Gå til innhold

Lite motiverende


inge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har holdt på med aktiv trening siden juli/august 2011 uten de alt for store resultatene, jeg har blitt litt sterkere, fått litt bedre kondisjon, men de store synlige resultatene har uteblitt. På denne tiden har jeg tilegnet meg masse kunnskap om trening og nå den siste tiden også en del om kosthold.

I årene før dette har jeg gjort som deg, trent litt av og på, vært støttemedlem på gymmet, trent i perioder uten særlig kunnskap, mål og mening....

Det som virkelig har gått opp for meg i det siste er hvor mye kostholdet betyr og hvor viktig det er å tilpasse treningen til hva du er ute etter og hvordan dette best passes til deg som person! Jeg har hatt mer SYNLIG fremgang de siste to ukene med litt mer skikkelig kosthold, enn hva jeg har oppnådd på 7 måneder med trening 1-2 økter 4-7 dager i uka med cardio og styrke trening.

Om du vil ha resultater raskt har jeg ett par gode råd å gi deg:

- drit i det du leser om av mirakelkurer og mirakelkurer i vg, dagbladet, se og hør, kk, norsk ukeblad og whatever.

- ta kontakt med og få hjelp av en personlig trener/kosthldsrådgiver på et treningsenter nær deg.

Om vil ta tiden til hjelp og tror du nok en gang kan begynne på nytt og holde ut litt er enn bare "14 dager", bruk tiden godt på å lese og tilegne deg kunnskap gjennom nettopp slike sider som dette! Ta kontakt med folk inne på forumet, spør eg rundt, be om hjelp og forklaringer. Det er nettopp det slie forum finnes for. Ikke bare for at d som er kjempefornøyd med hva de har oppnådd gjennom lang tid med hardtarbeid og masse slit skal få skryte av seg selv!

Men viktigst av alt, sett deg mål, bestem deg for hva du vil oppnå. Uten ett mål å jobbe mot mister man fort motivasjonen til å fortsette om de umiddelbare resultatene uteblir. Rom ble ikke bygd på en natt, det gjorde ikke kroppen din heller! Oppussing er slitsomt, men så blir man både stolt og fornøyd med resultatet etterpå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gode poenger, Norsubsea. Men som FHM-saken viser så finnes det altså ekstremkurer som fungerer, men det er viktig å bruke ting RIKTIG. PSMF skal aldri kombineres med beinhard trening etc.

Klart det finnes ekstrem/mirakel kurer som fungerer, men de krever også som regel en helt vannvittig oppofrelse og endring i både hverdag, holdninger og kosthold. Det er med andre ord ikke for alle...

Poenget mitt er man ikke skal tro på alt man leser og være ukritisk til alt mulig. Det som høres for godt ut til å være sant, er som regel akkurat det. For godt til å være sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mange kilo for mye, de er bare feil plassert. har forsøkt en rekke "mirakelprogram" som skal gi gode resultater både kosthold og trening. Etter ukesvis med jevn trening og streng diett er vekten redusert litt (for lite i forhold til programmet), kondisen dårligere, og styrken ikke målbart bedre. Mulig jeg trener for lett men med å droppe litt jobb klarer jeg å presse inn tre 30 minutters økter i uken. Hva som hindrer meg i å trene ute ? Egentlig lite annet enn et dårlig vær. Ikke meningen å rakke ned på de som når sine mål, men jeg føler jeg har forsøkt så mange ganger at jeg blir irritert når det hevdes at det bare står på priortering.

Selvsagt kan jeg trene hver dag, ingen problem. Det er bare å gå klokken 6 om morgenen, la konemor ta seg av ungene. Tipper det hadde vært populært etter en uke. Å trene etter middag er ikke aktuelt. Da er det så fullt på " mitt" senter at det er kø på alle apparatene.

Skulle gjerne visst hvordan jeg klarte å trene meg i dårligere form, men resultatene viste at jeg ikke klarte å løpe raskere etter tre mnd. med løpetrening. Tvertimot var jeg mye tregere og måtte ta pauser oftere.

Jeg foreslår at du skriver hva du egentlig er ute etter her inne?:) Registrerte du deg bare for å fortelle oss at trening er bortkastet tid og at alle som driver med det ikke har noe liv? Noe jeg egentlig har vanskelig for å tro. Eller er du egentlig ute etter litt hjelp og veiledning, men kom fullstendig skeivt ut i det første innlegget ditt? Det finnes nok av erfarne og kunnskaprike folk som mer enn gjerne bidrar på dette forumet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du selvstendig næringsdrivende eller noe? synes du bruker ufattelig mye tid på jobb. Håper du får mye cashmoney for det der.

Ellers synes jeg det er mye å bruke 3 fra du står opp til du er kommet på jobb. Ei venninne av meg på jobb har 3 unger og trener hver dag. hun har vanligvis både levert unger på både skole og barnehage, OG trent før hun kommer på jobb klokka ni..

Hun er 38år og i bedre form enn de fleste jeg kjenner. Top5 i nordsjørittet i eliteklassen for damer.

Ellers synes jeg førsteinnlegget ditt er både idiotisk og provoserende. Du går til angrep på en haug med flotte mennesker som har gjort en fantastisk jobb med å endre livet sitt, kun med masse viljestyrke og pågangsmot.

Hvis du har "trent i flere år" og fremdeles er feit så er det faktisk ene og alene din feil. Husk at vekta di avhenger av hvor mye du trøkker i trynet ditt, ikke hvor mye ungene "stjeler" av din dyrebare tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ha skrevet et konstruktivt svar til deg her og fortalt deg på en pen og pyntelig måte hvordan du strengt tatt bare lurer deg selv, og hva du kan gjøre med det.

Men når du kommer inn hit, på et TRENINGSFORUM, og presterer å ha en så ufattelig usmakelig og dårlig holdning, og attpåtil pisser på alle de flotte og positive medlemmene her (enten du mener det eller ikke, så er det nettopp det du gjør) som har fått vanvittig gode resultater av treningen sin og bruker massevis av sin tid på å hjelpe og motivere andre, så fortjener du vitterlig ikke et sekund av noens tid i det hele tatt. Er det virkelig slik du spør om hjelp? Skjerp deg og prøv igjen.

Jeg berømmer virkelig dere som forsøker å hjelpe Inge her; dere er bedre og mer tålmodige mennesker enn jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det "alltid skjer noe" som ødelegger er det din egen feil at du ikke har fått orden på rutinene eller prioriteringene. Det holder å trene noen få timer i uka, og maten går på autopilot når man først er i gang. Det virker rimelig tafatt å angripe folk som gjør det de liker fordi du ikke har vilje nok til å styre ditt eget liv. Du får forresten igjen mye av tiden du investerer i form av bedre søvn, økt livskvalitet, mer overskudd til å faktisk gjøre noe etter jobb, bedre produktivitet og fokus på jobb, og mindre tid til å være syk når du blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

De som vil ha det til at det er så vanskelig - de tar feil.

Trådstarter er blant dem som gjør det.

Det er ikke vanskelig og det krever ikke at du selger sjela di til manualer og tredemøller.

Det som kreves er at du setter seg inn i grunnleggende ernæringsfysiologi og at du prioriterer foreksempel tre timer i uka (som har vært nevnt over) i trening som er tilpasset dine mål og dine fysiske forutsetninger. Om du kan lese og har interesse, så er det ikke noe problem å, på relativt kort tid, tilegne seg basiskunnskapen som skal til for å sette opp en kostholdsplan som holder deg mett, som smaker godt og som hjelper deg ned i vekt. Om du ikke kan avse tre timer i uken på trening så er du enten en som egentlig ikke vil - eller så har du stelt deg ufattelig dårlig med tanke på jobb og familie. Kone og barn vil ha en ektemann og far som er frisk og ved god helse - i dag og på lengre sikt. Er du 40+ så er du kommet i den "farlige alderen" for oss menn - så om du drasser rundt på overvekt, er dårlig trent og har en stressende hverdag - så er det for svarte svingende på tide at du legger om kursen og får skuta på rett kjøl.

Du må gjerne sutre over hvor vanskelig alt mulig er - men det er altså kun dine valg som definerer hvordan morgendagen skal bli. Fitnessbloggen er et fellesskap i cyberspace med et veldig rikholdig medlemsgalleri. Noen er spretne ungmøyer på 17 år, noen er kroppbyggere på internasjonalt nivå. Noen er fyldige husmødre på lavkarbokost som håper å se bra ut i bikini på Mallorca til sommeren. Og noen er som meg.

Feit og over 40 år gammel. Medisinert for høyt blodtrykk, på terskelen til diabetes 2 som følge av elendig livsstil. En livstil preget av stress, manglende overskudd, en masse unnskyldninger og behov for å "kose seg" når en en sjelden gang får muligheten til det. Vel - som legen sa det til meg - du må ta tak i kostholdet ditt, for ellers går dette ille... Jeg ble nesten litt forbanna - men hadde egentlig resignert litt, fordi prøveresultatene var så nedslående dårlige. Forbanna fordi jeg mente jeg faktisk spiste sunt. Og det gjorde jeg jo, stort sett, i henhold til norske kostholdsråd. Kanskje litt for mye, og kanskje ikke helt sunt i helgene da, men... Jeg satt meg inn i ernæringsfysiologi - ikke ved hjelp av et lass med bøker, men ved å bruke intternett og være kritisk til kilder og lettvinte påstander. Og jeg avslørte meg selv som en som hadde valgt å tro at det var vanskelig, som hadde valgt å tro at jeg ikke hadde tid, som hadde valgt å tro at jeg spiste sunt, som hadde valgt å tro at mine problemer knyttet seg til alle andre enn meg selv, nemlig barn, kone, arbeidsgiver.

En livsløgner - slik som deg.

Vel - dette var i fjor. Jeg la om kurs og snudde skuta, som jeg sa det over her - og uten å være sulten, uten å bruke mer enn tre timer i uka på trening, uten at det har gått ut over kone, barn og arbeidsgiver har jeg fått til gode forandringer. Diabetes 2 problematikken er ikke lenger sporbar, bruken av blodtrykksmedisin er mer enn halvert og er kanskje ikke lenger nødvendig i det hele tatt i løpet av høsten - og jeg har fått et langt bedre liv. Mer overskudd - på alle livets områder. Bedre selvtillit, styrket livsglede og større tro på fremtiden.

bilde%2B2.JPGbilde.JPG

Slutt med sutringa - den bringer deg ingensteds du ønsker deg til likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Her var det litt av hvert. Jeg startet ikke denne tråden for å rakke ned på alle de som når sine mål og arbeider hardt for å nå dem. All honnør til de. Etter å ha sjekket litt rundt på Fitnessbloggen og endret en del ting har jeg klart å trene 2-3 ganger i uken de siste 5 ukene, og har oppnådd litt resultater. Med bedre oppfølging og "personlig trener" kunne jeg sikkert hatt bedre resultater men det er greit. Så takk for hjelp og gode råd. Men, (jeg må jo være litt negativ også) de neste 6 ukene vil vise om resultatene står i forhold til utgangspunktet om at det er stor forskjell på å trene på egen hånd og å ha en "coach" som kan pushe når det butter imot. Uansett fint å se at det er mange med samme utgangspunkt som meg som har klart å få ting til, og det er jo litt motiverende.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ok. Nå er det fire uker til "deadline" Nå begynner det å haste...... Trenger noen gode tips for å få opp forbrenningen slik at mageregionen kan holde følge med resten. Ikke det at resten har blitt så mye bedre, men det synes godt at jeg har gjort noe :-) Siden jeg ikke har peiling på det tekniske navnene på forskjellige øvelser må evt. hjelp forklares på en enkel måte. Har noen linker til video eller gode forklaringer er det fint. Er det noen som har erfaring med energisjokolader og lignende. Det høres jo flott ut at en lite sjokolade gir super energi før,under og etter trening, men hvorfor er de full av palmeolje........... tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You´re doing it wrong!!

Du har tydeligvis heller ikke lest nok her inne til å se at forumet er fullt av hyggelige, kunnskapsrike mennesker, som mer enn gjerne hjelper til, veileder, svarer på rare spørsmål, og gir mye av seg selv!! Hvis du bare spør med en litt annen innstilling enn du har nå. ;)

Anbefaler deg at du registrerer deg på nytt, så ingen vet at du er surpompen :p Og så bruker folka her for det de er verdt :)

Du kommer ikke til å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...