Gå til innhold

Hvor mye frukt spiser du?


Gjest FannyLor

Anbefalte innlegg

Prøv å kutte ut epler en periode. Jeg mistenker at jeg selv har ganske dårlig fruktosetoleranse, og har ikke merket noe til symptomene etter at jeg nå har kuttet ut epler/pærer/mango i en uke, og heller spist druer/banan.

ja får prøve, selvom epler og mango er døødsgodt :p hva med jordbær :p?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordbær er topp, forholdet mellom glukose og fruktose er sånn omtrent 40/60 ;)

Jordbær

2,2g glukose

3,0g fruktose (2,5g fruktose + 1,0g sukrose)

http://crossfittruckee.com/2011/04/26/table-of-fruits-and-sugars-042511/

I tillegg har du jo disse artiklene om (jord)bær:

Strawberries Boost Red Blood Cells, Study Finds

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/06/110621074314.htm

Consuming Berries Benefits The Brain

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/06/110621074314.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet noen tabell som viser nok informasjon om jordbær, men jeg tror ikke de er noe problem. Det merker du om du prøver deg fram litt.

okeey, takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså ikke topp for de som har lav fruktosetoleranse...

Ikke? Tolket det slik siden du skrev at like mengder glukose og fruktose ville føre til at fruktosen absorberes uten problemer, så det vil si at et 40/60 forhold (som riktignok ikke er det samme som 50/50, men likevel nært) likevel kan føre til problemer?

Både epler og pærer har jo et forhold på 30/70, og druer som du nevnte omtrent 45/55, altså ikke så langt unna jordbær. Banan har jo også litt mer fruktose i forhold til glukose, med mindre den tabellen jeg ser på er totalt feil da :p

Edit: Glemte å ta hensyn til sukrosen som også spaltes til glukose i tillegg til fruktose, så da blir tallene litt annerledes for forholdet mellom glukose og fruktose, omtrent slik:

Pærer: 20/80

Epler: 25/75

Druer: 45/55

Jordbær: 45/55

Banan: 60/40

Men disse tallene vil jo ikke være støpt i sand, siden mat som kommer fra naturen som regel vil variere ut fra både sesong, klima der de kommer fra, og vekstvilkår (grønn banan som f.eks. har mer stivelse sammenlignet med gule og brune bananer som har litt mindre og i stedet mer fruktose).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser så mye frukt jeg har lyst på:) Noen dager mye, andre dager bare 1-2. De aller fleste dagene spiser jeg 2-3 bananer (frokost, før og/eller etter trening), og jeg spiser en del epler, appelsiner osv. Med mindre man kommer opp i helt ekstreme mengder tror jeg bare det er sunt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Tolket det slik siden du skrev at like mengder glukose og fruktose ville føre til at fruktosen absorberes uten problemer, så det vil si at et 40/60 forhold (som riktignok ikke er det samme som 50/50, men likevel nært) likevel kan føre til problemer?

Både epler og pærer har jo et forhold på 30/70, og druer som du nevnte omtrent 45/55, altså ikke så langt unna jordbær. Banan har jo også litt mer fruktose i forhold til glukose, med mindre den tabellen jeg ser på er totalt feil da :p

Edit: Glemte å ta hensyn til sukrosen som også spaltes til glukose i tillegg til fruktose, så da blir tallene litt annerledes for forholdet mellom glukose og fruktose, omtrent slik:

Pærer: 20/80

Epler: 25/75

Druer: 45/55

Jordbær: 45/55

Banan: 60/40

Alle har ulik toleranse, og det handler om hvor effektivt vi klarer å ta opp fruktose uten hjelp av glukose. De fleste klarer uten problem å ta opp en god del, så da vil de fint kunne spise litt (eller en del) av disse fruktene, og problemene vil ikke oppstå før de kommer over sin egen kapasitet for opptak.

Med tanke på de tallene så vil jordbær stort sett gå helt fint, så hver enkelt person bør prøve seg fram og se hva som går greit og hva som ikke går greit mtp mengder! Man vil hvertfall tåle større mengder karbohydrater fra drue/jordbær enn fra eple/pære dersom man tar opp fruktose dårlig!

Man kan også tåle det bedre om man kombinerer det med noe som inneholder mer glukose, f.eks. banan og eple sammen, da noe av glukosen i bananen vil hjelpe til med å fordøye fruktoseoverskuddet fra eplet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På dager der jeg trener blir det ofte noe sånt som 2 banener, 2-4 epler, 1-2 pærer og kanskje en appelsin. På hviledager blir det sjeldent mer enn 1-2 frukt. Ellers spiser jeg som regel 3-4 gulrøtter om dagen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningskvelder rundes av med luxus smoothie, halvkilo frukt og bær - minst! Så melk, vaniljekesam, og til slutt 2 scoops PF Milk Chocolate whey. Ikke bedre enn sex, men pokker ikke langt unna heller.

Ellers blir det et eple i ny og ne. Juice drikker jeg ikke, kuttet det helt ut for å dyrke smoothie fetishen min til det ytterste :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...