Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg ville tatt første måltid når jeg ble sulten. Og så spist igjen når jeg ble sulten igjen. Da gir på en måte klokkeslettene seg selv - for min del passer det med 8 timer mellom måltidene, med ett lite mellommåltid. Dersom du begynner med en proteinsmoothie begynner du spisevinduet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlig, er 157cm selv så det er godt å se at det er flere av oss^^ Tenkte jeg skulle begynne denne uka. Må bare bestemme meg for klokkeslett. Og så stusser jeg litt på hva jeg skal gjøre når jeg trener litt tidlig.. For meg har det blitt obligatorisk med protein smoothie etter trening, men det bryter vel fasten?

Det jeg gjorde var å begynne rolig, jeg begynte senere og senere med mitt første måltid helt til spisevinduet mitt var der jeg ville det skulle være. Hadde aldri klart å plutselig en dag spise frokost 5 timer senere enn jeg pleide! Smoothien teller nok som ditt første måltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Jåbekk har skrevet en artikkel om hvorvidt protein er så mettende som vi skal ha det til. Kanskje er dette den neste myten som står for fall? Jeg har ingen kvalifisert mening om dette - kanskje det kan tas opp til diskusjon blant fitnessbloggens kost-vitere?

Artikkelen: http://paljabekk.blogspot.com/2011/07/er-proteiner-mettende.html

Her trengs det en kjetil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Jåbekk har skrevet en artikkel om hvorvidt protein er så mettende som vi skal ha det til. Kanskje er dette den neste myten som står for fall? Jeg har ingen kvalifisert mening om dette - kanskje det kan tas opp til diskusjon blant fitnessbloggens kost-vitere?

Artikkelen: http://paljabekk.blogspot.com/2011/07/er-proteiner-mettende.html

Han derre Pål Jåbekk ass. Nå har han forvirret meg igjen! På PSMF, med et unaturlig høyt proteininntak, følte jeg meg ikke spesielt sulten, men dette kan jo være av mange forskjellige grunner.

For my own sanity frister det å prøvce å ligge på samme kcal-mengde, bare på et skikkelig LCHF-kosthold? Hvis jeg gidder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen stemmer iallefall godt med erfaringene jeg har gjort. For min del er det ikke bare matmengden som avgjør hvor lenge jeg er mett, men også sammensetningen av maten.

Ta fredagen f.eks. - da spiste jeg lunsj (11.00):

1 karbonade, løk, creme fraiche, salsa, 1 tallerken eggerøre med meierismør og tomat

Middag (19.30):

ca 300-350 g biff, 1 dl hjemmelaget bearnaise og en halv tallerken brokkoli.

Dagen etter (lørdag) spiste jeg ikke før kl. 14.30: eggerøre av 4 egg og 150 g bacon.

Middag ble kl. 19 og var ca 150 g biff, 2 ss bearnaise og en kvart tallerken brokkoli.

Begge dagene har fett ligget ganske høyt, og jeg har hatt masse energi i helgen :) På hverdager, hvor det kanskje blir mer farsemat (kjøttboller/pølser) eller magert kjøtt (kylling, svin) kan jeg kjenne at jeg går fortere tom. Faren er jo at dietten fort blir ensidig; egg og biff, lissom - jeg prøver å være flink til å variere grønnsakene til middag og lunsj og spiser også fra tid til annen litt rotgrønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bør vel kanskje understreke at jeg er ute etter å holde vekten - ikke gå ned/opp/bort :p På kostholdet beskrevet i grove trekk i forrige innlegg har jeg gått ned nesten 20 kg - men med en bmi på 23,5 er jeg normalvektig - ikke deff-tynn :) Jeg vet ikke hvordan en LCHF-diett slår ut på dem som ønsker å kvitte seg normal-andelen av kroppsfett - jeg har jo kvittet meg med overflødighets-andelen. Det sies (uten at jeg vet helt hvordan dét skulle virke) at LCHF-kost i første rekke er vektregulerende, ikke slankende, og at undervektige kanskje må regne med å gå noe opp i vekt. Jeg vil tro at dette gjelder dersom man gjør som meg og spiser når man er sulten/til man er mett. Vil man holde en veldig lav fettprosent eller gå ned i vekt (dersom fettprosenten er normal) tror jeg nok man må telle kalorier i tillegg. Men det er jo fint mulig å ha en LCHF-tilnærming og kalorikontroll samtidig - det er lov å ha to tanker i hodet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag dro jeg på trening uten no frokost før. Det gjør jeg IKKE igjen tror jeg:P Hadde vanvittig lite energi. Sløva me repitisjonene og var ikke akkurat i humør til å ta "10 til.." Ville bare hjem fort til proteinshaken min. Menmen har lært... hva gjør dere? Leser mye om denne BCAA-tabletten alle tar? I hvor stor grad hjelper den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastende trening med BCAA + litt frukt litt før er det som blir anbefalt av Martin Berkham og jeg personlig har veldig gode erfaringer med det kontra å ha spist et måltid 1-2 timer før trening. Mer energi, mindre oppblåsthet og mer trykk på trening, noe som gir meg mer push og mulighet til å ha mer intensive og lengre treningsøkter. Vinn-vinn med andre ord! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. men dere som tar BCAA, frukt, drikker mye kaffe og te. Hvor høyt må kalorinivået være før dere regner fasten som brutt?

Da har jeg bestemt meg for å starte spisingen fra 11- 18 = 8 timer. Og faste 16 timer. Kommer til å forskyve spisevinduet litt etter om jeg jobber tidilig eller seinvakt. Og veksle på 8-10 timer spisevindu alt etter formen. Skal da ikke være såå vanskelig! Prøver imorra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. men dere som tar BCAA, frukt, drikker mye kaffe og te. Hvor høyt må kalorinivået være før dere regner fasten som brutt?

Da har jeg bestemt meg for å starte spisingen fra 11- 18 = 8 timer. Og faste 16 timer. Kommer til å forskyve spisevinduet litt etter om jeg jobber tidilig eller seinvakt. Og veksle på 8-10 timer spisevindu alt etter formen. Skal da ikke være såå vanskelig! Prøver imorra :D

Jeg regner mitt som brutt ved mer enn 30 kcal i løpet av 2 timer :)

Derfor kan jeg ikke spise frukt, men f.eks en kopp kaffe med en skvett melk eller en gulrot hver 2. time. Ellers drikker jeg så mye te jeg vil (ikke lipton sin siden den ofte har sukker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal prøve meg på periodisk faste, og håper dere har noen råd og kommentarer :)

Jente, 20 år, 74 kg, 168 cm. Vil gå ned 5-6 kg.

Dette er hva jeg har spist/skal spise idag:

Frokost 12.00

- Omelett av 3 egg (hvert egg 70 g), 40 g kokt skinke, 40 g paprika, + en skyr.

Middag 16.00

- Kyllingfilet 150 g, 40 g mais, 40 g paprika, isbergsalat, 20 g rømmedressing, pitabrød 80 g, 20 g tacosaus.

Kveldsmat 20.00

- Axa havregrynsgrøt 80 g, 3 ss cottage cheese, 40 g vanilje kesam, 100 g frosne skogsbær, 80 g banan

Til sammen: 1509 kcal.

Fett: 55

Karbohydrat: 133.

Protein: 112.

Hvordan ser dette ut? Vil ikke at jeg skal tro jeg gjør ting riktig, og så gjør jeg ikke det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare om morgen, spiser jo såpass solide måltider at sultfølelsen ikke er noe problem :)

Skjønner:) Idag har jeg vært sulten mellom hvert måltid, jeg ligger på 1500 kcal per dag (fordelt på tre måltid).

Og, når jeg bare har gått på vanlig diett, så har jeg på noen dager ligget på 1200 kcal per dag og ikke vært noe sulten i det hele tatt mellom måltidene :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...