Gå til innhold

Hvor mye frukt spiser du?


Gjest FannyLor

Anbefalte innlegg

Gjest FannyLor

Jeg er en drøy fruktspiser, og er litt nysgjerrig på hvor mye frukt folk spiser her inne (om jeg er all alone med mine frukt orgier) eller hvilke karb-kilder dere benytter.

Og hva er too much fruit?:p

Personlig så spiser jeg ikke pasta,ris, brød (forutenom knekkebrød) og poteter - karbsene mine kommer hovedsakelig fra frukt, grønt og noe korn.

Mengden frukt jeg spiser er som sakt drøy og jeg spiser vell i gjennomsnitt ... kansje 8-10 frukt om dagen, +/-, noe magen min får litt bank for innimellom :sick::rolleyes:

Så svar meg: hvor fruity er du? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var en ordentlig fruktoman for halvannet. et års tid siden, men etter litt opprydning i kostholdet spiser jeg nå i hovedsak mest bær :) Var i en periode "avhengig" av epler og kunne spise opp til 8-9 epler om dagen... sier seg selv at det ikke var plass til så veldig mye annen ordentlig mat da, og fikk streng beskjed av legen (OG tannlegen min) at denne "eplekuren" min, selv om det ikke på noen måte var sånn fra min side, måtte ta slutt. Det er masse syre i frukt og ved så store inntak går dette ut over både magesekken og tennerne!

Kuttet mer og mer ned på eplene (herregud nå innser jeg faktisk hvor sykt dette var.. haha) og har ikke noe problem med å gå en dag eller to uten et eple nå. I dag er eplene erstattet med ordentlig mat, men tror jeg spiser rundt 2 frukter om dagen + masse grønt til middag og som oftest inngår det en del bær til lunsj/frokost med havregrøt eller skyr :thumbsup: For å si det sånn, det har skjedd kolosale forandringer på kroppen..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser enormt mye grønnsaker, og ikke fullt så mye frukt. Noen dager lager jeg et fruktfat til meg selv av oppkuttede bananer, epler, appelsin, kiwi etc. og da går det 4-5 frukter på en gang :) Har jeg dårlig tid en dag spiser jeg banan før trening, men prøver å unngå det. Men spiser vel helt greit med frukt :) Tror ikke det dreper deg ;) Spiser også lite karbo utenom grønnsaker, frukt og... speltlomper... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste sykt mye frukt før, men da spiste jeg også veldig lite av poteter, ris, havregryn etc.

Nå spiser jeg 1-2 frukt om dagen (før+etter trening), masse grønnsaker i tillegg til masse ris, poteter og havregryn. Velger å ikke ha like drøyt fruktinntak som før i og med at jeg får i meg nok karbs fra andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg spiser ca 2-3 frukt om dagen. Nå for tiden er jeg veldig glad i jordbær (dyr vane ja.. :p) og fersk ananas, så det blir gjerne et par porsjoner av disse etter middag. Også må jeg alltid ha eple til havregrøten. Om jeg trener tar jeg gjerne en banan etter trening, ellers spiser jeg forsåvidt ganske ofte banan om kvelden også.. Når jeg tenker meg om kan jeg vel godt komme opp i 3-4 om dagen heller! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv veldig glad i frukt og syns det passer seg svært fint med 1-2 frukter etter et måltid. Noen er for frukt og noen er i mot, hva mener dere? Er dette fruktsukkeret veldig skadelig? Skjønner at alt med måte altså, slik det er med alt annet, men skal jeg styre unna høyt inntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lagt til vane å ha frukt/bær-fat stående fremme fra morgen til kveld, fyller på etterhvert. Med en liten datter på 1 år som elsker slikt blir det til at jeg forsyner meg grovt av fatet når jeg er hjemme. Jordbær, bringebær, blåbær, epler, pære, tyttebær, molte, skogsbær, you name it. Spiser sikkert x20 det som er anbefalt. Lever i beste velgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FannyLor
Var en ordentlig fruktoman for halvannet. et års tid siden, men etter litt opprydning i kostholdet spiser jeg nå i hovedsak mest bær :) Var i en periode "avhengig" av epler og kunne spise opp til 8-9 epler om dagen... sier seg selv at det ikke var plass til så veldig mye annen ordentlig mat da, og fikk streng beskjed av legen (OG tannlegen min) at denne "eplekuren" min, selv om det ikke på noen måte var sånn fra min side, måtte ta slutt. Det er masse syre i frukt og ved så store inntak går dette ut over både magesekken og tennerne!

Kuttet mer og mer ned på eplene (herregud nå innser jeg faktisk hvor sykt dette var.. haha) og har ikke noe problem med å gå en dag eller to uten et eple nå. I dag er eplene erstattet med ordentlig mat, men tror jeg spiser rundt 2 frukter om dagen + masse grønt til middag og som oftest inngår det en del bær til lunsj/frokost med havregrøt eller skyr :thumbsup: For å si det sånn, det har skjedd kolosale forandringer på kroppen..!

Det her er meg per dags dato for og si det sånn! Jeg får faktisk abstinenser om jeg ikke får mitt (mine) daglige eple®. Elsker elsker epler!! :sleep:

Jeg kan si at frukt var den kilden som hjalp meg med å gå mest ned i vekt i den perioden jeg trengte det, siden jeg logiskt byttet ut godterier etc. og mye mat med frukt. Men skjønner jo nå som jeg vil bygge masse muskler at det ikke er helt den beste muskeloppbyggende kilden (altså mtp at jeg spiser så enormt mye av det).

Og som du sier, det går utover både tenner og mage, kremt kremt .... trokke tennene mine er så glad i 5-10 epler og frukt om dagen nei! :p

Mener så absoludt man bør spise frukt - er man søtsugen så er det en kjempe god kilde til å dempe søtsuget med og det er også et veldig fint mellommåltid - og dessuten er det masse uvisste positive virkninger man tror frukt har som ennå ikke har blitt oppdaget (blir forsket på). Men tror virkelig at jeg må dempe fruktinntaket litt altså - sånn for magen og tennene sin skyld først og fremst!

Men hva mener dere - hvor mye frukt "kan" eller bør man innta da man ikke spiser brød, pasta, ris, poteter etc, for å ha en god karbohydratkilde? Kroppen trenger ikke karbohydrater, men for en "normal" hjernefunksjon og driv på trening er det jo nødvendig ..

Dog som sakt spiser jeg jo litt korn og knekkebrød, men er no litt begrenset per dags dato det også

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i frukt, men er kresen når det kommer til konsistens, modenhet osv. Spiser mye nekatrin i jula, melon om sommeren, appelsiner om vinteren.

Når det er sagt er det definitivt BÆR som er min favoritt, så det konsumeres det langt mer av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spiser frukt blir jeg oppblåst og fort sulten rett etterpå. Det skyter blodsukkeret mitt i været.

Så det beste er egentlig å ikke spise frukt faktisk. Jeg pleier dog å ha en halv banan i smoothien min for å søte den opp litt pga av algepulver osv jeg har i smoothien min.

Jeg spiser frosne bær da... i smoothien.

Et tips er å spise nøtter sammen med frukten så får man ikke så blodsukkerstigning.. frukt på tom mage er jo det siste man trenger. Om man ikke renser tarmene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...