Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Applaus! :D

Jeg har også god erfaring med å kun salte kjøttet på utsiden før steking, men jeg krydrer og peprer det imidlertid imens jeg knar. Egg pleier jeg også å bruke, men kun plommen og ikke hviten. Enig i at hele egget ikke gjør seg så godt i burgerdeigen ettersom hviten absolutt ikke får riktig konsistens under steking, men bare plommen synes jeg funker bra. Jevner ut med litt potetmel, men de beste burgerne IMO er ofte de som er akkurat faste nok til at de ikke faller fra hverandre i panna men som ellers er rimelig bløte før de stekes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, tilbake til laboratoriumet.

Det viser seg at salt tuller med proteinsammensetningen i kjøttet, og gjør kjøttet langt i fra så saftig som det kan bli, så dagens quest har vært å ikke krydre kjøttet før etter det er knadd og tatt form - men før det går i pannen.

Hva mener du med det? Og på hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med det? Og på hvilken måte?

Jo, det skal jeg fortelle deg.

Når du salter kjøttet under blanding vil kjøttmolekylene forandre seg til å bli mer sammensatte - noe som kan være fordelaktig i f.eks. kjøttboller. Kjøttet blir seigere og nærmer seg en mer fraseliknende kjøttmiks.

Salter du ikke kjøttet under blandingen vil kjøttet bevare sin "crispy" og saftige molekylstruktur - litt på samme måte som du finner i biffen, og burgeren vil være mindre seig.

Du kan lese mer om det her inne hvis det er av interesse:

The Burger Lab: Salting Ground Beef | A Hamburger Today

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker folket om en burger der det er ispedd cottage cheese?

Kjøre osten i blender for å få den helt smooth, så blande den inn i karb.deig.

Kan man bruke CC istedet for egg og evt potetmel tro?

UGH!!!

Men jeg synes jo CC er ekkelt i utgangspunktet.... Som bindemiddel kan det jo muligens funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker folket om en burger der det er ispedd cottage cheese?

Kjøre osten i blender for å få den helt smooth, så blande den inn i karb.deig.

Kan man bruke CC istedet for egg og evt potetmel tro?

Jeg syns det funker, men har brukt andre bindemidler i tillegg :) CC er jo ganske "tørt" selvom det blir most, så usikker på om det kan erstatte egg eller mel. Men smakte godt da, selvom det blir litt "sunnifiering" over det hele og vanlig feit burger forblir det beste uansett :hungry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det skal jeg fortelle deg.

Når du salter kjøttet under blanding vil kjøttmolekylene forandre seg til å bli mer sammensatte - noe som kan være fordelaktig i f.eks. kjøttboller. Kjøttet blir seigere og nærmer seg en mer fraseliknende kjøttmiks.

Salter du ikke kjøttet under blandingen vil kjøttet bevare sin "crispy" og saftige molekylstruktur - litt på samme måte som du finner i biffen, og burgeren vil være mindre seig.

Du kan lese mer om det her inne hvis det er av interesse:

The Burger Lab: Salting Ground Beef | A Hamburger Today

mjoo, men nå er jo hele poenget med å saalte kjøttdeigen at man øker vannbindingsevnen, så man får spedd den ut mer. da kan man lettere introdusere andre smaker(chili, worchestershiresaus, fiskesaus, kraft, buljong, vann) og mer fett via fløte eller egg.

å hoppe av i svingen på den måten som artikkelforfatteren gjør, ja da blir resultatet ikke bra. farser må spees ut, ellers blir de jævlig harde og udigge i munnen, istedenfor saftige, smakfulle og juicy..

Så jeg kommer nok til å fortsette å salte kjøttet på forhånd og spe på med godsaker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet denne tråden er en hyllest til alle verdens burgere!

Men..dette leste jeg i Iform i dag.

[ATTACH]85399[/ATTACH]

De fleste av oss vet at junk i store mengder ikke alltid er det lureste - men det får da være måte på. Skremselspropaganda!

It pisses me off.

Det er alltid akademikere som skal synse seg til billige poeng ved å skremme folk. Men en McDonaldsburger (hurtigmat) er jo HELT forferdelig, nesten forkastelig i øynene til en burgerelsker som meg selv. Takke meg til go'kverna kjøtt fra slaktern hvor jeg selv kan kontrollere fett% og brød med fullkorn. Og vips er burgern innafor :D haha!

Burger er toppen! Gleder meg til lørdag.

Mottar gjerne forslag til lørdagsburger, jeg er åpen for nye ideer - vurderer tacoburger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en følelse av sommer og grill midt på vintern; liquid smoke i kjøttet før steking :hungry: Kan kjøpes i det o store utland, eller på ebay...

Fortell.meg.mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...