Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hei til alle unge håpefulle!

Nå har også jeg kastet meg på denne proteinsparende modifiserte fasten. Tre hele dager er gjennomført, og i dag ble det også en tur på treningssenteret for å starte på en forhåpentligvis varig, kvalitetsorientert treningsrutine.

Egentlig er jeg ganske forbauset over hvor lett det har gått, siden såpass mange rapporterer om sult, svimmelhet og lavt energinivå, noe jeg ikke kan si har forekommet til nå.

Er 180 cm høy, relativt solid bygget og veier 76 kilo, noe som jeg vil anslå er rundt 6-7 kilo unna en skrapa kropp. Da tenker jeg ikke Bergen-Belsen, men mer i retning en noe spinkel undertøysmodell.

Får i meg 800-900 kalorier per dag basert på kyllingfilet, svinefilet og mager fisk, absurde mengder eggehviter, de obligatoriske grønnsakene, samt den overraskende gode Fun Light-modifiserte magre kesamen, noe som ifølge diverse næringskalkulatorer gir meg et proteininntak på godt over 150 gram i døgnet.

Heldigvis er jeg en real karnivor, så det er null stress å få stappet i seg nok av faunaen, men det eneste punktet jeg kanskje har syndet litt på, er ved stekingen av disse pels- og fjærkledte vennene våre.

Jeg kommer nemlig ikke unna hodegrillene om at en må steke slikt i olje eller smør, noe som nødvendigvis må spille inn på fettinntaket. Vi snakker i dette tilfellet om ytterst sparsommelig bruk av Vita hjertego’ Optimal, men jeg klarer likevel ikke å fri meg fra tanken om at sluttresultatet påvirkes i uønsket stor grad.

Har lett litt etter informasjon om dette på tråden, men har ikke funnet et fullstendig tilfredsstillende svar, så jeg slenger derfor ut et spørsmål om hvor mye slik oljebruk realistisk sett har å si for kuren.

Noe annet jeg ikke har fått helt klarhet i er hvor lenge det anses som fullt ut forsvarlig å holde seg til PSMF, noe som skyldes svært avvikende ytringer i denne tråden.

Mens noen snakker om en uke, virker det som om andre har null problemer med å gå god for to måneder eller mer. Jeg skjønner at dette må henge sammen med hvor fort en oppnår ønsket fettprosent, hvor mye man har å tære på, men for meg virker det som om enkelte er sterkt kritiske til langvarig faste.

Viser ikke den brennaktuelle FHM-artikkelen at sistnevnte synspunkt ikke holder vann?

Selv så jeg for meg at jeg kom til å drive på med dette i godt over en måned, for så å justere opp inntaket av fett og karbohydrater noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

proteininntak på godt over 150 gram i døgnet.

Skal du ned til 60kg?

Noe annet jeg ikke har fått helt klarhet i er hvor lenge det anses som fullt ut forsvarlig å holde seg til PSMF, noe som skyldes svært avvikende ytringer i denne tråden.

Med tanke på at du helt klart ligger for lavt på proteinene, så er nok en uke mer enn nok. Normalt sett kan du gå på en PSMF i flere år om du føler for det, men 6-8 uker mellom pausene som er nødvendig for å oppregulere hormoner og sånt.

Nå vet ikke jeg hva du mener med "helt skrapet", men jeg vil si at du like gjerne kan gå på en 10-dagers uten oppkarbing og så ta to uker med minst vedlikeholdskalorier før du ser om du skal kjøre en ny 10-dagers. Men få orden på proteinet ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen alle sammen.

Er det noen som har et godt forslag til kriseløsing for lunch i dag. Kom inn på jobb nå og innså at jeg har glemt lunchen min hjemme. Har Rema 1000 i nærheten og kantine på jobb (de har salat, men fint lite annet jeg kan spise på denne dietten).

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen alle sammen.

Er det noen som har et godt forslag til kriseløsing for lunch i dag. Kom inn på jobb nå og innså at jeg har glemt lunchen min hjemme. Har Rema 1000 i nærheten og kantine på jobb (de har salat, men fint lite annet jeg kan spise på denne dietten).

Noen som har noen tips?

Kjøp litt kylling, ta av skinnet og hold deg til deg lyse kjøttet. Du kan også kjøpe litt mager, røkt skinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aight!

Nytt spørsmål:

Jeg fikk igår vite at vi i forbindelse med skolen skal til NIH for fysiske tester på fredag. Planen var å holde meg strikt til PSMF t.om søndag for en refeed, men en slik type fysisk test har jeg ikke lyst til å gjøre med lave energinivå.

Hvordan bør jeg legge opp kosten her? Karbohydrater torsdag ettermiddag/kveld + før trening fredag og PSMF resten av dagen? Vil det føkke opp hele opplegget (fettprosenten min er ikke såå lav at jeg i utgangspunket trenger refeeds hver tredje dag... den ligger vel på ca 22%)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aight!

Nytt spørsmål:

Jeg fikk igår vite at vi i forbindelse med skolen skal til NIH for fysiske tester på fredag. Planen var å holde meg strikt til PSMF t.om søndag for en refeed, men en slik type fysisk test har jeg ikke lyst til å gjøre med lave energinivå.

Hvordan bør jeg legge opp kosten her? Karbohydrater torsdag ettermiddag/kveld + før trening fredag og PSMF resten av dagen? Vil det føkke opp hele opplegget (fettprosenten min er ikke såå lav at jeg i utgangspunket trenger refeeds hver tredje dag... den ligger vel på ca 22%)?

Du skal ikke ha noen refeed hver tredje dag med den fettprosenten. Holder med en gang i uken og kanskje et kosemåltid midt mellom refeeds. Når det gjelder testene kommer det litt an på hva du skal gjøre, men trenger du glykogen er det vel lurt å få det dagen før. Ellers kan du smådrikke en energidrink for å komme deg gjennom dagen.

Spørsmålet er rett og slett hvilken trening det er og hvor viktig det er for deg å yte maksimalt. Du vil jo uansett ikke ødelegge all fremtid på PSMF-en om du hopper av for et par dager av nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen alle sammen.

Er det noen som har et godt forslag til kriseløsing for lunch i dag. Kom inn på jobb nå og innså at jeg har glemt lunchen min hjemme. Har Rema 1000 i nærheten og kantine på jobb (de har salat, men fint lite annet jeg kan spise på denne dietten).

Noen som har noen tips?

Både fiskemannen og Lofoten har sånne små pakker med ferske pillede reker. De er faktisk helt OK i smak! En pose babyleafmix med litt sitron over er heller ikke feil! Evt har lettrøkt kalkunfilet (pålegg) 0,5%!fett og karbo... Har du kjøleskap på jobben kan du jo kjøpe en boks CC og ha et par skjeer til, også har du resten til en annen dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fiskemannen og Lofoten har sånne små pakker med ferske pillede reker. De er faktisk helt OK i smak! En pose babyleafmix med litt sitron over er heller ikke feil! Evt har lettrøkt kalkunfilet (pålegg) 0,5%!fett og karbo... Har du kjøleskap på jobben kan du jo kjøpe en boks CC og ha et par skjeer til, også har du resten til en annen dag!

Takk for tips, tror jeg skal se om de har grillet kylling. Liker reker, men har ikke smakt pillede reker jeg liker :( Og så er jeg veldig vanskelig når det kommer kalkunpålegget til prior. Det er bare rett over 50 % kalkun, og ca 30 % høne... Liker best ren mat. Vet jeg er veldig vanskelig nå hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen alle sammen.

Er det noen som har et godt forslag til kriseløsing for lunch i dag. Kom inn på jobb nå og innså at jeg har glemt lunchen min hjemme. Har Rema 1000 i nærheten og kantine på jobb (de har salat, men fint lite annet jeg kan spise på denne dietten).

Noen som har noen tips?

Smårettskinke i fra Gilde sammen med salat:) Det er nydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er noe usikker ang refeedsdagen, og kommer derfor med et forslag til hvordan denne kan se ut. Hva mener dere? Er veldig usikker på om kcalinntaket blir noe høyt her og evt karb noe lavt!

Kosthold

Frokost:

1 beger skyr 98 kcal (18g protein + 6g karb + 1g fett)

Lunsj:

Kyllingfilet 208 kcal (46g protein + 0g karb + 2g fett)

Brokkoli 145g 41 kcal (6g protein + 4g karb + 0g fett) Cherrytomater 5stk 26 kcal (1g protein + 5g karb + 0g fett)

Middag:

Kyllingfilet 208 kcal (45g protein + 0g karb + 2g fett)

Pitabrød 200 kcal (7g protein + 41g karb + 2g fett)

Tzatziki 390 kcal (20g protein + 22g karb + 24g fett)

Kveldsmat:

1 beger skyr 98 kcal (18g protein + 6g karb + 1g fett)

"Godtekos":

1 stk New energy 203 kcal (3g protein + 32g karb + 7g fett)

Bringebær 48 kcal (2g protein + 5g karb + 0g fett)

Jordbær 152 kcal (4g protein 32g karb + 0g fett)

Blåbær 55 kcal (1g protein + 11g karb + 1g fett)

Et totalinntak på:

1749 kcal

170g protein

159g karb

40g fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja eg har lest at det e 3 ganger, nå når du nevner det, har lest så mye at det går litt i krøll her. Hvordan regner vi ut hvor mye proteiner en skal ha pr dag? Eg har regnet ut det der 2g pr kg. Som ble 160g. Blir det riktig? Sorry for masse dumme spørsmål, vil bare så gjerne det skal funke, så eg går ned i vekt..

Ang protein, så regner man som regel 2,5g pr kg kroppsvekt. så ville nok brukt det tallet istedefor 2,0.

Bedre å spørre, enn å begi seg ut på noe som man har for lite kunnskap om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg startet på PSMF i går og føler det går rimelig bra. Etter å ha lest gjennom mye av det som står i dette forumet og i artikkelen om PSMF, begynner jeg å få en grei oversikt over hva som må gjøres. Både artikkelen og de svarene som gis her på forumet er meget informative og gode. :)

Det er bare et par ting som jeg lurer litt på.

Jeg regner med å spise en blanding av kjøtt (kyllingfilet, svin, karbonadedeig), fisk (torsk, sei, tunfisk) og div grønnsaker (brokkoli, paprika, løk etc).

Bør man gå til innkjøp av noe kostholdtilskudd for å sikre at man får det som trengs av vitaminer og mineraler, eller er det nok i det som spises?

Er bcaa et must å bruke for å optimalisere proteinopptak eller er det ikke så viktig? Er det i tilfellet det samme hvilken type man kjøper av den?

Jeg trener 3 ganger i uka med generell styrketrening som det anbefales i artikkelen.

Vet ikke med bcaa, men du bør få i deg 1ss pr dag med sel,laks eller fiske olje. Eks: tran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke med bcaa, men du bør få i deg 1ss pr dag med sel,laks eller fiske olje. Eks: tran.

Som jeg skrev over får man i seg det man trenger, og spesielt om man tar litt myse ved siden av.

EDIT: BCAA, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, tror jeg skal se om de har grillet kylling. Liker reker, men har ikke smakt pillede reker jeg liker :( Og så er jeg veldig vanskelig når det kommer kalkunpålegget til prior. Det er bare rett over 50 % kalkun, og ca 30 % høne... Liker best ren mat. Vet jeg er veldig vanskelig nå hehe.

Du burde faktisk prøve de "fersk"pillede, som ikke er i lake. Jeg liker heller ikke lakereker... Rema har jo Solvinge og såvidt jeg vet er det bare kalkunkjøtt i den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det lengste dere har gått på Psmf uten oppkarbing/refeed?

Er det noe poeng i å oppkarbe dersom formen er fin? Stagnerer forbrenningen eller noe sånt?

Jeg er vant til å spise veldig lite karbo fra før av...

Det er ikke noe mål i seg selv å gå lenge uten oppkarbing. Kroppen kommer til å gjøre opprør og straffe deg hardt for det, så slå tanken fra deg og baser det heller på fettprosenten din. En med høy fettprosent kan tåle lenger tid uten oppkarbing enn en med lav.

Og for denne dietten bør du virkelig følge retningslinjene og spise de karbohydratene du skal ha. Det er det eneste som oppjusterer leptin, blant annet, og selv om kroppen kan produsere egen glukose vil ikke det fungere like bra som "ekte" karbo.

Du bør enten følge dietten eller gjøre noe annet. Som nevnt mange ganger før er dette en ekstremdiett, og det er ekstremt viktig å følge reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva fettprosenten min er, men den er nok ganske høy, var derfor jeg tenkte at det ville gå fint med 17 dager... Det "passer" veldig bra med en oppkarbing da nemlig... Jeg prøver å følge reglene her, var derfor jeg lurte på om det gjorde noe å gå et par dager utover de 14 som man kan gå med høy fettprosent...

Og begynner kroppen plutselig å protestere er det jo selvsagt en helt annen sak, men formen er virkelig finfin, har godt med overskudd, trening går som en lek..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva fettprosenten min er, men den er nok ganske høy, var derfor jeg tenkte at det ville gå fint med 17 dager... Det "passer" veldig bra med en oppkarbing da nemlig... Jeg prøver å følge reglene her, var derfor jeg lurte på om det gjorde noe å gå et par dager utover de 14 som man kan gå med høy fettprosent...

Og begynner kroppen plutselig å protestere er det jo selvsagt en helt annen sak, men formen er virkelig finfin, har godt med overskudd, trening går som en lek..

Ta et måltid en gang i uken. Det trenger ikke være store saken, men lag noe med ris eller poteter til eller spis noen seigmenn. Et eller annet. 10 dager i strekk regnes for å være det lengste man skal gå uten oppkarbing, men det er for personer med lav fettprosent. For personer med høyere fettprosent har jeg ikke sett noen slike varianter, og jeg regner med at Lyle ville nevnt dem om han anbefalte dem. Han er analretentiv som rakkern, så lite trolig at han "glemte det". Du trenger uansett ikke ha en full oppkarbing, men spis i det minste ett måltid med "vanlig" karbo. Ved å prøve å optimalisere dietten oppnår du kun å skyte deg selv i foten. I motsetning til "vanlige dietter" er denne allerede optimalisert såpass mye at det er VELDIG liten vits i å prøve å optimalisere den ytterligere.

EDIT: Når du først går på en smell kan det være snakk om en time fra du hadde det helt bra til du ligger i fosterstilling i et hjørne med sjokolade utover hele ansiktet. Tro meg - jeg har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...