Gå til innhold

Hvor mye frukt spiser du?


Gjest FannyLor

Anbefalte innlegg

Når jeg spiser frukt blir jeg oppblåst og fort sulten rett etterpå. Det skyter blodsukkeret mitt i været.

Så det beste er egentlig å ikke spise frukt faktisk. Jeg pleier dog å ha en halv banan i smoothien min for å søte den opp litt pga av algepulver osv jeg har i smoothien min.

Jeg spiser frosne bær da... i smoothien.

Et tips er å spise nøtter sammen med frukten så får man ikke så blodsukkerstigning.. frukt på tom mage er jo det siste man trenger. Om man ikke renser tarmene da...

Noe jeg pleier å gjøre er å blande frukt/bær med kesam/skyr/CC. Da får man en dose proteiner på kjøpet, så det kan jeg iallefall anbefale. I tillegg smaker det utrolig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad i frukt og bær..

Nå om dagen spiser jeg vanvittig mye druer. Før spiste jeg mye epler og, men fant ut at jeg muligens ikke tåler det da jeg blir så sykt oppblåst og får litt vondt i magen rett etterpå..

Spiser nesten opp en kurv druer om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva dere andre her mener.. Når man skal redusere fett% vil det da være for mye karbo, med 2 frukt + havregryn (60gr)?

Vet at det er kcal inn og ut som fortsatt gjelder men når man tenker på disse makro sammensetningen osv...:wub: Var lenge redd for karbo, nettopp startet med litt mer av det og er vel fremdeles litt redd..:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer en del, men sikkert alt for mye :p Jeg er også en av dem som byttet ut godteri med frukt og jeg er veldig glad i bær og fruktsalater! Så noen dager kan det bli en banan i bilen, litt bær på havregrøten, et halvt eple og noen druer på jobb og fruktsalat på kvelden, mens andre dager blir det ikkeno :) Men frukt er NAM!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i frukt og bær..

Nå om dagen spiser jeg vanvittig mye druer. Før spiste jeg mye epler og, men fant ut at jeg muligens ikke tåler det da jeg blir så sykt oppblåst og får litt vondt i magen rett etterpå..

Spiser nesten opp en kurv druer om dagen.

Epler er en vanlig kilde til mageproblemer, siden de inneholder mer fruktose enn glukose. Får du samme reaksjon på pærer og mango? Dersom du reagerer slik på disse fruktene, mens type banan og druer ikke gir noen symptomer, kan du si ganske sikkert at du ikke tåler fruktose så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epler er en vanlig kilde til mageproblemer, siden de inneholder mer fruktose enn glukose. Får du samme reaksjon på pærer og mango? Dersom du reagerer slik på disse fruktene, mens type banan og druer ikke gir noen symptomer, kan du si ganske sikkert at du ikke tåler fruktose så godt.

Bare for å lure. Hva er forskjell på å være følsom mot og det å ha manglende evne til å fordøye, f.eks fruktose? Og mener å ha lest at per 100 g så er det mer fruktose og glukose i druer enn i epler? Tar høyde for mulig vranglesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epler er en vanlig kilde til mageproblemer, siden de inneholder mer fruktose enn glukose. Får du samme reaksjon på pærer og mango? Dersom du reagerer slik på disse fruktene, mens type banan og druer ikke gir noen symptomer, kan du si ganske sikkert at du ikke tåler fruktose så godt.

Har igrunn spist pære veldig sjeldent, men føler at de også legger seg tungt i magen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spisste sinnsykt mye frukt før, levde så og si på epler, som jeg ser flere her oppe også har vært borti :p nam...Hjalp veldig på vektnedgangen, men prøver å begrense det litt mer nå, og heller få i meg mer proteiner..men blir likevell ca to frukter om dagen, og en deeel grønnsaker (ganske avhengig av gullerøtter for tiden :p) og prøver å ligge frukten, og resten av karbohydratene (speltlomper og havregryn) til før og etter trening :) Men frukt er veeldig godt og sundt da..går mye i CC med jorbær for tiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Epler er en vanlig kilde til mageproblemer, siden de inneholder mer fruktose enn glukose. Får du samme reaksjon på pærer og mango? Dersom du reagerer slik på disse fruktene, mens type banan og druer ikke gir noen symptomer, kan du si ganske sikkert at du ikke tåler fruktose så godt.

eer det? tror kansje du lørste hvorfor jeg har hatt sykt mye vondt i magen nå :p prøvd å kutte ut så å si alt untatt epler og pærer :p er det flere frukter som kan ha noe å si og? gullerøtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunn spist pære veldig sjeldent, men føler at de også legger seg tungt i magen ja.

Bare for å lure. Hva er forskjell på å være følsom mot og det å ha manglende evne til å fordøye, f.eks fruktose? Og mener å ha lest at per 100 g så er det mer fruktose og glukose i druer enn i epler? Tar høyde for mulig vranglesing.

Fruktose kan gi disse symptomene når den ikke blir tatt opp i tynntarmen. Da havner fruktosen i tykktarmen, der den fermenteres av bakterier, og det dannes gass (oppblåst). I tillegg trekker ufordøyd fruktose til seg vann i tykktarmen (=løs mage).

Fruktose kan tas opp i tarmen på to måter. Den første måten er sammen med glukose. Her vil ett glukosemolekyl ta med seg ett fruktosemolekyl gjennom tarmveggen. Dette betyr at så lenge det er like mengder glukose og fruktose, så vil all fruktosen absorberes uten problemer.

Den andre mekanismen for fruktoseopptak er passivt opptak av ren fruktose. Det er her problemene oppstår, siden folk har ulik evne til å absorbere fruktose på denne måten. Fruktosemalabsorbsjon er en svikt i denne transportveien.

Med andre ord, fordøyelsesproblemer (symptomer på irritabel tarm) i forbindelse med fruktose oppstår når det er mer fruktose enn glukose i maten.

Banan og druer inneholder mest karbohydrater av fruktene, men her er det mer glukose enn fruktose, så disse gir ikke problemer i like stor grad. Epler, pærer, mango, kirsebær, vannmelon, asparges, sukkererter og honning er matvarer som inneholder mer fruktose enn glukose, så om man reagerer på flere av disse, er det sannsynligvis dette som er problemet.

Alle har ulik tålegrense, så for noen kan symptomene komme med en gang, mens andre ikke merker noe før man har fått i seg større mengder. Her kommer prøving og feiling inn i bildet. Kanskje går det helt fint med ett eple om dagen, mens to fører til løs mage/oppblåsthet.

eer det? tror kansje du lørste hvorfor jeg har hatt sykt mye vondt i magen nå :p prøvd å kutte ut så å si alt untatt epler og pærer :per det flere frukter som kan ha noe å si og? gullerøtter?

Gulrøtter inneholder hovedsakelig karbohydrater i form av stivelse = glukose, så om du reagerer på gulrøtter er det nok ikke fruktose som har skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktose kan gi disse symptomene når den ikke blir tatt opp i tynntarmen. Da havner fruktosen i tykktarmen, der den fermenteres av bakterier, og det dannes gass (oppblåst). I tillegg trekker ufordøyd fruktose til seg vann i tykktarmen (=løs mage).

Fruktose kan tas opp i tarmen på to måter. Den første måten er sammen med glukose. Her vil ett glukosemolekyl ta med seg ett fruktosemolekyl gjennom tarmveggen. Dette betyr at så lenge det er like mengder glukose og fruktose, så vil all fruktosen absorberes uten problemer.

Den andre mekanismen for fruktoseopptak er passivt opptak av ren fruktose. Det er her problemene oppstår, siden folk har ulik evne til å absorbere fruktose på denne måten. Fruktosemalabsorbsjon er en svikt i denne transportveien.

Med andre ord, fordøyelsesproblemer (symptomer på irritabel tarm) i forbindelse med fruktose oppstår når det er mer fruktose enn glukose i maten.

Banan og druer inneholder mest karbohydrater av fruktene, men her er det mer glukose enn fruktose, så disse gir ikke problemer i like stor grad. Epler, pærer, mango, kirsebær, vannmelon, asparges, sukkererter og honning er matvarer som inneholder mer fruktose enn glukose, så om man reagerer på flere av disse, er det sannsynligvis dette som er problemet.

Alle har ulik tålegrense, så for noen kan symptomene komme med en gang, mens andre ikke merker noe før man har fått i seg større mengder. Her kommer prøving og feiling inn i bildet. Kanskje går det helt fint med ett eple om dagen, mens to fører til løs mage/oppblåsthet.

Gulrøtter inneholder hovedsakelig karbohydrater i form av stivelse = glukose, så om du reagerer på gulrøtter er det nok ikke fruktose som har skylden.

aner ikke hva jeg reagerer på, kan godt være epler og :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke hva jeg reagerer på, kan godt være epler og :p

Prøv å kutte ut epler en periode. Jeg mistenker at jeg selv har ganske dårlig fruktosetoleranse, og har ikke merket noe til symptomene etter at jeg nå har kuttet ut epler/pærer/mango i en uke, og heller spist druer/banan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktose kan gi disse symptomene når den ikke blir tatt opp i tynntarmen. Da havner fruktosen i tykktarmen, der den fermenteres av bakterier, og det dannes gass (oppblåst). I tillegg trekker ufordøyd fruktose til seg vann i tykktarmen (=løs mage).

Fruktose kan tas opp i tarmen på to måter. Den første måten er sammen med glukose. Her vil ett glukosemolekyl ta med seg ett fruktosemolekyl gjennom tarmveggen. Dette betyr at så lenge det er like mengder glukose og fruktose, så vil all fruktosen absorberes uten problemer.

Den andre mekanismen for fruktoseopptak er passivt opptak av ren fruktose. Det er her problemene oppstår, siden folk har ulik evne til å absorbere fruktose på denne måten. Fruktosemalabsorbsjon er en svikt i denne transportveien.

Med andre ord, fordøyelsesproblemer (symptomer på irritabel tarm) i forbindelse med fruktose oppstår når det er mer fruktose enn glukose i maten.

Banan og druer inneholder mest karbohydrater av fruktene, men her er det mer glukose enn fruktose, så disse gir ikke problemer i like stor grad. Epler, pærer, mango, kirsebær, vannmelon, asparges, sukkererter og honning er matvarer som inneholder mer fruktose enn glukose, så om man reagerer på flere av disse, er det sannsynligvis dette som er problemet.

Alle har ulik tålegrense, så for noen kan symptomene komme med en gang, mens andre ikke merker noe før man har fått i seg større mengder. Her kommer prøving og feiling inn i bildet. Kanskje går det helt fint med ett eple om dagen, mens to fører til løs mage/oppblåsthet.

Gulrøtter inneholder hovedsakelig karbohydrater i form av stivelse = glukose, så om du reagerer på gulrøtter er det nok ikke fruktose som har skylden.

Veldig godt forklart! :) :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...