Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Så du veier 60kg?

20g er et fint mål, 15g er et enda finere mål. Når alt kommer til alt er det 40kcal forskjell på 15 og 25g, så ikke noe å ligge våken å tenke på. Men om du ser noe du kan fjerne uten stress kan du like gjerne gjøre det...

Rødløken blir fjernet i morgen, den utgjør en stor del av karbohydratene jeg får i meg. Jeg veier 63 kg, så blir vel rundt 140g med protein pr dag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner jeg GLEDER meg til oppkarbingsdag! Jeg sitter da i en kinkig situasjon. Jeg er en skikkelig søtmoms, og er heftig stolt over å ha klart 5 dager hvor jeg er skiti på leggen en gang med en sjokoladerute:P MEN, det betyr jo ikke at jeg ikke har sukkersug. Så tenker sikkert de fleste å foreslå Cola Light, Pepsi Max osv.. Men jeg tåler null og nix av kunstige søtningsmidler, aspartam er værst, sukralose og ikke-naturlige e-stoffer. Det lengste jeg kan strekke meg er en dæsj med funsaft i vannet:/ Noen som vet om noen bra naturlige søtningsmidler?

Stevia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle de ønske ;) Det er flere grunner, blant annet at de beveger mer kroppsmasse, at mer fettmasse kan frigi mer fett enn mindre, at de i den første perioden etter begynt diett gjerne går fra store matmengder til reduserte, vannretensjon osv. Ja, de har gjerne mer fettfri masse enn en mer normalvektig, men forskjellen ligger ikke der.

I tillegg har de vel også ofte mer fett fordi de overvurderer egen forbrenning, noe jeg tror er litt av grunnen til at mange av dem tror at de kan gå ned fortere enn termodynamiske lover tilsier. Det skal vel uansett ganske mye muskler til for å øke 500kcal i forbrenning, i tillegg til at overvektige ofte er mindre aktive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre da:p Nei jeg har ikke tenkt til å gafle innpå med sukker/ "sukker", tenkte mer på emergencies jeg da. Når det er i ferd med å gå gæli liksom. Jeg har jo spist sukker HVER dag før jeg begynte på dietten, så det rykker til litt innimellom.

Men, KLART JEG KAN! Hvis jeg bare vil la være, så gjør jeg jo det, og blir litt grinete i steden;)

Sukker er en uting, helt klart. Hvis man klarer bli kvitt avhengigheten, så har man jo knapt lyst på sukker. Så det får jo evt være et mål i seg selv;)

Jeg lager meg sjokolademousse med protein pulver, eggehvitten, stevia og gelatin, nam :) idag fikk jeg denne pakken: http://www.nordicnutrition.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=1069785&b_kid=490186 så da har jeg mange smaker å velge i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye ekstra kostnader ligger en sånn periode på i forhold til "normalt" kosthold? (fattig student som lurer på om dette er noe å begynne med)

Hvor mye bruker dere i mat f.eks. hver dag og hvor mye spiser dere da? :)

Jeg er fattig student og småbarnsmor... Alt går! Det er jo en prioriteringssak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har nå lest masse i denne tråden ettersom jeg selv begynte med psmf for 6 dager siden. Foreløpig har det gått overraskende greit og har ikke blitt fristet av verken brød eller godter :-)

Jeg veide 104 kg da jeg begynte, og driver en del med styrketrening fra før, men jeg er usikker på fettprosent. Tipper jeg er greit i kategori 2 i Lyle sine beregninger. Problemet mitt er følgende: Hvordan skal jeg klare å få i meg over 2 g + protein per kilo kroppsvekt uten å komme opp i over 1100-1200 kcal per dag? Det går jo ikke om jeg ønsker å basere meg på kjøtt og grønnsaker (tar jo noen proteinshakes i tillegg). Jeg ser at bl.a. Little Engine that Could aldri går over 1000kcal per dag og ofte under det.

Jeg tenker at jeg minst bør ha 220 gr protein og da ender jeg gjerne opp mot 1200 kcal. Jeg registrerer at noen anser dette som veldig høyt i kalori og ikke PSMF. I Lyle sin bok sier han også at de fleste vil ligge mellom 400-800 kcal om man gjør det ekstremt. Jeg får rett og slett ikke dette til å gå opp for meg. Vil anslå at jeg kanskje har et vedlikehold på i underkant av 3000 kcal, så jeg tenker jo at jeg kjører et ganske heftig underskudd uansett.

Noen tanker, evt. korrigeringer rundt dette? :-)

En annen ting er grønnsaker. Jeg har ikke noen vekt, men det jeg har spist til nå er brokkoli, selleri, sopp, paprika, løk, isberg, litt blomkål. Er alle disse "spis så mye du gidder" eller bør jeg droppe løk? (men hvor mange kalorier er nå egentlig en halv gjennomsnittelig løk??

Merker ellers at jeg blir litt utålmodig på denne dietten. Vil gjerne bli kvitt noe fett, og så begynne å spise litt mer normalt igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fattig student og småbarnsmor... Alt går! Det er jo en prioriteringssak...

Ja, men om jeg sitter der mot slutten av måneden og ikke kan fortsette pga økonomien så venter jeg heller til jeg har en annen økonomi (sommeren). Så noen ca sum hadde vært fint om noen har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg å har blitt veldig svimmel og merket kraftig hodepine under PSMF, men kun et par kvelder også har det gitt seg igjen. Regner ikke med at det har vært så ille farlig?

Får du i deg salt da? Man unngår jo vanlighvis salt, men sidenman på psmf dreneres for endel væske, og dermed også salt, er det fare for tap av dielektricum med påfølgende dehydreringssymptomer... Altså bør man få i seg litt salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Mitt navn er Irma, er 23 år. Har funnet ut at eg vil begynne på PSMF. Men er ikke helt sikker på om eg har forstått alt, selv om det ikke er så innviklet.

Eg er 1.73 høy og veier 80 kg, mitt mål e å gå ned minst 10 kg, er det mulig? Hvor mye skal eg trene i løpet av 1 uke?

Jeg har veldig stillesittende jobb, så i hverdagen blir det ikke mye bevegelse, går det inn på dietten?

Så er det ofte at jeg ikke er oppe før 12-13 tiden på døgne, hvordan kan eg da sette opp matplan på best mulig måte?

I dag spiste eg første måltidet kl 13. Det var 150g strimlet svinekjøtt, salat, tomat,løk

Så det neste måltidet kl 17.30

Det var et lite stykke laks ca 125g, salat,tomat,løk og 2 spiseskjer CC med 1halv t-skje senep og litt sitron.

Og nå spiser eg . 1boks tunfisk med salat tomat, løk.

Hvordan ser dette ut? For lite mat? For mye? Håper på svar, tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har du lest artikkelen om PSMF?

Hei ja, eg har lest artikkelen flere ganger, men er veldig greit om noen kan si om eg har forstått det riktig eller ei...

Men var det noe du tenkte på? Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har nå lest masse i denne tråden ettersom jeg selv begynte med psmf for 6 dager siden. Foreløpig har det gått overraskende greit og har ikke blitt fristet av verken brød eller godter :)

Jeg veide 104 kg da jeg begynte, og driver en del med styrketrening fra før, men jeg er usikker på fettprosent. Tipper jeg er greit i kategori 2 i Lyle sine beregninger. Problemet mitt er følgende: Hvordan skal jeg klare å få i meg over 2 g + protein per kilo kroppsvekt uten å komme opp i over 1100-1200 kcal per dag? Det går jo ikke om jeg ønsker å basere meg på kjøtt og grønnsaker (tar jo noen proteinshakes i tillegg). Jeg ser at bl.a. Little Engine that Could aldri går over 1000kcal per dag og ofte under det.

Jeg tenker at jeg minst bør ha 220 gr protein og da ender jeg gjerne opp mot 1200 kcal. Jeg registrerer at noen anser dette som veldig høyt i kalori og ikke PSMF. I Lyle sin bok sier han også at de fleste vil ligge mellom 400-800 kcal om man gjør det ekstremt. Jeg får rett og slett ikke dette til å gå opp for meg. Vil anslå at jeg kanskje har et vedlikehold på i underkant av 3000 kcal, så jeg tenker jo at jeg kjører et ganske heftig underskudd uansett.

Noen tanker, evt. korrigeringer rundt dette? :)

En annen ting er grønnsaker. Jeg har ikke noen vekt, men det jeg har spist til nå er brokkoli, selleri, sopp, paprika, løk, isberg, litt blomkål. Er alle disse "spis så mye du gidder" eller bør jeg droppe løk? (men hvor mange kalorier er nå egentlig en halv gjennomsnittelig løk??

Merker ellers at jeg blir litt utålmodig på denne dietten. Vil gjerne bli kvitt noe fett, og så begynne å spise litt mer normalt igjen :)

Ang grønnsaker, så kan du gå inn på diett.no hvor du kan legge inn alle matvarer du vil og se næringsinnholdet. Skal du gå på denne dietten, bør du ha en mat vekt slik at du vet hva du får i deg..

Jeg laget meg en kyllingfilet til frokost her om dagen (vanlig filet ligger på rundt 140g har jeg hørt, så da tok jeg en hel filet), men da jeg veide den etter å ha tinet den, veide den faktisk 250g.. Så man kan ikke gå ut fra hva man tror i g, man må få hjelp av en vekt. Og det er ikke spis så mye du vil av noen som helst grønnsak.. Spiser du masse løk, så sier det seg selv at karbo vil gå over rettningslinjene. Løk inneholder endel karbo til informasjon, så ville nok kuttet den ut :) F.eks så veier 3 brokkoli topper (kjøper fryst i pose, hvor toppene er relativt store) rundt 100g.

Hva annet spiser du itillegg til kyllingen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næringsinnhold.no er det per 100g det regnes eller?

Stemmer det. Om du klikker nederst på siden deres på linken som heter "om næringsinnhold.no" så står det i klartekst. Og hvor de henter dataene ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ok med en skyr blandet ut med et par t-skjeer mager kesam+ 50g bringebær som et mellommåltid?

Kommer ann på hva du spiser ellers i løpet av dagen.. så lenge du får i deg riktig mengde proteiner, 10-20g fett og 10-20g karbo + 1ss EFA i løpet av en dag, så er det greit.. Noen sier nei til melkeprodukter, men det er vel opp til en hver enkelt person..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ekstra kostnader ligger en sånn periode på i forhold til "normalt" kosthold? (fattig student som lurer på om dette er noe å begynne med)

Hvor mye bruker dere i mat f.eks. hver dag og hvor mye spiser dere da? :)

Jeg har aldri brukt så lite penger på mat som nå, spiser jo så lite i forhold til det jeg vanligvis gjør:

Tunfisk (frist price),

Kyllingfilet (frist price),

Strimlet svinefillet - Rena 1000.

Det er ikke dyrt hvis man leter litt :) nå spiser jeg stort sett de samme matvarene til vanlig, bare i større mengder ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Kommer ann på hva du spiser ellers i løpet av dagen.. så lenge du får i deg riktig mengde proteiner, 10-20g fett og 10-20g karbo + 1ss EFA i løpet av en dag, så er det greit.. Noen sier nei til melkeprodukter, men det er vel opp til en hver enkelt person..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...