Gå til innhold

Hvor mye frukt spiser du?


Gjest FannyLor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Morsomt, har tenkt på akkurat det samme i det siste, hehe.

Har nemlig alltid vært fruktoman! Elsker både frukt og grønnsaker i mengder. Men det jeg tyr til når jeg er sugen eller fysen på noe, er frukt. (Grønnsaker til lunsj/middag). Har vært redd for at jeg spiser for mye frukt, om det har vært med på å spolere fremgangen, men magen min reagerer ihvertfall ikke. Er nok herdet gjennom en årrekke ;)

Går mest i epler, noen ganger banan i forbindelse med trening, vannmelon på sommeren. Hadde en periode da jeg spiste 5-6 epler om dagen, i tillegg til annen frukt. Klarte å roe ned epleforbruket etterhvert. Grønne, stenfrie druer er også snadder!

Har alltid spist lite karbohydrater fra andre kilder, da.

MEN nå har jeg byttet ut en del av frukten med bær. Spiser dessuten etter en kostplan akkurat nå, så det blir gjerne 1-2 frukt, også spiser jeg bær til to av måltidene. Spiser forresten mer karbohydrater fra andre matvarer nå.

Var nok det jeg var mest redd for da jeg fikk kostplanen. Abstinenser, tenkte jeg! Men det går overraskende bra (selv om jeg må bruke myyye viljestyrke innimellom fordi det er litt for lenge til neste måltid og jeg er så fyyyysen :hungry:

Eneste negative tingen for meg når det gjelder all småspisingen av frukt mellom måltidene, er nok at det egentlig fører til sug etter mer, det trigger sultfølelsen. Samme med gulrøtter. Eneste grønnsaken som fungerer som "trigger" for meg...tar jeg en er jeg hekta, og knasker og knasker i vei :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg spiser vel selv ca 1 frukt om dagen i gjennomsnitt. Ikke av noen spesiell grunn, det bare blir sånn, men det er greit ifht at jeg da ikke får i meg for mye fruktsukker. Passer dårlig når jeg skal inn i cm.

Men når det er sagt, så lurer jeg på noe også. Jeg fant ikke i farta et egnet sted å spørre, heller ikke umiddelbart noe sted med begrunnelse om hvorfor:

Jeg leste et sted at man skal være forsiktig med gulrot og ikke spise for mye av den. Har den høy GI, mye stivelse, eller hva er det med gulrota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser vel selv ca 1 frukt om dagen i gjennomsnitt. Ikke av noen spesiell grunn, det bare blir sånn, men det er greit ifht at jeg da ikke får i meg for mye fruktsukker. Passer dårlig når jeg skal inn i cm.

Men når det er sagt, så lurer jeg på noe også. Jeg fant ikke i farta et egnet sted å spørre, heller ikke umiddelbart noe sted med begrunnelse om hvorfor:

Jeg leste et sted at man skal være forsiktig med gulrot og ikke spise for mye av den. Har den høy GI, mye stivelse, eller hva er det med gulrota?

altså... hadde gulrot vært årsaken til overvekt så hadde jef vært bælfeit for lengesiden. Jeg spiser unormale mengder gulrøtter - elsker dem nemlig!! :) PS: det sies at GI (altså blodsukker-påvirkningen) stiger dersom en spiser kokte gulrøtter..kanskje det er det du har hørt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg leste et sted at man skal være forsiktig med gulrot og ikke spise for mye av den. Har den høy GI, mye stivelse, eller hva er det med gulrota?

Glykemisk Index er ikke noe å bry seg om for friske personer. I et sammensatt måltid vil ikke GI av en enkelt matvare ha noe særlig betydning, og selv om du kun spiser en matvare og den har en høy GI, vil ikke det være skadelig med mindre du er insulinresistent. Don't worry, be happy - og spis gulrøttene dine! :)

Det er heller ingen grunn til å være redd for fruktosen i frukt. I studier som ser negative effekter er det stort sett snakk om ekstreme doser av fruktose. Litt frukt er ikke skadelig. Godt, Sunt, & Billig -> Spis frukt som er i sesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså... hadde gulrot vært årsaken til overvekt så hadde jef vært bælfeit for lengesiden. Jeg spiser unormale mengder gulrøtter - elsker dem nemlig!! :) PS: det sies at GI (altså blodsukker-påvirkningen) stiger dersom en spiser kokte gulrøtter..kanskje det er det du har hørt?!

Dette måtte undersøkes nærmere og jeg fant

Mat og blodsukker: GI versus GB « En blogg om diabetes | Lev med diabetes.no: Gulrot har GI på 49 og spiser du 100 gram får du i deg 6 gram karbohydrater.

Glykemisk indeks - Matavisen.no:

Medium glykemisk indeks

Medium GI mat som gir en medium stigning i blodsukkeret (GI fra 55 til 69). Noen eksempler er polert ris, rosiner, ryvita knekkebrød, søtpoteter, tacoskjell, rødbeter, ananas, aprikoser, 100% rugbrød, speltbrød, havregrøt, couscous, hermetisk fersken, kokte gulrøtter, risnudler, og pitabrød.

Lav glykemisk indeks

Lav GI mat som gir en langsommere stigning i blodsukkeret (GI 54 eller lavere). Noen eksempler er fruktose, grapefrukt, pupernickel, bønner, cashewnøtter, peanøtter, rå gulrot, kirsebær, pærer, linser, melk, pærer, plommer, helkornsspagetti, svisker, yoghurt, kikerter, og lett iskrem.

Ok, jeg melder faren over og så sier jeg ifra når jeg finner det innlegget her på bloggen som jeg ikke fant i farta men har lest før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glykemisk Index er ikke noe å bry seg om for friske personer. I et sammensatt måltid vil ikke GI av en enkelt matvare ha noe særlig betydning, og selv om du kun spiser en matvare og den har en høy GI, vil ikke det være skadelig med mindre du er insulinresistent. Don't worry, be happy - og spis gulrøttene dine! :)

Det er heller ingen grunn til å være redd for fruktosen i frukt. I studier som ser negative effekter er det stort sett snakk om ekstreme doser av fruktose. Litt frukt er ikke skadelig. Godt, Sunt, & Billig -> Spis frukt som er i sesong!

Som du ser av innlegget mitt over har jeg inntil videre meldt faren over for gulrøttene =)

Jeg spiser lavkarbo, og selv om jeg ikke er syk på noe vis, merker jeg at det hjelper utrolig godt på blodsukkernivået. Jeg har alltid vært veldig ømfintlig for lavt blodsukker og har mang en gang trodd jeg skulle gå i bakken pga av det. I tillegg klarer jeg å kontrollere apetitten bedre når jeg velger lavkarbo, lav GI, mye proteiner. Puffet ris og riskaker gir meg ikke noe lengre, lizzm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glykemisk Index er ikke noe å bry seg om for friske personer. I et sammensatt måltid vil ikke GI av en enkelt matvare ha noe særlig betydning, og selv om du kun spiser en matvare og den har en høy GI, vil ikke det være skadelig med mindre du er insulinresistent. Don't worry, be happy - og spis gulrøttene dine! :)

Det er heller ingen grunn til å være redd for fruktosen i frukt. I studier som ser negative effekter er det stort sett snakk om ekstreme doser av fruktose. Litt frukt er ikke skadelig. Godt, Sunt, & Billig -> Spis frukt som er i sesong!

GI er utelukkende nyttig for å sammenligne lik mengde karbohydrater fra ulike matvarer. Det er riktig at sammensatte måltider reduserer nytteverdien av å se på GI, men den har fremdeles en funksjon, selv om den i praksis ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså... hadde gulrot vært årsaken til overvekt så hadde jef vært bælfeit for lengesiden. Jeg spiser unormale mengder gulrøtter - elsker dem nemlig!! :) PS: det sies at GI (altså blodsukker-påvirkningen) stiger dersom en spiser kokte gulrøtter..kanskje det er det du har hørt?!

Herregud. Spiser så sykt med gulrøtter selv. Helt absurd mye faktisk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av innlegget mitt over har jeg inntil videre meldt faren over for gulrøttene =)

Jeg spiser lavkarbo, og selv om jeg ikke er syk på noe vis, merker jeg at det hjelper utrolig godt på blodsukkernivået. Jeg har alltid vært veldig ømfintlig for lavt blodsukker og har mang en gang trodd jeg skulle gå i bakken pga av det. I tillegg klarer jeg å kontrollere apetitten bedre når jeg velger lavkarbo, lav GI, mye proteiner. Puffet ris og riskaker gir meg ikke noe lengre, lizzm.

Jeg vil gjerne se at du faktisk måler blodsukkeret når du mener du har lavt blodsukker. Koster ikke mye å kjøpe en blodsukkermåler på apoteket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...