSMF. Ned ca 10 kg, men jeg tipper minst 5-5,5kg er vann. Jeg veide meg ikke før jeg begynte så er litt usikker på startvekt. Før dietten hadde jeg problemer med leggødem pga høyt saltinntak som jeg har blitt kvitt. Realistisk tap av fett for meg er antagelig litt i overkant av 2 kg/uke. Det vanskeligste med PSMF for meg er å ikke bli lei av den til tider litt ensformige kosten og å komme med nye oppskrifter. Sult er et ikke-problem så lenge jeg får i meg 3 måltider om dagen og drikker cola zero om jeg føler noe sug.

Tips til gode oppskrifter: http://stineallin.blogspot.com/?m=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er urealistisk. Hadde jeg vært deg hadde jeg regnet 1kg i uken, men håpet på 1.5kg. Husk at 2kg = 18.000kcal, som er 2600kcal underskudd om dagen. Om du spiser 1000kcal betyr det at du må ha nok muskelmasse til å forbrenne 3600kcal, noe jeg tviler på at de fleste har...

Jeg er høy og har nok en del mer muskelmasse enn gjennomsnittsmennesket. Realistisk sett kan du sikkert skrape av rundt 2500 kcal på beregningen din pga vann som bæres med fettet. Jeg er klasse 3, så i følge Lyle Mcdonald holder det med 1.8g/LBM/d som gir ca 200 kcal ekstra spillerom i forhold til FB per dag.

Beregningen er sett i betraktning av tap jeg har målt i uke 2 hvor jeg antar at vekt som skyldes tarminnhold og overskuddsvæske har stagnert. Tiden vil uansett vise hva realiteten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er urealistisk. Hadde jeg vært deg hadde jeg regnet 1kg i uken, men håpet på 1.5kg. Husk at 2kg = 18.000kcal, som er 2600kcal underskudd om dagen. Om du spiser 1000kcal betyr det at du må ha nok muskelmasse til å forbrenne 3600kcal, noe jeg tviler på at de fleste har...

Nuvel, 1 kilo rent fett er riktignok 9000 kcal, men når man snakker om det fettvevet som er i kroppen er det snakk om ca. 7000kcal, (har lest 7500 kcal noen steder også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok har nå såvidt begynt,

funnet ut at jeg må spise 187,5 protein

så er det max 20g fett og 20g karbo per dag

må jeg passe på kcal også ?

pluss at jeg tar tran :)

Vet du/eller noen andre her om de 20g fett er inkl tran/fiskeolje - eller om det kommer utenom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok har nå såvidt begynt,

funnet ut at jeg må spise 187,5 protein

så er det max 20g fett og 20g karbo per dag

må jeg passe på kcal også ?

pluss at jeg tar tran :)

Lurt å prøve å settevseg inn i dietten før man starter.

Proteiner: 2-2,5gram per kg kroppsvekt.

Selolje e.l. Som eneste fettkilde.

Grønnsaker med lite karb som påfyll og for å få meg fiber (fordøyelsen).

Jeg ligger på mellom 600- 800kcal... Du må passe på kcal ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...