Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hehe, ok, uffda.. Det hørtes jo ikke noe særlig ut... Da får jeg bare hive innpå noe med karbo i til kvelden da... Seriøst, jeg tror jeg begynner å bli litt "redd" for karbohydrater.... :-/

Det er ikke noe galt med karbohydrater, men noen takler dem bedre enn andre. Derfor bør man ikke ekskludere dem, men heller tilpasse inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar. Ja eg har lest at det e 3 ganger, nå når du nevner det, har lest så mye at det går litt i krøll her. Hvordan regner vi ut hvor mye proteiner en skal ha pr dag? Eg har regnet ut det der 2g pr kg. Som ble 160g. Blir det riktig? Sorry for masse dumme spørsmål, vil bare så gjerne det skal funke, så eg går ned i vekt..

Trur man skal regne ut fra den vekta man ønsker å oppnå, eller fettfri masse... Men er ikke sikker på dette selv. Jeg har tatt utgangspunktet i den vekta jeg har som mål... Nå ble du sikkert mye klokere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur man skal regne ut fra den vekta man ønsker å oppnå, eller fettfri masse... Men er ikke sikker på dette selv. Jeg har tatt utgangspunktet i den vekta jeg har som mål... Nå ble du sikkert mye klokere ;-)

Bruk målvekt ja, men da med 2,5g/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rene proteinpulver er lave nok i både karbo og fett, men du bør ikke basere deg på dem. Du får fort en betongklump i tarmen som ikke kommer ut helt uten videre om du ikke spiser en del ordentlig mat og fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rene proteinpulver er lave nok i både karbo og fett, men du bør ikke basere deg på dem. Du får fort en betongklump i tarmen som ikke kommer ut helt uten videre om du ikke spiser en del ordentlig mat og fiber.

Blir ikke å erstatte hele måltider med proteinpulver, er mer for litt dessertlaging og eventuelle shakes som et raskt mellommåltid (eller hvis jeg er i underskudd på proteiner på en dårlig dag).

Men funker det? Hadde vært greit å få flere smaker for variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann folkens :)

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Jeg har gått to dager på Psmf, ned 2 kilo(selv om jeg regne med det er vann). Men, plages med kvalme og lite energi. Har lest dette er noe som går over. Har også mistet matlysten litt, så må virkelig presse i meg mat.

Hvordan er det med psmf og;

Mandelmel ?

Soyamelk?

Proteinbar? (litt for mye karbs og fett eller?)

Hvilket proteinpulver anbefales ? (Gjerne noe lett tilgjengelig i butikker)

Trenger noe lettspiselig som ikke er "middag". Slik som kyllingfilet å sånt.

Mvh. Ny på Psmf! (Jente, 163 cm - 67 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde faktisk prøve de "fersk"pillede, som ikke er i lake. Jeg liker heller ikke lakereker... Rema har jo Solvinge og såvidt jeg vet er det bare kalkunkjøtt i den...

Trikset med lakereker er å skylle av laken eit par ganger, så blir det ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens :)

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Jeg har gått to dager på Psmf, ned 2 kilo(selv om jeg regne med det er vann). Men, plages med kvalme og lite energi. Har lest dette er noe som går over. Har også mistet matlysten litt, så må virkelig presse i meg mat.

Hvordan er det med psmf og;

Mandelmel ?

Soyamelk?

Proteinbar? (litt for mye karbs og fett eller?)

Hvilket proteinpulver anbefales ? (Gjerne noe lett tilgjengelig i butikker)

Trenger noe lettspiselig som ikke er "middag". Slik som kyllingfilet å sånt.

Mvh. Ny på Psmf! (Jente, 163 cm - 67 kg)

Kvalme og hodepine er antakelig vis at du er på vei inn i ketose. Om så, så går det over. Du kan prøve en hodepinetablett som heter fenazonkoffein sterke eller noe. Den hjalp på meg da jeg slet med ketose for mange år siden. Bare husk å svelg med nok vann, for du vil *ikke* sette den fast i halsen. Den etser...

Hvis du trenger noe som er lett å få ned, så ta heller en proteinshake blandet i vann. Det smaker jungelkatt, men det er bare for en kort periode. Dessuten smaker den bedre jo mindre vann du har oppi, så prøv å halver det som står oppgitt som mengde melk. Når det gjelder type kan du kjøpe det du liker, men pass på karbo og fett.

Ellers ville jeg droppet tankene om fancy mat nå for en liten periode. Det er såpass lite du skal spise uansett, at det er ikke så veldig mye vits i å eksperimentere. Selv levde jeg utelukkende på kokt kyllingbryst+grønnsaker i 2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalme og hodepine er antakelig vis at du er på vei inn i ketose. Om så, så går det over. Du kan prøve en hodepinetablett som heter fenazonkoffein sterke eller noe. Den hjalp på meg da jeg slet med ketose for mange år siden. Bare husk å svelg med nok vann, for du vil *ikke* sette den fast i halsen. Den etser...

Hvis du trenger noe som er lett å få ned, så ta heller en proteinshake blandet i vann. Det smaker jungelkatt, men det er bare for en kort periode. Dessuten smaker den bedre jo mindre vann du har oppi, så prøv å halver det som står oppgitt som mengde melk. Når det gjelder type kan du kjøpe det du liker, men pass på karbo og fett.

Ellers ville jeg droppet tankene om fancy mat nå for en liten periode. Det er såpass lite du skal spise uansett, at det er ikke så veldig mye vits i å eksperimentere. Selv levde jeg utelukkende på kokt kyllingbryst+grønnsaker i 2 måneder.

Takk for raskt svar :) Synes ikke shake er så veldig ille.

Siden det virker som du har god peiling på psmf kan du kanskje svare meg på et par ting til. Hvis jeg er 163 cm, og nå veier 67(69 på mandag). Er 150 gr protein hver dag riktig ? Synes det er mye med fem måltider med kjøtt å sånt hver dag :p Går det da å heller bytte ut to med shake ?

Dette er virkelig spennende:) Å VELDIG motiverende å lese det alle skriver her inne. Mer spennende enn pensum iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 9 på Psmf diet. Ser en merkbar nedgang i fettprosent. Magemusklene begynner å komme fint frem. Jeg hadde planlagt å kjøre denne dietten i 4 uker, men tror dette blir i meste laget, ettersom fettprosenten raser nedover. Blir veldig fort sliten når jeg går tur med hunden, så det å trene cardio tror jeg er direkte farlig og som nevnt unødvendig. Jeg har trent styrke 3 ganger i uken, fullkrops. Til og med skikjøring ble tungt. Men styrketreningen går faktisk fremover på flere plan under dietten. Jeg har fremgang i makløft, pullups og benk, dog nedgang i knebøy. Har valgt å plukke av 20kilo for å heller terpe teknikk. Jeg kommer til å avbryte dietten etter 3uker og regner med å ha fullført min målsettning.

Jeg kommer til å fortsette med noen Psmf middager i ny og ned ettersom de både er gode og inneholder mengder protein, men jeg vil nok legge til ris. For jeg trenger karbo i hverdagen og for å prestere på flere plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye av taco-krydderet til Old El Paso. Greit nok at det er sukker i det, men hvor mye blir det i en hel pose? Jeg tror ikke det er målbart engang.

Leste plutselig dette nå rett før lunsjen min og ble veldig glad! Dette skal bli godt! Kan man bruke dette ofte eller er det bare av og til ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for raskt svar :) Synes ikke shake er så veldig ille.

Siden det virker som du har god peiling på psmf kan du kanskje svare meg på et par ting til. Hvis jeg er 163 cm, og nå veier 67(69 på mandag). Er 150 gr protein hver dag riktig ? Synes det er mye med fem måltider med kjøtt å sånt hver dag :p Går det da å heller bytte ut to med shake ?

Proteinshake i vann smaker ikke det samme som proteinshake i melk. Du kan sikkert bytte ut et måltid, men helst ikke to. Man blir ikke like mett av shake som av mat, og det er så vanskelig å få grønnsaker til ;)

150g er sikkert bra.

så det å trene cardio tror jeg er direkte farlig og som nevnt unødvendig.

Det har ikke blitt nevnt som "unødvendig". DET. SKAL. IKKE. GJØRES.

Leste plutselig dette nå rett før lunsjen min og ble veldig glad! Dette skal bli godt! Kan man bruke dette ofte eller er det bare av og til ting?

Ser ikke hvorfor det skal være så mye verre enn annet krydder, så jeg brukte det så ofte jeg kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det et fiskeolje som ikke smaker høgg ( les: tran) ?? Man må vel ta ørten piller om man ikke skal ta det flytende..

Vital Artic fra myrevolution.no er både billig (i 10-pack) og smaker greit. Jeg hater slike oljer selv, men den der kan jeg ta en spiseskje av og hyle nedpå en proteinshake for å bli kvitt filmen i halsen. Har aldri hatt "sur tran"-gulp av den heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det et fiskeolje som ikke smaker høgg ( les: tran) ?? Man må vel ta ørten piller om man ikke skal ta det flytende..

Jeg tar Activate selolje med appelsinsmak eller noe sånn, smaker ikke akkurat behagelig men man skal jo tross alt ikke ta mer enn 2 spiseskjeer om dagen så det går jo ned. Jeg synes det er bedre enn tran, hvertfall. Strengt tatt er det nok selve konsistensen av olje jeg (og kanskje flere?) har problemer med, ikke smaken. Det smaker jo egentlig ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Først; Takk til Little Engine that Could, samt et par andre som tok seg tid til å svare på mitt første innlegg på dag 1 av psmf.

Gutt, 33 år, 184cm, ca 85 kilo.

Det tilsier at jeg trenger rundt 200g proteiner om dagen. Vil kjøre denne dietten så ekstrem som mulig og har derfor som mål å holde fett og karbohydrater på et minimum. Jeg sitter nå å planlegger dagens psmf meny (dag 3), og sliter med følgende problem;

For å komme meg opp på 200g proteiner, er jeg nødvendigvis nødt til å spise ganske mye.

Dermed går også fett og karbs opp, og jeg finner ikke ut en fornuftig måte å holde de under 15g om dagen.

Her er menyen fra de to første dagene, og som dere ser så sliter jeg med å holde fett og karbs nede, med så høyt protein inntak. (2000 mg sel-olje (dha190mg, epa150mg, dpa80mg) kommer i tillegg.)

Dag 1:

280g tunfisk i vann (72g proteiner, 3g fett, 0g karb)

300g storfe, ytrefilet (66g proteiner,6g fett, 0g karb)

75g brokkoli (2g proteiner, 0g fett, 2g karb)

200g isbergsalat (1g proteiner,0g fett, 3g karb)

70g agurk (1g proteiner, 0g fett, 1g karb)

80g paprika (1g proteiner, 0g fett, 4g karb)

45g Whey tech (44g proteiner, 1g fett, 6g karb)

Totalt:

Protein: 178

Fett: 10,5

Karb: 15,22

Kcal: 883

Dag 2:

280g tunfisk i vann (72g proteiner, 3g fett, 0g karb)

150g (3stk.) kokt eggehvite (15g proteiner, 0g fett, 0g karb)

200g Gilde karbonadedeig (5%) (38g proteiner, 10g fett, 0g karb)

100g brokkoli (3g proteiner, 0g fett, 2g karb)

45g Whey tech (44g proteiner, 1g fett, 6g karb)

150g Mager Kesam (18g proteiner, 2g fett, 6,5g karb)

Totalt:

Protein: 181

Fett: 15,6

Karb: 14,7

Kcal: 924

Som dere ser så ligger allerede fett og karbs over det som er "optimalt" for en ekstrem variant. Samtidig er ikke protein inntaket høyt nok. Har sålangt i dag spist 1 boks tunfisk og en halv boks Kesam (150g) blandet med 45g Whey tech.

Dermed er allerede karbohydratene oppe i over 12 og jeg har bare spist ett måltid.

Jeg ser at det foreslåes mange måter å innta mye proteiner på, men de fleste betyr også betydelige mengder fett eller karbohydrater. Eksempelvis Kesam og Whey Tech.

Grønnsakene gir jo mer karbohydrater enn proteiner slik jeg ser det. Forslag til hvordan man kan komme opp i proteiner, uten å sprenge fett og karb grensene? Leve på tunfisk og eggehviter? Hehe..

Kan også nevne at problemet ikke er for lite mat. Tvert imot, jeg har aldri spist så og ofte som nå. Det er tidvis vanskelig å presse i meg så mye mat, så ofte, som psmf tilsier at man skal. Har kjent meg litt svimmel etter et par dager nesten uten karbohydrater, men ikke mer enn at det går helt fint.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET. HAR. JEG. DA. HELLER. IKKE. GJORT.

Hva du tror og ikke tror har jeg ikke noe grunnlag for å vite. Det jeg derimot vet er at mange tror rare ting, og med det utsagnet ditt hørtes det ut som det var greit med kardio på en PSMF, men du valgte å ikke gjøre det. Det er feil og forvirrende, og er det en ting folk her i denne tråden ikke trenger er det utsagn som gjør at de forsøker seg på snarveier.

Hei!

Hei :)

Hva er målvekten din? Gang heller den med 2.5 for å se proteinbehovet ditt. Du ligger uansett godt an med karbo og fett, så ikke noe problem å ta til deg resten av kjøttet du trenger :)

EDIT: Det er bare snakk om drøye 100g ekstra karbonadedeig, så da blir det ca 5g ekstra fett og ikke noe ekstra karbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...